Onko sosiaaliturva liian suuri?
Jos pienipalkkainen saa 300 euroa kuussa, niin pitäisikö toimeentulotuen olla vähemmän kuin 300 euroa, jotta olisi kannattavampaa mennä töihin kuin jäädä kotia nukkumaan?
Kommentit (26)
No kokeileppa ite elää sosiaaliturvalla, niin keskustellaan sitten uudelleen.
Sosiaaliturva on liian pieni. Tästä on suomi saanut jo huomautuksia.
300 euroa?
Ja missä ajassa? Kuukausipalkaksi melko pieni :D
Perustoimeentulon perusosa on 487 euroa.
Vierailija kirjoitti:
300 euroa?
Jotta työnteko olisi kannattavampaa kuin kotiin jääminen, sosiaaliturvan tulee olla pinenmpi kuin pinin kuukaudessa saatava palkka.
Oletko joku kehitysvammainen?
Jos olet niin sano se suoraan ja ei mitään pahaa.
Minimitoimeentulo yksinelävällä on määritelty tähän 487 euroon. Eli tällä tulee maksaa henkilökohtaiset laskut ja muut menot. Vuokran, sähkön, vakuutukset ja muut asumiskulut tulevat Kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku kehitysvammainen?
Jos olet niin sano se suoraan ja ei mitään pahaa.
Minimitoimeentulo yksinelävällä on määritelty tähän 487 euroon. Eli tällä tulee maksaa henkilökohtaiset laskut ja muut menot. Vuokran, sähkön, vakuutukset ja muut asumiskulut tulevat Kelalta.
Jos tuet ei riitä, niin sitten on vaan parempi mennä töihin kuin jäädä valittaa.
Mitäpä jos kokeilet, katsotaan sitten uudestaan.
Ei ole.
t.työkyvytön "työtön"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 euroa?
Jotta työnteko olisi kannattavampaa kuin kotiin jääminen, sosiaaliturvan tulee olla pinenmpi kuin pinin kuukaudessa saatava palkka.
Vai tulisiko palkan olla suurempi? Pienin kuukaudessa saatava palkkahan voi olla vaikka 5e, jos joku tekee tunnin matapalkkatyötä. Sosiaaliturvaksi 4e?
Ei ole, ongelma on nämä loukut joiden takia ei kannata tai voi tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 euroa?
Tällä perusteella haluaa poistaa minimipalkankin, ei makseta enää kellekään mitään, ei pienipalkkasille eikä työttöm ille ja sairaille, kuolkoot pois.
Summa on ihan sopiva, mutta puolet voisi olla lainapohjaista
Sama raha joillekin iso raha,joillekin ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ongelma on nämä loukut joiden takia ei kannata tai voi tehdä töitä.
Ainoa kannustin loukku on se että tuet ovat nyt suurempia kuin pienimmät palkat ja siksi työnteko on kannattamatonta. Etkö ole lukenut uutisia ja asiantuntija lausuntoja, vai oletko muuten uuno?
Perusosa tuntuu varsin pieneltä.
Olin kuitenkin tämä varassa kolmen lapsen kanssa muutaman kuukauden eli perusosa oli muistaakseni jotain 1200.
Vuokra ja kaikki muutkin asumiskulut siis maksettiin.
Tämä toki tuntuu ihan mahdottomalta yhtälöltä. Mutta harkinnanvaraisina erinä sai vaikka mitä. Kodinkoneita, lasten harrastusmaksuja ja -välineitä ja myös maksuttomia lomia.
Käyn nyt töissä ja parmpi niin.
Ajattelin kyllä, että kolmen lapsen yksinhuoltajan on ilman muuta parempi olla sossuluukulla kuin yrittää itse.
Täysin työkyvyttömille soisin paljon nykyistä suuremman sosiaaliturvan.
Mutta muuten on täysin riittävällä tasolla, ei työttömällä tarvitse todellakaan olla samanlainen elintaso kuin työssä käyvällä.
Itse olen elänyt tuilla yli 10 vuotta ja niillä pärjää hyvin kunhan vähän viitsii miettiä omaa kulutustaan.
Nyt olen töissä, siivoojan palkasta jää käteen n. 300e enemmän kuin tuilla eläessä.
Ei ole iso raha, mutta minun elintasoani paransi huomattavasti.
Näin pitkäaikaistyöttömänä on helppo sanoa, että on. Täysin normaalia elämää kykenee sosiaaliturvan avulla elämään ja välillä riittää raha ylellisyyksiinkin. Käteen jäävä rahamäärä on sen verran suuri, ettei minua kiinnosta mennä töihin ellei töistä saatava palkka ole vähintään 500€/kk tukia suurempi.
Tuet alas niin minäkin alan etsimään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kokeilet, katsotaan sitten uudestaan.
Ei ole.t.työkyvytön "työtön"
Ei kiinnosta sun ongelmas. Keksi jotain tai kuole nälkään.
- Nykynuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 euroa?
Menepä nyt höpönassu sinne soskuun hakemaan tuo puuttuva 187 e joka sinua sapettaa. Kun minimipalkkaa yritetään laskea koko ajan ja saat viimein 5 e tunnissa ja teet pari tuntia kuussa töitä nollasopimuksella niin perusosako pitäisi laskea alle 10 e kuussa? Olet sinä sitten mainio vekkuli :p
Monet toimeentulotukea saavat ovat esim työkyvyttömiä. Miksi työkyvyttömän pitäisi kuolla suurin piirtein nälkään tai tinkiä terveydenhuollosta sen takia, ettei kykene työhön?