käytin lasta verikokeessa ja ällötti. Verikoetta oli ottamassa opiskelija ja hänen ohjaajansa. Olen itsekin sairaanhoitaja niin ei haitannut, että opiskelija pääsee kokeilemaan ja eihän se onnistunut. Eikä siinä mitään mutta molemmat! Sekä ohjaaja
että harjoittelija lähmivät sormillaan pistokohtaa sen jälkeen, kun olivat sen jo kertaalleen steriilillä lapulla pyyhkineet :/ Olin jotenkin niin häkeltynyt, koska kyllähän se opetetaan koulussa niin miljoona kertaa, ettei siihen pyyhittyyn kohtaan mennä enää sormilla koskemaan :(
Kommentit (43)
Nää suositukset pyyhitäänkö vai ei taitaa vaihdella aika paljon paikasta riippuen. En ole kyllä koskaan kuullut että kukaan olisi minkäänlaista infektiota tai muuta vastaavaa saanut koska ei olisi pyyhitty mutta ei siitä nyt varmaankaan ainakaan haittaa ole vaikka sen pistokohdan pyyhkäisisi. Pääasia että neula on steriili. Täysin steriiliksi sitä ihoa ei pyyhkäisemällä kuitenkaan saa mutta kai siinä kaiken logiikan mukaan jokin teoreettinen mahdollisuus on että epäpuhtaalta iholta jokin pöpö voisi neulan mukana kulkeutua verenkiertoon. Mutta todellisuudessa en tosiaan ole koskaan kuullut että näin olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kirjallinen huomautus asiasta.
Hyvä kuormittaa järjestelmää järjettömän turhilla valituksilla, kun itse ei tiedetä asiasta mitään.
Ehdottomasti kirjallinen huomautus asiasta.