Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri pitää "etäpäiviä", jolloin ei oikeasti tee töitä.

Vierailija
28.02.2018 |

Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.

Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.

Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.

Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No shoppailu ei kuulu etätöihin, mutta kyllä meillä pomo on sanonut suoraan, että etätöitä voi tehdä vaikka uimarannalla, jos työt vain tulee tehtyä. Yksi työntekijä tekee aina etätöitä mökillään kesät ja talvet. 

Talvella vetää tunnin hiihtolenkin ruokatauolla ja muulloin juoksee. Siis ei ole mitään eroa tekeekö etätöitä kotonaan vai mökillään. 

Vierailija
102/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös, että kysyt esimieheltä, voisitte työkaverisi kanssa ruveta vuorottelemaan toimistolla päivystämisessä. Sanot suoraan, että haluaisit myös mahdollisuuden etätöihin. Jos toimenkuva on muuten sama, on outoa, jos tuo ei järjesty.

Ymmärrän hyvin, että tyhjän panttina toimistolla istuminen ärsyttää, mulla on samanlainen "työn"kuva. Viime viikolla mulle riitti töitä sen verran, että tein neljä sähköpostia... Ja kyllä, julkisella puolella ollaan ja Helsingin kaupunkihan ei irtisano.

Ja tähän tehottomuuteen tuhlataan meidän veronmaksajien rahoja. Kyllä oikeasti tätä byrokratialäskiä saisi leikata ja rajusti. Laitetaan ne säästöt sitte vaikka niihin hoitsumitoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus on ruma piirre ihmisessä. Jos työkaverisi saa annetut tehtävät tehtyä, ei ole mitään syytä valittaa. Moni istuu kyllä 8 tuntia toimistolla, muttei tee sen enempää hommia, vaan tuhlaa aikansa muuhun. Mutta Suomessa on edelleen vallalla kulttuuri, jossa autuaaksi tekevää on se, että istuu toimistolla mahdollisimman pitkään, ei se, että saa annetut tehtävät hoidettua mahdollisimman tehokkaasti. Täällä työtehoa mitataan sillä, että käyttää maksimaalisesti aikaa takapuolen prässäämiseen tuolia vasten, ei sillä että tekee työt tehokkaasti ja ripeästi. Ja siksi valitettaavn monella työpaikalla ei vieläkään saa vapaasti päättää sitä, tekeekö työnsä toimistolla vai etänä ja mihin aikaan vuorokaudesta/minä päivinä viikossa.

Näin. Tämän vuoksi ei ole ollenkaan ihme, että Suomi on jäänyt jälkeen tuottavuudessa ja kilpailukyvyssä moniin toisiin maihin verrattuna.

Vierailija
104/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen joskus osan lomasta etätöissä. Se on nykyaikaa, että töitä voi tehdä missä maailmankolkassa tahansa, missä on internet-yhteys.

Vierailija
105/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies voi olla ihan tietämätön siitä, että töitä ei ole tarpeeksi. Sinuna menisin puhumaan, että olisiko mahdollisesti jotain lisätyötä ja myöskin kysyisin sitä mahdollisuutta, että voisitko joskus tehdä etätöitä kun tämä toinen työkaveri on toimistolla. Mitään ei tapahdu jos ei puhu asiasta esimiehelle!

Moni kyllä valittaa ja vinkuu käytävillä ja palstoilla ja kuvittelee pomon olevan ajatusten lukija. Tiedän tapauksia, jossa esim. työntekijä on valitellut ettei saa tehdä etätöitä ja kun lopulta meni kysymään pomolta, asiassa ei ollut mitään estettä.

Etäpäivien väärinkäyttö ärsyttää suunnattomasti, kun suurimmalle osalle se on oikeasti tehokas tapa tehdä töitä, mutta lusmut pilaavat kaikkien maineen. Sama juttu kuin saikuttamisessakin, suurin osa on oikeasti sairaita mutta tässäkin ne lusmut aiheuttavat sen että oikeasti sairastakin epäillään lusmuiksi.

Vierailija
106/114 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin töissä semmoisessa firmassa, missä särmin takana 3 naista kutoi ja kävivät kaupasta juustoja joita sitten maistelivat juoruilun lomassa. Tosin heidän työnsä alkoi siitä kun laiva tuli satamaan ja mitä siinä sitten paperihommia väsäsivät.

Muuten olen sitä mieltä, että jos firmassa on liikaa työntekijöitä, joku siellä firmassa mättää ja sitten ei hetikohta kellään ole työtä enää. Suojatyöpaikkoja ei tietääkseni enää Suomessa ole, vai onko ?

Vierailija
107/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein etätöitä koko viikon, kun lapset olivat lomalla. Meillä vain xx määrä sai viikolle 8 talviloman. Pomo onneksi tuli mun kohdalla vastaan niin, että sain tehdä koko viikon etänä ja sain tehdä itselle sopivana työaikana.

Joten joka aamu aloitin työt klo 6, joskus jopa 5.30 ja tein töitä klo 10. Sitten kävimme ulkona jne ja kun tulimme takaisin, tein tunnin 2 ja loput kun oli päivällinen syöty. Plus tein vajaita päiviä kaikki.

Lapsia ei yhtään haitannut, että minä olin töissä. Mies on komennuksella ulkomailla, tulee Suomeen vasta toukokuussa. Meidän piti mennä isän luo ko viikoksi, mutta mies on tietenkin koko viikon töissä, lapset eivät voi olla yksin vieraassa maassa päivät, tai voi, mutta en halunnut. Tämä oli ratkaisu, joka sopi kaikille.

Vierailija
108/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö tarkoittaa kyllä sitä että pitäisi olla aina tavoitettavissa jos ei muuta sovita pl. tietty palaveriajat ja lounastauot yms. Jos työkaverisi oikeasti lähti lomamatkalla toiselle puolelle maapalloa niin ihmettelen jos työnantaja on tuon hyväksynyt paitsi jos olis ollut siis "työmatkalla"

Tämä. En ymmärrä millaisilla työpaikoilla ihmiset on kun etelän matkat etäpäivinä on sallittua. Tai jos lapsia ei viedä tarhaan niin millä tavalla työntekijä varmistaa että on juuri sillä hetkellä kun työnantaja tarvitsee käytettävissä. Ei kyllä meidän työpaikalla menis läpi millään.

Vierailija
109/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.

Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.

Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.

Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..

”Happamia”, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Anna työkaverisi nauttia hyvästä osastaan, ei se sinulta pois ole. Jos saat käsiteltyä nuo kateuden tunteesi, saatat kasvaa ihmisenä.

Vierailija
110/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa etäyhteys kotoa, mutta ihan jatkuvasti koko työpäivän ajan olen myös Slackissa reaaliaikaisessa kontaktissa esimiehen ja työkavereiden kanssa, ja todellakin, koko ajan teen töitä. Lusmuilu ei onnistuisi, koska tekemäni työn jälki on helposti työpäivän jälkeen tarkastettavissa, että mitä olen tehnyt ja tasan tarkkaan, että mihin kellonaikaan, koska töitä tehdään kotona ja töissä samaan järjestelmään, jossa tekijän nimi näkyy tehdyn työn perässä.

Joten ei mulla ainakaan onnistuis etätyöpäivän teko ja lusmuilu samaan aikaan :D

Mulla sama. Jos tulostavoite (sanelujen purkua, tavoite tietty määrä tekstejä päivässä) ei täyty se on hyvin äkkiä heippa etäpäiville ja pahimmillaan potkut.

Teet sanelujen purkua etätyönä? Mäkin haluan! Olen kuullut, että joissain paikoissa se on mahdollista, mutta ei meillä :(

Vierailija
111/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee etäpäivinä töitä vaikka voidaan nyhjöttää kylki kyljessä kotisohvalla mutta tekee töitä ainakin sen 8 tuntia. En suostuis seksipatjaksi jos toisella olis firman miitinki korvanapeissa menossa. Hyi. 

Vierailija
112/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten. Meillä kunnalisela aika moni pitää työpäiviä, jolloin ei oikeasti tee töitä.

Vierailija
113/114 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin off-topicina: Te ketkä haluatte "laiskan duunin", jos surkea palkkaus ja läsnäolopakottomuus ei haittaa niin suosittelisin tutustumaan respatyön eli aulavartijan työtehtäviin. Työpaikkoja tarjoavat mm. Prevent360 (entinen ISS Security) sekä Avarn Security (entinen Turvatiimi ja G4S).

Mä tein itse tätä hommaa opiskeluiden ohessa ja kesäisin yli viiden vuoden ajan. Kokemusta eri firmojen ja toimistohotellien auloista kertyi reilun kolmenkymmenen työkohteen verran. Kiireisimmät respat on oikeasti kiireisiä - silloin sulla voi soida puhelinvaihde ja parkkipuhelin samaan aikaan kun yrität palvella tiskillä olevaa asiakasta ja samalla pitäisi tehdä asiat x, y ja z. Ja sitten on ne hiljaiset respat - ne, joihin joku vieras eksyy maksimissaan kerran päivässä ja päivän isoin homma on hakea aamuisin hesari postilaatikosta respan pöydälle.

Henkilökohtaisesti mun mielestä nämä hiljaiset respat olivat kaikista kamalimpia. Päivät kuluivat älyttömän hitaasti, kun mitään fiksua tekemistä ei ollut. Mutta aika paljon tuli tavattua näitä muita respatyöntekijöitä, ja osa oli ihan onnessaan. Yksi kutoi sukkia ja toinen luki kirjoja kirjojen perään. Kuulemma kaikki juoksevat asiat (laskujen maksut, palvelupuhelut jne) hoidettiin työaikana ja kotona sai keskittyä rauhassa lapsiin. Työaikakin useimmissa perus arkisin 8-16.

Vierailija
114/114 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin off-topicina: Te ketkä haluatte "laiskan duunin", jos surkea palkkaus ja läsnäolopakottomuus ei haittaa niin suosittelisin tutustumaan respatyön eli aulavartijan työtehtäviin. Työpaikkoja tarjoavat mm. Prevent360 (entinen ISS Security) sekä Avarn Security (entinen Turvatiimi ja G4S).

Mä tein itse tätä hommaa opiskeluiden ohessa ja kesäisin yli viiden vuoden ajan. Kokemusta eri firmojen ja toimistohotellien auloista kertyi reilun kolmenkymmenen työkohteen verran. Kiireisimmät respat on oikeasti kiireisiä - silloin sulla voi soida puhelinvaihde ja parkkipuhelin samaan aikaan kun yrität palvella tiskillä olevaa asiakasta ja samalla pitäisi tehdä asiat x, y ja z. Ja sitten on ne hiljaiset respat - ne, joihin joku vieras eksyy maksimissaan kerran päivässä ja päivän isoin homma on hakea aamuisin hesari postilaatikosta respan pöydälle.

Henkilökohtaisesti mun mielestä nämä hiljaiset respat olivat kaikista kamalimpia. Päivät kuluivat älyttömän hitaasti, kun mitään fiksua tekemistä ei ollut. Mutta aika paljon tuli tavattua näitä muita respatyöntekijöitä, ja osa oli ihan onnessaan. Yksi kutoi sukkia ja toinen luki kirjoja kirjojen perään. Kuulemma kaikki juoksevat asiat (laskujen maksut, palvelupuhelut jne) hoidettiin työaikana ja kotona sai keskittyä rauhassa lapsiin. Työaikakin useimmissa perus arkisin 8-16.

Mä oon ollu opiskelujen välissä ja kesäisin nuorena tällaisissa duuneissa. oli tappavan tylsää, ja ihmettelin aina kun esim lomitin ihmisiä, että he ihan oikeasti saavat palkkaa siitä ja tekevät sitä joka päivä! Nyt voisinkin olla sellaisessa hommassa, vois tehdä omia töitä samalla ja sais tuplaliksaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi