Kirpputorin hinnoittelu
Kävin pitkästä aikaa kirppiksillä. Vanhoilla tutuilla, hyväksi todetuilla sekä uudella. Hieman hämmästyin, hinnat ovat nousseet pilviin, vaikka pöytävuokrat ovat laskeneet. Suurin osa pöydistä oli muuttuneet kiinan roina pöydiksi, koruja yms aliexpressistä tai wishiltä (kiinalaiset laput oli kii) ja nämä 1€ tuotteet oli 5-8€... Takeista katselin yhtä kasten OK kuntoista icepeakin välikausitakkia, hp 40€... Lisäksi oli kun olisi palannut takaisin 90 luvulle, tavara vanhaa ja kulahtanutta. Mitä o tapahtunut kirppistelylle??? Ennen ostin 75% tavaroista ja hyvää sai halvalla, nyt pääsen samalla tai jopa halvemmalla kun marssin kauppaan ostamaan ne uutena.
Kommentit (388)
Mä olen kyllä tehnyt tosi hyviä löytöjä tänä vuonna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huvittavaa miten osa ihmisistä kuvittelee saavansa kaiken käytännössä lahjoituksina ja on pöyristynyt jos joku ei halua antaa omaisuuttaan lähes ilmaiseksi. Kirppikselle pitäisi heidän mielestään tuoda siis vain nykyaikaista, muodikasta ja priimaa vaatetta, mutta siitä ei saisi mitään hintaa pyytää. Ostakaa itse uutena 100€ välikausihaalari ja pistäkää se 4 eurolla myyntiin tai 100€ suksipaketti 5€ niin katsotaan toimiiko se hyväntekeväisyyshalu toisinkin päin. Tajuatteko, että jotta kirppareilla olisi mitään myytävää, jonkun on täytynyt ne ensin uutena ostaa. Miksi toisten pitäisi kustantaa teidän lastenne vaatettamien? Jos ei halua hyväkuntoisesta kunnolla maksaa, pitää kelpuuttaa huonompikuntoista. Onko käynyt mielessä, että se raha tulee muissakin lapsiperheissä enemmän kuin tarpeeseen. Rikkaat voivat lahjoittaa ilmaiseksi.
Ei kukaan tänä päivänä maksa mistään enää mitään just siitä syystä että kun hetken odottelee ja seuraa nettiä niin joku lahjoittaa saman ilmaiseksi. Rikkaammat ihmiset vie leivän köyhimpien suusta, tässäkin asiassa. Joidenkin on pakko yrittää myydä tavaroita, halvalla, että saisi laskut maksettua. Nyt ei saa mitään kaupaksi eurollakaan kun rikkaammat lahjoittaa ilmaiseksi koska eivät jaksa tai viitsi sitä myymisen hankaluutta. Mitä siitä sitten seuraa? Moni päätyy toimeentulotuen asiakkaaksi ja sitten ollaan taas veronmaksajien kukkarolla.
Jos on köyhä niin pitää jättää ostamatta sellainen tavara joka pitää hetken päästä myydä.
Ylihintaista pahanhajuista romua kaikkialla. Jopa Kinder yllätyksistä pyydetään useita euroja, vaikka on peräisin alle euron suklaamunasta.
Joskus käyn Uffin euron päivillä ostamassa jotain, viimeksi ostin 4 kpl huomioliivejä à 1 euro.
Kaksi autoon, yksi pyörän perään, yksi vierasvaraa. Syksyllä on pimeää ennen kuin tulee lunta.
Muuten en käy kirppreilla, vaatteita saa uutena halvalla, koko ajan jossain alennusmyyntejä. Eikä kaappeihin mahdu määräänsä enempää.
Itse laitan tavaraa Tori.fin annetaan-palstalle. Anteeksi, jos vien sillä leivän jonkun suusta. En jaksa sitä hinnoittelu/siistimisurakkaa kirppareilla, lisäksi näinä aikoina en halua käydä siellä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huvittavaa miten osa ihmisistä kuvittelee saavansa kaiken käytännössä lahjoituksina ja on pöyristynyt jos joku ei halua antaa omaisuuttaan lähes ilmaiseksi. Kirppikselle pitäisi heidän mielestään tuoda siis vain nykyaikaista, muodikasta ja priimaa vaatetta, mutta siitä ei saisi mitään hintaa pyytää. Ostakaa itse uutena 100€ välikausihaalari ja pistäkää se 4 eurolla myyntiin tai 100€ suksipaketti 5€ niin katsotaan toimiiko se hyväntekeväisyyshalu toisinkin päin. Tajuatteko, että jotta kirppareilla olisi mitään myytävää, jonkun on täytynyt ne ensin uutena ostaa. Miksi toisten pitäisi kustantaa teidän lastenne vaatettamien? Jos ei halua hyväkuntoisesta kunnolla maksaa, pitää kelpuuttaa huonompikuntoista. Onko käynyt mielessä, että se raha tulee muissakin lapsiperheissä enemmän kuin tarpeeseen. Rikkaat voivat lahjoittaa ilmaiseksi.
Ei kukaan tänä päivänä maksa mistään enää mitään just siitä syystä että kun hetken odottelee ja seuraa nettiä niin joku lahjoittaa saman ilmaiseksi. Rikkaammat ihmiset vie leivän köyhimpien suusta, tässäkin asiassa. Joidenkin on pakko yrittää myydä tavaroita, halvalla, että saisi laskut maksettua. Nyt ei saa mitään kaupaksi eurollakaan kun rikkaammat lahjoittaa ilmaiseksi koska eivät jaksa tai viitsi sitä myymisen hankaluutta. Mitä siitä sitten seuraa? Moni päätyy toimeentulotuen asiakkaaksi ja sitten ollaan taas veronmaksajien kukkarolla.
Jos olet riippuvainen kirpparikaupankäynnistä niin suosittelen, että hamstraat itsellesi kaiken mitä ilmaiseksi saat ja myyt sitten pikkusummalla itse eteenpäin.
Toisaalta en halua että tässä maassa on niin huonosti asiat, ettei mitään saa lahjoittaa ja joku ei saa ruokaa jos ei voi myydä tavaraa kirpparilla. Kas.. huomasit varmaan itsekin kärjistyksesi menevän hieman yli?
Kyllä minusta kirppis kauppa käy niin kuin ennenkin. Esim. Torissa menee tavaraa ja löydän ostettavaa. Lastenvaate ja lelut menee vähänkäytetyssä ihan hyvin. Ja esim Eemelin kirppiksellä kun käyn aina löytyy sopivaa ostettavaa, ostam lähinnä lasten vaatetta (peruskamaa)...Totta se että sillointällöin hinnoittelu on joillain pielessä. Just nyt heti jos joku pitää saada niin ei varmaan sillä hetlekkä löydykään. Itse metsästin itselle monoja ja lapselle suksia... 2 viikkoa meni, mutta löytyi erinomaiset ja edulliset...monta kertaa kävi niin että olin toka kyselijä eli meni sivu suun. Joo kyllä varmaan löytöjen eteen hieman vaivaa pitää nähdä. Se on sitten oma valinta jos haluaa mennä helpolla ja ostaa kaupasta...
Maksan kirpputorilla paidoista maksimissaan 6 euroa ja takista maksimissaan 20 euroa. Jos paita maksaa esim. 7 euroa niin EN OSTA. Monella naisella on paljon vaatteita kotona niin ei tarvi maksaa enempää.
Mä ostan nykyään netin kierrätyskaupoista (Emmy, Rekki, Vähänkäytetty) suurimman osan omista ja lapsen vaatteista. Olen tehnyt näin jo pari vuotta. Hinnat on korkeampia, mutta maksan mielelläni siitä, että joku tekee puolestani sen ennakkokarsinnan: tarkistaa tahrat, hajut ja reiät, materiaalin (nahka, villa, puuvilla, merino) ja kokomerkinnän.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on vielä hyviäkin.Mutta joo ihan kamalaa roskaa näkee välillä...Ja tuote joka kaupassa 5.99,kirppiksellä likaisena 5e....Tai sama paita jonka ostin lapselle alesta 2e,oli kirppiksellä 11.90!!!:).Viimeksi taas ostin kassillisen vaatetta 7e.(bodyja ja paitoja 0.20,housija 0.50 jne,joilla kunto erinomainen,ei edes pesunukkaa).
Pienille lapsille löytyy kirpputorilta vaatteita, mutta ala-asteikäisille ei, ei ainakaan pojille enkä ihmettele, kaikki housut ja kengät menee rikki. Lisäksi lapset haluavat samoja vaatteita mitä luokkatovereilla on, siellä monella esim. Adidaksen vaatteita.
Pojille saa ostaa ainakin 2 lenkkarit kevät, kesä, syksy aikana, kun ne hajoaa. Lisäksi täytyisi olla helle kelillä jotkut muut kengät. Kyllä niissä perheissä, missä on poikia saa ostaa housuja ja kenkiä, paitoja voi ehkä kierrättää, jos sisaret suostuu käyttämään. Meidän lapsen luokalla kyllä vanhemmat ostaa kalliita vaatteita, joten kiva muutaman olla ilman. Ja ala-asteen ekalla luokalla on kaikilla jo oma kännykkä, 4-luokkalaisilla on oma WhatsApp ryhmä mihin kuuluu opettajakin. Ei riitä enää vain kirpputorikäynnit.
Itse vien kaiken vaatekeräykseen. Kerran erehdyin viemään kirppikselle kasan paitoja: Bossia, Gantia ja Armania. Parissa oli vielä laputkin tallella, muita käytetty kerran pari. Pyysin paidoista 7 euroa kappale. Kuulin itse muita pöytiä kierrellessäni, että näitä paitoja haukuttiin liian kalliiksi kirpparille, kuulemma 3 euroa olisi hyvä hinta.
Noh, onneksi oli auto parkissa. Ja oli siellä muutakin tavaraa myynnissä. Maksoin pöydän pois, totesin näiden nirsojen kuullen, että vien nämä liian kalliit UFFin laatikkoon. Ja niin teinkin.
Pöytämaksut ovat kallistuneet siinä missä kaikki muutkin hinnat.
Pitäähän kirpparin pitäjänkin saada jonkinlainen palkka ja on hänelläkin kuluja.
Kaikesta huolimatta kannattasi jokaisen myyjän miettiä millä hinnalla ostaisi itse käytetyn vaatteen tahi tavaran. Toki paljon vaikuttaa se myös, että kuinka hyväkuntoista tavaraa myy, merkki, muoti ja mikä vuodenaika.
Olen tehnyt tänä(kin) vuonna joitain ihan hyviä löytöjä vaikka kirppiskäyntejä koronan takia ei ole montaa. Esim. Mark& Spencerin lähes käyttämättömät farkut 2€, uuden oloiset olohousut 4€, Luhdan paitis 4€. Käyn pääasiassa SPR:llä, kierrätyskeskuksessa (en tosin sen koronaryppään jälkeen), Fidassa ja Uffin tarjouspäivillä. Muuten pidän Uffia aika kalliina, ketjuliikkeiden huonokuntoiset vaatteet kovissa hinnoissa (olen siitä joskus antanut jopa palautetta). Toivottavasti Vermon kirppis on auki tulevana kesänä. Aikaisemmin pidin Brunon konepajan kirppiksestä, se ei varmaan ole ollut pitkään aikaan auki, onkohan siellä mitään toimintaa enää?
Itse teen paljon hyviä vaatelöytöjä kirppareilta, ja nimenomaan merkkivaatteita. Toki olen valmis maksamaan uudenveroisesta Gantin hupparista 20€ ja jonkun mielestä se on kirpparille törkyhinta. Mielessäni sopiva hinta vs uusi vastaava. Toki jotkut yrittää pyytää jostain loppuunpestystä nukkarievustakin samaa hintaa...
Vierailija kirjoitti:
Kirjoille sopivin hinta olisi mielestäni 1-3€, pokkarit max 1€. Jos on kyseessä joku arvoteos niin sitten enemmän. Tavallisesta vanhahkosta romaanista 4€ on liikaa.
Kyllä romaaneille sopivin hinta on max 0,50e.
Parhaat löydöt olen tehnyt yhdistysten kirpputoreilta, kierrätyskeskuksilta, uffilta ja fidalta. Näissä hinnoittelu on usein järkevämpää mitä omia tavaroitaan myyvillä ihmisillä. Kun yksittäiset ihmiset myy kellariromujaan niin siellähän pöydät notkuu takavuosikymmenten halpisvaatteita, jotka eivät olleet tyylikkäitä tai laadukkaita silloin, eikä nyt ja hintapyynnöt lähentelee uutta vastavaa.
MLL kirppiksiltä tuli tehtyä aina huippulöytöjä. Harmi kun olivat viimevuoden jäissä ja varmaan tänäkään vuonna ei pidetä. Olin myös pari vuotta sitten myyjänä, paikkavuokra hurjat 7e...Eli oli ihan hyvä myydä halvallakin..Muutama satanen kertyi ihan peruskamasta. Totta että ip kirppareilla on paikkavuokrat kalliita, mutta eipä se auta asiaa että ylihinnoitellaan. Toki sitä eron parin tavaraa pitää olla sadoittain.
Mä olen nähnyt, miten jotkut kyselee kirpputorin pitäjiltä hinnoitteluapua. Vastaus on, että katsele muista pöydistä. Sitten katsotaan, että okei, hupparit on kympin. Omat H&M hupparit on sitten kympin, vaikka naapuripöydässä ne hupparit oli Nike ja Peak. Tai että ne omat ei ole olleet yhtä hyvässä kunnossa kuin naapurin tuotteet, mutta silti sama hinta. Jotkut ei selkeästi ajattele yhtään. Toinen juttu on sitten se, että kun omat myydyt vitosen hupparit löytyy tarpeeksi monta kertaa viereiseltä riviltä kolminkertaisella hinnalla, niin seuraavalla kerralla itse hinnoittelee ne 10-15€. Miksipä ei itse ottaisi niitä rahoja.
En ole pariin vuoteen käynyt nyt kirppiksillä. Ennen ostin tosi paljon vaatteita itselleni ja lapsille kirppiksiltä.
Sitten tosiaan hinnat hilautuivat liian korkeiksi käytetyistä tavaroista ja vaatteista, jos nyt ylipäänsä enää jotain kelvollista ostettavaa löytyi.
Kävin itsekin välillä myymässä, mutta sitten pöytävuokrat haukkasivat niin ison myynnistä, ettei joidenkin kymppien takia jaksanut nähdä vaivaa. Olisi pitänyt myydä myydä paljon enemmän tai kalliimmalla saadakseen jotain hyötyä. Muutkin varmaan huomasivat saman ja jäljelle jäivät ”vakkaripöydät” viikosta toiseen samoine tuotteineen ja halpiskrääsineen.
Kierrätys on hieno asia ja ennen oli kiva kierrellä kirppiksellä shoppailemassa. Myöhemmin koin sen ajanhukaksi kun mitään ei löytynyt.