Hei te pässinpäät jotka PYSÄHDYTTE koiranne kanssa odottamaan ohitusta
Miettikää vähän vastaantulijankin näkökulmasta! Että ärsyttää koiranomistajat, jotka pysähtyvät paikoilleen odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi. Ehkä se on teille helpompaa pidellä sitä paikallaan olevaa koiraa, mutta ettekö ymmärrä, että vastaantulevalle koiralle se tekee ohituksen aika epämiellyttäväksi, koska koiran silmissä näyttää tosi uhkaavalta, kun toinen koira on tiellä vastassa ja jähmettyy paikalleen kyttäämään.
Taas olin koirani kanssa lenkillä, ja vastaan tuli tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Olimme sellaisella kävelytiellä, mikä ei nyt ollut leveä, mutta hyvin tilaa ohitukselle. No mitä tekee tyttö - jää JO KAUKAA koiransa kanssa PAIKALLEEN SEISOMAAN ja odottaa että minä ja koirani kävelemme kohti ja ohi. Prkl sanon vaan. Minun koirani, joka hoitaa tavalliset ohitukset täysin mallikkaasti, hermostui selvästi tuosta kun iso koira seisoo jähmettyneenä vastassa, ja alkoi kiskoa hirveällä kyydillä eteenpäin (päästäkseen ohi toisesta toisesta koirasta) niin että meinasin itse ihan kunnolla liukastua. Jos tyttö koirineen olisi normaalisti kävellyt vastaan, koirani olisi ohittanut täysin rauhassa löysällä hihnalla. Kun olimme menneet ohi, kuulin kuinka tyttö kehui koiraansa ja jatkoivat matkaa. Helppo ohitushan se heille varmaan oli, mutta ei kyllä yhtään ajateltu toisia! Pieni juttu, mutta ÄRSYTTÄÄ aina nämä paikallaan tuijottajat!
Jos ette saa sitä koiraanne pidettyä hallinnassa sen vertaa että pystyisitte tekemään ohitukset liikkeessä, niin ÄLKÄÄ HANKKIKO KOIRAA OLLENKAAN!
Kiitos kun sain avautua, helpotti ärsytystä pelkkä asian kirjoittaminen!
Kommentit (96)
Kyllä sitä saa muut kulkea juuri sitä vauhtia kuin haluaa tai pysähtyä jos haluaa. Ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi hyvä, jos taluttaja, joka kokee, että on parempi jäädä turvallisuuden vuoksi paikalleen ohitustilanteissa, niin jää paikalleen. Emme koe silloin oloamme uhatuksi koirani kanssa.
Mutta se minua ottaa päähän, että jotkut hankkii useamman piskin, ja olettaa sitten, että muut kääntyy valitsemaltaan reitiltä, että tämä jolla on vaikeuksia koiriensa pidossa, niin saa jatkaa matkaa. Ei, se ei mene niin. Se joka on ottanut monta koiraa, tai jolla on ongelmakoira, niin toimii niin, että muut voi kulkea turvallisesti valitsemallaan tiellä.
TÄMÄ!! Jotkut jättiläismäisen riehuvan koiran tai vaihtoehtoisesti monipäisen koiralauman kanssa kulkevat huutavat jo kaukaa, että KIERRÄ TUOLTA PUSIKON TAKAA, EN PYSTY PITÄMÄÄN TÄTÄ/NÄITÄ JOS OHITAT LÄHELTÄ! Siis mitä helvettiä?! En tajua miten kukaan kehtaa komennella täysin vieraita ihmisiä poistumaan tieltä kun minäminäminä koirieni kanssa menen tässä! Kaiken järjen mukaan se, joka ei pysty koiriaan hallitsemaan tekee ne erikoisjärjestelyt eikä vaadi koko muuta maailmaa sopeutumaan omaan ongelmaansa.
Olen samaa mieltä, pysähtely ja kyttääminen ärsyttää. Kun muuten ohitustilanne olisi vaan ihan tavallinen tilanne, niin heti kun toinen pysähtyy paikalleen, alkaa se koko tilanne jotenkin sähköistyä ja koiratkin jännittyy. Ärsyttävää koittaa siinä sitten tehdä hyvää ohitusta, kun vastaantulija tekee siitä tuplasti vaikeampaa omalla jumittamisellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pieni pentu, joka arkailee hieman muita koiria ja jää istuskelemaan mun jalkoihin. Pitäisikö mun väkisin se repiä eteenpäin? Vai mieluummin antaa omaan tahtiinsa ottaa tilannetta hanskaan? Hoida sinä se oma koirasi.
