Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojat. Onko työnjäljestänne valitettu?

Vierailija
20.02.2018 |

Minulla meinasi päästä itku tänään. Sain pomoltani soiton että asiakkaat ovat valittaneet.. Itse olen siivonnut niin hyvin kuin vain pystyn. Mutta silti tulee valituksia milloin mistäkin. Tuntuu että ei yhtään arvosteta.

Onko teidän työstä valitettu?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin aikanaan porrassiivoojana, ja siivousalue oli niin iso, että työpäivän tunnit eivät siihen mitenkään riittänyt, joten valituksia tuli. Siivottava alue oli neljän taloyhtiön muodostama kokonaisuus, yhteensä 24 kuusikerroksista rappua. Kaikki raput piti siivota joka ikinen työpäivä, eli joka toinen päivä kuivalla mopilla, ja joka toinen päivä märällä. Päivittäin piti myös imuroida aulojen matot, ja pestä etuoven lasi ja hissin peili. Saunoja oli yhteensä 9 kpl, ja ne piti siivota ma, ke ja pe. Viikottain piti myös siivota kellarikäytävien ja ullakkotilojen lattiat. Sanomattakin selvää, ettei yksi ihminen pystynyt hoitamaan kunnolla noin isoa aluetta, joten lopetin hommat puolen vuoden jälkeen, sillä en jaksanut kuunnella päivittäistä haukkumista.

Vierailija
82/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta valitettiin että keittiön lattia oli jäänyt likaiseksi. (Mielestäni oli puhdas kun lähdin) sekä roskat olin laittanut väärään roskikseen ja likaveden kaatanut vahingossa viemäriin. (Kuten olinkin)

Likavesi? Siivous on ollut vuosia ns. vedetöntä siivousta. Mopit ja siivouspyyhkeet kostutetaan valmiiksi puhdistusaineliuoksella. Moppi tai pyyhe vaihdetaan puhtaaseen tarpeen mukaan. Eikö esimies kouluta työntekijöitä?

Ei kyllä mene aivan noin. Tuohon kyllä ollaan pyrkimässä. T. Toimitilahuoltaja

Meillä se menee. Mulla on 28v. kokemus alalta ja ammattitutkinto.

Ei mene meilläkään. Minullakin on n.30vuotta kokemusta sekä ammattitutkinto.

Tämäkin riippuu niin työnantajasta sekä kohteesta.

Oman kokemuksen mukaan sankkoja kannellaan nykyään pääosin kerrostalosiivouksessa jossa ei ole aikaa kostuttaa kun pitää liikkua talosta taloon joissa on omat siivousvälineet. Mutta taas esimerkiksi kouluissa, toimistoissa yms on nykyään suurilta osin käytössä tämä "vedetön siivous". Myöskin ergonomiaa opetetaan nykyään paljon aktiivisemmin jottei siivoojien selät ja muut mene rikki vuosien aikana.

No pitääkin olla. Vedetön siivous nimittäin tuli valmistuessani laikkariksi 2002. Tosin olin sairaalassa, ja siellä oli vähän väliä koulutuksia (ensiapu, alkusammutus, tietosuoja, käsihygienia, aseptiikka, sairaalainfektiot, mikrokuidut, erikoisruokavaliot, väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen, you name it), ehkä uudet menetelmätkään eivät viipyneet matkalla. Ergonomia on ensiarvoisen tärkeää, ettei hajoa työssä, oli työ mikä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö on yleensä mitoitettu niin tarkkaan että ei yksinkertaisesti aina ole aikaa tehdä huolellista työtä. Palvelusopimuksissa yleensä lukee miten siisti tietyn alueen/huoneen pitää olla päivittäisessä siivouksessa ja se on mitoitettu niin että päivän aikana pitäisi olla tehnyt ne tilat ohjeen mukaiseen siisteystasoon.

