Lopettakaa lentomatkustaminen
Kommentit (85)
Laitamme kerran viikossa riista-aterian,jota lämmitämme viikolla toiseksi ateriaksi. Muuten kotimaista kasvista, sieniä, kananmunaa (lähimunia). Marjoja paljon. Rahkaa. Kotimaista lähiviljaa.
Parina päivänä lisäksi light energy day.
Luonto kiittää!
Emme tee koskaan kauko matkoja.
Kaunista luontoa on muutaman kymmenen metrin päässä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on luotijunat. Ei kannata enää lentää siellä.
Miksi luotijunia ei tuoda Eurooppaan?
Siksi, koska lentoyhtiöt lobbaa EU:ssa jakaikkialla estäen lentoliikenteen vähenemisen.
Ligne à Grande Vitesse ?
Alta Velocidad Española ?
Intercity-Express ?
Nuovo Trasporto Viaggiatori?
Miksi tuoda kun täällä on jo niitä.
Taas pitää lähteä käymään Jenkeissä. Eikä mun aikataululla sinne voi lähteä laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää lähteä käymään Jenkeissä. Eikä mun aikataululla sinne voi lähteä laivalla.
Tuo on valinta. Jenkeissä päästöt ovat keskiarvoisesti, täytyy tulkita elintavoista hyvin kokonaisvaltaisesti, suuria. Tällöin et pysty kompensoimaan päästöjä oleilemalla matkalla pitempään, kuukausia. Sinun tulisi kompensoida amerikanmatkasi päästöt hyvin poikkeuksellisella minimalismilla täällä kotona ja arjessasi.
Jos puolet suomalaisista lopettaa kiinakrääsän ostamisen, ja Suomesta tehdään lähituotannon mallimaa, saamme työpaikkoja. Rahat menevät ostotapahtumassa pientuottajille ja heidän työntekijöille.
Saastuminen kiinassa vähenee.
Oma panostukseni ympäristölle on kasvissyönti, lapsettomuus, kierrätys ja liikkuminen pelkällä joukkoliikenteellä. En luovu noin kerran vuodessa tapahtuvasta lomamatkasta lentäen. Euroopan sisällä kyllä suosin junaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolet suomalaisista lopettaa kiinakrääsän ostamisen, ja Suomesta tehdään lähituotannon mallimaa, saamme työpaikkoja. Rahat menevät ostotapahtumassa pientuottajille ja heidän työntekijöille.
Saastuminen kiinassa vähenee.
Miksi maksaisin huonommasta laadusta korkeamman hinnan?
Lasten hankkiminen on tuhoisinta maapallolle, sanoo tiede. Kyllä minä vaan lentokoneella lennän. Maailma tuhoutuu kuitenkin. Tekopyhää esittää enää muuta.
Maapallo ja elämä sillä tuskin tuhoutuu ihmisen toimesta vaikka mitä tekisi. Muuttaa muotoa vain ja ihminen kyllä voi tuhota kaiken älyllisen elämän maapallolta, ainakin hetkellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetan lentämisen heti kun joku esittelee nopeamman, päästöttömämmän ja edullisemman vaihtoehdon.
Odotan yhä vastausta.
Keksi ihan itse vaikka siinä odotellessa, olethan ilmeisesti viisas länsimaalainen ihminen?
Kerran vuodessa matkailu lentäen on mielestäni vielä kohtuullista vaikka ei tietysti sekään mikään ekoteko. Itse en ainakaan kritisoi. Mutta on kasvava joukko ihmisiä, joiden on *pakko* päästä ulkomaille joka lomalla. Käydään Turkissa ja Thaimaassa ja Kreetalla ja Floridassa ja jos sattuu pitkä viikonloppu, silloinhan on mukava piipahtaa Lontoossa tai Barcelonassa,kun ne lennotkin sai niin halvalla. Ja keväällä ainakin kerran laskettelemaan kotimaassa., lentäen tietysti. Tällaisten ihmisten pitäisi herätä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaikkein tuhoisinta maapallollemme!
Väärin.
Lopettakaa lasten tekeminen. Se on kaikkein tuhoisinta maapallollemme!
Tai sitten vähennetään tuontikasvisten lennättäminen. Avokadot syödään siellä missä ne kasvaa.
Olesti lentolippujen hinnat saisi nousta ja palvelu parantua. Tilaa lisää.
En lopeta, koska elämäni suurin intohimo on matkustaminen. Maailma on niin suuri ja ihmeellinen paikka jossa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Kyllä, hoksaan itsekin ironian tuossa, lentomatkustus kun nimenomaan tuhoaa sitä upeaa luontoa mitä niin ihastelen. Mutta kai sitten olen sen verran itsekäs, etten halua tuhlata lyhyttä elämääni yhdessä paikassa istumiseen ja samojen maisemien katselemiseen.
Yritän kuitenkin kaikin muin keinoin pienentää hiilijalanjälkeäni, koska matkustan niin paljon (melkein joka kuukausi, 8-10 matkaa vuodessa joista ainakin 2-3 on kaukomatkoja). Lajittelen todella tunnollisesti kaikki jätteeni, olen parhaani mukaan käyttämättä/ostamatta turhaa muovia, en tupakoi, en aja autolla ja käytän julkisiakin hyvin harvoin (pyörä on pääkulkuvälineeni), syön kasvispohjaisesti ja kotimaista suosien, en osallistu kulutushysteriaan, ostan lähes kaikki vaatteeni ja tavarani käytettynä, jne. Tiedän että lentojeni määrä takaa sen ettei noista jutuista paljoa hyötyä suuremmassa mittakaavassa ole, mutta jotain sentään.
Vierailija kirjoitti:
En lopeta, koska elämäni suurin intohimo on matkustaminen. Maailma on niin suuri ja ihmeellinen paikka jossa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Kyllä, hoksaan itsekin ironian tuossa, lentomatkustus kun nimenomaan tuhoaa sitä upeaa luontoa mitä niin ihastelen. Mutta kai sitten olen sen verran itsekäs, etten halua tuhlata lyhyttä elämääni yhdessä paikassa istumiseen ja samojen maisemien katselemiseen.
Yritän kuitenkin kaikin muin keinoin pienentää hiilijalanjälkeäni, koska matkustan niin paljon (melkein joka kuukausi, 8-10 matkaa vuodessa joista ainakin 2-3 on kaukomatkoja). Lajittelen todella tunnollisesti kaikki jätteeni, olen parhaani mukaan käyttämättä/ostamatta turhaa muovia, en tupakoi, en aja autolla ja käytän julkisiakin hyvin harvoin (pyörä on pääkulkuvälineeni), syön kasvispohjaisesti ja kotimaista suosien, en osallistu kulutushysteriaan, ostan lähes kaikki vaatteeni ja tavarani käytettynä, jne. Tiedän että lentojeni määrä takaa sen ettei noista jutuista paljoa hyötyä suuremmassa mittakaavassa ole, mutta jotain sentään.
Niin, tietyllä tavalla olet esimerkillinen ihminen. Ihminen joka saisi kehuja esimerkiksi keneltä tahansa poliitikolta, toimittajalta jne. Ylipäätään kaikilta joilla on jotakin julkista sanottavaa. Mutta kuten itsekin toteat ja ymmärrät tuo on juuri se pahin elämäntapa. Ekokatastrofi on valitettavan inhorealistinen tapahtumaketju.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaikkein tuhoisinta maapallollemme!
Tänä vuonna tänne lennätetään kongolaisia ja syyrialaisia
Ei mun tarvitse. En katsos ole ikinä lentänyt, pelkäisin kuollakseni. Pelkään myös laivalla matkustamista, sehän voi upota. En siis matkusta ulkomaille ikinä vaikka se olisi ihan unelma...
Vertaat nyt yhtä maata maanosaan. Japani on vain vähän suomea isompi, ja aika paljon eurooppaa pienempi.
Ranskassahan on jo varsin hyvä rataverkosto, voisihan sitä jatkaa saksaan ja espanjaan.