Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
141/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain hyödyllisiä ja pakollisia asioita. Heräteostokset ovat luonnonvarojen ja rahan tuhlausta.

Vierailija
142/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin V12:sta V8:iin. En jätä yöksi tyhjäkäynnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän pakkausmateriaalit ym. Ruokahävikin vähentäminen suunnittelulla. Kompostoin. Osa tuttavienkin puuvillalakanoista menee uusiokäyttöön matonkuteiksi. Ostaminen minimiin. Ei ainakaan muovivaatteita kuten akryyliä, polyamidia jne vaan pellavaa, villaa, puuvillaa harkitusti. Mieluummin laatua kuin määrää. Harkitusti ulkomaisia tuotteita, kuten riisi ja hedelmät. Tilalle kotimaiset ohra, kaura ja marjat. Valaistuksesta ja lämmityksestä säästäminen, makuuhuonetta esim ei lämmitetä ja pihavalot pimeänä. Yritetään hoitaa autolla monta asiaa samalla reissulla. Matkustaminen suuntautuu kotimaahan, harkitaan junamatkaa pohjoiseen.

Vierailija
144/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ole tarpeetonta. Karsittu ja myyty kirppiksellä.

Syön paljon hävikkiä.

Ostaminen on vähäistä, eniten käytettynä.

Matkat ovat lähinnä laivamatkoja.

Tämä taloudellisen tilanteen vuoksi, mutta bonuksena tulee ekologisuus

Vierailija
145/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta kyllästettyä puuta takassa vaan saunan kiukaassa.

Vierailija
146/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Käytän vaatteet loppuun ja ostan uusia vain tarpeeseen

-En käytä kosmetiikkaa (paitsi hammastahna ja saippua)

-Ei osteta wc-paperia vaan käytetään käsisuihkua, kuukuppi käytössä, vauvalla kestovaipat

-Kasvispainotteinen ruoka, hyödynnetään jämät eikä heitetä ruokaa pois

-Kierrätys ja loppuunkäytetyt vaatteet rätteinä yms

-Kävellen, pyörällä tai julkisilla liikkuminen, autolla vain välttämättömät sukuloinnit jne

-Asutaan pienehkössä asunnossa 3hlön perhe, vähemmän lämmitettävää, pienempi sähkönkulutus, vähemmän tavaraa. Huonekalut saatu käytettynä lähes kaikki

-Siivouksessa ei käytetä vahvoja kemikaaleja, sooda, etikka ja vesi auttaa jo pitkälle!

-Pyykätään vaan oikeasti likaiset vaatteet, ei kuivausrumpua

-Saunan lämmitys vaan kerran viikossa, suihku pari kertaa viikossa.

Vierailija
147/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse tehdä muutoksia, sillä en ole koskaan omistanut autoa eikä minulla ole edes ajokorttia. Enkää muutenkaan matkustele lentäen joka vuosi. Ehkä korkeintaan kerran kolmessa vuodessa, en aina niinkään usein. Asun 32 neliön asunnossa ja syön lihaa niin paljon kuin tekee mieli syödä.

Vierailija
148/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen hybridillä ja minulla on heijastava kauppakassi. Ei tarvitse ostaa muovikasseja.

Vierailija
149/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta lentomatkailua.

Vierailija
150/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään, enkä meinaa tehdäkkään.

Vierailija
151/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain 10l peseytymiseen, vesikattila lämpenee puulla ja lämmitän sen vain kerran viikossa, ens kesänä toivottavasti aurinkopaneeleilla tai joku muu ratkaisu. Tämä mulla saastuttavin auton ja lämmityksen lisäksi. Autolla ajan vain työmatkat, olen kaupan vieressä töissä joten erikseen ei tarvi lähteä ostoksille. Talvisin pattereita ei huudateta täysillä 14°c on ihan ok kun pitää vaatteet päällä :D.

Pesuaineet on palana, eivät myöskään jäädy tonne ulos, kestävät pitkään. Nestemäisiä tuli ennen vähän humpsauteltua liikaa.

En osta mitään turhaa, netistä en tilaa koskaan mitään tavaraa ja jos joku menee rikki yritän miettiä jatkokäyttöä= rikkinäisistä farkuista ompelen hameen tms.

Kaikki jäte lajitellaan, yritän myös miettiä ruokatarvikkeiden pakkauksia ja mistä se ruoka tulee, komposti pihalla. Kesällä kaikki vihannekset tulee omasta maasta/kasvihuoneesta, on oma kaivo mutta jos sataa myös peseydyn sadevedellä sekä kastelut. Paljon pakastan ja säilön. Kesäisin olenkin omavarainen kasvissyöjä, talvikin menis jos yhden pakastimen ostais lisää. Sähkö ekosähköä, tiedä sitten onko oikeasti se ekologisin yhtiö.

Omalla listalla on seuraavaksi parempi lämmitysmuoto. Parempi auto tai työ johon en tarvitse autoa. Vielä enemmän kasvista naamaan/ruokavalion hiominen.

Vierailija
152/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tavarat loppuun. Äidin ompelukone on 60-luvulta, kirpparilta löytynyt yleiskone 80-luvulta. Jokaisen auton olen ajanut loppuun. Nyt koronan myötä pääsin etätöihin, ja käynnistän autoa enää n. Kaksi kertaa viikossa, ja ostan kaupasta enemmän kerralla. Muuten käyn päivittäin lähikaupassa kävellen.

Vaatteita ostan kirpparilta, tai käytän pojalta pieneksi jääneet loppuun. Minulla on juhlavaate 90-luvulta ja juhlakengät vuodelta 2003.

Tykkään fyysisistä kirjoista, ostan ne kirpparilta eurolla, koska ihmiset kierrättävät niitä.

Astiastoni olen saanut lahjaksi v. 1985.

Ruoka on yksinkertaista, mitä olen aikanaan kotona oppinut tekemään. Paikallista perunaa, porkkanaa ja munia ym. Äidin puutarhan omenat ja marjat ja omat raparperit käytetään. Osaan tehdä hillot ja mehut, leipoa ja säilöä.

Osaan ommella ja kutoa. Korjaan vaatteita. Leivon ja laitan kotiruokaa.

En lue mainoksia enkä shoppaile, en käy kampaajalla ym ripsi- ja kynsipaikoissa tai kahviloissa. En harrasta kertamuotia tai laita sisustusta uusiksi vuoden välein.

En käytä alkoholia tai tupakkaa.

Kierrätän kaiken mitä pystyy, kompostia en käytä koska on liian työlästä ja vaikeaa, kokeiltu on.

Lomalla harrastan mökkielämää ja paikallista kulttuuria.

Asun puutalossa, piha on vettä läpäisevää, en käytä fossiilisia polttoaineita vaan useampaa uusiutuvaa.

Tämän lisäksi työni tähtää joka päivä ilmastonmuutoksen hillintään. Teemme päivittäin toimia jotka tähtäävät vuoteen 2035.

Vierailija
153/438 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa luontoa saastuttavasta Kiinasta yhtään mitään.

Vierailija
154/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin lapset hankkimatta.

Mekin jätettiin neljäs, viides ja kuudes ja loput hankkimatta. Iän puolesta oltaisiin keretty tekemään vaikka 10. :)

Vierailija
155/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainittujen lisäksi: en paheksu ääneen, mutta en huomioi ympäristössänii uusia laukkuja, puhelimia, paljuja jne. Minua ahdistaa yletön kulutus nyt niin paljon, että lähinnä pyrin peittelemään tätä ahdistustani, jos joku kehuskelee ostaneensa jotain. Minulle viikonlopun shoppailumatkasta kehuminen on kuin mainostaisi viikonloppuisin ryöstävän huvikseen heikkoja mummoja tai muuta yhtä moraalitonta.

Arvostan säästeliästä ja kestävää tapaa.

.

Vierailija
156/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei syödä lihaa, asutaan mahdollisimman pienessä asunnossa, ei pidetä lemmikkejä eikä hankita lapsia, ei käydä missään mihin ei omin lihasvoimin jakseta kulkea, käytetään sähköä mahdollisimman vähän eli ollaan hämärässä ja viileässä.

Olisko se tarpeeksi yksityiselle ihmiselle ?

Mitä teollisuus ja valtiot voisivat sitten vastaavasti tehdä ?

Vierailija
157/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Helsingin keskustan 194 m2 asunnostamme maalle kartanomiljööseen. Neliöt kolminkertaistui ja hoitokulut kk:ssa nousi hieman, mutta kyllä tämä elämänmuutos kannatti. Ihanaa asua maalla ja lapset oppivat ihan toisenlaisen luontosuhteen kuin kaupungissa.

Lisäksi saimme lähes 2 milj entisestä asunnostamme. Sillä ostettiin viikonloppukoti Lauttasaaresta ja loput sijoitimme.

Vierailija
158/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo mainittujen lisäksi: en paheksu ääneen, mutta en huomioi ympäristössänii uusia laukkuja, puhelimia, paljuja jne. Minua ahdistaa yletön kulutus nyt niin paljon, että lähinnä pyrin peittelemään tätä ahdistustani, jos joku kehuskelee ostaneensa jotain. Minulle viikonlopun shoppailumatkasta kehuminen on kuin mainostaisi viikonloppuisin ryöstävän huvikseen heikkoja mummoja tai muuta yhtä moraalitonta.

Arvostan säästeliästä ja kestävää tapaa.

.

Chillaa vähä puritaani!

Vierailija
159/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme Helsingin keskustan 194 m2 asunnostamme maalle kartanomiljööseen. Neliöt kolminkertaistui ja hoitokulut kk:ssa nousi hieman, mutta kyllä tämä elämänmuutos kannatti. Ihanaa asua maalla ja lapset oppivat ihan toisenlaisen luontosuhteen kuin kaupungissa.

Lisäksi saimme lähes 2 milj entisestä asunnostamme. Sillä ostettiin viikonloppukoti Lauttasaaresta ja loput sijoitimme.

Aiheen vierestä mutta trolli sai ekobuustia.

Vierailija
160/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy enää töissä. 100% etänä. 90km säästyy ajoa työpäivässä.