Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te pässinpäät jotka PYSÄHDYTTE koiranne kanssa odottamaan ohitusta

Vierailija
22.02.2018 |

Miettikää vähän vastaantulijankin näkökulmasta! Että ärsyttää koiranomistajat, jotka pysähtyvät paikoilleen odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi. Ehkä se on teille helpompaa pidellä sitä paikallaan olevaa koiraa, mutta ettekö ymmärrä, että vastaantulevalle koiralle se tekee ohituksen aika epämiellyttäväksi, koska koiran silmissä näyttää tosi uhkaavalta, kun toinen koira on tiellä vastassa ja jähmettyy paikalleen kyttäämään.

Taas olin koirani kanssa lenkillä, ja vastaan tuli tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Olimme sellaisella kävelytiellä, mikä ei nyt ollut leveä, mutta hyvin tilaa ohitukselle. No mitä tekee tyttö - jää JO KAUKAA koiransa kanssa PAIKALLEEN SEISOMAAN ja odottaa että minä ja koirani kävelemme kohti ja ohi. Prkl sanon vaan. Minun koirani, joka hoitaa tavalliset ohitukset täysin mallikkaasti, hermostui selvästi tuosta kun iso koira seisoo jähmettyneenä vastassa, ja alkoi kiskoa hirveällä kyydillä eteenpäin (päästäkseen ohi toisesta toisesta koirasta) niin että meinasin itse ihan kunnolla liukastua. Jos tyttö koirineen olisi normaalisti kävellyt vastaan, koirani olisi ohittanut täysin rauhassa löysällä hihnalla. Kun olimme menneet ohi, kuulin kuinka tyttö kehui koiraansa ja jatkoivat matkaa. Helppo ohitushan se heille varmaan oli, mutta ei kyllä yhtään ajateltu toisia! Pieni juttu, mutta ÄRSYTTÄÄ aina nämä paikallaan tuijottajat!

Jos ette saa sitä koiraanne pidettyä hallinnassa sen vertaa että pystyisitte tekemään ohitukset liikkeessä, niin ÄLKÄÄ HANKKIKO KOIRAA OLLENKAAN!

Kiitos kun sain avautua, helpotti ärsytystä pelkkä asian kirjoittaminen!

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on kiltti eikä rähjää remmissä vaan olisi hyvin innokas tervehtimään kaikkia koiria. Vastaantullessa ei ole ongelmaa kun saan koiran pidettyä vierellä ihan hyvin mutta jos joku kulkee takana koiransa kanssa niin eteenpäin menosta ei tule yhtään mitään. Koira pistää vastaan kaikin voimin ja jää odottamaan takana kulkevaa koiraa enkä jaksa sitä kiskoa koko matkaa perässä enkä haluakaan ettei tule vahinkoa kaulaan tai niskaan. Jään siis tien reunaan odottamaan että koirakko kulkee ohi ja jatkamme sitten matkaa. En tiedä tarkoittiko ap tätä mutta joudun toimimaan näin toisinaan ja anteeksi jos se ärsyttää.

Vierailija
22/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koiran kanssa nätisti tien sivussa kulkiessa toisen koiran vastaantullessa kyllä ärsyttää, kun jo kaukaa nämä toiset pysähtyy. Siinä sitten odottavat että me hoidetaan ohitus. Ja tosiaan silloin ärsyttää, kun koira jo kaukaa saa kytätä ja haastaa ja usein vielä kohdalla alkaa räyhätä ja koittaa hyökätä kohti.. Ei siinä mitään, jos omistaja kääntää koiran huomion itseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koirani on niin arka, että jopa tärisee. Aina pitää pysätä olipa se ohitettava auto, toinen koira...

Vierailija
24/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nyt vähän yleisesti näihin kommentteihin joita on tullut. Joku sanoi, että ei ole koskaan kokenut vastaavaa tilannetta uhkaavana. No, et ehkä sinä. Ihmisillä silmiin katsominen on kohteliasta ja suotavaa. Koirilla taas sillä on ihan eri merkitys. Tuo kuvailemani tilanne, jossa vastaantuleva koira omistajineen jähmettyy "vaanimisasentoon" paikoilleen ja molemmat tuijottavat meitä kun lähestymme, se ON koiralle uhkaavaa. Sellaista koirien elekieli on, turha tästä on vängätä. Maahan käyminen taas on päinvastainen signaali, ei siinä tilanteessa mikään ihme että spanielisi tykkäsi tehdä tuttavuutta.

