Hei te pässinpäät jotka PYSÄHDYTTE koiranne kanssa odottamaan ohitusta
Miettikää vähän vastaantulijankin näkökulmasta! Että ärsyttää koiranomistajat, jotka pysähtyvät paikoilleen odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi. Ehkä se on teille helpompaa pidellä sitä paikallaan olevaa koiraa, mutta ettekö ymmärrä, että vastaantulevalle koiralle se tekee ohituksen aika epämiellyttäväksi, koska koiran silmissä näyttää tosi uhkaavalta, kun toinen koira on tiellä vastassa ja jähmettyy paikalleen kyttäämään.
Taas olin koirani kanssa lenkillä, ja vastaan tuli tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Olimme sellaisella kävelytiellä, mikä ei nyt ollut leveä, mutta hyvin tilaa ohitukselle. No mitä tekee tyttö - jää JO KAUKAA koiransa kanssa PAIKALLEEN SEISOMAAN ja odottaa että minä ja koirani kävelemme kohti ja ohi. Prkl sanon vaan. Minun koirani, joka hoitaa tavalliset ohitukset täysin mallikkaasti, hermostui selvästi tuosta kun iso koira seisoo jähmettyneenä vastassa, ja alkoi kiskoa hirveällä kyydillä eteenpäin (päästäkseen ohi toisesta toisesta koirasta) niin että meinasin itse ihan kunnolla liukastua. Jos tyttö koirineen olisi normaalisti kävellyt vastaan, koirani olisi ohittanut täysin rauhassa löysällä hihnalla. Kun olimme menneet ohi, kuulin kuinka tyttö kehui koiraansa ja jatkoivat matkaa. Helppo ohitushan se heille varmaan oli, mutta ei kyllä yhtään ajateltu toisia! Pieni juttu, mutta ÄRSYTTÄÄ aina nämä paikallaan tuijottajat!
Jos ette saa sitä koiraanne pidettyä hallinnassa sen vertaa että pystyisitte tekemään ohitukset liikkeessä, niin ÄLKÄÄ HANKKIKO KOIRAA OLLENKAAN!
Kiitos kun sain avautua, helpotti ärsytystä pelkkä asian kirjoittaminen!
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä v#tuttaa näissä koirapiireissä ja ihmisissä niin hemmetisti, että aina ollaan niin paljon parempia ihmisiä koirineen kaikkineen että on vara alkaa urputtamaan toisten koirien tekemisistä, koulutuksesta ja kaikesta. Ihan sairasta porukkaa. Koiraihmiset luulee aina olevansa toisia parempia ja sitten haukutaan, mollataan ja arvostellaan toisia koiraihmisiä koska he tekevät kaiken niin väärin kun "minä olen ainoa oikea joka tekee kaiken oikein!"
Minä tasan tarkkaan pysähdyn oman koirani kanssa, koska se on itselle ja omalle koiralleni helpointa. Jos se jonkun p#rsettä niin kutittaa niin menkää helvetti vaikka erämaahan niiden koirienne kanssa jos ette osaa ohittaa paikallaan olevaa koiraa ilman keuhkoomista.
Mutta kun ollaan niin "MINÄMINÄMINÄMINÄ!" ja koko maailman pitäs pyöriä SINUN ja SINUN KOIRASI ympärillä!
Minulle ainakin riittää, kun koiraihmiset (ja yleensäkin kaikki ihmiset) ottais toiset huomioon näin niinkuin yleisellä tasolla, mutta tälläinen vauhkoominen näin mitättömästä asiasta saa kyllä hermot pintaan.
Toivon todella että AP:n kaltaiset ihmiset muuttais vaikka siperiaan itkemään. Paluulippua takas ei oo.
Mitäs teet, jos myös vastaantulija pysähtyy? Seisot siinä maailman tappiin? Se tekee oikeasti ohittamisesta vaikeampaa, kun vastassa on paikoillaan tuijottava koira. Sinua ja koiraasi on ikävä ja hankala ohittaa, kun jäätte paikoillenne kykkimään. Mutta sinä nyt vaan jäät, koska se on sinulle ja sinun koirallesi helpompaa, kuten sanoit. Vastaantulijalla voi olla ihan samanlaisia ongelmia omaava koira kuin sinulla, mutta hän joutuu hoitamaan yksin sen (entistä vaikeamman) ohitustilanteen, kun sinä nyt vaan teet niinkuin sinulle on helpointa eli pysähdyt odottamaan. Että kuka tässä nyt olikaan minäminä-asenteella...
Oletko huomannut, että voit vaihtaa suuntaa?😏
Voi elämä. Itsellä kaksi koiraa enkä jaksa tehdä elämästä noin vaikeaa, tehkööt muut mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä v#tuttaa näissä koirapiireissä ja ihmisissä niin hemmetisti, että aina ollaan niin paljon parempia ihmisiä koirineen kaikkineen että on vara alkaa urputtamaan toisten koirien tekemisistä, koulutuksesta ja kaikesta. Ihan sairasta porukkaa. Koiraihmiset luulee aina olevansa toisia parempia ja sitten haukutaan, mollataan ja arvostellaan toisia koiraihmisiä koska he tekevät kaiken niin väärin kun "minä olen ainoa oikea joka tekee kaiken oikein!"
Minä tasan tarkkaan pysähdyn oman koirani kanssa, koska se on itselle ja omalle koiralleni helpointa. Jos se jonkun p#rsettä niin kutittaa niin menkää helvetti vaikka erämaahan niiden koirienne kanssa jos ette osaa ohittaa paikallaan olevaa koiraa ilman keuhkoomista.
Mutta kun ollaan niin "MINÄMINÄMINÄMINÄ!" ja koko maailman pitäs pyöriä SINUN ja SINUN KOIRASI ympärillä!
Minulle ainakin riittää, kun koiraihmiset (ja yleensäkin kaikki ihmiset) ottais toiset huomioon näin niinkuin yleisellä tasolla, mutta tälläinen vauhkoominen näin mitättömästä asiasta saa kyllä hermot pintaan.
Toivon todella että AP:n kaltaiset ihmiset muuttais vaikka siperiaan itkemään. Paluulippua takas ei oo.
Mitäs teet, jos myös vastaantulija pysähtyy? Seisot siinä maailman tappiin? Se tekee oikeasti ohittamisesta vaikeampaa, kun vastassa on paikoillaan tuijottava koira. Sinua ja koiraasi on ikävä ja hankala ohittaa, kun jäätte paikoillenne kykkimään. Mutta sinä nyt vaan jäät, koska se on sinulle ja sinun koirallesi helpompaa, kuten sanoit. Vastaantulijalla voi olla ihan samanlaisia ongelmia omaava koira kuin sinulla, mutta hän joutuu hoitamaan yksin sen (entistä vaikeamman) ohitustilanteen, kun sinä nyt vaan teet niinkuin sinulle on helpointa eli pysähdyt odottamaan. Että kuka tässä nyt olikaan minäminä-asenteella...
Oletko huomannut, että voit vaihtaa suuntaa?😏
No minä en ainakaan rupea vaihtamaan suuntaa sen takia että vastassa on joku urpo joka ei saa kävelyvauhdissa hallittua koiraansa vaan pitää paikoillaan tuijottaa. Itse saan kyllä koirani vietyä siitä ohi, mutta eihän se mukavaa ole kun oma koira väistämättä hermostuu tuosta kyräilystä. Liikkuvien koirakkojen ohituksessa ei mitään onge l maa.
Vierailija kirjoitti:
Ei edes liity aiheeseen, mutta se on ärsyttävää kun koiranulkoiluttaja pysähtyy edessäni. Lähden ohittamaan niin henkilö juuri silloin jatkaa matkaansa ja kävellään vierekkäin samalla nopeudella. Silloin on pakko kääntyä heti seuraavasta risteyksestä kun tilanne on niin ahdistava.
Tämä ärsyttää minuakin :D Itse pysähdyn jos joku ohittaa koirineen minua ja koiraani, ja annan heille kunnolla etumatkaa ennen kuin jatkan taas itse eteenpäin. Kaikkein raivostuttavinta on se, kun joku kulkee koiransa kanssa edelläsi, ja se koira jumittaa paikalleen sinun koirasi nähdessään, ja juuri kun ohitat, se lähtee taas liikkeelle, jolloin omistajakin typeränä alkaa taas liikkua. Ja jos pysähdyt päästääksesi heidät edelle, hekin pysähtyvät. Kun jatkat matkaa, hekin jatkavat... ja niin edelleen. Kerran meni oikeasti kunnolla hermot tähän "paritanssiin", kun sitä oli jatkunut jo viiden pysähdyksen verran, ja karjaisin tälle jokaista liikettäni seuraavalle koirantaluttajalle, että "päätä nyt jo vähitellen käveletkö vai seisotko!!"
Minä olen semmoinen pässinpää. Mulla on riehuva kodinvaihtaja, opetellaan kovasti ohittamista, mutta tällä hetkellä se on yhtä sekasortoa, pysähdyksellä tai ilman. En pysty kävellessä hallitsemaan koiraa niin hyvin kuin pysähdyksissä ja siksi saatan pysähtyä. Yleensä, jos näyttää kovin läheltä kohtaaminen tulevan, käännytään heti pois. Mielestäni pahinta on se, että muut pässinpäät koiriensa kanssa ei tajua antaa edes pientä hajurakoa, jos joudun kurvaamaan reuhaavan rakkini kanssa pois päin. Perässä vaan, ja mahdollisimman vauhdikkaasti, ihan sama vaikka näkee että meillä on vaikeuksia. Se ottaa pysähtyjää enemmän päähän, pysähtyjää sentään pääsen pakittamalla väistämään kunnolla.
Niin että anteeksi kovasti kaikille, että ärsytän teitä pysähtymällä koirani kanssa kun toisia koiria tulee vastaan.
Opeta, ap, se oma koirasi ottamaan kontakti sinuun ja seurauta se ohi, vaikka joku vastaantulija pysähtyy tai vaikka seisoo päällään. Jos oma koirasi on kunnolla koulutettu ohittamaan ja olemaan kontrollissasi, se ei hermostu jostain paikallaan istujasta tippaakaan. Olet itse epävarma koirasi käytöksestä ja itsekin siirrät vastuuta ohituksesta sille toiselle osapuolelle: jos he tekisivät niin, niin oma koirani ei hermostu. Jospa keskityt jatkossa siihen, että oma koirasi pysyy kontaktissa, tuli vastaan istuva koira tai vaikka peruuttava norsu.
Minulla on pieni ja erittäin arka koira. Sille on sattunut ilmeisesti jotain kodissa, josta se meille tuli. Minulla ei ole ongelmia koiran hallinnassa, eikä koirani ole muiden silmissä pelottava - se painaa 4,5 kg ja alistuu kaikille. Monesti vaan isot ja tummat koirat menee sillä niin överiksi, että alkaa tärisemään ja paniikkihaukkumaan. Siksi me mennään penkalle odottamaan, kun iso musta koira tulee vastaan, ja koira saa herkun, koska se rauhoittaa. Estän tuijotuksen, joten en usko että muiden koirat pelkää minun koiraani. Sen sijaan voisitte miettiä, että onko pakko antaa koiran tulla meidän puolelle nuuskimaan saatika tempoilemaan hihnassa. Jos pikkukoira pelkää niin pakkoko on antaa sen oman Sessen lietsoa tilannetta. Ihan sama vaikka se sinun musta labbiksesi olisi kuinka "kaikkien kaveri". Sen hösellys, väri ja koko voivat silti pelottaa.
Ai on täysin oikeassa! Mitähän tapahtuu kun kaksi toljottajaa tulee lenkillä toisiaan vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ai on täysin oikeassa! Mitähän tapahtuu kun kaksi toljottajaa tulee lenkillä toisiaan vastaan?
Minä teen tätä nykyään. Jos vastaan tuleva koirakko pysähtyy niin sitten pysähdyn minäkin. Kummasti askel kulkee kun tajuaa etten minäkään liiku.
Eri asia on ne jotka pysähtyvät ja keskittyvät kiinnittämään koiransa huomion itseensä.
Silloin kyllä ymmärrän että ne opettelevat ja helpompaa heille vielä pysähtyä.
Sen näkee jo pitkälle kuka pysähtyy ja antaa vain koiransa provosoida vastaan tulevia koiria. Silloin en liiku minäkään. Senverran ku%\pää olen minäkin.
Joo. Älä enää ikinä hanki koiraa kun nykyisestä aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Älä enää ikinä hanki koiraa kun nykyisestä aika jättää.
Tämä siis kaikille niille jotka eivät osaa ohittaa lenkillä ilman pysähdyksiä.
Koiran kanssa lenkkeillään eikä patsastella kaduilla muiden tukkeena.
Tämä ketju osuu nyt arkaan paikkaan kaikkia joiden koira ei ole koulutettu tavoille :D
Onneksi ei ole koiraa. Näitä ärsyyntyneitä koiranomistusavauksia on harva se päivä. Mahtaa olla ärsyttävää omistaa koira.
Irrallaan oleva koira voi olla täydellisessä hallinnassa. Huom: voi olla.
Vähiten hallinnassa ovat yleensä pikkukoirat, jotka säntäilevät fleksin päässä miten sattuu, ja ovat hengenvaarallisia esim. hiihtäjille ja pyöräilijijöille.