Ja pitää osata käyttää omaa järkeä ja havaita mitkä kohdat vaatii puhdistusta. Puhdasta/käyttämätöntä aluetta ei kannata puhdistaa uudestaan paitsi ehkä kerran viikossa ellei joku käytä aikaisemmin.

Vierailija
84/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin aikanaan porrassiivoojana, ja siivousalue oli niin iso, että työpäivän tunnit eivät siihen mitenkään riittänyt, joten valituksia tuli. Siivottava alue oli neljän taloyhtiön muodostama kokonaisuus, yhteensä 24 kuusikerroksista rappua. Kaikki raput piti siivota joka ikinen työpäivä, eli joka toinen päivä kuivalla mopilla, ja joka toinen päivä märällä. Päivittäin piti myös imuroida aulojen matot, ja pestä etuoven lasi ja hissin peili. Saunoja oli yhteensä 9 kpl, ja ne piti siivota ma, ke ja pe. Viikottain piti myös siivota kellarikäytävien ja ullakkotilojen lattiat. Sanomattakin selvää, ettei yksi ihminen pystynyt hoitamaan kunnolla noin isoa aluetta, joten lopetin hommat puolen vuoden jälkeen, sillä en jaksanut kuunnella päivittäistä haukkumista.

Ottaisin tuossatapauksessa yhteyttä esimieheen etten millään kerkeä siivoamaan näitä jokapäivä vaikka kuinka tekisin ahkerasti hommia. Mutta kuulostaa aika oudolle että jokapäivä siivotaan. Täällä missä minä asun niin 3-kertaa viikossa siivoamme tosin kohteena on kaupungin vuokra-asunnot.

Vierailija
85/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne kaikki kemikaalit sairastuta ihmiset?

No mä siivoan enimmäkseen pelkällä vedellä. Mopit kostutan pelkällä vedellä ja pöydät pyyhin vedellä nihkeytetyillä liinoilla. Ainoastaan vessan pesuissa käytän pesuaineita.

Tämä on sitä siistimistä, ei siivoamista. Eli ei tapa bakteereja, on vain näennäisesti siistiä. En ymmärrä miksi kukaan maksaisi tuollaisesta siivouksesta. Sama meininkihän on hotelleissakin, yök.

Tämä ei ollut hyökkäys yksittäistä siivoojaa kohtaan, vaan yleinen kannanotto siivoustasoon.

No meille on sanottu ohjeeksi että meille maksetaan siitä että näyttää siistiltä eikä siitä että on siistiä.

Ja kuulemma lattiat on likaisemmat kun käyttää pesuainetta, se pesuaine kerrostuu niihin lattioiden pinnoille. Pelkällä vedellä sellaisia kerrostumia ei tule.

Ja eikös siivoojien ammattinimike nykyään ookin siistijä eikä siivoaja.

Sitä se teettää kun työaikoja nipistetään joka suunnasta.

Minä olen siivooja, en siistijä.

Ammatillinen koulutukseni on sairaalahuoltaja. Ei kukaan enää puhu siistijöistä.

En käytä välttämättä pesuainetta, koska mikrokuituliinat eivät tarvitse sitä. Riippuu myös kohteesta ja likaisuuden asteesta.

Joissakin liinoissa ja pöytämopeissa on hopeaa, joka myös desinfioi

Vierailija
86/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee siivoustyötä itse, mutta valitan kyllä siivousjäljestä aika hanakasti ja olen temperamenttinen persoona. Koen että siivoojilla on tapana oikoa ja testata, että mitä asiakas oikeastaan huomaa. Jos ei kukaan valita, sitten harventavat oma-aloitteisesti tiettyjen juttujen siivousväliä. APn sinunkin kannattaa ottaa palaute rakentavasti vastaan, ehkä sinun siisteysstandardit eivät vastaa asiakkaan odotuksia?

Turha tästä on henkilökohtausesti loukkaantua, työ on työtä.

Temperamenttinen persoona = vittumainen turhasta marisija.

Vierailija
87/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen estänyt valituksen siirtymistä siivoojalle asti... Työpaikkani pukuhuone on vanha ja siellä on pinttynyttä likaa. Olemme ulkotöissä joten siellä riittää siivottavaa joka päivä ja siivooja on hoitanut asiansa aina hyvin. Pari naista alkoi kuitenkin yhdessä vaiheessa marmattamaan siivousjäljestä - pinttyneestä liasta muovilattiassa, kalkkijäljistä hanoissa ja roskiskin oli kerran tyhjentämättä (joo, siellä oli pari käsipaperia. Pieniä roskakoreja on pukuhuoneessa 3 kpl ja ne seilaavat joka päivä eri paikkoihin, ihme että vain yhden kerran on yksi mennyt ohi). Kirjoittivat sitten yhdessä mielestäni tökerön heippalapun seinälle jossa käskettiin pesemään hanat ja lattiat paremmin. Nappasin lapun mukaani kotiin lähtiessäni. Saa miinustaa jos siltä tuntuu :)

Vierailija
88/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulussa siivoamassa pahimpaan kura-aikaan ja lapset kantoivat kengissään hiekkaa käytäville ja rappusiin joka välitunti. Kuitenkin minun työ oli mopata tilat kerran päivässä. Yksi opettaja useamman kerran ihmetteli "kun on aina niin likaista", oli ihmeissään kun kerroin että tosiaan lattiat mopataan kerran päivässä enkä juokse ympäriinsä koko päivää päivystämässä jokaista hiekkakasaa. Usein valituksia tulee silloin kun tilojen käyttäjät eivät ymmärrä mitä kyseisissä tiloissa siivotaan milloin tai kuinka usein. Luullaan että siivoojan kuuluu pitää paikat tahrattomana koko päivän. 

Vierailija
89/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran yhdessä uudessa työkohteessa palveluvastaava ohjeisti mua siistin vessan ”pesussa” pyyhkäisemällä sormellaan vain sormenjäljet hanasta pois ja sanomalla: ” näin ei oikeesti sais ohjeistaa mutta kyllä näin tulee itsekin välillä kiireessä tehtyä. Turha sitä on siistiä siivota”.

Yääääk, eli on periaatteessa yhtä likaista tai likaisempaa kun ennen siivousta, vaikka siistiltä ja siivotulta näyttää.

Ja tuollainen ihminen saa perehdyttää uusia, huh huh.

Vierailija
90/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen estänyt valituksen siirtymistä siivoojalle asti... Työpaikkani pukuhuone on vanha ja siellä on pinttynyttä likaa. Olemme ulkotöissä joten siellä riittää siivottavaa joka päivä ja siivooja on hoitanut asiansa aina hyvin. Pari naista alkoi kuitenkin yhdessä vaiheessa marmattamaan siivousjäljestä - pinttyneestä liasta muovilattiassa, kalkkijäljistä hanoissa ja roskiskin oli kerran tyhjentämättä (joo, siellä oli pari käsipaperia. Pieniä roskakoreja on pukuhuoneessa 3 kpl ja ne seilaavat joka päivä eri paikkoihin, ihme että vain yhden kerran on yksi mennyt ohi). Kirjoittivat sitten yhdessä mielestäni tökerön heippalapun seinälle jossa käskettiin pesemään hanat ja lattiat paremmin. Nappasin lapun mukaani kotiin lähtiessäni. Saa miinustaa jos siltä tuntuu :)

Kyllä noista lioista pääsee aika hyvin eroon jos niin halutaan mutta yleensä siivoojan aika ei riitä vanhojen likojen irroittamiseen. Mutta tätävarten suoritetaan peruspesu jossa pestään katosta lattiaan kaikki ja ajan kanssa. (Esimerkiksi kouluissa lasten kesälomien aikaan jolloin koulut yleensä tyhjinä muista). Toki tämä riippuu miten siivous on määritelty paikan siivousohjeissa.

Eli sinänsä ei siivoojan syy.

Vierailija
91/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä siivoan enimmäkseen pelkällä vedellä. Mopit kostutan pelkällä vedellä ja pöydät pyyhin vedellä nihkeytetyillä liinoilla. Ainoastaan vessan pesuissa käytän pesuaineita.

Tämä on sitä siistimistä, ei siivoamista. Eli ei tapa bakteereja, on vain näennäisesti siistiä. En ymmärrä miksi kukaan maksaisi tuollaisesta siivouksesta. Sama meininkihän on hotelleissakin, yök.

Tämä ei ollut hyökkäys yksittäistä siivoojaa kohtaan, vaan yleinen kannanotto siivoustasoon.

Höpöhöpö, ei mitkää normaalit pesuaineet tapa pöpöjä ja niiden jotka tappa käyttö on normaalioloissa kielletty. Se yleispesuaine on samaa kuin fayry. Mitä se tapaa? Talossa ja puutarhassa?

Vierailija
92/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin koulussa siivoamassa pahimpaan kura-aikaan ja lapset kantoivat kengissään hiekkaa käytäville ja rappusiin joka välitunti. Kuitenkin minun työ oli mopata tilat kerran päivässä. Yksi opettaja useamman kerran ihmetteli "kun on aina niin likaista", oli ihmeissään kun kerroin että tosiaan lattiat mopataan kerran päivässä enkä juokse ympäriinsä koko päivää päivystämässä jokaista hiekkakasaa. Usein valituksia tulee silloin kun tilojen käyttäjät eivät ymmärrä mitä kyseisissä tiloissa siivotaan milloin tai kuinka usein. Luullaan että siivoojan kuuluu pitää paikat tahrattomana koko päivän. 

Jep sepä siinä! Paikan muu henkilökunta ei välttämättä ole tutustunut paikan siivousohjeisiin jolloin he valittavat herkästi asioista. Jos he lukisivat nämä niin tietäisivät mitkä kohteet siivooja siivoo ja montako kertaa päivän aikana.

Vierailija
93/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, ei mitkää normaalit pesuaineet tapa pöpöjä ja niiden jotka tappa käyttö on normaalioloissa kielletty. Se yleispesuaine on samaa kuin fayry. Mitä se tapaa? Talossa ja puutarhassa?

Tappaa ne mutta ei kaikkia. Niitävarten on omat aineet joita yleensä löytyy siivouskaapista. Esimerkiksi tällainen: http://www.kemvit.fi/_Resources/Persistent/317f03198e813372f6685a04bd1e… Näitä tosin harvoin käytetään yleisissä tiloissa vaan lähinnä WC ja keittiöalueilla.

Vierailija
94/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meille on sanottu ohjeeksi että meille maksetaan siitä että näyttää siistiltä eikä siitä että on siistiä.

Ja kuulemma lattiat on likaisemmat kun käyttää pesuainetta, se pesuaine kerrostuu niihin lattioiden pinnoille. Pelkällä vedellä sellaisia kerrostumia ei tule.

Kyllähän se korostuu jos niitä ei osaa käyttää oikein. Monesti näkee kun siivoojat "lorauttaa" ainetta sankoon eikä annostele pullon kyljessä olevan ohjeen mukaan jolloin pesuainetta jää hyvin vähän lattiaan. Lisäksi pyyhkeiden kostutus vaikuttaa myös tähän.

Luultavasti siihen tulee niin sanottu näppituntuma. Minä pystyn arvioimaan sormituntumalla puolenmillin tarkkudella paksuudet. Joudun työssäni käsittelemään 2,5-5,5 millin kappaleita. Jokaisen pystyn tunnistamaan tuntoaistilla. Tarkoitan, että pystyn tekemään sitä muissa asioissa työn ulkopuolellakin. Siihen nähden pesuaineen loraus on helppo juttu. Jokainen nestemäisellä pyykiä pesevä osaa suurin piirtein annostella silmämääräisesti oikein.

