Puhdistusaineet vaarallisia keuhkoille – vastaa jopa 20 tupakkaa päivässä
Tutkija suosittelee käyttämään tarpeettomien kemikaalien sijaan mikrokuituliinoja ja vettä.
Tuoreen norjalaistutkimuksen mukaan puhdistusaineiden kemikaaleilla on selkeitä haittavaikutuksia keuhkoille sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa käytössä.
Puhdistusaineiden kemikaalit lisäävät lyhyellä aikavälillä astman riskiä ja nopeuttavat keuhkojen rappeutumista. Vaikutukset olivat havaittavissa pitkällä aikavälillä jopa yhden viikottaisen siivouskerran perusteella. Aineiden käyttö kahdenkymmenen vuoden ajan vastasi tupakka-askin polttamista joka päivä 10-20 vuoden ajan.
https://www.verkkouutiset.fi/puhdistusaineet-vaarallisia-keuhkoille-vas…
Kommentit (60)
Itse aion käydä ostamassa sitruunamehua ja etikkaa, teen niistä suihkepulloon pölynpuhdistustuotteen. Aion myös tutustua soodaan käyttöön puhdistuksessa.
Ap
Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minkälaisilla pesuaineilla tulokset oli saatu. Onko esim. joillain ainesosilla haitallisempi vaikutus?
Niinpä, siinä yksi syy miksi olenkin lopettamassa siivoustyöt.
Olen keittiöllä töissä ja mietin monesti, mitä kaikkia aineita ja höyryjä sitä joutuu hengittää päivän mittaan. Suurkeittiöiden aineet on vielä pahempia myrkkyjä kuin kotikäyttöön tarkoitetut.
Kotona olen vähentänyt siivousaineet minimiin ja käytän vain ekokaupan aineita. Olen kosmetiikassakin siirtynyt aika paljon ekokosmetiikkaan.
Itse työskentelen siivoojana (kunnalla) ja meillä on tuon vuoksi ollut jo vuosikausia kaikki suihkepullot kielletty, niistä kun suihkuttaa tulee hengitettyä samalla kaikki myrkyt. Joillain yksityisillä siivousfirmoilla oon nähnyt niitä kuitenkin vielä käytössä.
reiästä viher hippi propaganda uppoaa aloittajaan täysillä.
Tässä tutkijan näkökulmia
Ja sitten teoriaa lisäksi
Ammatti siivoojille tuolla voi olla merkitystä, mutta kotioloissa tuskin. Tai no ehkä jollain himo siivoojalla muttei muilla.
Itse ole miettinyt hoitoalalla lääkkeiden pölyä ja käsidesin höyryjä, mitähän ne tekee pitkällä aikavälillä?
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minkälaisilla pesuaineilla tulokset oli saatu. Onko esim. joillain ainesosilla haitallisempi vaikutus?
Ilmeisesti suihkutettavat ovat pahempia, koska ne päätyvät helpommin keuhkoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä tutkijan näkökulmia
Ja sitten teoriaa lisäksi
Kiitos tästä, katson nuo tänään ennen nukkumaanmenoa.
Ap
Pöly lähtee ihan riittävän iloisesti kyllä kostealla. Miksi pitäisi käyttää mitään? Meiltä loppui imuroiminenkin, kun matot heitettiin huutiin. Aikaa säästyy paljon.
Mitä puhdisaineilla tarkoitetaan? Itse käytän tiskiainetta, pyykinpesuainetta, vessanpuhdistusainetta, korkeintaan kerran vuodessa ikkunanpesuainetta. En mitään muuta.
Minä käytän siivoukseen nykyään vain mäntysuopaa lirauksen pesuvedessä. Sillä lähtee puhtaaksi niin kylppäri kuin parketitkin. Muutama vuosi sitten Kuluttajalehden testissä oli kodin pesuaineet ja mäntysuopa sijoittui ihan kärkisijoille. Mäntysuovalla voi pestä myös räsymattot ja veteen laimennettuna sillä voi kesällä häätää kirvat ruusuista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puhdisaineilla tarkoitetaan? Itse käytän tiskiainetta, pyykinpesuainetta, vessanpuhdistusainetta, korkeintaan kerran vuodessa ikkunanpesuainetta. En mitään muuta.
Suihkekemikaaleja. "Siivoukseen tarkoitettujen suihkekemikaalien hengittäminen on haitallista."
http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201802192200755330_we.shtml
Ap
Kotisiivouksessa ainakin suihkeet pöllyää. Ja pesuaineita pitää muutenkin käyttää kunnolla joka paikassa, sillä 99% asiakkaista on sitä mieltä, että ei ole puhdasta, jos ei haise pesuaine. Kylppärisuihkeet on ihan pahimpia! Onneksi korkin saa auki niin, ettei tartte sumutella.
Meillä myös firma suosii edelleen suihkepulloja omissa aineissakin.
Eikö mikrokuituliinastakin irtoa mikromuovia luontoon?
Tuon takia en siivoa koskaan.
Jonkun verran kyllä pöly häiritsee.