Mies menee joka ilta sänkyyn viimeistään puoli yhdeksän
Sanokaa onko mussa jotain vikaa, kun ärsyttää ihan hemmetisti, että mies on joka ilta sängyssä viimeistään puoli yhdeksän. Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta, ja meillä muilla touhut jatkuu tässä vielä vähintään varttia vaille yhdeksään, jolloin lapset suuntaa iltapesulle. Mulla nyt tietysti kotihommat sun muut jatkuu yleensä puoli kymmeneen. Ärsyttää ihan kohtuuttomasti, että aikuinen mies on sängyssä aina ensimmäisenä. Lukee lehteä, pelaa kännykällä, mikä on ihan ok, mutta ei ole meidän eli muun perheen kanssa. Mistään aikuisten ajasta ei puhettakaan lasten mentyä nukkumaan.
Onko se jokaisen ihan oma asia, moneltako sinne sänkyyn menee, ja olenko kohtuuton, kun huomauttelen asiasta vähän väliä? Itse en pääse sänkyyn noin aikaisin edes kipeänä. Sen myönnän, että usein mies lukee sängyssä nuorimmalle kirjan ja valvoo iltapesut, kun minä "lähetän" pojan iltapuuhiin. Eli sen verran vielä osallistuu. Mutta muuten on käytännössä pois arjesta n. Klo 20.15. Sanotaan nyt vaikka 5/7 yöstä viikossa.
Kommentit (69)
Ja aina voi noihin seksi hommiin hommata rakastajan. T. Nro 37
Alkaisiko mies tekemään enemmän kotitöitä jos jätät ne itse tekemättä? Meillä molemmat tehdään sulassa sovussa kotitöitä, kuka mutäkin ehtii/jaksaa. Joskus on vähän enemmän sotkuista mut sit taas jaksaa seuraavana päivänä paremmin. Lapset 11 ja 13 monesti pidempään hereillä ku minä mutta valot kun sammutan ja sanon hyvää yötä niin kyllä nekin vääntäytyy siitä nukkumaan. Iltapalasta pyrin huomauttamaan siinä klo 20 maissa ja siivoavat itsemaidot yms takaisin kaappiin. Aamuisin jäävät kahdestaan kotiin kun meillä työt klo 7-15. Lapset ei oo menny yökkäreissä kouluun eli pukeutuvat kyllä itse ja jos on jäänyt läksyt tekemättä siitätulee ilmoitus kotiin (myös kirjat jos unohtaa kotiin). Huolehdin siis ruoanlaitosta ja harrastuksista, siivoamisesta, pyykinpesusta ja astianpesukoneen käytöstä yms klo 15-21 välillä ja sit meen nukkumaan. Miehesi voisi osallistua enemmän mutta ei se varmaan motkotuksella tee. Se on ilmeisesti tottunut että sä teet. Jätä siis tekemättä ja kasvata miehesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alfauros35 kirjoitti:
Mun mielestä huolestuttavaa tuossa on se, että pelaaminen ja lehtien luku on Ok.
Itse menen ysiltä nukkumaan ihan vaan siks et jaksan herätä aamukuudelta töihin.
Minä menin eilen nukkumaan ennen yhdeksää ja heräsin viideltä, voi hell-vetti jos olisi vielä "puoliso" kertomassa miten se ärsyttää, eikä saisi edes nukkua rauhassa.
Eksääni tosiaan ärsytti, kun hänen piti lähteä töihin ja minä olin lomautettuna.
Kyllä ärsyttää, nimittäin aivan vajaaälyiset ihmiset.
No herranjestas, senkun menet nukkumaan silloin kun haluat, jos siinä ei ole ketään muuta vaatimassa huomiota. Eihän se keneltäkään ole pois. Mutta perhe-elämässä on, ihan konkreettisesti.
Joo. Kyllä kuule kannattaa aika tarkkaan näköjään harkita, kenen kanssa sen perheen perustaa. Ihan vaikka ei olis edes lapsia, niin en mä ainakaan jaksais hajottaa omaa mielenterveyttäni jonkun keskenkasvuisen pissiksen kanssa, jota nyt vaan ihan kaikki ärsyttää.
Mitä se tommonen kaikesta ärsyyntyminen lapsillekkin tekis sitten, jos niitä olis. H.e.l.v.e.t.i.n valkoroskaä.m.m.ä.t. Pysykää musta kaukana.
Jos mies aamuisin ja päivisin huolehtisi lapsista, sallisin tuon. Itsekin olen iltauninen, mikä ei tarkoita sitä että menisin todella aikaisin sänkyyn ja nukahtaisin heti, vaan tarvitsen juuri sitä rauhoittumisaikaa kirjan tai muun parissa, että pääsen lopulta ajoissa nukkumaan. Mutta jos mies tekee tuota vain laistaakseen, eikä sitten "illan torkkuna ja aamun virkkuna" huolehdi aamupuolesta, niin se on ihan eri juttu.
Meillä minä olen se, joka menee tuohon aikaan sänkyyn. Mies hoitaa lasten iltatouhut. Herään joka aamu viideltä töihin, joten nukahdan helposti jo ennen yhdeksää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän unen tarpeen toisaalta ja unenpuute tekee ihmisestä vihaisen, sitä oli tutkittu.
Unenpuute lisää stressiä, ei hyvä ollenkaan. Stressi nimittäin, se tuhoaa kyllä kaiken.
Masentuneet nukkuvat kirjoitti:
Teillähän on asiat hyvin jos uni maistuu. Ette taida tietää millaista on kärsiä unettomuudesta.
Tietysti on helkkarin tylsää mennä pikkulasten aikaisin nukkumaan, etenkin jos siihen ei ole relevanttia syytä (aikainen herätys).
Kuulostaa siltä että kumppaninne kärsivät lievästä masennuksesta ja heille nukkuminen on pakokeino. Kyllä elämässä aktiiviset ihmiset ovat täpinöissä vielä iltamyöhään.
Paradoksaalista kyllä, mutta stressi aiheuttaa unettomuutta ja unettomuus stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös mies menee aikaisin nukkumaan. Hänen mielestään yli 40v mies voi jo siirtyä ns vanhuuden lepoon eli ei enää seksi hommia. Muuten hän kyllä hoitaa hyvin työnsä ja harrastaa lapsemme kanssa.
Mussa on varmaan joku valuvika, mutta en vaan käsitä, miten nelikymppisenä pitäis lakata elämästä, ja olla vaan väsynyt. Itse täytin viime vuonna, ja elän ehkä elämäni aktiivisinta aikaa. Toivottavasti vielä pitkään. Ap
Kieltämättä pisti silmään se, että mies lukee ja pelailee sängyssä. Not OK. Eri juttu, jos menee oikeasti nukkumaan pystyäkseen lepäämään riittävästi ennen aikaista herätystä. Jatka nalkuttamista, asiasi kuulostaa olevan oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä tämä suomalaisten elämä on, kotimaassa tehdään töitä ja nukutaan, missään ei käydä ja kaikki muu ostetaan halvalla paitsi talo ja auto. Töitä tehdään kahdessa vuorossa jotta saadaan säästettyä rahat asuntolainojen lyhennyksiin ja jokavuotiselle ulkomaanmatkalle..
Elämää voisi elää minun mielestäni muullakin tavalla. Ihan vain niin että ei tekisi elämästään tuollaista jatkuvaa suoriutumista. Ja niin meinaan elämäni elää.
Suomalaisista on kasvatettu tämmöisiä kummallisia asuntokeskeisiä ihmisiä, joiden koko elämä on yhtä kuin pankki + asunto + asuntolaina. Ja maksettuna eläkeikään mennessä, mieluiten aikaisemmin, lapset jotenkin kituuttaen siinä samalla kärsien ja tervetuloa odotettu eläke-elämä.
Hah hah hah :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jonkun ne kotihommatkin vaan on pakko hoitaa. Ne ei lopu puoli yhdeksään mennessä. Toiseks, on omituinen ajatus, että kumpikin meistä pötköttäis sängyssä jo ennen lapsia. Sivuhuomautuksena, että minä herään aamulla ennen miestä.
Mitä ovat ne kotihommat joita on pakko tehdä illalla puoliyhdeksän jälkeen?
Jos mies ei kuitenkaan mene nukkumaan, eli kyse ei ole unentarpeesta ja varhaisesta herätyksestä, niin olisi kohtuullista että mies osallistuu lasten yöpyyrutiineihin.
Kotityöt voi hoitaa yhdessä pois ennen iltarutiineja tai sitten niin että toinen menee hoitamaan lasten kanssa touhut ja toinen hoitaa keittiön tms.
Itse olen aina ollut osallistuva isä perheessä, mutta arvatkaapa rouvat saako siitä naiselta arvostusta? Ei saa.
t. Mies
Pakko sanoa, että annatko samoista duuneista naisellesi arvostusta? Se on kahden kauppa, tuokin homma..
Ihanaa et oot tuollainen, joka tekee yhdessä vaimon kanssa asiat.
Ei millään pahalla mutta tuota olen ihmetellyt että miksi kotitöiden tekemisestä pitää saada arvostusta. Nehän ovat normaaleja asioita joita pitäisi molempien osata tehdä ja näin osallistua arjen pyörittämiseen.
Meillä minä pyöritän arkea ja en saa siitä koskaan mitään arvostusta. En tarvitse mutta sitä mitä toivoisin on, että se mies osallistuisi myös arkeemme, onhan hän lasten isä.
T. Vaimo
Meidän perheessä kaikki menevät nukkumaan kello 21. Ei vain mies ja pieniä lapsia,peruskoululaisia taloutemme ei ole enää.
Heh, tämä ei auta.
Sitten kämppä on vielä kamalampi..ja mun mielenterveys kyllä kärsii jos tavarat on siksikin sokin, enkä tarkoita mitään "kliinistäkotia"
Yksilölliset tarpeet jokaisella. Itse menen illalla sänkyyn lukemaan 20-21 välillä, aamulla kello soi 6.00. En jaksaisi jos en nukkuisi riittävästi.
Ole tyytyväinen että miehelläsi on selkeä rytmi. Tiedän monia joilla ei ole, valvovat myöhään, pelaavat, juhlivat jne ja aina vähän kireitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies aamuisin ja päivisin huolehtisi lapsista, sallisin tuon. Itsekin olen iltauninen, mikä ei tarkoita sitä että menisin todella aikaisin sänkyyn ja nukahtaisin heti, vaan tarvitsen juuri sitä rauhoittumisaikaa kirjan tai muun parissa, että pääsen lopulta ajoissa nukkumaan. Mutta jos mies tekee tuota vain laistaakseen, eikä sitten "illan torkkuna ja aamun virkkuna" huolehdi aamupuolesta, niin se on ihan eri juttu.
Päivisin? Eikö ihmiset töissä päivisin?
Meillä mies lähtee töihin 8.00, sitä ennen viedään isommat tenavat päiväkotiin ja minä jään vauvan kanssa päiväksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
No , mun mies menee sänkyyn NUKKUMAAN tuohon aikaan, heräilee sit aamulla 4-5 välillä. Arvaa ärsyttääkö ??
Hirveet äijät teillä, oishan se huomattavasti parempi jos ryyppäisivät, pelaisivat ja kävisivät vieraissa.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No , mun mies menee sänkyyn NUKKUMAAN tuohon aikaan, heräilee sit aamulla 4-5 välillä. Arvaa ärsyttääkö ??
Hirveet äijät teillä, oishan se huomattavasti parempi jos ryyppäisivät, pelaisivat ja kävisivät vieraissa.;)
Ja muita vaihtoehtoja ei ole. :D
Onhan tuollainen taaperomies aikamoinen turn off. Aamuvirkku illantorkku sopii yhteen toisen samanlaisen kanssa, ei normaalin aikuisen ihmisen.
Antakaa ne kakarat adoptioon jos elämä on oikeasti noin vaikeaa että maailma kaatuu päälle ja sappi kiehuu jos ei ole kahta aikuista herkeämättä lapsia palvelemassa jokaisena hereilläolominuuttina. Toivon että aloitus on provo.
Kannattaa keskustella vakavasti kotona jos hommat ei jakaudu tasan lasten ja kodin kanssa.
Ei pitkät työvuorot ole mikään syy laistaa lasten hoidosta. Teen itse 14-16h vuoroja vain ja ainoastaan ja silti teen osani lasten kanssa. Mies normaalia 8h päivää ja todellakin hoitaa lapsia siinä missä minäkin.
Älkää opettako miehille laiskottelua! Pari kertaa antaa lipsua niin siitä tulee tapa. Äijät on niin yksinkertaisia että eivät välitä toisen jaksamisesta ilman suoraa puhetta.