Kirje äitipuolelta äidille
Hei äiti!
Ensin haluan sanoa, että tiedän, että teet parhaasi. Et ole huono äiti. Mutta koska rakastat lastasi ja olet empaattinen ihminen, teet lopulta käytökselläsi lapsen elämän hankalammaksi etkä helpommaksi. Hän aloittaaa pian yläkoulun, joten sinun täytyy tehdä jossain vaiheessa itsestäsi vähemmän tarpeellinen, jotta lapsesi oppii itsenäiseksi.
Jos lapsella on tylsää, älä ahdistu asiasta, vaan tee omia juttujasi. Sinun ei tarvitse viihdyttää lasta koko ajan. Ei myöskään ole lapselle hyväksi, että hän pelaa 6 tuntia päivässä kännykällä, koska "pitäähän hänen saada tehdä kivoja asioita". Kun lapsi tulee meille, joudumme aloittamaan joka kerta alusta, kun lapsi on sinun luonasi tottunut siihen, ettei tylsiä hetkiä ole. Joudumme selittämään, ettei ruutuaikaa tipu enempää kuin on sovittu, vaikka hän maanittelisi sitä tunteja. Minuun ei vetoa lapsen murjotus, toisin kuin sinuun. Kun hän huomaa, ettei minua kiinnosta hänen manipulointiyrityksensä, tekemistä yllättäen löytyy ja murjotus unohtuu. Lapsesi on pahasti peliriippuvainen. Jos se olisi minusta kiinni, en antaisi hänen pelata lainkaan.
Lapsi ei ole oikeasti niin avuton kuin väität. Kyllä, hän sanoo minullekin, ettei osaa tehdä läksyjä yksin. Sinä kuulemma teet läksyt joka päivä hänen kanssaan tästä syystä. Olen sanonut hänelle, ettei hän ole mikään vauva, enkä aio tehdä tehtäviä hänen puolestaan. Hän osaa tehdä läksyt itsenäisesti ja tarkastan ne häneltä tarvittaessa. En myöskään suostu opettamaan hänelle koealuetta. Hänen pitää opetella myös opiskelutaitoja, johon kuuluu itsenäinen tiedon omaksuminen. Kuulustelen vasta, kun lapsi osoittaa, että tietää kuulusteltavia asioita.
Lapsi osaa myös osallistua kotitöihin. Kerro vaan, mitä hänen pitää tehdä. Aluksi hän esitti minullekin avutonta ja muka unohti ohjeet ja kyseli astianpesukonetta tyhjentäessä joka kipon kohdalla "mihin tämä tulee", vaikka tietää kyllä astioiden paikat siinä vaiheessa kun ottaa niitä käyttöön kaapista. En alkanut neuvoa häntä, vaan kielsin häntä esittämästä tyhmää. Astioiden paikat löytyivät.
Tiesitkö, että lapsesi käskee minun tehdä itselleen välipalaleivät tai jopa tuomaan jääkaapista jogurtin hänen eteensä, koska "äidin luona ei tarvitse tehdä itse välipalaa"? Luuletko, että on nuoren miehen alulle hyväksi, että hän kuvittelee naisten olevan olemassa hänen toiveidensa täyttämistä varten? Pidät minua ehkä julmana, mutta tällaisiin vaatimuksiin sanon: "tee itse leipäsi". Lapsi osaa tehdä ne. Aluksi hän jätti voit ja juustot pöydälle, eikä pyyhkinyt tiskipöytää, mutta koska huomautin hänelle joka kerta asiasta, nykyisin tarvikkeet palautuvat ilman huomauttamista jääkaappiin. Välillä joudun tosin vieläkin palauttamaan hänet keittiöön, koska rätin käyttö on unohtunut.
Lapsellasi on tapana kiukutella joka kerta, ettei hän halua lähteä, oli kyseessä mikä tahansa paikka. Kun hän oli pienempi, hänet piti raahata väkisin mukaan. Nykyisin sanon heti ensimmäisestä kiukuttelusta, ettei hänen tarvitse tulla, jos hän ei halua. Hän jäi ensin itsepäisyyttään pois muutamasta hauskasta tilaisuudesta, mutta nykyisin hän ei kiukuttele lainkaan, koska tietää, että siitä seuraa kotiin jääminen.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Ihana lukea miten kaikki surkeat, jätetyt mammat itkevät ja kiukuttelevat turhautumistaan. 😂😂😂
Miehen voit viedä mutta lapsi on eri asia.
Luuletko sinä ihan tosissasi, että kaikki tuo mihin lapsi vetoaa on totta? Että äiti tosiaan tekee kaiken, läksyt, välipalat ym.
Vai olisko niin, että lapsi yrittää vedättää sua? Kertoilee sitten taas äidille, että sä teet kaikein valmiiksi. Ihan perusteinin käytöstä. Eroperheessä se on vaan helpompaa kuin ydinperheessä. Ydinperheessä ne on ne kaverit jotka saa pelata yöllä jne.
Huh, mikä äänensävy.
No, teidän perheellä on omat säännöt ja äidin perheessä omat.
Sinulla ei ole oikeuksia mennä äidille kertomaan miten siellä pitäisi elää.
Sinulla on oikeus vaatia, että sinun sääntöjä noudatetaan sinun kotona.
Piste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjotuksen perimmäinen tarkoitus oli ehkä viestiä, että lapset ovat usein paljon omatoimisempia, älykkäämpiä, kykeneväisempiä yms. kuin vanhemmat tajuavat, koska vanhempia voi olla helppo manipuloida ja esittää vauvaa. Lapsen isä oli aluksi todella hämmästynyt näistä lapsen "uusista" taidoista, kun kerroin hänelle, että tänään lapsi tyhjensi tiskikoneen. Vaikka lapsi on oikeasti ollut täysin kykeneväinen siihen jo vuosia.
Mun kasvatusperiaatteisiin kuuluu, että lapsetkin osallistuvat kotitöihin ikätasoonsa suhteutettuna kohtuullisella panoksella. Ei ole mun mielestä mun tai lapsen vanhempien velvollisuus tehdä kaikkea lapsen puolesta.
Ap
On se hienoa että näin pätevä ja jumalainen ihminen opettaa nyt niitä huonoja vanhempia.
Todellakin hyvä. Niin luokattoman aivotyomia vanhempia nähnyt, että olisi syytä järjestää joku ajokortti ennen kun kaikki alle 50 ÄO:llä varustetut uuvatit jatkavat geenejään. Valitettavadti se juurikin se heikoin aines haluaa tehtailla niitä lapsia eniten.
Juu. Tässä tiivistyy lapsivihamielisen Suomen koko kuva. Syntyvyys onkin saatu tällä asenteella jo nälkävuosien tasolle. Oletko tänään päässyt jo junaankin kyyläämään tumppuja? Saitko jonkun äidin kiinni verekseltään tekstiviestin lähettelystä niin, ettei ollut aivan LÄSNÄ? Onko kälyn lapsella selkeä puhevika koska huono äiti?
Tekstiviestin lähettely tai puhevika ei liity millään lailla heikompaan ainekseen. Siihen liittyy esimerkiksi koulutuksen halveksunta, "herranpelko" jne. Se että oma elämäkin on jonkun muun maksamaa ja kannattelemaa kun ei itse pystytä pitämään palikoita kasassa. Nussiminen kun ei montaa aivosolua vaadi niin ameeban tasolla olevankin on mahdollista vääntää mukuloita. Elätit tekevät lisää elättejä. Karua, mutta totta.
Ja sinä tiedät tämän lapsen vanhempin ehdottomasti kuuluvan heikompaan ainekseen? Mistä sen tiedät?
Missä kohtaa niin sanoin? Kirjoitin yleisesti.
Eli kirjoituksesi ei ees liity ketjun aiheesern
Luetun ymmärtäminen ei ole yliarvostettua.
Olet eri mieltä jonkun kanssa joten toivot heti että hänet _tapetaan_ ?
Mieti uudestaan sanomisiasi ja sitä, sanoisitko näitä asioita kasvotusten.
Normaali terve ihminen ei halua satuttaa toisia eikä toivo kanssaihmisten kuolemaa jatkuvasti.
Enkä nyt sano tätä sivuuttaakseni sanojasi vaan kaikella lämmöllä: ole kiltti ja hae itsellesi apua, tarvitset sitä. Ja ei, ei ole normaalia myöskään "ihan vaan netissä trollailla en oikeasti ole tällainen". Kyllä olet, jos menet noin äärimmäisyyksiin. Niin on jokainen muukin joka käyttäytyy kuten sinä.
Hae äkkiä apua, itsesi takia, ennenkuin raja terveen ja sairaan välillä hämärtyy sinulla vielä enemmän kunnes yhtäkkiä löydät itsesi jonkun rakkaasi vierestä veitsi kädessä kun hän nyt vähän sanoi vastaan sinulle - ja huomaat ettet enää tunnista mikä on oikein ja mikä väärin.