Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolme tärkeintä tekoa ovat nämä:
1/ Olen hävittänyt meidän koiran, koska ne eivät kuulu kaupunkimaiseen asumiseen, etenkään kerrostaloasumiseen.
Tapoit elollisen olennon.... Sinun kannattaisi mennä hoitoon.
Kyllä mäkin vein koiran piikille kun sen aika tuli täyteen, viidettätoista vuotta vanha kultsu. Uusia lemmikkejä ei olla otettu. Lapsi meinaa ottaa koiran, päästään sitten sitä hoitelemaan.
Lemmikkien pitämistä voi kyseenlaistaa sekä eläinoikeuksien että ekologian näkökulmastas, mutta onhan ne kyllä söpöjä....ON muuten ihan pötyä ettei koira viihtyisi kaupungissa. Eihän se siellä sisällä maatessaan edes tiedä olevansa kaupungissa. Kunhan sillä on mahdollisuus päästä lenkille...ja mielellään viheralueelle. Maalaiskoirat ovat usein aitauksissa tai juoksulangoissa pitkiä aikoja, paskovat siihen juoksunarun viereen ja sitten emäntä heittää ruoantähteitä siihen viereen. On näitä nähty, raukat saavat liikuntaa vain silloin kun isäntä käy metsällä ja sillä liikunnalla mennään sitten kesät ja talvet. Vähemmän niitä maalaiskoiria harjataan ja hoidetaankin.
Hei , kyllä koirat isoissa aitauksissa saavat juosta ihan niin paljon kuin haluavat. Eikä niille vain ruuantähteitä heitetä. Omat koiratkin saavat laadukasta ruokaa ja lihaa päivittäin, sekä luita järsittäväksi
Kierrätys, kirppari
Lihaa ei ruokavaliossa
Suosin kotimaista
Sähkön säästö
Lajittelu
Luonnon materiaalit
Luonnonmukaiset pesu-puhdistusaineet kotiin ja itsehoitoon
Turhan ostamatta jättäminen (tavara paljous) , "muillakin on", trendien perässä
En mitään niin kauan kuin cityvihreät jatkavat kivihiilen polttamista tai ympäristöä tuhoavan autoteollisuuden tuottamilla statussymboleilla ajelemista.
Ei nappaa ekologisuus, varsinkaan kun päättäjät lentelee yksityikoneilla.
Vierailija kirjoitti:
En polta kyllästettyä puuta takassa vaan saunan kiukaassa.
Ja tietysti vihreää kestopuuta, vihreys on trendikästä tänä päivänä.
Vähävaraisena olen tainnut olla melko ekologinen jo pitkään tietämättäni. En ole harrastanut lentomatkailua vuosikymmeniin. Menen julkisilla. Olen harrastanut vaatteiden ja vähän muunkin kierrättämistä pitkään. Käytän vaatteita kunnes menevät pieniksi tai alkavat olla kuluneita. Lapsia en ole hankkinut muuten vaan. Lihansyöntiä olen vähentänyt selvästi, koska mm. lemmikkien omistaminen on vaikuttanut ajatteluun. Täytyy yrittää vähentää muovin kulutusta. Jos olisi oma piha, voisin keksiä muutakin luonnon hyväksi.
Jätän uuden auton ostamatta ja hankin taas käytetyn. Ei tarvi mun takia tuhlata energiaa ja vitnmoista kasaa malmeja jonkun romun maanpäällesaattamiseksi.
En ole tehnyt elettäkään tuohon ideologiaan. Se mikä luonnostaan tapahtuu teknologian muuttuessa, esim. autoissa katalysaattorit, mutta en rupea aktiivisesti vaivaa näkemään tuon ideologian takia.
Olen kasvissyöjä, en omista ajokorttia joten käytän vain julkisia. En ole tehnyt lapsia.
- jään lapsettomaksi
- olen kasvissyöjä, ja käytän maitotuotteita sekä kananmunaa erittäin harvoin
- ostan pääasiassa lähituotettuja vihanneksia ja juureksia. Pääpaino satokauden tuotteissa
- ostan vaatteita vain harvoin ja vain tarpeeseen
- liikun joko jalan tai julkisilla, tosin jos asuisin muualla kuin pk-seudulla tämä ei olisikaan niin helppo ratkaisu
Olen lisännyt kasvisruuan osuutta ruokavaliosta. Suosin kotimaisia ja Suomessa valmistettuja tuotteita (sekä kotimaisen tuotannon tukemisen että pitkien kuljetusmatkojen välttämisen vuoksi). Ostan vaatteita ja mahdollisuuksien mukaan muutakin käytettynä, lisäksi yritän olla ostamatta turhia tavaroita. Elektroniikka, sisustustavarat, huonekalut astiat yms käytän mahdollisimman pitkään ja jos vaihdan, pyrin ensisijaisesti myymään tai antamaan ne käyttöön, jos ovat vielä käyttökunnossa. Olen hankkinut kestokuukautissuojia ja kestovanulappuja jätteen vähentämiseksi. Lajittelen jätteet kierrätykseen.
Eipä tässä oikein mitään voi enää tehdä kuin päättää päivänsä. Töissä en käy ja ostan vain välttämättömän.
Onko mitään ideoita miten saisin autotarpeen muutettua halvemmaksi? Lapsi täytyy viedä joka aamu 5km päähän päivähoitoon ja palailen itse kotiin tekemään ohjelmointitöitä etänä. Auton kulut ovat nyt kutakuinkin 200€/kk (sis huollot, vakuutukset, verot ja bensat).
Ajattelin, että pystyisikö sähköpotkulaudalla kuljettamaan taaperoa mitenkään jos siihen virittää pyöräkärryt kiinni? Polkupyörää en halua en edes sähköisenä. Tässä täytyy myös ottaa huomioon talviolosuhteet ja -20c pakkanen täällä meillä Lapissa.
Autolla menee päivähoitomatkoihin joku 25min (sis. heipat päivähoitopaikassa ja en todellakaan halua tuohon mitään ylimääräisiä minuutteja liikaa, joten pyöräily on pois kuvioista siksi.
Mun täytyis myös joskus kuljetella 14kg painoisia kissanhiekkasäkkejä tuolta 10km päästä mustista ja mirristä. Tässäkin voisi toimia joku kärry sähköpotkulautaan viritettynä?
En yhtään mitään. Toisaalta olen pääasiassa kammoksunut tuontielintarvikkeita jo muutenkin, ja lentänyt aika vähän. En osta uutta autoa, vaan käytetetyn dieselin, ainakaan sen uuden auton minulle tuottamiseen ei sitoudu luonnonvaroja.
Se, että jättää lapset tekemättä tämän takia, on pelkuruutta tai muuten vaan hölmöyttä. Kyllä tänne tulijoita löytyy vaikka suomalaiset loppuisivat kokonaan. Sitä paitsi väitän huolehtineeni luonnosta jo paljon ennenkuin tämä hysteria keksittiin, ennen kuin hyvät ihmiset pääsivät hankkimaan sillä lisää hyvyyttä. Esim. vaatteita olen ostanut aika harvoin aina.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt elettäkään tuohon ideologiaan. Se mikä luonnostaan tapahtuu teknologian muuttuessa, esim. autoissa katalysaattorit, mutta en rupea aktiivisesti vaivaa näkemään tuon ideologian takia.
Ei tämä ole ideologia vaan lastenlasteni elämän ja kuoleman kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole ideologia vaan lastenlasteni elämän ja kuoleman kysymys.
Miksi minua pitäisi kiinnostaa sinun jälkikasvusi.
En oikein usko enään ihmiskunnan tulevaisuuteen, onkohan tiedossa vain massoittain ilmastopakolaisia ja hädän leimauttamia konflikteja pakenevia, pulaa kaikesta. Lopulta meistä taitaa tulla osa aikaan saamaamme kärsimystä ja joukkosukupuuttoa kun elämää kannattelevat ekosysteemit romahtavat. Koitan silti edesauttaa katastrofia mahdollisimman vähän tulevien polvien toivoa ajatellen.
- En lisäänny
- Suosin lähellä tuotettua ja kasvisruokaa
- Kuljen pyörällä ja julkisilla (helppoa kaupungissa, kaikkialla ei onnistu)
- Kierrätän kaiken jätteen
- Vältän ylipakattuja tuotteita ja turhia ostoksia
- Pyrin ostamaan kestävää ja korjattavaa (olen huomannut että lopulta säästän vaikka kertahankintana esim. useamman satasen kengät ja takit kirpaisee), kirpparit on myös kunniassa
- Kuukausilahjoitan ympäristönsuojeluun ja naisten koulutukseen kehitysmaissa, jaksoittain olen osallistunut vapaaehtoistöihin
- Parvekkeella kukat valittu pölyttäjille ja linnuille on tarjolla vettä, ilo kun keskellä betoniviidakkoa luonnon omat löytää paikalle tankkaamaan
Kuulostaapas ankealta näiden ilmastofanaatikkojen elämä! En tahtoisi elää noin.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mitään. Toisaalta olen pääasiassa kammoksunut tuontielintarvikkeita jo muutenkin, ja lentänyt aika vähän. En osta uutta autoa, vaan käytetetyn dieselin, ainakaan sen uuden auton minulle tuottamiseen ei sitoudu luonnonvaroja.
Se, että jättää lapset tekemättä tämän takia, on pelkuruutta tai muuten vaan hölmöyttä. Kyllä tänne tulijoita löytyy vaikka suomalaiset loppuisivat kokonaan. Sitä paitsi väitän huolehtineeni luonnosta jo paljon ennenkuin tämä hysteria keksittiin, ennen kuin hyvät ihmiset pääsivät hankkimaan sillä lisää hyvyyttä. Esim. vaatteita olen ostanut aika harvoin aina.
Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus ekologisuuden nimissä on mielestäsi pelkuruutta ja hölmöyttä? En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään.
En kummemmin mitään. Jotain kierrätän kyllä. Ostan laadukkaita tuotteita, jotka kestää