Hei te pässinpäät jotka PYSÄHDYTTE koiranne kanssa odottamaan ohitusta
Miettikää vähän vastaantulijankin näkökulmasta! Että ärsyttää koiranomistajat, jotka pysähtyvät paikoilleen odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi. Ehkä se on teille helpompaa pidellä sitä paikallaan olevaa koiraa, mutta ettekö ymmärrä, että vastaantulevalle koiralle se tekee ohituksen aika epämiellyttäväksi, koska koiran silmissä näyttää tosi uhkaavalta, kun toinen koira on tiellä vastassa ja jähmettyy paikalleen kyttäämään.
Taas olin koirani kanssa lenkillä, ja vastaan tuli tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Olimme sellaisella kävelytiellä, mikä ei nyt ollut leveä, mutta hyvin tilaa ohitukselle. No mitä tekee tyttö - jää JO KAUKAA koiransa kanssa PAIKALLEEN SEISOMAAN ja odottaa että minä ja koirani kävelemme kohti ja ohi. Prkl sanon vaan. Minun koirani, joka hoitaa tavalliset ohitukset täysin mallikkaasti, hermostui selvästi tuosta kun iso koira seisoo jähmettyneenä vastassa, ja alkoi kiskoa hirveällä kyydillä eteenpäin (päästäkseen ohi toisesta toisesta koirasta) niin että meinasin itse ihan kunnolla liukastua. Jos tyttö koirineen olisi normaalisti kävellyt vastaan, koirani olisi ohittanut täysin rauhassa löysällä hihnalla. Kun olimme menneet ohi, kuulin kuinka tyttö kehui koiraansa ja jatkoivat matkaa. Helppo ohitushan se heille varmaan oli, mutta ei kyllä yhtään ajateltu toisia! Pieni juttu, mutta ÄRSYTTÄÄ aina nämä paikallaan tuijottajat!
Jos ette saa sitä koiraanne pidettyä hallinnassa sen vertaa että pystyisitte tekemään ohitukset liikkeessä, niin ÄLKÄÄ HANKKIKO KOIRAA OLLENKAAN!
Kiitos kun sain avautua, helpotti ärsytystä pelkkä asian kirjoittaminen!
Kommentit (96)
Osa meistä omistajistakin on muita kuin optimaalisessa fyysisessä kykeneväisyystilassa olevia perusterveitä henkilöitä. Voi olla ainoa vaihtoehto yrittää pitää toisista aivan liian kiinnostunut vähänkään isompi koira tien laidassa paikoillaan niin lyhyellä kuin voi, nastakengät antamassa pitoa.
Joidenkin koirien selkärangassakin voi olla vikoja, jolloin väkisin eteenpäin repiminen ei ole mahdollista - eikä muu ei toimi kaikilla lukuunottamatta sivuun ottamista ja tulevaa otetta.
Ei siinä mitkään nami- koulutukset auta, kun koira on liian kiinnostunut muista. Valjailla koirat jaksavat vain kiskoa enemmän. Kuonopannat eivät pidä, erittäin epäturvallisia eikä niistä ulos tahtova koira niissä pysy. Olen joskus koetellut eikä niistä pahasti panikoivaa koiraa pysty kaupunkioloissa niihin turvallisesti "opettamaan". Riippuu luonteesta. Omat ovat moisista tapelleet itsensä irti konstilla millä hyvänsä ja auton alle juiksemaan pääseminen panikoiden ollut niin liki tuurista kiinni että sain kiinni. Sellaista vekotinta ei oikein voi koiralle edes laillisesti laittaa mistä kormivoimakas normikokoinen koira ei itseään irti saa, jos sen sikseen katsoo. Nykyiselläkin on valjaat kaapissa. Niidenkin monine eri remmeineen piti olla varmat. Piti.
Ne ihmiset keitä itse en ymmärrä enkä käsitä, ENKÄ SIEDÄ, ovat nuo keskelle kulkuväylää koiransa kanssa jäävät. Usein nimenomaan kilon tai viiden kilon kokoisten sinttien omistajat jotka HE muka eivät saa koiraa pois normaalisti tien sivuun. Yleensä aivan terveen näköisesti kulkevat henkilöt vieläpä.
Jos pyytää ottamaan koiran sivuun, sanotaan ei se tahdo tai huudetaan miten koirien on saatava seurustella.
Ei minunkaan keskikokoinen ja painava sekä itsepäinen ja umpipuhkisosiaalinen (!) tahdo mennä ohi vaan seurustella, mutta minä saan huonoine voimineni ja kipeine kroppineni sen sivuun ja lyhyelle. En minä koskaan tahallani anna sen hätyyttää remmi pitkällä vieraita koiria jotka itse eivät tahdo osallistua tai omistaja ei. En näe oikeutena ainakaan tahallaan tukkia tietä yrittäen pakottaa toiset "koirasisiaalistelemaan".
Sitä tässä ihmettelen miten tässäkin talossa on näitä 2 samaa sukupuolta samanrotuisia ja tuo ei- dominoiva on niin epäsosiaalinen ja epävarma rähisevä ja kimittävä vastaantullessa tämän oman dominoivan ollessa myös supersosiaalinen. Se tahtoisi olla kaikkien kaveri poislukien kaikki sitä kohtaan dominoivia elkeitä yrittävät tai toiset dominoivat nartut. Tuota toista se lähinnä ihmettelee. Saatan nähdä miten se henkisesti raapii päätä yrittäen ymmärtää "mikä tuon oikein on, miksi se ei ala mua? vaikka mä yritän näyttää olevani ihan mukava".
Mielenkiintoista sikäli,
ihmisen pitäisi olla paljon älykkäämpi koiraa eikä se suju meillä sen paremmin.
Työkaverini kouluttaa itselleen jo toista "ongelmakoiraa". Sana sitaateissa siksi että kyse on ollut aiempien kasvattajien kyvyttömyydestä kasvattaa koiraa. Tää on jo toinen koira jonka työkaveri ottaa hoiviinsa pariskunnalta jolla ei ole _mitään_ aiempaa koirankasvatuskokemusta ja silti olivat päättäneet ottaa rottweilerin. Aiempi koira oli saksanpaimenkoira, samanlainen kasvattajapariskunta. (Kyseessä siis kaksi eri paria)
Joka tapauksessa, voin sanoa että koulutuksen alkuvaiheessa sinä saat sen puudelisi kanssa olla tyytyväinen että työkaverini pysähtyy sen koulutettavan koiransa kanssa odottamaan että kipitätte ohi. Jos näin ei olisi voisi se sun hellantelttu olla seuraavaksi tikattavana, tai sinä.
Jahka koira on oppinut tavoille, siitäkin tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä lempeän leppoisa seurakoira.
Sori, mutta huonokuuloisen, toisia koiria pelkäävän koirani kanssa tuo oli ainoa keino tehdä ohitukset. Tämä alkoi aina remmirähjäämään, joskus vasta toisen koiran kohdalla. Liukkaalla säällä tai huomion herpaantuessa tuo olisi voinut olla kohtalokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koiran kanssa nätisti tien sivussa kulkiessa toisen koiran vastaantullessa kyllä ärsyttää, kun jo kaukaa nämä toiset pysähtyy. Siinä sitten odottavat että me hoidetaan ohitus. Ja tosiaan silloin ärsyttää, kun koira jo kaukaa saa kytätä ja haastaa ja usein vielä kohdalla alkaa räyhätä ja koittaa hyökätä kohti.. Ei siinä mitään, jos omistaja kääntää koiran huomion itseensä.
Kiitos tästä kommentista, tässä oli tiivistetysti sanottuna minun ajatukseni täsmälleen. Itsellä meni vähän tunteisiin niin tuli pitkä kiukkuinen löpinä aloitukseen. Tuossa pysähtymisessä ärsyttää juuri nämä tässä sanotut asiat:
1. Kyttääminen & haastaminen jo kaukaa, se on hermostuttavaa kummallekin osapuolelle
2. Vastuun siirtäminen ohituksesta yksin vastaantulijalle (ja lisäksi sen vaikeuttaminen omalla toiminnalla)
3. Mahdollinen säikäytys, kun se jähmettynyt koira sitten kuitenkin rähähtää kohdalle tullessa.Ap
Hyvin koulutettua koiraa nuo toisen virheet ei kuitenkaan haittaa.
No ei tietysti. Mutta kiva olisi yrittää kouluttaa sitä omaa koiraansa ohittamaan sujuvasti ihan tuolla perus lenkkipolullakin vaikka se esim. treenihallissa on oikeinkin hyvin hanskassa. Meinaa olla vaan vähän vaikeaa soveltaa opittuja asioita käytäntöön kun esim. joku aika sitten lenkillä vastaan tuli yht. 7 koirakkoa. 5 niistä jäi uhkaavina tuijottamaan ja 4 niistä rähähti kun päästiin kohdalle ja silloin herkesi omankin koiran keskittyminen. Eli meille tuli koiran kanssa 4 vahvistetta remmissä rähjäämiseen kun toiset koiranomistajat tarkoituksella vaikeuttavat meidän ohitustilannetta tuijottamisella. Reilua? Ei musta. Ei varmaan aran koiran omistaja tykkää jos päästän tuon supersosiaalisen oman koirani sen fifin luokse yllättäen rallaamaan, pelkäävät koiran omistaja ei varmaan oikein tykkää jos karjaisen sen koiran kohdalla möreällä äänellä yllättäen ja säikäytän koiran. Miksi nämä toljottajat sitten katsovat oikeudekseen vaikeuttaa toisten ohitustilanteita jumittamalla pahimmillaan keskellä kevyenliikenteen väylää tuijottamassa?
Luulin aiemmin että olen nyt vaan kiinnittänyt enemmän huomiota näihin toljottajiin ja niiden lisääntymiseen uuden koiran kouluttamisen myötä mutta tästäkin keskustelusta huomaa että teitähän on tosiaan paljon :D Ja mitä typerimmillä tekosyillä tuijotetaan, milloin on pentu arka, milloin oma koira rähjää, milloin ei kenkä pidä. Teillähän ne ongelmat on ihan perusasioiden kanssa, ei meillä joiden koirat ei aina kestä sitä teidän tuijotusta!
Senverran ärsyttää itseänikin että taidan jatkossa jäädä omaa koiraani temputtamaan siihen tuijottajan luokse. Onpahan kunnolla toljotettavaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi kun ihmiset osaisivat ottaa sen koiransa sinne reunalle ja vaikka pysähtyisivät eivätkä antaisi sen koiran huidelle missä sattuu. Miksi se on niin vaikeaa?!
Korjaan: siis ei haittaa vaikka koira pysähtyisi kunhan se vaan olisi siellä reunalla eikä keskellä tietä. Tiesittekö, että koiraa kuuluu ulkoiluttaa vasemmalla puolella ja kävelijä kulkee myös vasemmalla puolella?
https://www.hankikoira.fi/sites/default/files/styles/basicpage_main_ima…
Näin.
Koira kulkee siellä missä opetetaan, oma koirani kulkee a i n a pientareen puolella, muut huomioiden. Eli ajotiellä vasemmassa reunassa kuten minäkin ja pyörä/kävelytiellä oikeassa reunassa missä itsekin. Näistä ketjuista saa koiraihmisistä kusipäisen kuvan, vaikka sellaisia on alle 5%. Koirallisrna ollut uli 20 v., ja lähes kaikki kohtaamiset satojen ihmisten ja koiriensa kanssa pelkästään positiivisia. Älkää ulisko täällä julkikuvaanne pilalle😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koiran kanssa nätisti tien sivussa kulkiessa toisen koiran vastaantullessa kyllä ärsyttää, kun jo kaukaa nämä toiset pysähtyy. Siinä sitten odottavat että me hoidetaan ohitus. Ja tosiaan silloin ärsyttää, kun koira jo kaukaa saa kytätä ja haastaa ja usein vielä kohdalla alkaa räyhätä ja koittaa hyökätä kohti.. Ei siinä mitään, jos omistaja kääntää koiran huomion itseensä.
Kiitos tästä kommentista, tässä oli tiivistetysti sanottuna minun ajatukseni täsmälleen. Itsellä meni vähän tunteisiin niin tuli pitkä kiukkuinen löpinä aloitukseen. Tuossa pysähtymisessä ärsyttää juuri nämä tässä sanotut asiat:
1. Kyttääminen & haastaminen jo kaukaa, se on hermostuttavaa kummallekin osapuolelle
2. Vastuun siirtäminen ohituksesta yksin vastaantulijalle (ja lisäksi sen vaikeuttaminen omalla toiminnalla)
3. Mahdollinen säikäytys, kun se jähmettynyt koira sitten kuitenkin rähähtää kohdalle tullessa.Ap
Hyvin koulutettua koiraa nuo toisen virheet ei kuitenkaan haittaa.
No ei tietysti. Mutta kiva olisi yrittää kouluttaa sitä omaa koiraansa ohittamaan sujuvasti ihan tuolla perus lenkkipolullakin vaikka se esim. treenihallissa on oikeinkin hyvin hanskassa. Meinaa olla vaan vähän vaikeaa soveltaa opittuja asioita käytäntöön kun esim. joku aika sitten lenkillä vastaan tuli yht. 7 koirakkoa. 5 niistä jäi uhkaavina tuijottamaan ja 4 niistä rähähti kun päästiin kohdalle ja silloin herkesi omankin koiran keskittyminen. Eli meille tuli koiran kanssa 4 vahvistetta remmissä rähjäämiseen kun toiset koiranomistajat tarkoituksella vaikeuttavat meidän ohitustilannetta tuijottamisella. Reilua? Ei musta. Ei varmaan aran koiran omistaja tykkää jos päästän tuon supersosiaalisen oman koirani sen fifin luokse yllättäen rallaamaan, pelkäävät koiran omistaja ei varmaan oikein tykkää jos karjaisen sen koiran kohdalla möreällä äänellä yllättäen ja säikäytän koiran. Miksi nämä toljottajat sitten katsovat oikeudekseen vaikeuttaa toisten ohitustilanteita jumittamalla pahimmillaan keskellä kevyenliikenteen väylää tuijottamassa?
Luulin aiemmin että olen nyt vaan kiinnittänyt enemmän huomiota näihin toljottajiin ja niiden lisääntymiseen uuden koiran kouluttamisen myötä mutta tästäkin keskustelusta huomaa että teitähän on tosiaan paljon :D Ja mitä typerimmillä tekosyillä tuijotetaan, milloin on pentu arka, milloin oma koira rähjää, milloin ei kenkä pidä. Teillähän ne ongelmat on ihan perusasioiden kanssa, ei meillä joiden koirat ei aina kestä sitä teidän tuijotusta!
Senverran ärsyttää itseänikin että taidan jatkossa jäädä omaa koiraani temputtamaan siihen tuijottajan luokse. Onpahan kunnolla toljotettavaa :D
Ei nyt keskelle tietä pidäkään jäädä, se on ihan koiran luontaisen käytöksen vastaista ja aiheuttaa juurikin helposti uhkaavalta tuntuvan tilanteen. Normaalisti koirien ohitus on luontaisinta siten että molemmat koirat kiertävät hieman toisensa, eli eivät jää keskelle tietä paikalleen, eivätkä myöskään kävele toisiaan suoraa vastatusten kohti. Paras tapa olisi jos molemmat koiranomistajat kiertäisivät hieman penkan puolelta, jos kävelytie on tähän liian kapea. Toinen ihan hyvä vaihtoehto on myöskin mennö tieltä sivuun eli itse sinne penkan puolelle ja jäädä sinne paikalleen, silloin liikkeessä ohittava koira ei koe tillannetta samalla tavalla itsellee uhkaavaksi, koska kävelyn suunta ei kohdistu suoraa kohti paikallaan olevaa koiraa.
Se on siis kiinni ihan siitä miten sen tekee. Ei pelkästään yksiselitteisesti siitä että pysähtyy. Pysähtyminen on ok kunhan sitä ei tee uhkaavasti.
Ei edes liity aiheeseen, mutta se on ärsyttävää kun koiranulkoiluttaja pysähtyy edessäni. Lähden ohittamaan niin henkilö juuri silloin jatkaa matkaansa ja kävellään vierekkäin samalla nopeudella. Silloin on pakko kääntyä heti seuraavasta risteyksestä kun tilanne on niin ahdistava.
Meillä kävi koirankouluttaja. Kun kouluttaja halusi katsoa, miten ohitamme toisen koiran, sanoin":Mun on katsottava koko ajan alaspäin koiraani etten astu sen tassuille.". Kouluttaja huokaisi ja sanoi tiukasti:"Kuule, koirasi kuuluu seurata, mitä s i n ä teet. Sinun ei kuulu kävellessä katsoa alas koiraasi koko ajan.". Meillä on borderterrieri.
Vierailija kirjoitti:
Ei edes liity aiheeseen, mutta se on ärsyttävää kun koiranulkoiluttaja pysähtyy edessäni. Lähden ohittamaan niin henkilö juuri silloin jatkaa matkaansa ja kävellään vierekkäin samalla nopeudella. Silloin on pakko kääntyä heti seuraavasta risteyksestä kun tilanne on niin ahdistava.
Hahaha! Koiranomistajana tiedän niin tämän tilanteen! Siinä oikein manaa mielessään sitä omaa koiraa, että miksi sen pitää pysähtyä haistelemaan ja sitten lähteä liikkeelle juuri siinä tahdissa että mennään sitten rinta rinnan jonkun toisen kanssa :D awkward
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi kun ihmiset osaisivat ottaa sen koiransa sinne reunalle ja vaikka pysähtyisivät eivätkä antaisi sen koiran huidelle missä sattuu. Miksi se on niin vaikeaa?!
Korjaan: siis ei haittaa vaikka koira pysähtyisi kunhan se vaan olisi siellä reunalla eikä keskellä tietä. Tiesittekö, että koiraa kuuluu ulkoiluttaa vasemmalla puolella ja kävelijä kulkee myös vasemmalla puolella?
Näin.
Kävelijä kulkee kyllä normaalisti oikealla puolella, kun ollaan maassa jossa on oikeanpuoleinen liikenne. Vastaantulija kohdataan siis vasemmalla puolella ja takaa ohitettava ohitetaan vasemmalta.
Ap:n pitää ymmärtää, että kaikkien vastaantulijoiden ei tarvitse osallistua hänen koirakouluunsa. Kukin saa tehdä koiransa kanssa tai ilman koiraa niin kuin haluaa, kunhan ei aiheuta muille haittaa. Paikallaan seisominen ei haitantekoa ole. Mikäli ap:n oma koira ei käsissä pysy tai vetää nurin, hänellä on sen kanssa ongelma.
Pitäsköhän sun AP kouluttaa se koiras niin, että se ei provosoidu paikoillaan seisovasta koirasta?
Minä pysähdyn koirani kanssa, koska annan sille samalla makupaloja ja näin se ei ala haukkumaan vastaantulevalle koiralle. Pikkuhiljaa ollaan opeteltu sitä, että kävellään samalla kun toinen koira tulee vastaan, mutta vielä se ei täysin onnistu ilman räyhäämistä.
Minulla on ollut koiria elämäni aikana paljon ja kukaan ei ole provosoitunut lenkillä paikalleen jähmettyneestä toisesta koirasta ohitustilanteissa. Kyllä me ollaan voitu mennä ohi ihan hyvin, seiskööt vaikka maailmanloppuun asti se toinen ihminen koiransa kanssa.
Näin opetan tätä nykyistäkin koiraa, että jossain vaiheessa mennään eikä meinata, mutta vielä ei siihen pystytä.
Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Jos jollekin on helpompaa jäädä odottamaan koiransa kanssa että vastaantuleva menee oman koiransa kanssa ohi, niin ei pitäisi toisilla olla valittamista asiaan.
Jos asia sinua noin häiritsee, niin opeta itse oma koirasi ohittamaan toiset koirat myös silloin, kun toinen koira on paikallaan. Sinä teet itse asiasta ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Kävelijä kulkee kyllä normaalisti oikealla puolella, kun ollaan maassa jossa on oikeanpuoleinen liikenne. Vastaantulija kohdataan siis vasemmalla puolella ja takaa ohitettava ohitetaan vasemmalta.
Nyt olet kyllä väärässä.
"Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei jostain syystä onnistu, kävelijän on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa."
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat-1
Tämä v#tuttaa näissä koirapiireissä ja ihmisissä niin hemmetisti, että aina ollaan niin paljon parempia ihmisiä koirineen kaikkineen että on vara alkaa urputtamaan toisten koirien tekemisistä, koulutuksesta ja kaikesta. Ihan sairasta porukkaa. Koiraihmiset luulee aina olevansa toisia parempia ja sitten haukutaan, mollataan ja arvostellaan toisia koiraihmisiä koska he tekevät kaiken niin väärin kun "minä olen ainoa oikea joka tekee kaiken oikein!"
Minä tasan tarkkaan pysähdyn oman koirani kanssa, koska se on itselle ja omalle koiralleni helpointa. Jos se jonkun p#rsettä niin kutittaa niin menkää helvetti vaikka erämaahan niiden koirienne kanssa jos ette osaa ohittaa paikallaan olevaa koiraa ilman keuhkoomista.
Mutta kun ollaan niin "MINÄMINÄMINÄMINÄ!" ja koko maailman pitäs pyöriä SINUN ja SINUN KOIRASI ympärillä!
Minulle ainakin riittää, kun koiraihmiset (ja yleensäkin kaikki ihmiset) ottais toiset huomioon näin niinkuin yleisellä tasolla, mutta tälläinen vauhkoominen näin mitättömästä asiasta saa kyllä hermot pintaan.
Toivon todella että AP:n kaltaiset ihmiset muuttais vaikka siperiaan itkemään. Paluulippua takas ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Tämä v#tuttaa näissä koirapiireissä ja ihmisissä niin hemmetisti, että aina ollaan niin paljon parempia ihmisiä koirineen kaikkineen että on vara alkaa urputtamaan toisten koirien tekemisistä, koulutuksesta ja kaikesta. Ihan sairasta porukkaa. Koiraihmiset luulee aina olevansa toisia parempia ja sitten haukutaan, mollataan ja arvostellaan toisia koiraihmisiä koska he tekevät kaiken niin väärin kun "minä olen ainoa oikea joka tekee kaiken oikein!"
Minä tasan tarkkaan pysähdyn oman koirani kanssa, koska se on itselle ja omalle koiralleni helpointa. Jos se jonkun p#rsettä niin kutittaa niin menkää helvetti vaikka erämaahan niiden koirienne kanssa jos ette osaa ohittaa paikallaan olevaa koiraa ilman keuhkoomista.
Mutta kun ollaan niin "MINÄMINÄMINÄMINÄ!" ja koko maailman pitäs pyöriä SINUN ja SINUN KOIRASI ympärillä!
Minulle ainakin riittää, kun koiraihmiset (ja yleensäkin kaikki ihmiset) ottais toiset huomioon näin niinkuin yleisellä tasolla, mutta tälläinen vauhkoominen näin mitättömästä asiasta saa kyllä hermot pintaan.
Toivon todella että AP:n kaltaiset ihmiset muuttais vaikka siperiaan itkemään. Paluulippua takas ei oo.
Mitäs teet, jos myös vastaantulija pysähtyy? Seisot siinä maailman tappiin? Se tekee oikeasti ohittamisesta vaikeampaa, kun vastassa on paikoillaan tuijottava koira. Sinua ja koiraasi on ikävä ja hankala ohittaa, kun jäätte paikoillenne kykkimään. Mutta sinä nyt vaan jäät, koska se on sinulle ja sinun koirallesi helpompaa, kuten sanoit. Vastaantulijalla voi olla ihan samanlaisia ongelmia omaava koira kuin sinulla, mutta hän joutuu hoitamaan yksin sen (entistä vaikeamman) ohitustilanteen, kun sinä nyt vaan teet niinkuin sinulle on helpointa eli pysähdyt odottamaan. Että kuka tässä nyt olikaan minäminä-asenteella...
Olen itse omannut aggressiivisen pentuna huonoista oloista tulleen koiran, jota opetettiin rauhallisiin ohituksiin aluksi paikallaan pysyen. Ilman pysähtymistä ohitukset olisivat menneet alkuaikoina melkosen rajuksi. Ajan kanssa oppi ohittamaan myös ilman pysähdyksiä.
Normaali ohittaminen saattaa olla helppoa omistajille, kenen koirilla ei koskaan ole ollut vakavia käytösongelmia. Valitettavasti jonkun täytyy ne käytösongelmaisetkin kouluttaa eikä oikea tapa ole antaa pikkukoirien tai lasten tulla syödyksi.
Surullista, että suurin osa ihmisistä täällä ei ymmärrän koiran käytöksestä ja elekielestä yhtään mitään. Koiranomistajille pitäisi laittaa jokin kurssi pakolliseksi...
Blaa blaa AP:lle. Suurin osa koiranomistajista on kuitenkin ihan täysiä k**ipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vähän vastaantulijankin näkökulmasta! Että ärsyttää koiranomistajat, jotka pysähtyvät paikoilleen odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi. Ehkä se on teille helpompaa pidellä sitä paikallaan olevaa koiraa, mutta ettekö ymmärrä, että vastaantulevalle koiralle se tekee ohituksen aika epämiellyttäväksi, koska koiran silmissä näyttää tosi uhkaavalta, kun toinen koira on tiellä vastassa ja jähmettyy paikalleen kyttäämään.
Taas olin koirani kanssa lenkillä, ja vastaan tuli tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Olimme sellaisella kävelytiellä, mikä ei nyt ollut leveä, mutta hyvin tilaa ohitukselle. No mitä tekee tyttö - jää JO KAUKAA koiransa kanssa PAIKALLEEN SEISOMAAN ja odottaa että minä ja koirani kävelemme kohti ja ohi. Prkl sanon vaan. Minun koirani, joka hoitaa tavalliset ohitukset täysin mallikkaasti, hermostui selvästi tuosta kun iso koira seisoo jähmettyneenä vastassa, ja alkoi kiskoa hirveällä kyydillä eteenpäin (päästäkseen ohi toisesta toisesta koirasta) niin että meinasin itse ihan kunnolla liukastua. Jos tyttö koirineen olisi normaalisti kävellyt vastaan, koirani olisi ohittanut täysin rauhassa löysällä hihnalla. Kun olimme menneet ohi, kuulin kuinka tyttö kehui koiraansa ja jatkoivat matkaa. Helppo ohitushan se heille varmaan oli, mutta ei kyllä yhtään ajateltu toisia! Pieni juttu, mutta ÄRSYTTÄÄ aina nämä paikallaan tuijottajat!
Jos ette saa sitä koiraanne pidettyä hallinnassa sen vertaa että pystyisitte tekemään ohitukset liikkeessä, niin ÄLKÄÄ HANKKIKO KOIRAA OLLENKAAN!
Kiitos kun sain avautua, helpotti ärsytystä pelkkä asian kirjoittaminen!
Et voi muuttaa koko maailmaa. Keskity siis oman koirasi ongelmiin ja tee sille selväksi, että sinä olet laumanne johtaja, joka suojelee sitä. Silloin se viisveisaa satunnaisista pysähtelijöistä.
Mutta kun olet noin ärtyisä ja hermostunut, minkä tekstistäsi huomaa selvästi, voit olla varma siitä, että koirasi aistii tunnetilasi, kun toinen koirakko tulee vastaan. Se ei tiedä hermostumisesi syytä, mutta reagoi siihen silti tulemalla epävarmaksi. Jos se on luonteeltaan dominoiva, se saattaa hyökätä. Jos ei, se alkaa pelätä ja hidastella tai käy makuulle välttääkseen kohtaamisen.
Koirani joskus ohittaa haukkumatta ja kiskomatta riippuen koiran koosta esim.
Joskus koira alkaa just kohdalla repimään toisen koiran luo ja silloin mä istutan sen ja otan katsekontaktin ja odotan että he menevät ohi.
Terveisin satunnaisen remmiräyhääjän omistaja