Minkä suomen kielen sanan olet pitlään kirjoittanut väärin?
Itse kirjoitin lähes 20-vuotiaaksi saakka että "esiriippu" vaikka pitäisi olla "esirippu" Se on vaan niin loogista että se olisi esiriippu kun se riippuu :D
Kommentit (42)
*pitkään, älkää nyt pilatko ketjua takertumalla tuohon. Ap
Että hellyttävä kirjoitetaan hellyyttävä.
Sekunti. Vasta hiljattain opin, että siinä ei ole kahta t-kirjainta.
Hernekeitto. Puhekielessä kuuluu kaksi konsonanttia.
Ompa. Ei näin. Ei ole verbiä om.
Elämänkerta. Mun mielestä elämäkerta kuulostaa tyhmältä.
Viimeksi. Luulin, että se on viimeeksi.
Teini ajoille asti kirjoitin ”niimpä”
Mitä hittoa - elämäkerta???
Ei mulle ole tullut mieleenkään, etteikö se olisi elämäNkerta! Nyt vasta näin ja guugeloin ja niinhän se sitten näköjään on. Ohhoh!
T: filosofian maisteri, saksan kielen kääntäminen ja tulkkaus, paljon suomenkielenopintoja takana
Eräs tuttava kirjoittaa vieläkin sitkeästi enään. En ENÄÄ yli 10 vuoden jälkeen jaksa muistuttaa asiasta.
Kirjoitin pitkään "mie, sie ja hää" kunnes joku oikaisi että ne kuuluu eli tulee olla "minä, sinä ja hän".
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa - elämäkerta???
Ei mulle ole tullut mieleenkään, etteikö se olisi elämäNkerta! Nyt vasta näin ja guugeloin ja niinhän se sitten näköjään on. Ohhoh!
T: filosofian maisteri, saksan kielen kääntäminen ja tulkkaus, paljon suomenkielenopintoja takana
Suomen kielen opintoja ;)
Mulle myös hahmottui melko myöhään tuo elämäkerta. Vasta yliopistossa opin, että sen on hetimmiten eikä hetimiten. En ole kyllä ainoa, FST:n eräs ohjelma oli suomeksi Hetimiten (ruots. Ögonaböj)
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto. Puhekielessä kuuluu kaksi konsonanttia.
Ompa. Ei näin. Ei ole verbiä om.
Mutta muistakaa sitten, että ompi kirjoitetaan todella ompi, ei onpi.
Infulenssa - influenssa. Pari vuotta sitten huomasin TK:n seinällä.
Klausaali, se olikin klausuuli. Selvisi minulle vasta vähän aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma - vai sairasloma?
Ennen ei tunnettu sairauslomaa, puhuttiin poikkeuksetta sairaslomasta.
Uskaltaisin väittää, että enemmistö teistä kirjoittaa ma-pe, vaikka pitäisi olla ma―pe, eli välissä pitäisi olla ajatusviiva eikä tavuviivaa. Lisäksi kirjoittaisitte tämän päivän muotoon 25.2, vaikka sen pitäisi olla 25.2., koska kuukaudet ovat järjestyslukuja. Meni vähän ohi aiheen, mutta silti.
Suomea opiskellut kirjoitti:
Uskaltaisin väittää, että enemmistö teistä kirjoittaa ma-pe, vaikka pitäisi olla ma―pe, eli välissä pitäisi olla ajatusviiva eikä tavuviivaa. Lisäksi kirjoittaisitte tämän päivän muotoon 25.2, vaikka sen pitäisi olla 25.2., koska kuukaudet ovat järjestyslukuja. Meni vähän ohi aiheen, mutta silti.
Sulla on nyt kuitenkin liian pitkä ajatusviiva (ns. m-viiva). Suomen ortogradiassa käytetään lyhyempää viivaa (n-viiva), joka on tämän pituinen –. (Vertailussa yhdysmerkki ja ajatusviiva: - ja –.)
Pitkään