Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
Lopetin matkustelun. Lopetin maidon juonnin. Jos ostan vaatetta, ostan pellavaa tms. jonka valmistukseen ei kulu niin paljon vettä. Nyt ensin toki käytän vaatekaapista vanhat vaatteet puhki. Pyrin miettimään tarkkaan kaikkia hankintoja. Jätteet kierrätän, tietysti. Syön enemmän kasvisruokaa kuin ennen. Ehkä pystyn kohta jättämään kokonaan punaisen lihan.
Poltan rahaa. Tiedän, ei se auta juurikaan. Nykyisin rahasta ei ole niukkuutta. Uutta rahaa luodaan digitaalisesti velkaa ottamalla.
En mitään. Olen ollut suurimman osan elämästäni autoton ja kulkenut bussilla ja junalla paljon, enkä asu edes isossa kaupungissa. Se on aika iso panos mielestäni sen lisäksi että olen lentänyt vain pari kertaa ja en osta juuri uutta, vaan vaatteet, huonekalut jne käytetään loppuun, ja asun pienessä kodissa. En koe huonoa mieltä siitä, että syön lihaa, ostan vaatteet ja kengät enimmäkseen uutena, enkä lajittele aina roskia.
Ohoh... viestini juuttui sensuuriin. Yirtän uudelleen ilman tiettyjä sanoja.
Siis kirjoitan someen viestejä, joiden toivon johtavan väestön hiilijalanjälkeä pienentävään kehitykseen. Tämä ei tarkoita nimenomaan suomalaisten lukumäärän vähentämistä ja lisääntymättömyyteen kannustamista.
Muutin maalta kaupunkiin, niin en tarvitse enää autoa.
Naisvaltaisella alalla yksin elävänä ja kaiken itse maksavana tämä on helppoa. Kaikki raha menee asuntoon ja elämiseen. Ei autoa, ei ulkomaan matkoja, ei turhan tavaran ostamista. Plus kierrätys, jätteiden lajittelu ja pääosin kasvisruokavalio.
T: 50- vuotias
Olen lopettanut kertakäyttömuodin kannattamisen, Kindermunien ostamisen ja muun vastaavan mielihyväostamisen. No - ainakin tiedostan asian ja teen jyrkkiä päätöksiä tällaisia epäkohtia havaittuani.
En pyri tekemään vaikutusta toisiin ulkoisilla seikoilla. Hyödynnän kaiken loppuun asti: ei hävikkiä. Kannatan kohtuutta ruoan ja harrastusten kanssa. Olen valinnut ammattini niin, että se edistää ekologisia päämääriä. Minulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä.
Ajan hybridillä välttäen turhaa parin kilsan ajelua, syön kasvisruokaa (juusto ainoa pahe), asun suht pienissä neliöissä kerrostalossa. Suosin kirpparituotteita silloin kun voin.
Käytän kestokassia ostoksilla, ostan kestäviä vaatteita vain tarpeeseen, ruokahävikkiä ei tule, kuljen julkisilla, en ylipäätään muutenkaan osta mitään uutta, ellei vanha hajoa, kirjat lainaan kirjastosta, sähköä ja vettä käytän mahdollisimman vähän ja mitähän vielä.
Muun muassa ekologiset kodin puhdistusaineet. Nuo ovat terveydellekin paljon parempia enkä saa enää migreeneitä pesuaineista niin kuin ennen.
Säästeliäästi ekosähköä ja kohtuullista vedenkulutusta. Luovuin autosta ja kuljen pyörällä, kävellen tai julkisilla. Kierrätän jätteet. En osta turhaa vaatetta tai muutakaan kulutustavaraa (myös kierrätän). Ei lapsia eikä lemmikkejä. Suosin kotimaisia tuotteita kaikessa ja vältän muualta rahdattua tavaraa.
Luovuin autosta. Matkustan vain kotimaan kohteisiin, joihin pääsee junalla. Haluaisin koiran, mutta olen ehkä luopumassa siitä ajatuksesta. Ostelen asioita paljon aikaisempaa vähemmän. Kiertelen kirpputoreja ensin, jos on jotain vaatetarvetta. Eipä muuta. Lihaa söin aiemminkin harvoin. Kahvin juontia en pysty lopettamaan, sitä juon pari kuppia päivässä. Ainiin, ekosähkö käytössä.
Ap: en ole tehnyt mitään muutoksia enkä tule tekemään. En elä ekologisesti.
Syötän koiralle joko Alvarin nollapäästönappuloita tai sitten toukkaruokaa (joka tosin toistaiseksi tuodaan Keski-Euroopasta, eli ei ole ihan paras versio). Pyrin tekemään matkoja muutenkin kuin lentäen, jos se vain on mitenkään mahdollista. Ajan sähköpyörällä auton sijasta. Käytän ilmalämpöpumppu kodin lämmitykseen ja toinen on tulossa. Syön vain harvoin lihaa. Ajan biokaasulla. Ostan käytettyjä vaatteita itselleni ja lapsille. Annan myös käytettyjä lahjoja joskus (ja rahaa lisäksi, ettei ole nuukailun oloista). Työssäni voin lisäksi puhua nuorille teemasta mielin määrin, kuten aika usein teenkin.
Lopetin lihansyönnin. Se lienee helpoin ja isoin muutos minkä länsimainen ihminen voi tehdä.
Ostimme100 % hiilineutraakisti tehdyn sähköauton.
Kodissa maalämpö
Kaasuauto
Pyöräilen töihin
Olen lisännyt kasvisruuan määrää
Olen vähentänyt vaatteiden, kenkien ym. ostelua
Käytän rahani palveluihin materian sijaan
Minulla ei ole lemmikkejä
Täällä mainittu, että jättää lapset hankkimatta, tai hankkii vain yhden. Hieno uhraus, mutta jos kuitenkin haluaa kaksi lasta, niin silläkin voi vähentää västönkasvua, hiukan. Kaikki eivät kuitenkaan lapsia hanki tai saa, niin
2 aikuista—> 2 lasta = Se ja sama.
Olen aina elänyt ekologisesti.
Kierrätän paperit, pahvit, muovit, lasit ja metallit.
95% vaatteistani olen aina ostanut tai saanut käytettyinä.
Kuljen julkisilla.