Vierailija
95/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut valituksia siitä kun ei ole pyyhitty pölyjä. Mun ohjeiden mukaan minun kuuluu pyyhkiä vapaat tasot, en saa koskea tavaroihin pöydillä enkä ala siirtelemään tavaroita pois ties mistä kaappien päältä. Monessa paikassa pölyjä ei pysty pyyhkimään kun on tavaraa ja roinaa joka paikassa.

Vierailija
96/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Moni tuntuu luulevan että siivoojat siivoaa vähän fiilispohjalta tai niin että heti kun huomaa likaa tai hiekkaa jossain niin rientää siivoamaan just sen kohdan. Jotkut ei vaan tajua että se on tarkkaan määritelty mitä siivotaan, milloin ja montako kertaa päivässä/viikossa.

Vierailija
97/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut valituksia siitä kun ei ole pyyhitty pölyjä. Mun ohjeiden mukaan minun kuuluu pyyhkiä vapaat tasot, en saa koskea tavaroihin pöydillä enkä ala siirtelemään tavaroita pois ties mistä kaappien päältä. Monessa paikassa pölyjä ei pysty pyyhkimään kun on tavaraa ja roinaa joka paikassa.

Olisit sanonut että siivoojan kuuluu siivota hyllyt vain vapailta osin. Valittivat turhasta, kun eivät tienneet tuota.

Vierailija
98/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se korostuu jos niitä ei osaa käyttää oikein. Monesti näkee kun siivoojat "lorauttaa" ainetta sankoon eikä annostele pullon kyljessä olevan ohjeen mukaan jolloin pesuainetta jää hyvin vähän lattiaan. Lisäksi pyyhkeiden kostutus vaikuttaa myös tähän.

Luultavasti siihen tulee niin sanottu näppituntuma. Minä pystyn arvioimaan sormituntumalla puolenmillin tarkkudella paksuudet. Joudun työssäni käsittelemään 2,5-5,5 millin kappaleita. Jokaisen pystyn tunnistamaan tuntoaistilla. Tarkoitan, että pystyn tekemään sitä muissa asioissa työn ulkopuolellakin. Siihen nähden pesuaineen loraus on helppo juttu. Jokainen nestemäisellä pyykiä pesevä osaa suurin piirtein annostella silmämääräisesti oikein.

Siivousaineessa loraus on helppo tapa yliannostella ilman ennakkoon mittaamista. Kukaan ei pysty ilman mittausta annostelemaan tarkasti vaikka niin yleensä voi päässään luulla. Tämä kostautuu myöhemmin lattia ja tasopinnoille..

Lorauttamista tehdään yleensä siksi koska ei ole aikaa mittailla vaikka pitäisi olla. Sama homma pyyhkeiden kostuttamisessa. Siinäkin pitää olla tarkkana etenkin nihkeän, kostean ja märän välillä. 

Vierailija
99/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain työnpuolesta siivoojan kotiini. En ollut keränny leluja, tai mitään pyykkejä tms. Kun tulin kotiin.... Lattiat olivat puhtaat, lelut pois näkyvistä, ikkunaverhotkin niin kauniisti. Elämäni raskaimman vaiheen hetkellä toimiston siivooja tiesi, mitä tarvitten. Seisoin vain eteisessä mykistyneenä. Joku näki ja teki. Ja oikiasti raakaa raivaustyötä ja pesua! Sen jälkeen työmaalla oon nähny jokaisen työvaiheen ja helpottanut tavallani. Terapian sijaan annos ihmisyyttä.

Vierailija
100/136 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni häiritsi siivotessa se, että pienimmistäkin unohduksista tai virheistä piti soittaa esimiehelleni. Suoraan ei sanottu mitään, vaikka oltiin samalla käytävällä päivittäin. En tiedä, pelkäsikö saavansa jonkin lepran siivoojalta, jos tälle puhuu tai edes tervehtii. Itse ainakin mainitsen unohtuneesta roskiksesta tms. suoraan siivoojalle ja aina on asia korjaantunut helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan