Minkä suomen kielen sanan olet pitlään kirjoittanut väärin?
Itse kirjoitin lähes 20-vuotiaaksi saakka että "esiriippu" vaikka pitäisi olla "esirippu" Se on vaan niin loogista että se olisi esiriippu kun se riippuu :D
Kommentit (42)
Maikkarin formula- studiossa Tomi Tuominen sanoo edelleenkin joka lähetyksessä, että ".. ja hetken kulttua haastattelussa Valtteri Bottas.."
Ei ilmeisesti ole hoksannut, että se on hetken kuluttua, eli kun hetki on kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että iloinen kirjoitetaan ilonen, koska ekan luokan opettajamme sinnikkäästi näin kaikille opetti. Kun vastasin saneluun "iloinen" niin sain miinuspisteen. Viereen oli kirjoitettu "ilonen" ja sanelun lause meni "Kaisa sai kissan ja oli siitä iloinen"
Olisiko tuo "ilonen" ollut oikea kirjoitusmuoto silloin, kun opettaja on koulunsa käynyt.
Esim. vanhassa Billnäsin konttorihuonekalujen kuvastossa puhutaan "kirjotuspöydästä."
Suomen kieli muuttuu jonkun verran vuosien mittaan.
Enenpää.
Kumpi muuten on oikein sairasloma vai sairausloma, toistaiseksi kukaan ei ole osannut vastata.
Kielitoimiston sanakirja suosittelee muotoa sairausloma.
Mieluummin, ei mielummin. Samoin totta kai eikä tottakai.
Sanan väärin olen aina kirjoittanut väärin.
Luulin joskus, että lyhyen vastakohta on pitkä, kunnes mulle selvis, että se onkin pitlä.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto. Puhekielessä kuuluu kaksi konsonanttia.
Ompa. Ei näin. Ei ole verbiä om.
Tamperelaiset sanoo sen hernekkeitto kun taas me porilaiset sanomme sen niinkuin se kirjoitetaankin eli hernekeitto
Kuullostaa. Savolaisen logiikalla kuulostaa ihan oikealta.
Aina naurattaa kun joku hölmö kirjoittaa pitsa
Kirjoitan yleensä seitsämän, oikeastihan se on seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Että hellyttävä kirjoitetaan hellyyttävä.
Hellyttävä on perinteisesti katsottu olevan oikein. Nykyään hyväksytään myös hellyyttävä.
Opin tästä ketjusta, että se on hetimmiten eikä hetimiten.
Terveisin FM
Vierailija kirjoitti:
Aina naurattaa kun joku hölmö kirjoittaa pitsa
Otahan asioista selvää. Pitsa on oikein.
Luulin että iloinen kirjoitetaan ilonen, koska ekan luokan opettajamme sinnikkäästi näin kaikille opetti. Kun vastasin saneluun "iloinen" niin sain miinuspisteen. Viereen oli kirjoitettu "ilonen" ja sanelun lause meni "Kaisa sai kissan ja oli siitä iloinen"