Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskielioppia av-palstalaisille. Saa jatkaa

Vierailija
23.02.2018 |

Jos sana loppuu -inen tai -ias, se on yhdyssana. Siis Etelä-Korea ja eteläkorealainen. Jos on kaksi perusmuodossa olevaa esinettä tai asiaa tarkoittavat sanaa, ne kirjoitetaan yhteen. Olympiamitali, palkintokoroke.

Kommentit (344)

Vierailija
181/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Substantiivin substral verbaliikka oppi poliisit päätyössään riehuu palstalla 😂

Vierailija
182/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ari? Se on kyseisessä tekstissä (kysymys)interjektio eli huudahdus.

Interjektio, joka muodostaa vaillinaisen kysymyslauseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole lause. Lauseessa on subjekti ja verbi, eli tekijä ja teon sana. Sitten  v o i  olla predikaatti ja esim. objekti, määre ja kohde. Hei opetelkaa lauseenjäsennystä.

Mikä ei ole lause? Kyseessä on tällöin vaillinainen lause.

Vierailija
184/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennettäköön, että verbi lauseessa on predikaatti ja määre on predikatiivi. Lukihäiriöt ja muut vastaavat tekstin ymmärtämisen tai kirjoittamisen puutteet ovat vakava asia tai suuri henkilökohtainen ongelma joissain työelämän yhteyksissä. Ne voivat myös viitata kognitiivisiin rajallisuuksiin.

Vierailija
185/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko pittzsaan panna ananiasta?

Jos sattuu olemaan kannibaali

Vierailija
186/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstalle kirjoitettaessa ei tarvitse olla niin turhan tarkka. Vaikka olisi toki luettavuuden ja ymmärrettävyyden takia aina parempi nähdä ja lukea oikein kirjoitettua tekstiä. Itse sanoma, tai viestin tarkoitus on minusta kieliopillista puhtautta huomattavasti tärkeämpi asia.[/quote]

Se varsinainen sanoma hukkuu mikäli lause on täynnä erilaisia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Hymiöiden käyttö ei todellakaan selvennä asiaa.

Vierailija
187/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielifascisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstalle kirjoitettaessa ei tarvitse olla niin turhan tarkka. Vaikka olisi toki luettavuuden ja ymmärrettävyyden takia aina parempi nähdä ja lukea oikein kirjoitettua tekstiä. Itse sanoma, tai viestin tarkoitus on minusta kieliopillista puhtautta huomattavasti tärkeämpi asia.

Se varsinainen sanoma hukkuu mikäli lause on täynnä erilaisia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Hymiöiden käyttö ei todellakaan selvennä asiaa.

Virheelliset lainauksetko selventää?

Vierailija
188/344 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu pitäisi jakaa jokaisessa suomenkielisessä Facebook-ryhmässä!

Vierailija
189/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan ehditty mainita jo sata kertaa, mutta hauskaa että kielioppia käsittelevässä aloituksessa väitetään -inen loppuisten sanojen olevan automaattisesti yhdyssanoja. Punainen....

Vierailija
190/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on sata varma että banaani taivutetaan muotoon banaanoja

Ei ihme, jos on vaikka maahan tulija.

Vierailija
191/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppivirheitäkin suurempi ongelma on se, että ei ole mitään oikeaa sanottavaa. Pienet kielioppivirheet eivät ainakaan minua häiritse keskustelukanavilla. Eri asia on, jos niitä esiintyy esim. valtalehdissä toimittajien tuottamissa teksteissä.

Olen kiinnostuneempi siitä, mitä asiaa ihmisillä on. Kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta käydä esim. lukiota.

Vierailija
192/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa oikeinkirjoitus jos tänne vitsipalstalle kirjoittaa? Tämä on av eikä virallinen sivusto.

Vierailija
193/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa, pako putki, tieto kone, tuuli lasi, pieno.

Vierailija
194/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ilmeisesti opettaja jonka luokat etä opetuksessa. ei pääse koulussa tätä suurta viisauttaan ja korvaamattomuuttaan esiin tuomaan. voi hänenkin oppilas parkoja.tuonlaiselle tekeekin pikku arvostelu hyvää

Vierailija
195/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kimpussa viihtyy aina kielinat. it. Mutta, mutta olen 50 elinvuodestani asunut suomessa vain neljä vuotta, leikkikoulu ja ensimmäinen luokka tuli käytyä.

Muuten täällä ruotsissa. Saanut pärjätä parilla äidinkielen opetustunnilla viikossa.

Ette saa minua savustettua vauvapalstalta kuitenkaan, lälläläälää...

Vierailija
196/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sana on Beatles. Puhutteko  Beatlekisien levystä?

Tai Elvis. Mikä on Elviksen paras levy?

Mistä se k-konsonantti sinne tulee?

Suomen kielestä se tulee ja kieliopin genetiivistä.

Allaksessa, Daltaassa, Jollasissa, Yltäässä.

(Allas,  Dallas, Jollas, Ylläs.)

Vierailija
197/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kimpussa viihtyy aina kielinat. it. Mutta, mutta olen 50 elinvuodestani asunut suomessa vain neljä vuotta, leikkikoulu ja ensimmäinen luokka tuli käytyä.

Muuten täällä ruotsissa. Saanut pärjätä parilla äidinkielen opetustunnilla viikossa.

Ette saa minua savustettua vauvapalstalta kuitenkaan, lälläläälää...

O ö, o ö,  höö.

Vierailija
198/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko korvaamaton kirjoitti:

ap ilmeisesti opettaja jonka luokat etä opetuksessa. ei pääse koulussa tätä suurta viisauttaan ja korvaamattomuuttaan esiin tuomaan. voi hänenkin oppilas parkoja.tuonlaiselle tekeekin pikku arvostelu hyvää

Aloituksesta on kohta kolme vuotta, jolloin ei koronasta tiedetty mitään.

Vierailija
199/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana banaani on hyvä. En tarkoita, että se ei ole panaani, vaan että siinä on Venäjän viimeiset tsaarit ja samalla kaikki Suomen suuriruhtinaskunnan hallitsijat (1809-1917) muistisääntönä ja oikeassa järjestyksessä, kun ottaa  ensimmäisen ja viimeisen kirjaimen pois. Tulee "anaan" eli Aleksanterit ja Nikolait numerojärjestyksessä I:stä alkaen. Painakaa mieleen.

Vierailija
200/344 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sana on Beatles. Puhutteko  Beatlekisien levystä?

Tai Elvis. Mikä on Elviksen paras levy?

Mistä se k-konsonantti sinne tulee?

Suomen kielestä se tulee ja kieliopin genetiivistä.

Juuri näin! Oikea muoto on Elvisin, aivan samalla tavalla kuin edellä mainittu Ford Focusin.

"Sataa."

Se on lause yksinään,  moni sanoo: 'se sataa, siellä sataa.'

'-Puuro tuli kuuma on oikein,' kuin myös 'puurosta tuli kuuma' tai 'puuro tuli kuumaksi.'

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi