Miksi kampaajat aina kiellosta huolimatta leikkaavat liikaa pois ?!
Omista kokemuksista ja muilta kuulleena kampaajat aina leikkaavat liikaa pois. Kun sanoo 2 senttii ni kampaaja leikkaa 6 senttii. Vaikka ihan selvällä suomella sanoisi ja kaikkee ni silti ne aina leikkaa liikaa! Varsinkin kun haluaa kasvattaa hiuksia niin kampaaja sanoo ""pitää leikata joka kuukausi että kasvaa koska muuten latvat huononevat ja hiukset ei kasva""MUTTA totuushan on se että hiukset kasvavat juuresta eikä latvoista. Sain alaselkään asti olevat hiukset sillä etten moneen vuoteen käynyt leikkaamassa. Vai ovatko kampaajat niin kateellisia hienoista hiuksista vai miksi aina niin pakottava tarve kiellosta huolimatta leikata puolet pois :(
Kommentit (167)
Mulla on tismalleen samanlaisia kokemuksia. Haluaisin löytää ns oman kampaajan, mutta aina kun yritän uuden kanssa, niin sama tulos. Itken kotona peilin edessä, kun hiuksia on lehennetty muutaman sentin sijasta reilusti yli 10 senttiä. Ja nimenomaan ainoa kunnon vastimus on, että leuan alle pitää jäädä senttejä hiuksia. Mut ei poskilla ovat.
No ei sekään kivaa ole, kun leikkaa liian vähän. Kävin kerran kampaajalla, jonka oli vaikea ymmärtää, että halusin vähintään 10 cm pois. Leikkasi moneen kertaan 1-2 cm pois, vaikka kuinka sanoin ja näytin, että näin paljon vähintään, eli huonot latvat pois ja lyhyempi malli. En mennyt hänelle enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Eivätkö kampaajat halua asiakkaan olevan tyytyväinen ja tulevan uudelleenkin? Räikeimmässä tietämässäni tapauksessa latvojen tasaamisen sijaan lähti n. 15 cm!
Jos vain käskee tasata latvat niin se pituus voi olla mitä tahansa koska sielä joukossa voi olla todella lyhyitä pätkiä jne
Tuo on aika naurettava selitys ! Törkeää leikata liikaa😡
Taitaa olla kansainvälinen kampaajien perseilytapa. Espanjassa pyysin selkeästi 2 cm tasausta ja näytin sormin. Tää perseparturi leikkaskin 20 cm. Kyllä vidutti! Töissä kaikki kyselivät että missä mun tukka on. Vastasin että jäi Espanjaan. Nykyään tasoitan latvani itte, ikinä en mee enää kampaajalle Suomessa tai ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Eivätkö kampaajat halua asiakkaan olevan tyytyväinen ja tulevan uudelleenkin? Räikeimmässä tietämässäni tapauksessa latvojen tasaamisen sijaan lähti n. 15 cm!
Jos vain käskee tasata latvat niin se pituus voi olla mitä tahansa koska sielä joukossa voi olla todella lyhyitä pätkiä jne
Ei kait sen lyhyimmän pätkän mukaan leikata. 😂
Kampaaja/ parturi on kyllä niin turha ammatti ainakin näin miehen näkökulmasta. Leikkaan koneella itse peiliä käyttäen . Kone maksoi joku 40€ ja hyvin hoituu sillä olen säästänyt monet parturi reissut. Ettekö te naiset voisi hoitaa teidän kavereiden hiukset ? Näin säästää rahaa ja lopputulos varmasti parempi, kun saa mitä tahtoo.
Pian varmaan tekoäly hoitaa tuonkin voisin itseasiassa kehitellä parturi ja kampaamo robotin joka osaa ottaa huomioon pään maallin ja suunnitella kampauksen tarkemmin ja paremmin kuin ihminen.
Minulla on päinvastainen ongelma, yleensä kampaajat leikkaavat liian vähän. Jos ohjeistaa jättämään päälle 2 cm, niin lopputulos aina 4+ cm. Tästä toki selviää pyytämällä kampaajaa leikkaamaan lisää, kunnes pituus miellyttää, mutta ajanhukka vituttaa.
Mulla on käynyt asiakkaita, jotka on tulleet sellaisen mallikuvan kanssa, jossa on pidemmät hiukset kuin heillä itsellään tosiasiassa on. Jotkut asiakkaat ei oikeasti halua, että niitä hiuksia leikataan yhtään, mutta hiukset on niin huonokuntoiset ja käsitellyt, että tulevat siksi leikkaukseen. Usein yritän ehdottaa, että tulisivat leikkuun sijasta johonkin hiusten hoitopalveluun ja yritän antaa kotihoito-ohjeita ja neuvon vähentämään värjäystä ja käsittelyä. Perusjuttu on myös neuvoa harjaustekniikka, joka rasittaa hiusta mahdollisimman vähän. Tietenkin myös oikeat tuotteet on tärkeitä, mutta nekään ei pelasta jos hiuksia rasittaa liikaa.
En ole koskaan todistanut tilannetta, jossa kampaaja olisi leikannut enemmän tai vähemmän kuin asiakas pyytää. Useimmat näyttävät vielä työn aikanakin ja varmistavat peilin kanssa, että kaikki menee toivotusti. Monilla on aika epärealistiset kuvitelmat siitä, että mitä niille omille hiuksille voi tehdä ja joskus asiakkaan on vaikea hahmottaa, miltä se näyttää, kun leikataan se 1cm. Leikkaaminen ei ainakaan kasvata hiuksia, sen voin sanoa, joten jos et halua että leikataan, älä varaa aikaa.
Ihan sama onko hiukset hyvässä tai huonossa kunnossa, asiakkaan sentti muuttuu kampaajan käsissä lähes poikkeuksetta kolmeksi. Pahin oli kerran yksi HS kampaaja, joka puhui ja puhui lähes keskeytyksettä ja siinä ohessa huomaamattaan klipsutteli niitä saksiaan. Tuskin muisti ollenkaan, mitä olin ohjeistanut, pakko oli keskeyttää, mutta silti ehti meni aivan liian lyhyeksi. Enpä ole mennyt koko puljuun sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Monesti kysymys siitä että hiusten latvat nin pahassa kunnossa, että ne on pelkkää hapsua monessa mitassa. Aina ei voi käsittää, että miksi asiakas toivoisi sen 2 cm lähtevän pisimmästä hapsusta, ja muut lyhyemmät hapsukohdat jää siistimättä, eikä halua latvojen siistimistä oikeasti kokonaisuudessaan.. Onhan pitkä pitkä ja ei toki saa lyhentyä senttiäkään, mutta kyllä se 4cm lyhyempi pitkä siistinä vaan monesti paremmalta näyttäö kuin väkisin kasvatettu hapsutukka.
Niin, mutta kun kysymys ei ole siitä, mikä kampaajan mielestä on kivan näköistä, vaan siitä mitä asiakas rahoillaan ostaa. Jos asiakas haluaa kasvattaa väkisin hapsutukkaa, niin silloin se on hänen oikeutensa, ja kampaajan tehtävä sitä päätöstä kunnioittaa ja tehdä sen mitä pyydetään eikä sen mitä itse haluaa.
Minulla ja miehelläni on päinvastainen kokemus. Aina täytyy pyytää leikkaamaan reilummin, ettei kun kotiin pääsee, tarvitse olla tilaamassa uutta aikaa.
Mä kävin just viime viikolla ja kerroin että olen kasvattanut jotta sais sellaisen siistin mob-mallin, eli just ja just olkapäille ulottuvan jonka voi tarvittaessa laittaa ponnarille.
Kampaaja jutusteli mukavia ja ennen kuin huomasinkaan hän oli napsinut hiukset lyhyeksi polkkatukaksi. Eli sellaiset 25-30cm lähti. Ei toiveitakaan että yltäis ponnarille.
"Huonot latvat" eivät ainakaan tätä selitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just viime viikolla ja kerroin että olen kasvattanut jotta sais sellaisen siistin mob-mallin, eli just ja just olkapäille ulottuvan jonka voi tarvittaessa laittaa ponnarille.
Kampaaja jutusteli mukavia ja ennen kuin huomasinkaan hän oli napsinut hiukset lyhyeksi polkkatukaksi. Eli sellaiset 25-30cm lähti. Ei toiveitakaan että yltäis ponnarille.
"Huonot latvat" eivät ainakaan tätä selitä.
Ja tuollaisesta sit maksaa vielä aika paljon. Otan osaa. Ja on se kyl aivan helvetin outoa, että ei puhetta ymmärrä monet tämän ammatin edustajat. Todella outoa!!!
Itse mies. Ja kyllästyin kun parturien hinnat vaan nousevta ja nousevat. Parturit tahallaan hidastelevat hiusten pesussa ja myös leikkauksen aikana, että kehtaavat sitten laskuttaa sen 40 euroa. Joku ihan simppeli perusleikkaus ja aikaa menee reilu puoli tuntia.
Youtube on täynnä "how to cut your own hair" videoita. Ostin itselleni koneen, sakset ja ns. harvennussakset. Ei se nyt ekalla kerralla niin hyvin mennyt , mutta useiden yritysten jälkeen osaan leikata omat hiukseni, jopa paremmin kuin jotkut työkseen tekevät. Oikein yllätyin miten helppoa omien hiusten leikkaus lopulta on. Ja rahaa säästyy useita satoja vuodessa. Olinpa tyhmä, kun en aikasemmin tajunnut :D
pitää leikata joka kuukausi että kasvaa koska muuten latvat huononevat ja hiukset ei kasva""MUTTA totuushan on se että hiukset kasvavat juuresta eikä latvoista
Huonokuntoiset hiukset käsittääkseni imevät kaikki ravinteet. Sen myötä hiusten kasvu hidastuu. Huonot latvat myös katkeilevat.
Se, että joka kk pitäisi leikata latvoista, kuulostaa yliammutulta. 3-5 kk:n välein leikkaaminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse mies. Ja kyllästyin kun parturien hinnat vaan nousevta ja nousevat. Parturit tahallaan hidastelevat hiusten pesussa ja myös leikkauksen aikana, että kehtaavat sitten laskuttaa sen 40 euroa. Joku ihan simppeli perusleikkaus ja aikaa menee reilu puoli tuntia.
Youtube on täynnä "how to cut your own hair" videoita. Ostin itselleni koneen, sakset ja ns. harvennussakset. Ei se nyt ekalla kerralla niin hyvin mennyt , mutta useiden yritysten jälkeen osaan leikata omat hiukseni, jopa paremmin kuin jotkut työkseen tekevät. Oikein yllätyin miten helppoa omien hiusten leikkaus lopulta on. Ja rahaa säästyy useita satoja vuodessa. Olinpa tyhmä, kun en aikasemmin tajunnut :D
Kuten huonon kampaajankin kädenjäljen, niin myös sen, että on itse leikannut, usein kyllä huomaa. Sivuilta ja varsinkaan takaa on aika mahdoton saada mitään komeaa kerrosleikkausta itse aikaiseksi.
Mutta jos sinulla on sellainen pitkä heviletti, josta vaan latvoista vähän napsit pois, niin sitten uskon, että leikkaus onnistuu myös omin avuin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja/ parturi on kyllä niin turha ammatti ainakin näin miehen näkökulmasta. Leikkaan koneella itse peiliä käyttäen . Kone maksoi joku 40€ ja hyvin hoituu sillä olen säästänyt monet parturi reissut. Ettekö te naiset voisi hoitaa teidän kavereiden hiukset ? Näin säästää rahaa ja lopputulos varmasti parempi, kun saa mitä tahtoo.
Pian varmaan tekoäly hoitaa tuonkin voisin itseasiassa kehitellä parturi ja kampaamo robotin joka osaa ottaa huomioon pään maallin ja suunnitella kampauksen tarkemmin ja paremmin kuin ihminen.
Pian varmaan tekoäly hoitaa tuonkin voisin itseasiassa kehitellä parturi ja kampaamo robotin
Olen nähnyt jo eräässä ai-videossa robotin sakset kädessä hiuksia leikkaamassa, joten jos ei vielä saatavilla ole roboparturia, niin ainakin kehitteillä sellainen on. Aika kömpelöltä näytti. Enpä kyllä itse istuisi siinä kampaamotuolissa.
Parissa kuukaudessa muutama sentti kasvaa takaisin.
Että jo on ongelma. Leikatkaa itse! Pitkähiuksiselle se on aivan helppoa napsia latvat.
Rahaa heitetään ihan turhuuksiin koko ajan, kaikenmaailman tarpeettomiin ajanvietteisiin, peleihin, alkoholiin, tupakkaan ym. ihan surutta. Naurettavaa valittaa jostain parturi- ja kampaamokuluista. Siisti ulkonäkö on kumminkin aika oleellinen asia, joten mieluummin sitä rahaa sellaiseen laittaa kuin vaikka em. asioihin.
Kampaajalle, jolla ei kokemusta mallinmuutos on hankalaa. On hyvä vähän sanoa ennen parturointia minkä verran mistäkin. Helppo on tehdä siiliksi tai kaljuksi eli puhetta ja neuvottelua. Jos et löydä sopivaa kampaajaa voit ystävän pyytää tasaamaan hiukset, hiustenajokoneella näin kahvirahalla homma sujuu.