Pieni pentu ei varmastikaan ole ongelma, mutta siitä pienestä pennusta tulee pian iso aikuinen koira. Noin ne ongelmakäytökset lähtee, pentuna jätetään opettamatta ja myöhemmin ei enää saada opetettua.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, pysähtely ja kyttääminen ärsyttää. Kun muuten ohitustilanne olisi vaan ihan tavallinen tilanne, niin heti kun toinen pysähtyy paikalleen, alkaa se koko tilanne jotenkin sähköistyä ja koiratkin jännittyy. Ärsyttävää koittaa siinä sitten tehdä hyvää ohitusta, kun vastaantulija tekee siitä tuplasti vaikeampaa omalla jumittamisellaan.
Olisiko sinusta tienreunaan pysähtymistä parempi vaihtoehto sitten mennä väkisin siitä metrin päästä toista koiraa niin että oma koira räyhää sinun koirallesi ihan vieressä räkä lentäen? Sekö ei hermostuttaisi omaa koiraasi laisinkaan? Meillä ainakin koira pysyy kiltisti hiljaa kun mennään seisoskelemaan tien reunaan ja kehun koiraa. Jos yrittäisin väkisin jatkaa ohi kulkemista niin räyhäykseksi menisi ja olisi vaikeaa pitää hihnaa tarpeeksi tiukalla (täällä tosiaan jotkut kävelytiet on jotain 1-1,5m leveitä....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma koira menee käskystä n. 20 metriä sivuun ja kulkee siellä koiran ohi. Ihan koulutuksesta kiinni.
Onpas sun koiralla pitkä hihna :o
En pidä hihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pieni pentu, joka arkailee hieman muita koiria ja jää istuskelemaan mun jalkoihin. Pitäisikö mun väkisin se repiä eteenpäin? Vai mieluummin antaa omaan tahtiinsa ottaa tilannetta hanskaan? Hoida sinä se oma koirasi.
Pieni pentu ei varmastikaan ole ongelma, mutta siitä pienestä pennusta tulee pian iso aikuinen koira. Noin ne ongelmakäytökset lähtee, pentuna jätetään opettamatta ja myöhemmin ei enää saada opetettua.
Onko omistajan jaloissa hiljaa arkaileva koira isonakaan mikään ongelma? Minulle tai omalle koiralleni ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko omistajan jaloissa hiljaa arkaileva koira isonakaan mikään ongelma? Minulle tai omalle koiralleni ei ainakaan.
Ehkäpä tuo arkailu olisi juuri se mitä kannattaisi tuossa iässä koittaa opettaa pois. Ettei tule sitä ikuisesti arkailevaa koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma koira menee käskystä n. 20 metriä sivuun ja kulkee siellä koiran ohi. Ihan koulutuksesta kiinni.
En pidä hihnassa.
Eli olet se tyyppi, jota kukaan, koirallinen tai koiraton ei halua kohdata yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira on kiltti eikä rähjää remmissä vaan olisi hyvin innokas tervehtimään kaikkia koiria. Vastaantullessa ei ole ongelmaa kun saan koiran pidettyä vierellä ihan hyvin mutta jos joku kulkee takana koiransa kanssa niin eteenpäin menosta ei tule yhtään mitään. Koira pistää vastaan kaikin voimin ja jää odottamaan takana kulkevaa koiraa enkä jaksa sitä kiskoa koko matkaa perässä enkä haluakaan ettei tule vahinkoa kaulaan tai niskaan. Jään siis tien reunaan odottamaan että koirakko kulkee ohi ja jatkamme sitten matkaa. En tiedä tarkoittiko ap tätä mutta joudun toimimaan näin toisinaan ja anteeksi jos se ärsyttää.
Ei hyvää päivää... Jos et pärjää koirallesi niin mene sen kanssa perustottelevaisuuskurssille.
Eihän tuossa ollut kyse siitä ettei pärjäisi koiralleen, vaan siitä ettei halua kiskoa koiraa niskasta voimakkaasti.
Eli juuri siitä, että ei pärjää sen kanssa. On ihan mahdollista kouluttaa koira niin, että se ei hinaa peräviistoon vaikka sieltä tulee jotain kiinnostavaa. Perustottelevaisuus ei ole hanskassa jos kontakti on tuota luokkaa. On kaikinpuolin mukavampaa ja koirallekin helpotus, jos sen ei tarvitse koko ajan roikkua hihnassa vaan hihna voi olla myös kiristymättä koko lenkin ajan. Ja siihen auttaa koiran kouluttaminen. Jos ei itse osaa, menee ammattiauttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä hihnassa.
Eli olet se tyyppi, jota kukaan, koirallinen tai koiraton ei halua kohdata yhtään missään.
Koiralla on aika paljon kavereita lähistöllä, molemminpuolin ovat iloisia jos törmätään lenkillä. Mitä vikaa on koulutetussa koirassa? Parempi se on kun hihnassa raivoava rakki minkä omistaja saa hädintuskin pidettyä aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tuo arkailu olisi juuri se mitä kannattaisi tuossa iässä koittaa opettaa pois. Ettei tule sitä ikuisesti arkailevaa koiraa.
Niin siis sehän on toki harmi sille arkailevalle koiralle jos jää araksi. Mutta ei siitä hiljaa arkailevasta koirasta haittaa _muille_ koiranulkoiluttajille pitäisi olla. Sitäpaitsi miten oikein ajattelet arkailevan koiran arkailun loppuvan? Siten että kiskoo väkisin toisen koiran lähelle?
Arkaileva koira lopettaa arkailemisen kun saa itse omaan tahtiinsa (tietenkin tuetusti kehujen saattelemana) lähestyä turvallisia toisia koiria. Ei se koiran arkailu pakottamalla pois lähde vaan pakottamisella niitä oikeita ongelmakoiria tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä hihnassa.
Koiralla on aika paljon kavereita lähistöllä, molemminpuolin ovat iloisia jos törmätään lenkillä. Mitä vikaa on koulutetussa koirassa? Parempi se on kun hihnassa raivoava rakki minkä omistaja saa hädintuskin pidettyä aisoissa.
Jos ette ulkoile taajamissa ja koirasi on joka tilanteessa välittömästi kytkettävissä sinä aikana kun laki niin vaatii, niin en näe tuossa mitään ongelmaa.
Mistä tämä kyttäyksen hokemisen villitys sai alkunsa?
En ole koskaan nähnyt koiran tekevän tätä minkäänkaltaisessa kyttäämismielessä kuin sosiaalisuuttaan ja seurustelunhaluaan. Miten maahan makuulle menoa muka tarvittaisiin "kyttäämiseen"? Ei mihinkään.
Pöljät!
Se menee nimenomaan matalaksi ollakseen lähestyttävän ja epäaggressiivisen oloinen, mahdollisimman pieni ja turvallinen toisen mielestä.
Voi miten tietämättömiä ovat nykyajan koiranomistajat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sehän on toki harmi sille arkailevalle koiralle jos jää araksi. Mutta ei siitä hiljaa arkailevasta koirasta haittaa _muille_ koiranulkoiluttajille pitäisi olla. Sitäpaitsi miten oikein ajattelet arkailevan koiran arkailun loppuvan? Siten että kiskoo väkisin toisen koiran lähelle?
Arkaileva koira lopettaa arkailemisen kun saa itse omaan tahtiinsa (tietenkin tuetusti kehujen saattelemana) lähestyä turvallisia toisia koiria. Ei se koiran arkailu pakottamalla pois lähde vaan pakottamisella niitä oikeita ongelmakoiria tulee.
En puhunut sanallakaan pakottamisesta. Rohkaiseminen on oikea keino. Se, että annetaan pennun jäädä jalkoihin kyttäilemään ja pysähdytään itsekin, ei kuulosta hyvältä keinolta. Etenkin jos se koira tosiaan on luonnostaan arkaa sorttia, niin ei se siitä itsekseen rohkaistu sillä että saa "omaan tahtiin" katsella. Se kaipaa omistajansa esimerkkiä, että näin mennään muina miehinä toisten ohi. Tuo jumittaminenhan vaan opettaa koiralle sen käytösmallin että kun tulee toinen vastaan niin silloin pysähdytään katsomaan. Vaikeampi sitä on myöhemmin muuttaa, pentuna kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä hihnassa.
Jos ette ulkoile taajamissa ja koirasi on joka tilanteessa välittömästi kytkettävissä sinä aikana kun laki niin vaatii, niin en näe tuossa mitään ongelmaa.
Tällainen pieni omakotitaloalue. Paljon metsäpolkuja, ei tule juurikaan autoteiden läheisyydessä lenkkeiltyä. Suurin osa täällä pitää koiraansa vapaana, onhan se koirallekkin kivempaa
Joskus tyrmistyttää kirjoitti:
Mistä tämä kyttäyksen hokemisen villitys sai alkunsa?
En ole koskaan nähnyt koiran tekevän tätä minkäänkaltaisessa kyttäämismielessä kuin sosiaalisuuttaan ja seurustelunhaluaan. Miten maahan makuulle menoa muka tarvittaisiin "kyttäämiseen"? Ei mihinkään.
Pöljät!
Se menee nimenomaan matalaksi ollakseen lähestyttävän ja epäaggressiivisen oloinen, mahdollisimman pieni ja turvallinen toisen mielestä.
Voi miten tietämättömiä ovat nykyajan koiranomistajat!
Ainakaan minä en puhunut maaten menevistä koirista. Puhuin koirista, jotka omistajineen seisovat tiellä paikallaan ja tuijottavat, kun tulet vastaan. Ei heilu häntä eikä näytä koira kovin leikkisältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut sanallakaan pakottamisesta. Rohkaiseminen on oikea keino. Se, että annetaan pennun jäädä jalkoihin kyttäilemään ja pysähdytään itsekin, ei kuulosta hyvältä keinolta. Etenkin jos se koira tosiaan on luonnostaan arkaa sorttia, niin ei se siitä itsekseen rohkaistu sillä että saa "omaan tahtiin" katsella. Se kaipaa omistajansa esimerkkiä, että näin mennään muina miehinä toisten ohi. Tuo jumittaminenhan vaan opettaa koiralle sen käytösmallin että kun tulee toinen vastaan niin silloin pysähdytään katsomaan. Vaikeampi sitä on myöhemmin muuttaa, pentuna kannattaa.
Tämä alkuperäinen kommentoijahan puhui "väkisin eteenpäin repimisestä", eli oli ilmeisesti yrittänyt rohkaista pentua jatkamaan matkaa, muttei se ollut omin jalois suostunut? Kun ei lempeästi rohkaisu tuottanut tulosta, niin mitä mielestäsi olisi ollut tehtävissä? En itse nähnyt tuossa toiminnassa mitään moitittavaa tai outoa, olisin tehnyt samoin itsekin (antanut pennun pysähtyä jos ei olisi halunnut jatkaa matkaa), ja mahdollisesti palkinnut pentua toisen koiran läsnäolosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira on kiltti eikä rähjää remmissä vaan olisi hyvin innokas tervehtimään kaikkia koiria. Vastaantullessa ei ole ongelmaa kun saan koiran pidettyä vierellä ihan hyvin mutta jos joku kulkee takana koiransa kanssa niin eteenpäin menosta ei tule yhtään mitään. Koira pistää vastaan kaikin voimin ja jää odottamaan takana kulkevaa koiraa enkä jaksa sitä kiskoa koko matkaa perässä enkä haluakaan ettei tule vahinkoa kaulaan tai niskaan. Jään siis tien reunaan odottamaan että koirakko kulkee ohi ja jatkamme sitten matkaa. En tiedä tarkoittiko ap tätä mutta joudun toimimaan näin toisinaan ja anteeksi jos se ärsyttää.
Ei hyvää päivää... Jos et pärjää koirallesi niin mene sen kanssa perustottelevaisuuskurssille.
Eihän tuossa ollut kyse siitä ettei pärjäisi koiralleen, vaan siitä ettei halua kiskoa koiraa niskasta voimakkaasti.
Eli juuri siitä, että ei pärjää sen kanssa. On ihan mahdollista kouluttaa koira niin, että se ei hinaa peräviistoon vaikka sieltä tulee jotain kiinnostavaa. Perustottelevaisuus ei ole hanskassa jos kontakti on tuota luokkaa. On kaikinpuolin mukavampaa ja koirallekin helpotus, jos sen ei tarvitse koko ajan roikkua hihnassa vaan hihna voi olla myös kiristymättä koko lenkin ajan. Ja siihen auttaa koiran kouluttaminen. Jos ei itse osaa, menee ammattiauttajalle.
Mä pärjään koirani kanssa vallan hyvin. Sä et tiedä mun koirastani etkä sen koulutuksesta yhtään mitään joten pidä suusi soukemmalla. Mene sinäkin välillä ulos. Maailma näyttää ja tuntuu erilaiselta ulkona kuin ikkunan läpi katsoessa.