Ystäväni kertoi, että hänen naisystävänsä saa katsoa hänen puhelimensa ja viestinsä. Ai kun kiva!
Kyseessä uusi, pari kuukautta sitten alkanut seurustelu. Olisi ollut kiva tietää etukäteen, ertä minun ystävälleni lähettämät henkilökohtaiset viestit minun asioistani ovat olleet jonkin muunkin luettavissa. En ymmärrä tätä ”kaikki on avointa” -mentaliteettia, jos ollaan samalla epälojaaleja muita ihmisiä kohtaan.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Nyt hei valoja päälle. Kamala ajatus olla joku helkutin yksikkö. Eikö teillä ole mitään käryä edes alkeellisesta tietoturvasta?
Meillä on molemmilla puhelimissa sormenjälkitunnistus + YKSITYINEN pinkoodi, eikä niitä mennä käpistelemään. Ikinä. Ei myöskään toisen tietokonetta.
Aloitusnäyttöön oma s-posti ja ICE-numero (jos puhelin katoaa, löytäjällä on yhteystiedot). Muutoin tiukasti lukitukset, koodit ja sormenjäljet käyttöön.
Te avoimet puhelinihmiset, toivon todella että kadotatte lukitsemattoman luurinne ja saatte messevät laskut.
Luottamusta ei rakenneta urkkimalla, vaan LUOTTAMALLA. Kyllä ihmisellä saa oma elämä olla.
Ja jos salaa menette kenen tahansa viestejä lukemaan, onnea matkaan!
"Suomen voimassa olevassa rikoslaissa säädetään rangaistavaksi viestintäsalaisuuden loukkaus sekä törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus. Viestintäsalaisuuden loukkaamisessa voi olla kysymys kirjesalaisuuden tai sähköpostiviestin loukkaamisesta, salakuuntelusta tai telesalaisuuden loukkaamisesta.Lain mukaan rangaistavaan viestintäsalaisuuden loukkaukseen syyllistyy se, joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin, tai suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä. Rangaistava viestintäsalaisuuden loukkaus on kyseessä myös silloin, kun rikoksen tekijä hankkii tiedon televerkossa tai tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron tai muun vastaavanlaisen viestin sisällöstä tai tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta. Viestintäsalaisuuden loukkaamisesta voidaan tuomita sakkorangaistus tai enintään kahden vuoden mittainen vankeusrangaistus."
(Tiivistelmä minilex.fi. Rikoslaki, 38 luku (21.4.1995/578), 3 §)
Eihän kukaan tässä salaa luekaan viestejä, vaan sen puolison luvalla. Vastaanottaja saa tehdä saamalleen viestille mitä haluaa, vaikka julkaista päivän lehdessä. Viestisalaisuus koskee vain niitä ulkopuolisia urkkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te opetatte kumminkin lapsillenne, että puhelinta ei anneta kavereitten käyttöön, eikä sitä pidetä ilman pin-koodia?
Totta kai opetan. Enhän anna sitä itsekään kavereideni käyttöön. Puoliso on se henkilö elämässäni, johon luotan kuin kallioon - kavereita tulee ja menee.
Ok, mutta sinulla ei varmaan olekaan puhelin "vailla minkään sortin salasanoja" kuten tuolla jotkut kertoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka sanotte, että parisuhteissanne vallitsee ehdoton luottamus ja joiden puhelimet ovat avoimesti luettavissa, laittakaapa puhelin kuukaudeksi salasanan taakse. Yhäkö sama luottamus vallitsee vai pitääkö asiasta keskustella?
ApSä et tunnu tajuavan, mitä luottamus tarkoittaa. Mitään tuskin tapahtuisi käytännössä, koska ei mies minun puhelimeni sisältöä salaa kyttää ja tilanteet joissa käytämme toisen puhelinta, ovat aika harvinaisia. Jos hän kuitenkin sattumoisin tarvitsisi sieltä jonkin tiedon tuon kyseisen kuukauden aikana, hän kysyisi uutta salasanaa minulta siinä vaiheessa, kun tajuaisi että edellinen ei toimi. Sitten kertoisin hänelle sen uuden salasanan. Eli kyllä, sama luottamus vallitsisi edelleen.
Eli suhteenne ei kestäisi sitä, että puhelimeen ei ole pääsyä.
Millä perusteella ei kestäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te opetatte kumminkin lapsillenne, että puhelinta ei anneta kavereitten käyttöön, eikä sitä pidetä ilman pin-koodia?
Totta kai opetan. Enhän anna sitä itsekään kavereideni käyttöön. Puoliso on se henkilö elämässäni, johon luotan kuin kallioon - kavereita tulee ja menee.
Ok, mutta sinulla ei varmaan olekaan puhelin "vailla minkään sortin salasanoja" kuten tuolla jotkut kertoivat.
Ei olekaan, vaan puolisoni tietää salasanani.
Vierailija kirjoitti:
On ilmiselvää, että arkaluontoiset viestit poistetaan. Kavereitten asiat ei kuulu puolisolle ja jos lähettäjänä näkyy 5 vuotta kaverina ollut Raunon kaveri Pekka niin tuskin heillä suhdetta on. Jos sen sijaan lähettäjälistaan ilmestyy uusia nimiä niin on ok lukea viesti.Monelta olisi jäänyt pettämättä aviovuoteessa jos puhelin olisi toisen luettavissa. Puolison saa aina vaihtaa, mutta joku raja pettämisessä...
Kerro minulle:
- Pitäisikö minun näyttää miehelleni työpuhelimeni lokitiedot? (Huom. minulla on niiden suhteen salassapitovelvollisuus)
- Jos sieltä löytyy uusi nimi, niin pitääkö minun avata kyseisen miehen lähettämä viesti tai kertoa miehelle, mistä puhuimme puhelimessa?
Ja kun olet vastannut näihin kysymyksiin, niin kerro minulle:
- Jos minä haluaisin pettää miestäni, niin kumpaa puhelinta arvelisit minun käyttävän, privapuhelinta vai sitä työpuhelinta, missä on työnantajan vaatima suojaus ja ehdoton salassapitovelvollisuus?
Minusta asioiden pitää olla todella huonosti, jos parisuhteen luottamus perustuu siihen, että toisen puhelinta tai tietokonetta saa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka sanotte, että parisuhteissanne vallitsee ehdoton luottamus ja joiden puhelimet ovat avoimesti luettavissa, laittakaapa puhelin kuukaudeksi salasanan taakse. Yhäkö sama luottamus vallitsee vai pitääkö asiasta keskustella?
ApSä et tunnu tajuavan, mitä luottamus tarkoittaa. Mitään tuskin tapahtuisi käytännössä, koska ei mies minun puhelimeni sisältöä salaa kyttää ja tilanteet joissa käytämme toisen puhelinta, ovat aika harvinaisia. Jos hän kuitenkin sattumoisin tarvitsisi sieltä jonkin tiedon tuon kyseisen kuukauden aikana, hän kysyisi uutta salasanaa minulta siinä vaiheessa, kun tajuaisi että edellinen ei toimi. Sitten kertoisin hänelle sen uuden salasanan. Eli kyllä, sama luottamus vallitsisi edelleen.
No sillä perusteella, että tilanne, jossa toinen ei pääse sinun puhelimellesi ei ole ilmeisesti mahdollinen. Juurihan tuossa sanoit, että kertoisit miehelle sen salasanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Ja vaikka olisi jo vuosia yhdessä ollut pari, ei silti kaikkea tarvi jakaa. Olen ollut teini-iästä mieheni kanssa, nyt ollaan päälle 40v. En silti kerro hänelle läheskään kaikkea ystävieni kuulumisista. Ei ystävieni gyneongelmat, parisuhdeongelmat tms. kuulu hänelle. Ne on kerrottu luottamuksella minulle.
On aivan eri asia varta vasten erikseen kertoa kaikki ystäviensä asiat miehelle, vs. se että mies saa etsiä jonkin tarvitsemansa tiedon puhelimesta, jossa on myös ystävien lähettämiä viestejä. Suhteellisuudentajua, kiitos.
Minkä ihmeen takia miehen pitäisi etsiä joku tieto minun tekstareistani (tai mesestä tai whatsapista)??
Tätä minäkään en ymmärrä. Mitä tietoa se etsii kavereiden viesteistä? Ap voisi selittää.
Mistä minä tietäisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt ja olen ollut todella sinisilmäinen. Tästä eteenpäin suhtaudun varmuuden vuoksi niin, että ystävistä tulee vain epäluotettavia tuttavia, kun he aloittavat parisuhteen. Harmi heille, minuun on ja olisi voinut luottaa. Sittenkin, kun se ihana mies muuttuu paskaksi idiootiksi.
Ap
Lähtöoletuksesi siis on, että miehiin ei voi luottaa ja siksi luottamus naispuolisiin ystäviin tulee priorisoida miehen edelle, jos eturistiriitatilanne tulee. Minulla on juuri toisin päin: luotan mieheeni ehdottomasti, ja ystäviin sitten vähän kevyemmällä luottamustasolla. Lähetän ystävilleni ainoastaan sellaisia viestejä, joiden kohdalla ei olisi helvetillinen katastrofi, jos heidän kumppaninsakin sattuisi ne näkemään (tai niissä olevan tiedon esim. keskustelun kautta saamaan). Läheisten ystävieni kumppanit ovat hyviä tyyppejä, eivät kyyliä jotka kyttäävät juuri minun salaisia tietojani kieli pitkällä ja valmiina käyttämään niitä minua vastaan. Ihmiset, jotka valitsevat kumppanikseen tuollaisia "paskaksi idiootiksi" muuttuvia miehiä, eivät ole luottoystäviäni vaan etäisempiä kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä perusteella, että tilanne, jossa toinen ei pääse sinun puhelimellesi ei ole ilmeisesti mahdollinen. Juurihan tuossa sanoit, että kertoisit miehelle sen salasanan.
Siitä, että kertoisin salasanan, et voi päätellä mitään siitä, "kestäisikö" suhde tilanteen jossa en kertoisi salasanaa. Koko ajatuskin on minun näkökulmastani hupaisa! Suhteeni kestäisi ilman muuta sellaisenkin tilanteen, jossa sanoisin: "En voi kertoa sinulle uutta salasanaa, enkä syytä siihen miksi en kerro". Mutta koska minulla ei olisi syytä olla kertomatta sitä salasanaa niin totta kai kertoisin sen. Elämäni on paljon helpompaa ja hauskempaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt ja olen ollut todella sinisilmäinen. Tästä eteenpäin suhtaudun varmuuden vuoksi niin, että ystävistä tulee vain epäluotettavia tuttavia, kun he aloittavat parisuhteen. Harmi heille, minuun on ja olisi voinut luottaa. Sittenkin, kun se ihana mies muuttuu paskaksi idiootiksi.
ApLähtöoletuksesi siis on, että miehiin ei voi luottaa ja siksi luottamus naispuolisiin ystäviin tulee priorisoida miehen edelle, jos eturistiriitatilanne tulee. Minulla on juuri toisin päin: luotan mieheeni ehdottomasti, ja ystäviin sitten vähän kevyemmällä luottamustasolla. Lähetän ystävilleni ainoastaan sellaisia viestejä, joiden kohdalla ei olisi helvetillinen katastrofi, jos heidän kumppaninsakin sattuisi ne näkemään (tai niissä olevan tiedon esim. keskustelun kautta saamaan). Läheisten ystävieni kumppanit ovat hyviä tyyppejä, eivät kyyliä jotka kyttäävät juuri minun salaisia tietojani kieli pitkällä ja valmiina käyttämään niitä minua vastaan. Ihmiset, jotka valitsevat kumppanikseen tuollaisia "paskaksi idiootiksi" muuttuvia miehiä, eivät ole luottoystäviäni vaan etäisempiä kavereita.
Kuulostat kyllä aika ikävältä ystävältä.
Ikuisuusaihe, joka ei koskaan lakkaa minua hämmästyttämästä. Kyse on kuitenkin perusoikeudesta pitää saamansa viestit omanaan. Toisin sanoen minulla, tai puolisollani, ei ole edes laillista oikeutusta selailla toisen puhelinta, tarkastaa viestejä tai availla kirjeitä ilman lupaa. En näe, että parisuhteeni, tai rakkauteni puolisoani kohtaan tulisi tarkoittaa sitä, että menetämme samalla tämän oikeuden, tai että olisi moraalisesti arveluttavaa pitää kiinni tästä perusoikeudesta. Minusta hyvässä parisuhteessa molemmilla on myös tilaa toimia itsenäisesti ja oikeus yksityisyyteen.
Onko minulla sitten jotakin salattavaa? Rehellisyyden nimissä: on. Ei rakastajia, syrjähyppyjä tai hotelliin sovittuja salatapaamisia, vaan vain minulle kuuluvia yksityisiä asioita. Esimerkiksi tietokoneellani voin pitää ajoittain unipäiväkirjaa, joka tietoanniltaan on mieheni kannalta aivan jonninjoutavaa, mutta minulle henkireikä ja yksityistä keskustelua itseni kanssa. Ja läheisimpien ystävieni kanssa voimme tosiaan vaihtaa viestejä, jotka on tarkoitettu vain meille, eikä kenellekään muulle (esimerkiksi sairauksia). Ei siinä: kyllä minä luotan mieheeni ja siihen, ettei hän näitä asioita minnekään vuotaisi. Mutta tässähän ei nyt puheenaiheena olekaan minun asiani, vaan ystäväni.
Mun puhelin on puhumista ja viestitystä varten. Puhelut eivät tallennu minnekään, ja viesteissä on lähinnä jollekin lähetetty hassu kuva, tai ajan ja paikan sopiminen tapaamiselle. Tämän lisäksi poistan keskusteluja sekä tekstiviesteistä että whatsapista, sillä olen tottunut siihen. Myös faceviestit poistan säännöllisesti, jätän vain niitä joilla voi olla myöhemmin jotain tarvetta. Mies tietää koodini puhelimeen, sillä se on hänen vanha puhelimensä, eikä minulla ole tarvetta salata mieheltä koodeja muutenkaan, kun siellä puhelimessa ei säilytellä mitään kavereiden salaisia viestejä, ja vaikka säilytettäisiin, ei mies niitä lukisi. Minä en ole myöskään kiinnostunut miehen puhelimesta, eikä siellä ole mitään mitä MINUN pitäisi tarkistella. Mies tarkistelee itse omat juttunsa, ja minä omani. En myöskään hoida miesvauvaa, joten jos mies ei osaa ilmoittaa siskonsa lapsen synttäreistä minulle, eikä siskokaan osaa minua itse kutsua, niin eipä ole minun ongelmani jos jää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tiedämme toistemme puhelinten salasanat joten viestien lukeminen olisi helppoa, mutta eipä ole kummallakaan tarvetta sellaiselle. Käytämme kyllä toistemme puhelimia esim. netin selailuun ja joskus luen miehelle ääneen hänen facebook- tai instagram-tiliensä feediä, joten jos juuri sillä hetkellä ruutuun ilmestyy jokin viesti, niin väistämättähän sen näkee. Myös yhteiskäytössä olevan iPadin Mailissa on miehen sähköpostitilit, joten nekin viestit pomppaavat joskus näkyville ilman varsinaista urkintaa.
Ehkä minussa on jotain vikaa, kun ei ole tullut mieleenikään, että lukisin jonkun toisen facebook-feediä. Miksi kukaan niin tekisi? Eikö mies itse osaa lukea?
Haha, juu kyllä mies osaa lukea :D Hän on laiska seuraamaan somea ja saattaa esim. autoa ajaessaan tai ruokaa laittaessaan pyytää, että luen mitä fbssä/igssä on tapahtunut. Sitten kerron, että "Heikki on laskettelemassa, Minna on ollut kahvilla kaverin kanssa, Ville on vatsataudissa" jne. Mies vastailee "jaaha, aijaa, mm-m, hei tykkää siitä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLähtöoletuksesi siis on, että miehiin ei voi luottaa ja siksi luottamus naispuolisiin ystäviin tulee priorisoida miehen edelle, jos eturistiriitatilanne tulee. Minulla on juuri toisin päin: luotan mieheeni ehdottomasti, ja ystäviin sitten vähän kevyemmällä luottamustasolla. Lähetän ystävilleni ainoastaan sellaisia viestejä, joiden kohdalla ei olisi helvetillinen katastrofi, jos heidän kumppaninsakin sattuisi ne näkemään (tai niissä olevan tiedon esim. keskustelun kautta saamaan). Läheisten ystävieni kumppanit ovat hyviä tyyppejä, eivät kyyliä jotka kyttäävät juuri minun salaisia tietojani kieli pitkällä ja valmiina käyttämään niitä minua vastaan. Ihmiset, jotka valitsevat kumppanikseen tuollaisia "paskaksi idiootiksi" muuttuvia miehiä, eivät ole luottoystäviäni vaan etäisempiä kavereita.
Oletpas mustavalkoinen. Ihmiset ovat eri tilanteissa ja eri elämänvaiheissa erilaisia. En nyt edes puutu tuohon ystävänvalintaaiheeseen. Olisin voinut mainita, että myös nainen voi muuttua paskaksi idiootiksi. Aloitusviestissänikin oli kyse mieskaverista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas mustavalkoinen. Ihmiset ovat eri tilanteissa ja eri elämänvaiheissa erilaisia. En nyt edes puutu tuohon ystävänvalintaaiheeseen. Olisin voinut mainita, että myös nainen voi muuttua paskaksi idiootiksi. Aloitusviestissänikin oli kyse mieskaverista.
Ap
Jatkan vielä että minä juuri en priorisoi luotettavuuttani. Olen kaikille lojaali. Ei mitään ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta asioiden pitää olla todella huonosti, jos parisuhteen luottamus perustuu siihen, että toisen puhelinta tai tietokonetta saa lukea.
Ei minun suhteessani ainakaan luottamus PERUSTU siihen lukuoikeuteen, vaan oikeus on mahdollinen siitä syystä, että luotan mieheeni hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et pystyisi testaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että kertoisin salasanan, et voi päätellä mitään siitä, "kestäisikö" suhde tilanteen jossa en kertoisi salasanaa. Koko ajatuskin on minun näkökulmastani hupaisa! Suhteeni kestäisi ilman muuta sellaisenkin tilanteen, jossa sanoisin: "En voi kertoa sinulle uutta salasanaa, enkä syytä siihen miksi en kerro". Mutta koska minulla ei olisi syytä olla kertomatta sitä salasanaa niin totta kai kertoisin sen. Elämäni on paljon helpompaa ja hauskempaa niin.
No niin. Et pysty edes kuvittelemaan tilannetta, jossa toinen ei pääsisi sinun puhelimellesi, joten miten ihmeessä voit tehdä oletuksen siitä, että suhteenne kestäisi sellaisen tilanteen. Eihän tuollainen oletus ole mistään kotoisin, jos ei edes sallita sellaisen tilanteen syntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tiedämme toistemme puhelinten salasanat joten viestien lukeminen olisi helppoa, mutta eipä ole kummallakaan tarvetta sellaiselle. Käytämme kyllä toistemme puhelimia esim. netin selailuun ja joskus luen miehelle ääneen hänen facebook- tai instagram-tiliensä feediä, joten jos juuri sillä hetkellä ruutuun ilmestyy jokin viesti, niin väistämättähän sen näkee. Myös yhteiskäytössä olevan iPadin Mailissa on miehen sähköpostitilit, joten nekin viestit pomppaavat joskus näkyville ilman varsinaista urkintaa.
Ehkä minussa on jotain vikaa, kun ei ole tullut mieleenikään, että lukisin jonkun toisen facebook-feediä. Miksi kukaan niin tekisi? Eikö mies itse osaa lukea?
Haha, juu kyllä mies osaa lukea :D Hän on laiska seuraamaan somea ja saattaa esim. autoa ajaessaan tai ruokaa laittaessaan pyytää, että luen mitä fbssä/igssä on tapahtunut. Sitten kerron, että "Heikki on laskettelemassa, Minna on ollut kahvilla kaverin kanssa, Ville on vatsataudissa" jne. Mies vastailee "jaaha, aijaa, mm-m, hei tykkää siitä".
Ei luoja teidän kanssanne. On laiska seuraamaan, mutta pyytää sinua lukemaan niitä hänelle ääneen ja tykkäilemään niistä? Onpas kivaa tietää, että kavereiden sometykkäyksetkään eivät välttämättä ole heidän omiaan.
Tätä minäkään en ymmärrä. Mitä tietoa se etsii kavereiden viesteistä? Ap voisi selittää.