Lopettakaa lentomatkustaminen
Kommentit (85)
Lopettakaa mieluummin lasten tekeminen. Se on vielä tuhoisampaa.
Ja ei tarvitse lässyttää siitä, että teidän lapset muka vaihtaisivat minun vaippani vanhana. Aion lähteä täältä saappaat jalassa enkä missään vanhainkodissa.
t. lentovela
Vierailija kirjoitti:
Rupean enemmin vegaaniksi ja alan käyttää vai eettisesti kestäviä tuotteita kuin lopetan lentomatkat.
Tuo on oikeansuuntaista ajattelua. Kaikkien tulisi tarkastella niitä omia tottumuksiaan. Jos olet muutoin todella minimalistinen, jota harva todellisuudessa on, esimerkiksi poliitikoista ei kukaan, niin yksi maltillinen lentomatka vuodessa voisi olla kestävän rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
En usko että se mun pari kertaa vuodessa lentäminen on niin pahasta.
En kuitenkaan omista autoa (enkä aio edes hankkia), joten jo siinä säästää luontoa paljon. Syön nykyään enemmän kasviksia, lihaa kerran-pari kuussa. Olen lopettanut shoppailun, ja pyrkinyt minimalismiin.
Sinä voisit pohtia voitko yhdistaa nuo kaksi matkaa yhdeksi matkaksi. Jos joku matkustaa täältä ekologisesti raskaasta Suomessa riittävän pitkäksi aikaa johonkin ekologisesti kevyempään sijaintiin voi tällainen pitempikestoinen matka olla kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni ihmisillä vois olla joku maksimimäärä, jonka saa tehdä lentoja elämänsä aikana. Tulis reissattua harkitummin. 10-15 reissua riittäisi jo hyvin.
Työmatkoista suurin osa on tarpeettomia nykytekniikan aikana
MIeluummin päästökiintiö ja jokainen käyttää oman kiintiönsä vapain valinnoin. Tällöin esimerkiksi yksityisautoilu ei ole kategorinen ongelma. Mitä se oikeasti ei olekaan. Ei lentäminenkään ole absoluuttisesti ongelma mutta kyllähän se edellyttää sitten arjessa aika poikkeuksellisia ratkaisuja Suomen oloissa. HArva tällaiseen kykenee. Maltillinen yksityisautoilu on kertaluokkaa helpompi kompensoitava parametri vertailun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Lentoliikenne aiheuttaa vain pari prosenttia hiilidioksidioäästöistä. On tehokkaampiakin tapoja niiden vähentämiseen.
Ei ole. Lentomatkustaminen on vähän sama kuin olisit arjessasi järjestänyt jo kaiken todella optimaalisesti päästöjen suhteen. Sitten menet kerrostalosi pihamaalle ja sytytät tarpeettoman ikinuotion kaikesta jätteestä ja rojusta. Lentomatkustaminen on suurin yksittäinen komponentti päästöissä.
Suurin osa lentoliikenteestä on rahtilentoja joten sillä ei ole mitään merkitystä jos käyn kerran etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan lentämisen heti kun joku esittelee nopeamman, päästöttömämmän ja edullisemman vaihtoehdon.
Odotan yhä vastausta.
Nosto. Mietittekö te koskaan, mikä merkitys on näillä pienten länsimaiden piiperryksillä, kun samaan aikaa kehittyvissä maissa paskotaan menemään kaikki? Esim Intia on yksi kaatopaikka, ketään ei kiinnosta ympäristö eikä kestävä kehitys. Jopa jenkeissä ihan holtitonta mm muovin ja päästöjen suhteen. Kiina tupruttelee saastetta ilmakehään kiihtyvällä tahdilla. Yhden suomalaisen ympäristöaktivistin tekemiset eivät ole hyttysen kakan merkityksellisiä edes. Enkä halua nyt kuulla että yksi on kohta miljoonia, höpön pöpön.
Olen lopettanut jo vuonna 1996, silloin heräsin todellisuuteen. Kasvissyöjä olen ollut vuodesta 1992 ja vegaani vuodesta 2004.
Minusta lentomatkojen hintaa pitäisi nostaa reilusti, varsinkaan ei enää näitä parin kympin tarjouslentoja. Lisäksi jokin raja lentomatkoille per henkilö per vuosi, esim. 1-2 kotimaan tai ulkomaan lentoa. Joku köyhä voi sitten myydä oman lentomatkaslottinsa varakkaammalle, joka välttämättä haluaa lentää kolmannen kerran etelään vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei tarvitse lässyttää siitä, että teidän lapset muka vaihtaisivat minun vaippani vanhana. Aion lähteä täältä saappaat jalassa enkä missään vanhainkodissa.
t. lentovela
Tyypillinen asenne. Vika on aina MUISSA.
Vierailija kirjoitti:
Nosto. Mietittekö te koskaan, mikä merkitys on näillä pienten länsimaiden piiperryksillä, kun samaan aikaa kehittyvissä maissa paskotaan menemään kaikki? Esim Intia on yksi kaatopaikka, ketään ei kiinnosta ympäristö eikä kestävä kehitys. Jopa jenkeissä ihan holtitonta mm muovin ja päästöjen suhteen. Kiina tupruttelee saastetta ilmakehään kiihtyvällä tahdilla. Yhden suomalaisen ympäristöaktivistin tekemiset eivät ole hyttysen kakan merkityksellisiä edes. Enkä halua nyt kuulla että yksi on kohta miljoonia, höpön pöpön.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja aiemmin kommentoinkin vähän saman suuntaisesti eli "hyttystä on turha kieltää piereskelemästä jos lehmä kaasuttelee vieressä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lentovela
Tyypillinen asenne. Vika on aina MUISSA.
Olet väärässä. Kirjoittaja tarkoitti että vika on siinä että maapallo on ylikansoitettu. Maapalloa kun ei voi enää tällä massalla pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
jou kirjoitti:
Minä en ole ikuinen, miksi maapallonkaan kuuluisi olla?
Kiehtova kysymys, todella filosofinen.
Vastaan suoraan, että koska Luonto itsessään voisi edustaa Jumalaa tai Täydellisyyttä, joka suo ihmiselle ja muille lajeille olosuhteet määräaikaiseen elämään. Luonnon näen ikuisena. Luonto ilmentää ihmistä vielä hänen kuolemansa jälkeenkin. Aivan kuten ihminen palvelee Jumalaansa vaikka Luontoa koko elämänsä tarjoten mahdollisuudet seuraaville, edellisten perintöä kunnioittaen.
Elämä
Mutta ei maapallo ole ikuinen. Jossain vaiheessa Aurinko alkaa laajentua ja nielaisee maapallon. Sitä ennen se kärventää kuoliaaksi kaiken elävän tällä planeetalla. Tähän tietysti menee vielä yli miljardi vuotta, mutta filosofisesti sillä ei ole merkitystä. Kun maapallo tuhoutuu väistämättä joka tapauksessa, niin onko väliä milloin se tuhoutuu?
Muistakaahan kaikki kasvissyöjät yms; on ekologisempaa syödä lähellä tuotettua lihaa silloin tällöin kuin jatkuvasti toiselta puolelta maapalloa tuotuja avocadoja.
Suosikaa lähiruokaa ja kauden vihanneksia :)
Ja välttäkää auton hankkimista varsinkin jos elätte PK seudulla, täällä menee julkiset tarpeeksi hyvin.
Japanissa on luotijunat. Ei kannata enää lentää siellä.
Miksi luotijunia ei tuoda Eurooppaan?
Siksi, koska lentoyhtiöt lobbaa EU:ssa jakaikkialla estäen lentoliikenteen vähenemisen.
49 lisää vielä: liikematkustaminen ja rahtiliikenne on ihan eri sfääreissä kuin lomalennot. Itse olen töissä globaalissa yhtiössä jossa lennetään ”työkseen”, vaikka kuinka on käytössä virtuaalikokoukset, ei se matkustaminen tule koskaan loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jou kirjoitti:
Minä en ole ikuinen, miksi maapallonkaan kuuluisi olla?
Kiehtova kysymys, todella filosofinen.
Vastaan suoraan, että koska Luonto itsessään voisi edustaa Jumalaa tai Täydellisyyttä, joka suo ihmiselle ja muille lajeille olosuhteet määräaikaiseen elämään. Luonnon näen ikuisena. Luonto ilmentää ihmistä vielä hänen kuolemansa jälkeenkin. Aivan kuten ihminen palvelee Jumalaansa vaikka Luontoa koko elämänsä tarjoten mahdollisuudet seuraaville, edellisten perintöä kunnioittaen.
Elämä
Mutta ei maapallo ole ikuinen. Jossain vaiheessa Aurinko alkaa laajentua ja nielaisee maapallon. Sitä ennen se kärventää kuoliaaksi kaiken elävän tällä planeetalla. Tähän tietysti menee vielä yli miljardi vuotta, mutta filosofisesti sillä ei ole merkitystä. Kun maapallo tuhoutuu väistämättä joka tapauksessa, niin onko väliä milloin se tuhoutuu?
Maapallo tuhoutuu vasta auringon sammuessa. Edes ihminen ei sitä pysty tuhoamaan vaikka kuinka yrittää. Planeetta on kestäny paljon pahempaa kuritusta historiansa aikana, ja silti se on täällä nykyään ihmisten kynsissä.
Ihmiskunta sensijaan tuhoutuu omaan tyhmyyteensä. Sille ei voi mitään. Mutta elämä maapallolla ei onneksi pääty ihmiskunnan tuhoon.
En usko että se mun pari kertaa vuodessa lentäminen on niin pahasta.
En kuitenkaan omista autoa (enkä aio edes hankkia), joten jo siinä säästää luontoa paljon. Syön nykyään enemmän kasviksia, lihaa kerran-pari kuussa. Olen lopettanut shoppailun, ja pyrkinyt minimalismiin.