Joku sanoi, että pysähtyy mutta väärinpäin tai pyytää koiraa ottamaan katsekontaktin itseensä. Se onkin ihan eri asia! Silloin koiran keskittyminen ei ole vastaantulijassa. Ei minullakaan ole mitään ongelmaa pysähtelijöiden kanssa joiden koira tuijottaa omistajaansa, eikä myöskään koirallani.

Ja tuohon että minun pitäisi hankkia apua ongelmakoiralleni, ei edes huvita vastata. Koirani ei ole ongelmakoira, se on hyvin käyttäytyvä kiltti koira, joka pyrkii lukemaan toisten elekieltä ja toimimaan sen mukaan. Vähän vetäytyvä ja konfliktia välttävä muiden koirien suhteen.

Kiitos heränneestä keskustelusta.

Ap

Meilläkin koira on vähän remmirähjäherkkä, ja toimin aina siten että menen koiran kanssa mahdollisimman tien reunaan (tai jos mahdollista niin jopa ojaan) ja pysähdyn siihen. Koiraani palkitsen aina kun katsoo toista koiraa eikä rähjää. Koirani ei siis jää tuijottamaan ohi kulkevia koiria vaan istuu edessäni ja vilkaisee toista koiraa ja sitten taas minua saaden namin. Tämä on ainoa mikä on monen vuoden yrityksen jälkeen alkanut auttamaan remmirähjäykseen meillä.  Koiraamme siis palkitaan muiden koirien läsnäolosta ja siitä että katsoo muita koiria neutraalisti. Aloitusviestisi kuulosti kuitenkin vähän sekavan hassulta ja antaa ymmärtää että paheksut jokaista joka ei jatka oman koiransa kanssa matkaansa sitä toista, vierasta koiraa kohti. Koiralle joka on aggressiivinen pelosta (kuten meillä) ainoa toimiva tapa on pitää välimatkaa muihin koiriin ja lyhentää matkaa koiraa palkiten vähitellen. Siihen ei todellakaan auttaisi se että jatkettaisiin matkaa kapealla tiellä kohti toista koiraa niska limassa.

Luulen kuitenkin ymmärtäväni mitä aloituksessa tarkoitat. Mullekin pari kertaa käynyt niin että toinen vastaantuleva koira on pysähtynyt eteemme melkein keskelle tietä siten että molemmat (koira ja omistaja) vain tujottavat kohti niin, että ohittaminen on ollut käytännössä mahdotonta ilman että oma koirani hermostuisi. 

Vierailija
25/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koira on kiltti eikä rähjää remmissä vaan olisi hyvin innokas tervehtimään kaikkia koiria. Vastaantullessa ei ole ongelmaa kun saan koiran pidettyä vierellä ihan hyvin mutta jos joku kulkee takana koiransa kanssa niin eteenpäin menosta ei tule yhtään mitään. Koira pistää vastaan kaikin voimin ja jää odottamaan takana kulkevaa koiraa enkä jaksa sitä kiskoa koko matkaa perässä enkä haluakaan ettei tule vahinkoa kaulaan tai niskaan. Jään siis tien reunaan odottamaan että koirakko kulkee ohi ja jatkamme sitten matkaa. En tiedä tarkoittiko ap tätä mutta joudun toimimaan näin toisinaan ja anteeksi jos se ärsyttää.

Ei hyvää päivää... Jos et pärjää koirallesi niin mene sen kanssa perustottelevaisuuskurssille.

