Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojat. Onko työnjäljestänne valitettu?

Vierailija
20.02.2018 |

Minulla meinasi päästä itku tänään. Sain pomoltani soiton että asiakkaat ovat valittaneet.. Itse olen siivonnut niin hyvin kuin vain pystyn. Mutta silti tulee valituksia milloin mistäkin. Tuntuu että ei yhtään arvosteta.

Onko teidän työstä valitettu?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne kaikki kemikaalit sairastuta ihmiset?

Vierailija
62/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee siivoustyötä itse, mutta valitan kyllä siivousjäljestä aika hanakasti ja olen temperamenttinen persoona. Koen että siivoojilla on tapana oikoa ja testata, että mitä asiakas oikeastaan huomaa. Jos ei kukaan valita, sitten harventavat oma-aloitteisesti tiettyjen juttujen siivousväliä. APn sinunkin kannattaa ottaa palaute rakentavasti vastaan, ehkä sinun siisteysstandardit eivät vastaa asiakkaan odotuksia?

Turha tästä on henkilökohtausesti loukkaantua, työ on työtä.

Yleensä siivoojana työskentelevän omilla siisteysstandardella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Siitähän se on kyse että mistä asiakas maksaa, eli mitä on tilannut ja mitä palvelusopimukseen on kirjattu.

Eihän siivooja saa tehdä enempää kun sen mistä maksetaan, aivan kuten ei kahvilan kassakaan saa antaa neljättä kahvia ilmaiseksi jos kolmesta maksetaan.

Jos valitetaan niin kysy esimieheltä, että mitäs nyt tehdään? Jos aika ei riitä niin sitten täytyy karsia tehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä siivoan enimmäkseen pelkällä vedellä. Mopit kostutan pelkällä vedellä ja pöydät pyyhin vedellä nihkeytetyillä liinoilla. Ainoastaan vessan pesuissa käytän pesuaineita.

Vierailija
64/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä siivoan enimmäkseen pelkällä vedellä. Mopit kostutan pelkällä vedellä ja pöydät pyyhin vedellä nihkeytetyillä liinoilla. Ainoastaan vessan pesuissa käytän pesuaineita.

Tämä on sitä siistimistä, ei siivoamista. Eli ei tapa bakteereja, on vain näennäisesti siistiä. En ymmärrä miksi kukaan maksaisi tuollaisesta siivouksesta. Sama meininkihän on hotelleissakin, yök.

Tämä ei ollut hyökkäys yksittäistä siivoojaa kohtaan, vaan yleinen kannanotto siivoustasoon.

Vierailija
65/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on eri standardit. Siivoojani on suurpiirteisempi kuin minä, mutta muuten oikea ihminen tehtävään, joten pidän mölyt mahassani.

Hän pesee lattiat pesuveteen kastetulla tasomopilla, mikä ei jätä kiiltoa lattiaan eikä puhdista kaikkia läikkiä lattiasta. Tiskeissä on välillä rasvaa ja tahroja. Ja paljon muuta.

Se kaikkien haluama, puhtautta kuvastava "kiilto" lattiassa on todellisuudessa vain likavettä.

t. Ex-siivooja

Vierailija
66/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä! Yleensä joka kuukausi valitetaan milloin mistäkin turhasta, muutamaan otteeseen ollaan jopa kasvotusten tultu raivoamaan etten hoida töitäni kunnolla ja jopa pomolleni ollaan valitettu. Onneksi pomoni tietää että olen hyvä työssäni ja on sanonutkin että ei kannata välittää.

Kerran tuli eräs vanhempi rouva haukkumaan minut ihmisenä aivan pystyyn ja aloin vain itkemään koska tuntuu ettei työtäni arvosteta vaikka teen parhaani. Koulun ohella siis teen tätä työtä ja olen aivan poikki sekä henkisesti että fyysisesti.

Tarvitseeko edes mainita että kyseessä naisvaltainen paikka...

