Aktiivimalli pakotti töihin
Olen ollut vuosia työttömänä ihan tyytyväisenä. Aikaa on ollut perheelle, olen ehtinyt harrastamaan kaikenlaista ja jopa töissä vaivanneet selkäkivut ovat loistaneet poissaolollaan.
Nyt alkoi yleinen ilmapiiri olemaan niin ahdistava töihin patistamisen suhteen, että hain töitä ja olen siellä ollut nyt muutamia viikkoja. MUTTA voi ***tu mitä turhuutta! Perhe kärsii, harrastukset kärsii, selkää kolottaa, masentaa eikä aika riitä mihinkään. Oravanpyörä pyörii... Ketä tämä nyt oikeasti hyödyttää? Vein jonkun halukkaan työllistyjän paikan ja oma elämänlaatuni kärsii.
Eikö työttömiä voisi vain jättää rauhaan ja antaa kaikkien elää sellaista elämää kuin haluaa?! Oikeasti!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työtön saa olla, mutta turha odottaa, että yhteiskunta elättää kovin pitkään vastikkeettomasti.
Mitäs sitten pitää tehdä, kun automaatio ja halpatyömaat vie loputkin työt? Nythän tilanne jo on se, että työtä sillä ehdolla että siitä saadulla palkalla elää ei riitä kaikille Suomessa. Tämä ei tule muuttumaan parempaan suuntaan vaan pahempaan. Harvojen ihmisten tuottavuus tulee automaation johdosta kasvamaan taivaisiin, kun kukaan muu ei voi tehdä enää yhtään mitään kannattavaa. Jossain vaiheessa ei voida enää teeskennellä niinkuin nyt, että työttömyys on valinta, ahneutta tai laiskuutta.
Kuolla poisko pitäisi, vai miten? Kerjätä? Kehitellä näennäistöitä kuten kehitysmaissa? Alkaa elättää itsensä toisten maita salaa laittomasti viljelemällä? Ryhtyä rikolliseksi?
Älkäähän nyt riidelkö. Minä haluan vain työttömille hyvää. Avasin juuri punaviinin ja menemme Johannan kanssa kohta torkkupeiton alle alastomina. T. Juhana
Vierailija kirjoitti:
Lusmuilut on loppu nyt. Ja mä nettomaksaja kaadan lisää champpista lasiini, nojaan taaksepäin ja nautin :D
Mitä on tuo champpis?
Yksikään oikea nettomaksaja ei ainakaan samppanjaa nimittäisi champpikseksi.
Mutta nauti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lusmuilut on loppu nyt. Ja mä nettomaksaja kaadan lisää champpista lasiini, nojaan taaksepäin ja nautin :D
Mitä on tuo champpis?
Yksikään oikea nettomaksaja ei ainakaan samppanjaa nimittäisi champpikseksi.
Mutta nauti vaan.
Raskaalla lapasella on monta nimeä.
Miten se aktiivimalli ap:n pakoitti töihin? En ymmärrä? Ei se minua ole mihinkään töihin auttanut. T. 56v. työtön nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä koko typerä ajatus, että pakotetaan töihin, varsinkaan jos ei ole mieluista työtä tarjolla!
Tälläkin hetkellä aika moni tekee itselleen vastenmielistä työtä vain, koska jollakin pitää elää ja elättää perhettä. Sitten vielä muu lusmulauma ja pakoloiset päälle. Arvaa vaan, miten paljon kyrsii herätä joka aamu?
Koittakaa nyt luovuttajat tajuta, että maailma ja yheiskunta ovat aina muutosliikkeessä. Te opiskelette sitten uusia aloja ja taitoja. Kenties vaihdatte alaa tai muuntokouluttaudutte. Ihan niin kuin ennen. Pelkkiä tekosyitä ajattelu, että robotiikka syrjäyttää työntekijät. Monella alalla kyllä, mutta opetelkaa sitten ohjelmoimaan vaikka niitä!
Tyytyväinen työtön kirjoitti:
Olen ollut vuosia työttömänä ihan tyytyväisenä. Aikaa on ollut perheelle, olen ehtinyt harrastamaan kaikenlaista ja jopa töissä vaivanneet selkäkivut ovat loistaneet poissaolollaan.
Nyt alkoi yleinen ilmapiiri olemaan niin ahdistava töihin patistamisen suhteen, että hain töitä ja olen siellä ollut nyt muutamia viikkoja. MUTTA voi ***tu mitä turhuutta! Perhe kärsii, harrastukset kärsii, selkää kolottaa, masentaa eikä aika riitä mihinkään. Oravanpyörä pyörii... Ketä tämä nyt oikeasti hyödyttää? Vein jonkun halukkaan työllistyjän paikan ja oma elämänlaatuni kärsii.
Eikö työttömiä voisi vain jättää rauhaan ja antaa kaikkien elää sellaista elämää kuin haluaa?! Oikeasti!
Mutta minun on silti jaksettava tuota oravanpyörää, että lusmuilijat voisivat lusmuilla rauhassa. Se ei ole reilua! Elätä itsesi omalla rahalla, eikä työtätekevien selkänahasta revittyjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä koko typerä ajatus, että pakotetaan töihin, varsinkaan jos ei ole mieluista työtä tarjolla!
Tälläkin hetkellä aika moni tekee itselleen vastenmielistä työtä vain, koska jollakin pitää elää ja elättää perhettä. Sitten vielä muu lusmulauma ja pakoloiset päälle. Arvaa vaan, miten paljon kyrsii herätä joka aamu?
Kurja juttu. Toivottavasti pääset pian pupuhyppelykurssille.
Olkoon trolli tai ei, niin pitkän opiskelun jälkeen olen ollut puolitoista vuotta kokopäivätyössä, ja todennut, että ole mun juttu.
Mulle sopis max. kuuden tunnin työpäivä neljänä, viitenä päivänä viikossa. Ihan perseestä istua jossain toimistossa lihomassa koneen ääressä kahdeksan tuntia päivässä (lasken lounastauon mukaan tähän, kun silloinkin istutaan).
Ja vaikka vuosikausia on jo valitettu, miten ainakin yksityisellä on otettu löysät pois, niin vitut. Työpäivät on todella löysiä, ja siksi ottaakin pattiin istua siellä aivan turhaan se kahdeksan tuntia kun työt tulisi tehtyä viidessä tunnissa. Mutta menepä se paljastamaan pomolle, niin vähentää työaikaa ja palkkaa samassa suhteessa, vaikka voisi mieluummin palkita tehokkaasta työskentelystä ja rehellisyydestä pitämällä palkan samana mutta päästämällä pois kun työt on tehty.
No joo. Eilen irtisanoin itseni, ei sovi mulle tuollainen 8-16 tapa tehdä työtä.
Olen tehnyt töitä koko elämäni mutten usko siitä olleen oikeasti hyötyä kenellekään.
Kukaan ei pakottanut sinua töihin. Olet itse hakeutunut. Katsoisit vähän mitä provoosi kirjoitat
Oma työurani on ollut onneksi sellaista, että sillä on ollut välillä suurtakin merkitystä ihmisten elämään omilla eri tavoillaan. Kaikista noista ihmisistä en ole silti välittänyt lainkaan, koska ovat haistattaneet pitkät sille, että joku on valmis heitä elämässä auttamaan ja tukemaan. Sehän on vain perusoikeus ja itse saa sitten perseillä loput.
Osan pistäisin käytöstapojen aktivointikurssille. Samoin oikeinkirjoituksen tai edes koko suomen kielen. Pakollisena tai karenssiin minun puolesta oppimaan jotakin, minkä vanhemmat unohtivat kasvattaa. Eläkepäiviä odotellessa.
Tai jos käy tuuri ja yt-neuvottelukierroksesta pääsee taas läpi, niin jatkan teidän ideologisten elättämistä. Haistakaa pitkä pee! Luuserit. Ei ole miestä tai naista toteamaan, ettei ilmaista rahaa oikeasti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työtön saa olla, mutta turha odottaa, että yhteiskunta elättää kovin pitkään vastikkeettomasti.
Minä haluan veroeuroillani elättää työttömiäkin. Iäkkäiden vanhempieni naapurissa asuu työtön rouva ja hän on iso osa tukiverkostoa, jos jotakin sattuu ja siksi arvokas. Tiedän, että hän on sitä myös pihapiirin pienille koululaisillekin.
Omilla rahoillasi saat elättää vaikka koko pihapiiriä, mikä sinua estää? Menet vaan jakelemaan seteleitä tai ruokakasseja sinne.
Mutta miksi haluat jakaa myös minun veroeurojani vastikkeettomasti?
Vierailija kirjoitti:
Oma työurani on ollut onneksi sellaista, että sillä on ollut välillä suurtakin merkitystä ihmisten elämään omilla eri tavoillaan. Kaikista noista ihmisistä en ole silti välittänyt lainkaan, koska ovat haistattaneet pitkät sille, että joku on valmis heitä elämässä auttamaan ja tukemaan. Sehän on vain perusoikeus ja itse saa sitten perseillä loput.
Osan pistäisin käytöstapojen aktivointikurssille. Samoin oikeinkirjoituksen tai edes koko suomen kielen. Pakollisena tai karenssiin minun puolesta oppimaan jotakin, minkä vanhemmat unohtivat kasvattaa. Eläkepäiviä odotellessa.
Ehkä olet tehnyt jotain ihmisten auttamistyötä tai muuten koet antaneesi enemmän kuin olet saanut, mutta yleisesti: työtä tehdään rahan takia, eikä kenenkään tarvitse tuntea valtavaa kiitollisuutta ja onnea siitä työpaikastaan tai siitä, että heidät perehdytetään työhön. Uuden työntekijän perehdyttäminen kuuluu asiaan, ja jonkun täytyy se tehdä. Et varmaan sitä tarkoittanutkaan, mutta tulipa vain mieleen.
Itse olen loputtoman kyllästynyt siihen, että koko ajan pitäisi olla kaikesta niin hirveän kiitollinen. Vakituisesta työpaikasta (ei sillä ole mitään arvoa, jos itse työ ja työjärjestelyt on perseestä), perehdyttämisestä (ko. henkilö minun kohdallani oli täysi kusipää ja saisi lähteäkin eläkkeelle, sitä kaikki toivovat mutta itse ei tajua, kun hänellä on vielä "niin paljon annettavaa"), työterveyshuollosta, kahvista, jonka työnantaja tarjoaa ettei tarvitse itse maksaa jne. Paskat. En ole kiitollinen. En viihdy työssäni ja palkkakin on surkea, joten olen kiitollinen itselleni ainoastaan siitä, kun suljen oven viimeisen kerran takanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan veroeuroillani elättää työttömiäkin. Iäkkäiden vanhempieni naapurissa asuu työtön rouva ja hän on iso osa tukiverkostoa, jos jotakin sattuu ja siksi arvokas. Tiedän, että hän on sitä myös pihapiirin pienille koululaisillekin.
Omilla rahoillasi saat elättää vaikka koko pihapiiriä, mikä sinua estää? Menet vaan jakelemaan seteleitä tai ruokakasseja sinne.
Mutta miksi haluat jakaa myös minun veroeurojani vastikkeettomasti?
En minä mitään ruokakasseja jakele, vaan annan korotonta lainaa. Maksavat, kun jaksavat. Hyviä ihmisiä tarvitaan aina.
Eniten ärsyttää se, että työttömyystukien leikkaamisesta meuhkaavat kuvittelevat, että koko yhteiskunta on heidän mielipiteensä takana. Nämä typerykset eivät ymmärrä hyvien vaikutusten kerrannaisuutta. Heille riittää huonokin vastine.
Olisin mieluummin töissä, mutta sainpa tänään potkut koeajalla koska naama ei miellyttänyt esimiestä.
Hienoa, sillä en usko työllistyväni aktiivimallin tuellakaan.