Vierailija
26/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koiran kanssa nätisti tien sivussa kulkiessa toisen koiran vastaantullessa kyllä ärsyttää, kun jo kaukaa nämä toiset pysähtyy. Siinä sitten odottavat että me hoidetaan ohitus. Ja tosiaan silloin ärsyttää, kun koira jo kaukaa saa kytätä ja haastaa ja usein vielä kohdalla alkaa räyhätä ja koittaa hyökätä kohti.. Ei siinä mitään, jos omistaja kääntää koiran huomion itseensä.

Kiitos tästä kommentista, tässä oli tiivistetysti sanottuna minun ajatukseni täsmälleen. Itsellä meni vähän tunteisiin niin tuli pitkä kiukkuinen löpinä aloitukseen. Tuossa pysähtymisessä ärsyttää juuri nämä tässä sanotut asiat:

1. Kyttääminen & haastaminen jo kaukaa, se on hermostuttavaa kummallekin osapuolelle

2. Vastuun siirtäminen ohituksesta yksin vastaantulijalle (ja lisäksi sen vaikeuttaminen omalla toiminnalla)

3. Mahdollinen säikäytys, kun se jähmettynyt koira sitten kuitenkin rähähtää kohdalle tullessa.

Ap

Vierailija
27/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää... Jos et pärjää koirallesi niin mene sen kanssa perustottelevaisuuskurssille.

Eihän tuossa ollut kyse siitä ettei pärjäisi koiralleen, vaan siitä ettei halua kiskoa koiraa niskasta voimakkaasti. 

Vierailija
28/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma koira menee käskystä n. 20 metriä sivuun ja kulkee siellä koiran ohi. Ihan koulutuksesta kiinni.

Onpas sun koiralla pitkä hihna :o

Vierailija
29/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia ärsyttää itseäkin. Seistä mollotetaan kuin ö aapisen laidassa ja annetaan koiran sitten vaania ja hyökätä kohti kum ohittaja on kohdalla. Tuo on hyvä keino, että jää itsekin paikalleen möllöttämään. Siinähän sitten jumitetaan, mutta itsepä aloitti!

Vierailija
30/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä kommentista, tässä oli tiivistetysti sanottuna minun ajatukseni täsmälleen. Itsellä meni vähän tunteisiin niin tuli pitkä kiukkuinen löpinä aloitukseen. Tuossa pysähtymisessä ärsyttää juuri nämä tässä sanotut asiat:

1. Kyttääminen & haastaminen jo kaukaa, se on hermostuttavaa kummallekin osapuolelle

2. Vastuun siirtäminen ohituksesta yksin vastaantulijalle (ja lisäksi sen vaikeuttaminen omalla toiminnalla)

3. Mahdollinen säikäytys, kun se jähmettynyt koira sitten kuitenkin rähähtää kohdalle tullessa.

Ap

Hyvin koulutettua koiraa nuo toisen virheet ei kuitenkaan haittaa.

Vierailija
31/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No päivää vaan sullekin. Et vissiin lukenut viestiä kunnolla tai ymmärtänyt lukemaasi. Jaksan kyllä koiraa kiskoa vaikka koko lenkin ei ole siitä kyse. Koira on perustottelevainen. Tämä on ainut asia missä on jääräpää kun haluaisi niin kovasti aina tehdä tuttavuutta.

Vierailija
32/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista koiraa mutta ymmärrän ap:n pointin täysin. Mitä tapahtuu kun kaksi seisottajaa osuvat tiellä vastakkain? Jäävätkö molemmat tien reunaan ottamaan tuijotusskabaa kunnes toinen ohittaa tai kääntyy ympäri?

Lisäksi jotkut tekee tätä ihan kaikkien vastaantulijoiden kanssa! Eli kun kävelen kadulla, vastaantuleva koiran ulkoiluttaja jää tien reunaan tuijottavan koiransa kanssa odottamaan että menen ohi... mulla on lievä koirapelko etenkin isoja hurttia kohtaan ja kun omistaja toimii tolla tavalla tulee olo että tilanne ei ole millään tavalla ulkoiluttajan hallussa ja koira voi tulla päälle kun vastaantulijat pitää näin kummallisella käytöksellä erikseen huomioida.

Oonkin miettinyt että pitäisikö koirin pito taajamissa kokonaan kieltää, tai asettaa joku kokorajoitus edes... Kyllähän se räksytyskin kerrostalossa häiritsee! Ja joo tiedä että kaikkien koirat ei räksytä ja osa osaa totella mutta todella monen kohdalla näin ei ole. Ehkä pakolinen koiranpitokortti?

Vierailija
33/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni koiran kanssa lenkillä ollessani olen välillä kapealla metsätiellä painunut sinne sivupuskiin kökkimään, jos koiravaljakko tulee vastaan. En siis jää tielle tukkeeksi, vaan reilusti sivummalle puiden luokse ja päästän koiran "pissalle". Kyseinen koira on kiltti mutta halukas tutustumaan kaikkiin koiriin, jolloin siis myös katsekontaktin ottaminen MINULLA on todella vaikeaa luoda, jos joku tulee vastaan. Jos kävelemme leveällä tiellä, ohitustilanne menee ongelmitta.

34/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hirveän pahoillani että olen opettanut koirani makaamaan käskystä maahan kun vastaan tulee koira.

Meidän koirat saattaa välillä heittäytyä peräti selälleen odottaen että rapsuttaisin kainalosta.

En tiennyt että pelotan jotakin

Vierailija
35/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista koiraa mutta ymmärrän ap:n pointin täysin. Mitä tapahtuu kun kaksi seisottajaa osuvat tiellä vastakkain? Jäävätkö molemmat tien reunaan ottamaan tuijotusskabaa kunnes toinen ohittaa tai kääntyy ympäri?

Lisäksi jotkut tekee tätä ihan kaikkien vastaantulijoiden kanssa! Eli kun kävelen kadulla, vastaantuleva koiran ulkoiluttaja jää tien reunaan tuijottavan koiransa kanssa odottamaan että menen ohi... mulla on lievä koirapelko etenkin isoja hurttia kohtaan ja kun omistaja toimii tolla tavalla tulee olo että tilanne ei ole millään tavalla ulkoiluttajan hallussa ja koira voi tulla päälle kun vastaantulijat pitää näin kummallisella käytöksellä erikseen huomioida.

Oonkin miettinyt että pitäisikö koirin pito taajamissa kokonaan kieltää, tai asettaa joku kokorajoitus edes... Kyllähän se räksytyskin kerrostalossa häiritsee! Ja joo tiedä että kaikkien koirat ei räksytä ja osa osaa totella mutta todella monen kohdalla näin ei ole. Ehkä pakolinen koiranpitokortti?

Ei nyt enää liity ihan aiheeseen, mutta mun koirani juuri tänään teki taas niin että tuossa kodin viereisellä tiellä alkoi jo 200m päästä tuijottamaan tiellä kävelevää naista. Yritin pari kertaa varovasti nykiä hihnasta että hei mennään tule, mutta koira laittoi vastaan niin en viitsinyt kiskoa. Olisi varmasti ollut paljon erikoisempaa melkein väkivalloin hihnalla raahata koiraa eteenpäin jolla tassut hanaa vastaan. Jäimme siis siihen tielle odottelemaan että nainen kävelee ohi. Kun nainen oli ennättänyt n. 4 metrin päähän meistä niin koirani siirsi katseensa pois ja jatkoi tienpenkan haistelua. En tiedä miksi mun koira tekee näin koska tekee sitä vain joskus ja yleensä aina samalla tiellä. Tiedän kuitenkin ettei ihmisille ole koskaan aggressiivinen ja tuo käytös muistuttaa vähän sellaista mitä tekee aina silloin kun tulee joku tuttu ihminen kadulla vastaan. Olen miettinyt että luuleekohan vieraita ihmisiä virheellisesti tutuiksi? Ehkä ei. Ehkä niissä joissain ihmisissä on jotain mielenkiintoista minkä vuoksi sitten möllöttää niitä. Todennäköisesti siis suurin osa sinua tuijottamaan jäävistä koirista ei katso sinua mitenkään aggressiivisesti, ja ainakin minulla koira on ihan hallussa (ei siis pääsisi koskettamaan ohikulkijaa) , vaikken matkaa väkisin jatkakaan hihnasta raahaten.

Vierailija
36/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä koskaan ottanut päähän muiden koirien toiminta. Joku pysähtyy, joku menee ohi. Mummelit tykkää joskus jäädä juttusille. Mikäs siinä jos ei ole kiire.

En edes kiinnitä huomiota moiseen, pysähtyy jos pysähtyy. Mä huolehdin omasta koirastani, pidän sen mun oikealla tai vasemmalla puolella (penkan puolella siis) ja menen ohi tai annan koiran haistella sitä penkkaa, tilanteen mukaan.

Tuolla ulkoiluteillä on kaikenlaista porukkaa ja ne on myös sallittu kaikille. On ohi viuhahtavaa pyöräilijää, juoksevia ja huterasti pyöräileviä lapsia, jos jonkinlaisia koiria, vanhuksia, vammaisia. Niiden keskellä pitää pystyä toimimaan. Jos koira käyttäytyy ohitustilanteessa niin, että ulkoiluttaja meinaa lentää selälleen eikä hallitse koiraa, niin jossain on vika. Ympärillä voi tapahtua mitä tahansa ja se koira pitää pystyä hallitsemaan.

Vierailija
37/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi hyvä, jos taluttaja, joka kokee, että on parempi jäädä turvallisuuden vuoksi paikalleen ohitustilanteissa, niin jää paikalleen. Emme koe silloin oloamme uhatuksi koirani kanssa.

Mutta se minua ottaa päähän, että jotkut hankkii useamman piskin, ja olettaa sitten, että muut kääntyy valitsemaltaan reitiltä, että tämä jolla on vaikeuksia koiriensa pidossa, niin saa jatkaa matkaa. Ei, se ei mene niin. Se joka on ottanut monta koiraa, tai jolla on ongelmakoira, niin toimii niin, että muut voi kulkea turvallisesti valitsemallaan tiellä.

Vierailija
38/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanut tavaksi sen, että jos vastaantulija pysähtyy, niin mekin. Siinä sitten seistä tönötetään ja ihmetellään kumpi liikkuu ensin.

Mä ymmärrän aloittajan tuskan, useimmin toi toisen koirakon pysähtyminen pilaa meidän ohituksen kokonaan.

Vierailija
39/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mita rakastan kirjoitti:

Olen hirveän pahoillani että olen opettanut koirani makaamaan käskystä maahan kun vastaan tulee koira.

Meidän koirat saattaa välillä heittäytyä peräti selälleen odottaen että rapsuttaisin kainalosta.

En tiennyt että pelotan jotakin

Annatpa itsestäsi kerrassaan fiksun kuvan tällä kommentilla. Halusitko tahallasi ymmärtää väärin vai oletko vaan tyhmä?

Vierailija
40/96 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle riittäisi kun ihmiset osaisivat ottaa sen koiransa sinne reunalle ja vaikka pysähtyisivät eivätkä antaisi sen koiran huidelle missä sattuu. Miksi se on niin vaikeaa?!

Korjaan: siis ei haittaa vaikka koira pysähtyisi kunhan se vaan olisi siellä reunalla eikä keskellä tietä. Tiesittekö, että koiraa kuuluu ulkoiluttaa vasemmalla puolella ja kävelijä kulkee myös vasemmalla puolella?

https://www.hankikoira.fi/sites/default/files/styles/basicpage_main_ima…

Näin.

Periaatteessa joo, mutta sellaisella ulkoilureitillä jossa molemmilla puolilla on penkka (ja nyt korkea lumihanki) ja jossa kulkee pyöräilijöitä, kesällä rullaluistelijoita, juoksijoita ja kävelijöitä on fiksumaa kyllä noudattaa sitä oikeanpuoleista liikennettä, ellei tosiaan pysty kulkemaan ihan kunnolla siellä tien reunan ulkopuolella. Nyt on lumihankien vuoksi muutenkin noi väylät kaventuneet, fiksumpaa että kaikki kulkee oikealla puolella. Ja silloin se koira siellä oikealla eli ulkoiluttaja n oikealla puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi