Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävin uusperhekuvio, minkä tiedät?

Vierailija
22.02.2018 |

Tuli mieleen tuosta lasketteluketjusta.

Meidän tuttavaperheessä naisen lapset edellisestä liitosta saavat kyllä osallistua perheen yhteisiin tekemisiin, kunhan maksavat itse kaiken. Esim jos lähtevät leffaan, pitää lasten maksaa liput viikkorahoistaan. Yhteisten lasten ei tietenkään tarvitse maksaa lipuista mitään, jolloin viikkorahat säästyy. En ymmärrä. Tämä vain esimerkkinä epäreilusta kohtelusta.

Kommentit (251)

Vierailija
221/251 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavaa ja stressaavaa uusperheet. lapset ristitulessa, millon pitää mennä exän luo, miten vietetään pyhät ja lomat, mummot ja papat vaatii nähdä lasta, uuden kumppanin lapset jne. on soppa

Kun tuttujen uusperheellisten juttuja kuuntelee ja tätäkin ketjua lukee, voi olla todella tyytyväinen siihen, ettei itselläni eikä exälläni ole mitään uusperhekuviota. Voimme ihan rauhassa hoitaa perhekuviomme just niin kuin se meille sopii, kaikki lasten asiat hoidetaan hyvässä sovussa ja aikaa vietetään paljon yhdessäkin. Lapsemme olivat sen verran isoja erotessamme, että he saivat itse päättää, kumman kanssa haluavat asua, ja se oli loistava ratkaisu. Olen aina tervetullut exäni kotiin ja hän meille, lapset kulkevat mielensä mukaan kotien väliä (toki se tukikohta on oma koti), ja asumme sen verran lähekkäin, että kotien väliä on vaivaton kulkea. En takuulla ottaisi tähän ketään Keijoa mahdollisine lapsineen hääräämään ja määräämään, saati että siihen liittyisi vielä Keijon lasten äiti, joka ehkä säätäisi omat sääntönsä soppaan mukaan. Onneksi myös exäni on samoilla linjoilla. Olemme välillä todenneetkin, että aletaan sitten tahoillamme etsiä kumppania, kun lapset ovat lentäneet pesästä. Liittomme ei ikävä kyllä toiminut, mutta ystävyys ja yhteistyö onneksi toimii. 

Jo unohdat vielä keijon oman äidin. Joka voi olla millainen tahansa noita-akka. Kyllä, uusperhekuviot ovat haastavia. Haastetta on jo parisuhteen kanssa ja tosiaan ne lapset tuovat oman lisänsä ja se millaista kumppanin vanhemmuus on. Merkitystä on silkkäkin onko keijon lapsiluku missään suhteessa keijon henkiseen ja taloudelliseen päämäärään. Että siinä missä keijon kanssa vielä tulis ihan ok meninki, keijon entiset valinnat ja vastuut kantaa pitkälle. Mutta se varsinainen helvetti tulee yleensä sieltä perheen ulkopuolelta kun sekopäiset exät ja tunnevammaiset sukulaiset laittavat parastaan. 

Vierailija
222/251 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavaa ja stressaavaa uusperheet. lapset ristitulessa, millon pitää mennä exän luo, miten vietetään pyhät ja lomat, mummot ja papat vaatii nähdä lasta, uuden kumppanin lapset jne. on soppa

Kun tuttujen uusperheellisten juttuja kuuntelee ja tätäkin ketjua lukee, voi olla todella tyytyväinen siihen, ettei itselläni eikä exälläni ole mitään uusperhekuviota. Voimme ihan rauhassa hoitaa perhekuviomme just niin kuin se meille sopii, kaikki lasten asiat hoidetaan hyvässä sovussa ja aikaa vietetään paljon yhdessäkin. Lapsemme olivat sen verran isoja erotessamme, että he saivat itse päättää, kumman kanssa haluavat asua, ja se oli loistava ratkaisu. Olen aina tervetullut exäni kotiin ja hän meille, lapset kulkevat mielensä mukaan kotien väliä (toki se tukikohta on oma koti), ja asumme sen verran lähekkäin, että kotien väliä on vaivaton kulkea. En takuulla ottaisi tähän ketään Keijoa mahdollisine lapsineen hääräämään ja määräämään, saati että siihen liittyisi vielä Keijon lasten äiti, joka ehkä säätäisi omat sääntönsä soppaan mukaan. Onneksi myös exäni on samoilla linjoilla. Olemme välillä todenneetkin, että aletaan sitten tahoillamme etsiä kumppania, kun lapset ovat lentäneet pesästä. Liittomme ei ikävä kyllä toiminut, mutta ystävyys ja yhteistyö onneksi toimii. 

Jo unohdat vielä keijon oman äidin. Joka voi olla millainen tahansa noita-akka. Kyllä, uusperhekuviot ovat haastavia. Haastetta on jo parisuhteen kanssa ja tosiaan ne lapset tuovat oman lisänsä ja se millaista kumppanin vanhemmuus on. Merkitystä on silkkäkin onko keijon lapsiluku missään suhteessa keijon henkiseen ja taloudelliseen päämäärään. Että siinä missä keijon kanssa vielä tulis ihan ok meninki, keijon entiset valinnat ja vastuut kantaa pitkälle. Mutta se varsinainen helvetti tulee yleensä sieltä perheen ulkopuolelta kun sekopäiset exät ja tunnevammaiset sukulaiset laittavat parastaan. 

Pääomaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/251 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset on jollain tapaa ei toivottuja isän luona. Heidät pyydetään sinne harvoin. Tämän ajan isän naisystävä valittaa kaikesta. On muuttunut tosi rasittavaksi. Lapset alkaa olla teinejä. Lisäksi ainainen riita rahasta jota ei ole ainakaan näille lapsille. Naisystävän lapset on sitten eri asia. Naurettavin tekosyy kieltää lapsilta jotain on se että hänen lapset ei aikanaan saaneet sellaisia. Kovin on kateellinenkin tämä ihminen.

Vierailija
224/251 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö uusperheen lapset ystävysty toistensa kanssa?

Vaikka inhosin isäpuoltani..niin leikin ja pidin yhtä hänen lastensa kanssa.

Olimme tavallaan kaikki samassa sopassa..

Yksi miehen lapsista sijoitettiin myöhemmin hyvään perheeseen.

Lasten äiti oli rappio alkoholisti, siksi lapset asu meillä.

Rahaa oli niin vähän, että ei ois ees pystyny suosimaan ketään...

Ei ainakaan meillä ystvystytty. Edes 30 vuotta sen jälkeen kun siihen uusperhekuvioon pakotettiin emme tahdo olla toistemme kanssa tekemisissä. Olen huomannut miesten "munattomuuden" uusperhekuvioissa muutenkin, harvasta miehestä kasvaa kunnollinen isä, kyllä se on usein uusi vaimo joka määrää kaapin ja "bonuslapsen" paikan, ukko vaan istuu hiljaa omissa ajatuksissaan eikä huolehdi omasta lapsestaan.

Vierailija
225/251 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset niin eri ikäisiä, ettei heillä ole juuri mitään yhteistä. Toisaalta, ovat kaikki tunne-elämältään suht normaaleja, että ehkä joskus löytyy jokin yhteys, vanhempana.

Vierailija
226/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen jossa oli neljä alle kouluikäistä lasta. Isä vehtasi kakkosnaisen kanssa ja muutti sitten naisen kanssa yhteen. Alkoivat riepotella lapsia kahden kodin väliä. Lasten äiti ja kakkosnainen eivät ole vieläkään puheväleissä. Kakkonen esiintyy ulkopuolisille osan lapsista äitinä vaikka on lapseton. Huvittavinta että mies muistaa tätä ykköstynyttä kakkosta äitienpäivänä vaikka hän ei ole äiti ollenkaan. Osa lapsista ei pidä tätä nykyä enää mitään yhteyttä isään.

Vierailija
227/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli niin paha mieli tästä.

Vierailija
228/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden uusperheen jossa isä suosii naisen lapsia, omat lapset jäävät vähemmälle. Esim lapsille kun tulee riitaa niin automaattisesti isä puolustaa naisen lasta/lapsia.

Vierailija
229/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissäkin melkein aina hehkutetaan, että uusi rakas jne.  Ei mainita, että lapset ja entinen puoliso itkee ja voi pahoin.  Ei mainita, että uusi pettäjä ja uusi naintialusta, itsekäs luuseri, olkoonkin tunnettu ja hyvin ansaitseva.

Minun lapset ja sinun lapset.  Miksi pitää vielä olla yhteisiä lapsia, kun ei millään ole väliä?

Vierailija
230/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden uusperheen jossa isä suosii naisen lapsia, omat lapset jäävät vähemmälle. Esim lapsille kun tulee riitaa niin automaattisesti isä puolustaa naisen lasta/lapsia.

Kait sen miehen on pakko kun muuten se uusi nainen menee seksilakkoon. Et sillei. My way or highway.

Vierailija
231/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, hän yrittää tasapainottaa, ettei syytetä omien lasten suosimisesta.

Vierailija
232/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekopäät kirjoitti:

Lehdissäkin melkein aina hehkutetaan, että uusi rakas jne.  Ei mainita, että lapset ja entinen puoliso itkee ja voi pahoin.  Ei mainita, että uusi pettäjä ja uusi naintialusta, itsekäs luuseri, olkoonkin tunnettu ja hyvin ansaitseva.

Minun lapset ja sinun lapset.  Miksi pitää vielä olla yhteisiä lapsia, kun ei millään ole väliä?

Yhteisten lasten tekeminen on lopun alku.

233/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan kamalalta lukea näitä juttuja ja sitten tulee myös huono omatunto, kun meillä toimi aikoinaan tuo uusperhekuvio niin hyvin. Olin siis äidin kanssa yksin alusta asti siihen, että olin 2v. Äiti tapasi isäpuoleni (kutsun häntä kyllä isäksi) koulussa ja alkoivat heti tiukan seurustelun. Saivat kaksi yhteistä lasta siihen aikaan, kun olin itse ala-asteen kynnyksellä, mutta se ei muuttanut isän asennetta mua kohtaan millään tavalla. Olin edelleen hänelle oma lapsi.:)

Isän perheen kohtelu mua kohtaan onkin sitten ollut ihan erilaista. Isän mummo ei aikoinaan voinut sietää mua ja äitiä, eikä epäröinyt näyttää sitä. Isä sanoikin mulle hänen hautajaisissaan, ettei haittaa, jos en ole niin kauhean surullinen ja itke. Oli itsekin pöyristynyt mummonsa tavasta puhutella äitiä ja mua.

Isän vanhemmat sitten olivat ihan onnessaan musta sillon alussa, kun olin pikkuinen. Tosin mummo vierasti aluksi hirveästi sitä, kun aloin kutsua isää isäksi. Oli kivahtanutkin mulle, että "Ei se ole sun isä!", mutta isä oli tullut väliin ja sanonut, että saan sanoa isäksi, koska hän aikoo sitä mulle olla. Mun mielestä kova juttu silloin n.22v mieheltä.:) Sitten kasvoin ja tuli veljet, ekat biologiset lapsenlapset. Mummo ei oikein jaksanut muhun enää panostaa, vaan veljet oli luojan lahjoja. Onneksi ukki oli ja on ihan toista maata. Aivan ihana tyyppi.

Vierailija
234/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisten silmissä varmaan omamme. 

Minulla on kolme lasta iältään 6-10 vuotta. Miehellä kaksi 7- ja 9-vuotiaat. 

Päätimme kuitenkin tehdä vielä yhden lapsen. Tuli kaksoset, jotka ovat nyt puolitoistavuotiaita. 

Että sitä päivittelyn määrää täysin ulkopuolisiltakin. Mutta pärjätty on! Isän puolelta lasten äiti ei ole tekemisissä juuri lastensa kanssa (mt-ongelmat ja alkoholismi) eli asuvat täysin meillä. Oma ex hoitaa kyllä velvoitteensa. 

Tasapuolisuutta emme juuri ole miettineet. Pidämme huolen, että varustetaso lapsilla on kuta kuinkin sama. Lasteni isä vie matkoille, tapahtumiin ja ravintolaan etc. 

En minä tätä lähde tasavertaisuuden nimissä kieltämään. Ei voi mitään, että toisen puolen äidistä ei ole mihinkään. 

Vierailija
235/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätimme kuitenkin tehdä vielä yhden lapsen. Tuli kaksoset, jotka ovat nyt puolitoistavuotiaita. 

Että sitä päivittelyn määrää täysin ulkopuolisiltakin. Mutta pärjätty on! Isän puolelta lasten äiti ei ole tekemisissä juuri lastensa kanssa (mt-ongelmat ja alkoholismi) eli asuvat täysin meillä. Oma ex hoitaa kyllä velvoitteensa. 

Tasapuolisuutta emme juuri ole miettineet. Pidämme huolen, että varustetaso lapsilla on kuta kuinkin sama. Lasteni isä vie matkoille, tapahtumiin ja ravintolaan etc. 

En minä tätä lähde tasavertaisuuden nimissä kieltämään. Ei voi mitään, että toisen puolen äidistä ei ole mihinkään. 

Av-mammathan pitävät tätä vain tasapuolisena. Hehän ovat kritisoineet, jos vain toisen lapsia viedään matkoille. Heidän mielestään se on väärin, vaikka toiset lapset pääset

Vät jo reissuun toisen vanhemman kanssa, ja toiset eivät.

Te ette vie kumpiakaan lapsia reissuun. Se on av-mamman mielestä tasapuolista. Se ei haittaa heitä, että toiset eivät pääse sinne koskaan....

Vierailija
236/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uusioperhehelvetissä kävi niin, että emme saaneet siskoni kanssa esimerkiksi avaimia isämme luokse. Lisäksi isäni ja tuo "äitipuolemme" menivät naimisiin kertomatta meille mitään - yhteiset lapset olivat kyllä mukana.

Joululahjoihin oli kuulemma käytettävissä 50e/lapsi, mutta kas kummaa yhteiset lapset saivat tavaraa yli 100 euron edestä. Meidän harrastuksia ei ollut varaa rahoittaa, sen sijaan yhteisillä lapsilla oli molemmilla 3-4 eri harrastusta sillä aikaa kun me jouduimme lopettamaan omamme.

Näitä juttuja on vaikka kuinka monia.

En kannata uusioperheitä missään muodossa.

Vierailija
237/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on epätasa-arvoinen asetelma. Valitettavasti. Itselläni lapsi, jotka on tekemisissä isänsä kanssa. Miehellä yksi, muutaman vuoden vanhempi, lapsi, jolla ns. meille ulkopuoliset sisarukset. Yhteisiä lapsia ei ole, emmekä asu yhdessä.

Oma lapseni saa kaiken tarpeellisen ja pidän huolen, että vaatteet ovat ehjät ym.. Miehen lapsi kulkee ties missä ryysyissä, eikä sään mukaisia vaatteita löydy. Alkuun ostin/mies osti paljon vaatteita. Joka kerta piti hakea uudet vaatteet tai kengät, että ylipäänsä kehtasi kauppaan lähteä. Nyt siis puhutaan täysin risoista kengistä, 15cm liian lyhyistä housuista ym. Talvella piti ostaa pipot ja hanskat. Joka vuosi pihavaatteet jne. Koskaan ei mitään ollut mukana. Lapsi vei ne kotiinsa, eikä niitä enää koskaan enää näkynyt. Sitten oli pakko asettaa kielto, että ostetut vaatteet jää meille, mikä tietenkin väärin lasta kohtaan. Kulkee siis ryysyissä kotonaan ja isällään saa "kunnon vaatteet". Epäreilua, mutta yksinkertaisesti ei ole varaa. Ostan suurimman osan myös miehen lapsen vaatteista, koska mies ei tyypillisesti ole niin kiinnostunut kyttämään tarjouksia. Ei haittaa, ne kyllä menee sitten suurin myös omalleni myöhemmin. Jos olisin rikas, ei haittaisi vaikka kotiinsa veisi.

Harrastusvälineet olen yrittänyt hankkia molemmille. Käytettynä tai alesta, sekä omalle, että miehen lapselle. Ne maksaa kumpi nyt sattuu maksamaan. En näe pahana maksaa itse, koska monet niistä säilyy isommalta pienimmälle. Isänsä ostaa lapselle kännykät ym. kalliimmat asiat. Omalleni ostan minä tai lapsen isä, jos haluaa.

Lapseni pääsee isänsä kanssa joka vuosi johonkin reissuun. Miehen lapsi äitinsä ja sisarustensa kanssa myös, mutta vähemmän, eikä niin kalliisti. Yhdessä olemme tehneet pieniä reissuja, Linnanmäki, laivareissut ym.. Oma lapseni pääsi viime vuonna ensimmäiselle ulkomaanreissulle kanssamme. Tarkoitus oli mennä kahden lapsen kanssa, mutta sain miehen mukaan lähes samaan hintaan. Maksoin matkan. En edes tajunnut siinä kohtaa ajatella, että se olisi ollut täysin väärin miehen lasta kohtaan. Ensinnäkin, itselläni ei olisi ollut varaa maksaa enempää ja hintaa olisi tässä kohtaa noussut yli 600€. Tarkistin kyllä tämänkin vaihtoehdon. Toiseksi, olisiko se sitten ollut oikein miehen lapsen sisaruksia kohtaan, jotka eivät matkalle päässeet? Mihin vedetään raja...? Kolmanneksi, kyseessä oli äkkilähtö kouluaikana, eikä miehen lapsella ole passia.

Miehen lapsella on oma sänky luonani. Lapsilleni alunperin ostama, mutta lapseni jäi vanhaan sänkyynsä nukkumaan ja miehen lapsi sai isompana isomman sängyn. Omaa huonetta ei vielä ole, mutta sekin aikanaan ja tarvittaessa järjestyy. Miehen luona ei ole sänkyä omalleni, joten usein olemme luonani, jos molemmat lapset samaan aikaan. Ns. omia leluja ei paljon luonani ole, koska on jo omasta mielestään ohittanut leluajan ja leikkii tyytyväisenä lapseni leluilla (kun ei kaverit nää). Tietokone-/kännykkäpeleistä miehen lapsi joutunut joustamaan, mikä kova paikka. Itse olen yrittänyt myös joustaa asian suhteen ja sallinut nyt tietyn peliajan päivässä. Omalla lapsellani pelit vielä kielletty.

Mutta juu, paljon löytyy kaikkea epäkohtaa ja epäoikeudenmukaisuutta. Omalla lapsellani rikkaat isovanhemmat (isän) ja tiedän, että lapsella nyt jo tilillä enemmän rahaa, kuin itselläni. Tämä asia ei kuitenkaan näy tämän hetkisessä elämässä. Lapseni saa isovanhemmiltaan aina hienoja ja kalliita lahjoja ja isompana varmasti rahaa. Miehen lapsella asia ei näin ole. Siksi esimerkiksi jouluna olen monesti ostanut miehen lapselle kalliimman lahjan kuin omalleni.

Vierailija
238/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-mammathan pitävät tätä vain tasapuolisena. Hehän ovat kritisoineet, jos vain toisen lapsia viedään matkoille. Heidän mielestään se on väärin, vaikka toiset lapset pääset

Te ette vie kumpiakaan lapsia reissuun. Se on av-mamman mielestä tasapuolista. Se ei haittaa heitä, että toiset eivät pääse sinne koskaan....

Missä kohden sanoin, ettemme huolehdi tasapuolisesti perheen sisällä niin reissuista kuin muustakin? 

En kuitenkaan lähde rajoittamaan omieni pääsyä exän kanssa enkä myöskään isovanhempiensa. 

Pitäisikö mielestäsi? 

Onhan se epätasa-arvoa, mutta elämä nyt on ylipäänsä. Ei minulla ole velvoitteita pitää tässä tasa-arvoa yllä rajoittamalla omien lapsieni mahdollisuuksia. Muijan pitäisi ryhdistäytyä ja huolehtia omistaan, mutta viina maistuu ja lapsista viis. 

Vierailija
239/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän uusioperhehelvetissä kävi niin, että emme saaneet siskoni kanssa esimerkiksi avaimia isämme luokse. Lisäksi isäni ja tuo "äitipuolemme" menivät naimisiin kertomatta meille mitään - yhteiset lapset olivat kyllä mukana.

Joululahjoihin oli kuulemma käytettävissä 50e/lapsi, mutta kas kummaa yhteiset lapset saivat tavaraa yli 100 euron edestä. Meidän harrastuksia ei ollut varaa rahoittaa, sen sijaan yhteisillä lapsilla oli molemmilla 3-4 eri harrastusta sillä aikaa kun me jouduimme lopettamaan omamme.

Näitä juttuja on vaikka kuinka monia.

En kannata uusioperheitä missään muodossa.

Tuosta joululahjasta isä varmaan olisi eri mieltä. Isä varmaan oli tasapuolinen ja osti jokaiselle lapselleen joululahjan 50 eurolla. Se satanen tuli siitä, että äiti pisti puolet.

Näin on aika monella.

Ja voin kuvitella, että isä katsoi äitinne olevan vastuussa harrastuksista. Hän maksoi elarit, ja niistä harrastukset maksetaan.

Vierailija
240/251 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohden sanoin, ettemme huolehdi tasapuolisesti perheen sisällä niin reissuista kuin muustakin? 

En kuitenkaan lähde rajoittamaan omieni pääsyä exän kanssa enkä myöskään isovanhempiensa. 

Pitäisikö mielestäsi? 

Onhan se epätasa-arvoa, mutta elämä nyt on ylipäänsä. Ei minulla ole velvoitteita pitää tässä tasa-arvoa yllä rajoittamalla omien lapsieni mahdollisuuksia. Muijan pitäisi ryhdistäytyä ja huolehtia omistaan, mutta viina maistuu ja lapsista viis. 

En osoittanut sarkasmiani sinulle, vaan av-mammoille, jotka alapeukuttavat tässä ketjussa sitä matkoille pääsyä. Joku kertoi vieneensä vain oman lapsen matkoille, mutta miehen lasta ei otettu mukaan, koska tämä oli jo päässyt kahdesti matkoille. Mammojen mukaan se ei ollut tasapuolista.

Juu, tasapuolisuus ei ole vain vaikeaa, vaan se on mahdotonta.