Vierailija
67/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta valitettiin että keittiön lattia oli jäänyt likaiseksi. (Mielestäni oli puhdas kun lähdin) sekä roskat olin laittanut väärään roskikseen ja likaveden kaatanut vahingossa viemäriin. (Kuten olinkin)

Likavesi? Siivous on ollut vuosia ns. vedetöntä siivousta. Mopit ja siivouspyyhkeet kostutetaan valmiiksi puhdistusaineliuoksella. Moppi tai pyyhe vaihdetaan puhtaaseen tarpeen mukaan. Eikö esimies kouluta työntekijöitä?

Ei kyllä mene aivan noin. Tuohon kyllä ollaan pyrkimässä. T. Toimitilahuoltaja

Meillä se menee. Mulla on 28v. kokemus alalta ja ammattitutkinto.

Ei mene meilläkään. Minullakin on n.30vuotta kokemusta sekä ammattitutkinto.

Tämäkin riippuu niin työnantajasta sekä kohteesta.

Oman kokemuksen mukaan sankkoja kannellaan nykyään pääosin kerrostalosiivouksessa jossa ei ole aikaa kostuttaa kun pitää liikkua talosta taloon joissa on omat siivousvälineet. Mutta taas esimerkiksi kouluissa, toimistoissa yms on nykyään suurilta osin käytössä tämä "vedetön siivous". Myöskin ergonomiaa opetetaan nykyään paljon aktiivisemmin jottei siivoojien selät ja muut mene rikki vuosien aikana.

Vierailija
68/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettu, mutta siihen tottuu. Jos ei tule valituksia, tiedän että olen tehnyt työni hyvin. Kovan kiireen ja paineen vuoksi ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea niin hyvin kuin haluaisi. Yksikin lisähomma laittaa aikataulun sekaisin.

Vierailija
69/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä siistimistä, ei siivoamista. Eli ei tapa bakteereja, on vain näennäisesti siistiä. En ymmärrä miksi kukaan maksaisi tuollaisesta siivouksesta. Sama meininkihän on hotelleissakin, yök.

Tämä ei ollut hyökkäys yksittäistä siivoojaa kohtaan, vaan yleinen kannanotto siivoustasoon.

No meille on sanottu ohjeeksi että meille maksetaan siitä että näyttää siistiltä eikä siitä että on siistiä.

Ja kuulemma lattiat on likaisemmat kun käyttää pesuainetta, se pesuaine kerrostuu niihin lattioiden pinnoille. Pelkällä vedellä sellaisia kerrostumia ei tule.

Vierailija
70/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meille on sanottu ohjeeksi että meille maksetaan siitä että näyttää siistiltä eikä siitä että on siistiä.

Ja kuulemma lattiat on likaisemmat kun käyttää pesuainetta, se pesuaine kerrostuu niihin lattioiden pinnoille. Pelkällä vedellä sellaisia kerrostumia ei tule.

Kyllähän se korostuu jos niitä ei osaa käyttää oikein. Monesti näkee kun siivoojat "lorauttaa" ainetta sankoon eikä annostele pullon kyljessä olevan ohjeen mukaan jolloin pesuainetta jää hyvin vähän lattiaan. Lisäksi pyyhkeiden kostutus vaikuttaa myös tähän.

Vierailija
71/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman siivoustyökokemukseni mukaan suurin vääryys mitä siivooja voi tehdä, on näkyä ja kuulua. Putipuhdasta pitäisi tulla, mutta siivoojan pelkkä läsnäolokin häiritsee. Viis siitä että siivoojan työaika olisi sama kuin esim. niiden toimistotyöntekijöiden, joiden toimistoja siivoaa.

Siivoojien aikataulun pitäisi myös aina mystisesti joustaa sovituista aikatauluista kaikkien muiden työntekijöiden mukaan. Kun siivoojillahan sitä luppoaikaa piisaa siirrellä siivousvaunuja ja imureita loputtomiin, kun pyydetään tulemaan "vähän myöhemmin". Ja nyt puhun sovituista siivousaikatauluista, en yllättävistä tapauksista kuten esim. oksennuslätäkkö - sellaiset pitää ilman muuta siivota heti.

Positiivista palautetta saa satunnaisilta ystävällisiltä asiakkailta, pomolta vain kritiikkiä, sekä aina vain lisää kiristyksiä aikatauluihin muiden hyväksi. Saa nähdä miten kauan jaksan pysyä alalla.

Vierailija
72/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös siivoojien ammattinimike nykyään ookin siistijä eikä siivoaja.

Sitä se teettää kun työaikoja nipistetään joka suunnasta.

Vierailija
73/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta valitettiin että keittiön lattia oli jäänyt likaiseksi. (Mielestäni oli puhdas kun lähdin) sekä roskat olin laittanut väärään roskikseen ja likaveden kaatanut vahingossa viemäriin. (Kuten olinkin)

Likavesi? Siivous on ollut vuosia ns. vedetöntä siivousta. Mopit ja siivouspyyhkeet kostutetaan valmiiksi puhdistusaineliuoksella. Moppi tai pyyhe vaihdetaan puhtaaseen tarpeen mukaan. Eikö esimies kouluta työntekijöitä?

Kouluissa ja päiväkodeissa mopit ja pyyhkeet kostutetaan pesuliuoksessa valmiiksi. T. Laitoshuoltaja.

Vierailija
74/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla kirjoitti:

Oman siivoustyökokemukseni mukaan suurin vääryys mitä siivooja voi tehdä, on näkyä ja kuulua. Putipuhdasta pitäisi tulla, mutta siivoojan pelkkä läsnäolokin häiritsee. Viis siitä että siivoojan työaika olisi sama kuin esim. niiden toimistotyöntekijöiden, joiden toimistoja siivoaa.

Siivoojien aikataulun pitäisi myös aina mystisesti joustaa sovituista aikatauluista kaikkien muiden työntekijöiden mukaan. Kun siivoojillahan sitä luppoaikaa piisaa siirrellä siivousvaunuja ja imureita loputtomiin, kun pyydetään tulemaan "vähän myöhemmin". Ja nyt puhun sovituista siivousaikatauluista, en yllättävistä tapauksista kuten esim. oksennuslätäkkö - sellaiset pitää ilman muuta siivota heti.

Positiivista palautetta saa satunnaisilta ystävällisiltä asiakkailta, pomolta vain kritiikkiä, sekä aina vain lisää kiristyksiä aikatauluihin muiden hyväksi. Saa nähdä miten kauan jaksan pysyä alalla.

Musta tuntuu aina että siivoan kauhealla kolinalla niitä toimistoja kun muuten on hiljaista. Sekin kun rikkalapioharjasetti kaatuu kuulostaa korviahuumaavalta meteliltä siellä hiljaisuudessa. 🙄

Vierailija
75/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ja päiväkodeissa mopit ja pyyhkeet kostutetaan pesuliuoksessa valmiiksi. T. Laitoshuoltaja.

Jep ja suurimmassa osassa toimistoista. Nykyaikaiset siivousmenetelmät leviävät kulovalkean tavoin ja esimiehet pystyvät kouluttamaan siivoojia uusille tavoille. Toki vanhat työntekijät voivat siltikin käyttää vanhoja menetelmiä koska "miksi opetella uutta kun hallitsen vanhan erinomaisesti ja tulee puhdasta". Nuorilla on yleensä nykyaikaiset menetelmät jo hallussa etenkin kursseilla/siivousala-koulutuksen käynneillä.

Vierailija
76/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yhdessä uudessa työkohteessa palveluvastaava ohjeisti mua siistin vessan ”pesussa” pyyhkäisemällä sormellaan vain sormenjäljet hanasta pois ja sanomalla: ” näin ei oikeesti sais ohjeistaa mutta kyllä näin tulee itsekin välillä kiireessä tehtyä. Turha sitä on siistiä siivota”.

Vierailija
77/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omasta työstä, mutta edellisen siivoojan jäljiltä jääneet sotkut hotellin pöytään olivat asiakkaan mielestä minun syyni. 18-vuotias ensimmäistä työpäivää tekemässä. Jäi kyllä heti paskanmaku suuhun.

Asiakkaat eivät aina ymmärrä sitä, että mahdolliseen huonon siivouksen syy ei ole tahallinen vaan puhtaasti esim. kiire. Pakko tehdä niin nopealla tahdilla ettei kaikkea vaan huomaa. Tottakai se on varmasti inhottavaa tulla huoneeseen jossa huomaa tahran pöydällä, mutta siivoojakin on ihminen. Meillä on ainakin kiire sitä luokkaa että varmasti jää jotain johonkin. Tahallisesti en jätä siivoamatta mitään. Tänäänkin oli asiakkaat niskassa hengittämässä että koska on huone valmis. En vain kerennyt 20 huonetta ja 7 päiväsiivousta tekemään parini kanssa 3 tunnissa. Anteeksi siitä. Syy ei ole meidän. Lisäksi sitten valitukset perään milloin on vahingossa tullut liian pieni kylpytakki tai lasi jäänyt laittamatta ja se raivon määrä mikä siitä syntyy ettemme hoida asioita kunnolla. Haukutaan pystyyn kun ollaan "vaan" siivoojia. Kyllä siinä itku meinaa päästä. Nyt 19 vuotiaana olen ottamassa lopputilin ks. paikasta ja vaihdan alaa. Terveisiä erityisesti muuten teille miehille jotka ilmeisesti ette kalujenne kanssa osaa tähdätä. Kuset aina pitkin seiniä ja lattioita. Niin kuin aikanaan perhetuttu oli työpaikallaan laittanut ilmoituksen miesten vessoihin: mies astu askel eteenpäin vessanpönttö kohti, sinulla ei ole niin iso kuin luulet.

Vierailija
78/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee siivoustyötä itse, mutta valitan kyllä siivousjäljestä aika hanakasti ja olen temperamenttinen persoona. Koen että siivoojilla on tapana oikoa ja testata, että mitä asiakas oikeastaan huomaa. Jos ei kukaan valita, sitten harventavat oma-aloitteisesti tiettyjen juttujen siivousväliä. APn sinunkin kannattaa ottaa palaute rakentavasti vastaan, ehkä sinun siisteysstandardit eivät vastaa asiakkaan odotuksia?

Turha tästä on henkilökohtausesti loukkaantua, työ on työtä.

Jos toimistoon tilantaan siivousta 2 tuntia viikko, niin sillä ei saa 20 tunnin laatua.

Vierailija
79/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitin kerran siivouksesta. Tilasin kotiini siivouspalvelun, kuten joskus on tapanani on kun töiden kanssa on hektisempää. Tämä oli uusi firma, jota en ollut aiemmin käyttänyt. Kotiin tultuani tarkastin paikat tavalliseen tapaan ja huomasin, että makuuhuoneen sängyn alta ei oltu imuroitu eikä nihkeäpyyhitty. Näkyi oikein kunnon pölykerros ja villakoirat siellä. Sen jälkeen huomasin myös että parissa huoneessa oli sohvien alta jätetty siivoamatta myös, vaikka kaikkien noiden huonekalujen alta mahtuu siivoamaan ihan hyvin. Myös osa ikkunoista oli huonosti pestyjä ja näyttivät kuin joku olisi hangannut niitä voipaketilla.

Olen pahoillani jos pahoitin siivoojan mielen valituksen takia, mutta kun tilaa kotiinsa siivouksen, niin tiettyä perustasoa odottaa. He lähettivät korvaukseksi toiset työntekijät siistimään Muuten siivoojat ovat olleet oikein hyviä joka kerta, ja olen ollut hyvin tyytyväinen työnjälkeen.

Vierailija
80/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettu muutaman kerran, mutta valitukset tulivat sellaisista asioista joihin en pystynyt itse vaikuttamaan, en pystynyt tekemään työtäni tilojen muun käytön vuoksi. Esim. roskis oli tyhjentämättä, no joo, en marssi kyseiseen toimistoon tyhjentämään roskista kun siellä on tunteja kestävä "isojen pomojen" palaveri meneillään. Sitten on paikkoja joissa ei pääse välillä pesemään lattioita koneella, esim. päiväkodit tai hoivakodit, muuten jäisi mummot tai lapset koneen alle, tilat ei ole aina tyhjät silloin kun niiden pitäisi olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän