Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojat. Onko työnjäljestänne valitettu?

Vierailija
20.02.2018 |

Minulla meinasi päästä itku tänään. Sain pomoltani soiton että asiakkaat ovat valittaneet.. Itse olen siivonnut niin hyvin kuin vain pystyn. Mutta silti tulee valituksia milloin mistäkin. Tuntuu että ei yhtään arvosteta.

Onko teidän työstä valitettu?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne kaikki kemikaalit sairastuta ihmiset?

No mä siivoan enimmäkseen pelkällä vedellä. Mopit kostutan pelkällä vedellä ja pöydät pyyhin vedellä nihkeytetyillä liinoilla. Ainoastaan vessan pesuissa käytän pesuaineita.

Tämä on sitä siistimistä, ei siivoamista. Eli ei tapa bakteereja, on vain näennäisesti siistiä. En ymmärrä miksi kukaan maksaisi tuollaisesta siivouksesta. Sama meininkihän on hotelleissakin, yök.

Tämä ei ollut hyökkäys yksittäistä siivoojaa kohtaan, vaan yleinen kannanotto siivoustasoon.

No meille on sanottu ohjeeksi että meille maksetaan siitä että näyttää siistiltä eikä siitä että on siistiä.

Ja kuulemma lattiat on likaisemmat kun käyttää pesuainetta, se pesuaine kerrostuu niihin lattioiden pinnoille. Pelkällä vedellä sellaisia kerrostumia ei tule.

Ja eikös siivoojien ammattinimike nykyään ookin siistijä eikä siivoaja.

Sitä se teettää kun työaikoja nipistetään joka suunnasta.

Minä olen siivooja, en siistijä.

Ammatillinen koulutukseni on sairaalahuoltaja. Ei kukaan enää puhu siistijöistä.

En käytä välttämättä pesuainetta, koska mikrokuituliinat eivät tarvitse sitä. Riippuu myös kohteesta ja likaisuuden asteesta.

Joissakin liinoissa ja pöytämopeissa on hopeaa, joka myös desinfioi

Eikös sairaalassa just pitäs olla todella korkea hygieniataso? Mä en sinne menis koskaan siivoojaksi.

Mulle riitti ruokakaupan siivous, lihatiskin ja lihakoneiden pesu oli jotain kamalaa. Lihatiskin lasit aina rasvaroiskeita täynnä, mitkä ei meinannu millään lähteä vaikka kuinka pesuaineellakin yritti niitä hinkkailla.

Kerran sain valituksen lihamestarilta, että oli huonosti siivottu lihatiski kun sieltä oli löytynyt 5cm hiuspätkä. Oli ottanut kännykällään jopa kuvan todisteeksi.

Kerran kuulin miten yksi uusi siivooja oli saanut potkut kun iso lihanleikkuulauta oli kuulemma ollut huonosti pesty. Ei ollut tarpeeksi puhdasta jälkeä tullut.

Sairaaloissa käytetään pesuaineita millin tarkkuudella.

Lihalaudat kuuluvat astianpesukoneeseen.

Vierailija
122/136 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meinasi päästä itku tänään. Sain pomoltani soiton että asiakkaat ovat valittaneet.. Itse olen siivonnut niin hyvin kuin vain pystyn. Mutta silti tulee valituksia milloin mistäkin. Tuntuu että ei yhtään arvosteta.

Onko teidän työstä valitettu?

Asiakkaat valittaa mm. siksi että haluaisivat nipistää hintaa alemmaksi. Meilläkin toiston siivousta kilpailutetaan vuosittain ja kun pomo haluaa vaihtaa siivousfirmaa, niin hän ryhtyy tyytymättäksi siivouksen laadusta. Joskus se on totta, joskus ei. Osa siivoojista siivoaa paremmin uutta kohdetta ja myöhemmin huomaa mitä kohtia voi jättää vähän vähemmälle huomiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse ainakaan töissä mittailla pesuaineita erikseen. Meillä on pulloissa sellaiset pumppusuuttimet jotka pesuaineesta riippuen on 1 pumppaus = 2,5ml ja 1 pumppaus 5ml.

Käteviä. Oon aina joka työkohteeseen pyytänyt erikseen tuollaiset pumppusuuttimet pesuainepulloihin ja -kanistereihin.

Vierailija
124/136 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettiin. Pomo kiersi usein perässä tarkkailemassa ja huomautti hyvin pienistä virheistä tylyyn sävyyn. Olin lähes joka ilta töiden jälkeen masentunut, jaksoin sitä hommaa muutaman kuukauden. Arvostusta jokaiselle siivoajalle joka sitä jaksaa tehdä, varsinkin jos työolot ovat yhtä huonot kuin minulla oli.

Vierailija
125/136 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valittanut, työkaveri sen sijaan on. Meidän työpaikassa siivoja ei tee työnsä kovin hyvin, likaista on.

Ärsynnyin toissa päivänä kun siivoja oli keksinyt irrota kaikki kaapelit tietokoneesta, kesti hetken ennen kun tajusin miksi en saanut yhteyttä palvelimeen enkä nettiin. Mutta kun siivoja oli irrottanut niitä.

Siivooja oli myös siirtänyt jotain roskia toisesta roskiksesta toiseen, sen sijaan että olisi tyhjentänyt molemmat.

Minua ärsyttää kun siivoja tulee toimistolle jo 17:30, mutta ilmeisesti joku on päättänyt että näillä mennään. Jos minä saisin päättää, siivoja tulisi joskus klo 20 tai sitten 6:00 aamulla. En halua olla tiellä kun siivoja tekee työnsä, mutta istun välillä aika myöhään toimistolla.

Vierailija
126/136 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siivota aina kaikki tiptop, muuten tulee heti valitusta. Juuri irtisanouduin töistä, ei tule muutakuin yksinäinen olo ja huonoa palautetta töistä valitettavasti.

Eri asia jos olet kokopäivän töissä jossakin kivassa työyhteisössä.

Vierailija
127/136 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee siivoustyötä itse, mutta valitan kyllä siivousjäljestä aika hanakasti ja olen temperamenttinen persoona. Koen että siivoojilla on tapana oikoa ja testata, että mitä asiakas oikeastaan huomaa. Jos ei kukaan valita, sitten harventavat oma-aloitteisesti tiettyjen juttujen siivousväliä. APn sinunkin kannattaa ottaa palaute rakentavasti vastaan, ehkä sinun siisteysstandardit eivät vastaa asiakkaan odotuksia?

Turha tästä on henkilökohtausesti loukkaantua, työ on työtä.

Joopa, sunlaiset siivoustaidottomat matamit kyllä tunnetaan  :D  Onneksi mä osaan olla korvaani lotkauttamatta turhan valittajille.

Vierailija
128/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siivoaminen on rankkaa työtä, kun sitä tekee hyvin ja tärkeätä kaikkien viihtyvyyden kannalta. Näille joillekin pikkupölyn marisijoille sanoisin, että koittakaa ymmärtää, että joillekin siivoajille on annettu aikataulu, minkä mukaan mennään ja siitä on esin taloyhtiön tai firman kanssa sovittu aika. Valittakaa pomollenne tai taloyhtiön hallitukselle, että haluatte, että siivooja siivoaa nurkkanne tietyn tuntimäärän mukaisesti. Jos annetaan aika 4 tuntia, niin se on siivousfirmankin määräyksestä 4 tuntia, mitä siivooja saa olla.

Mutta sitten on tietenkin siivoajia, jotka eivät siivoa kunnolla, vaan pyöräyttävät jostakin keskeltä ja huoneen nurkkiin ei kosketa ikinä. Mitä siitäkin on sovittu, en tiedä. 

Mutta kiaken kaikkiaan arvostan siivoojia, koska he tekevät arvokasta työtä yleisen viihtyvyyden kannalta. Palkka saisi olla näillä moppaajilla kohillaan.

Itse olen opetellut 8 vuotiaasta asti siivoamaan säännöllisesti kotona ison perheen vanhimpana tyttönä ja äiti vaati, että puhdasta tuli. Hän opetti kärsivällisesti. Osaan siivota hyvin ja olen koko elämäni siivonnut eri paikoissa, vaikka teen toimistotöitä. Siivoukseen väsyy myös ja jos joku tulee napittamaan siivouksesta, niin kyllä ymmärrän että ottaa pattiin ja ei ole kovin mieltä ylentävää. Inhimillisyyttä ihmiset, kun menette toisen työhön puuttumaan. Kauniisti pitää ihmisille puhua ja kysellä jos ihmetystä on.

Vierailija
129/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kokeilisit inhimillisyyttä välillä, etkä olisi niin hanakka puuttumaan toisen työhön. Oikojia löytyy, sen tiedän mutta oletkos tullut ajatelleeksi, mitä siivoaisit samassa ajassa ?

Vierailija
130/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee siivoustyötä itse, mutta valitan kyllä siivousjäljestä aika hanakasti ja olen temperamenttinen persoona. Koen että siivoojilla on tapana oikoa ja testata, että mitä asiakas oikeastaan huomaa. Jos ei kukaan valita, sitten harventavat oma-aloitteisesti tiettyjen juttujen siivousväliä. APn sinunkin kannattaa ottaa palaute rakentavasti vastaan, ehkä sinun siisteysstandardit eivät vastaa asiakkaan odotuksia?

Toki jos aiheesta valitetaan, villakoirat pyörii vielä lattialla siivouksen jälkeen, tai roskis tursuaa yli. Mutta älä valita, että roskis on tyhjentämättä jos sinulla siellä on vain yksi paperinpala ( käytän aikani tärkeämpiin työtehtäviin), jos sinulla on toimiston pöytä täynnä koriste-esineitä, eikä pöytäpintaa näy, ei sitä pyyhkimäänkään pysty (mitään ei siivooja siirrä), jos sinulla on kahvikupista jäänyt läiskä, älä peitä sitä papereilla ja sitten vasta siivouksen jälkeen nostat paperit pois ja läiskä on edelleen siinä, se on oma vikasi. Jos lattia on täynnä erilaisia työkenkiä rivissä, niin pyyhkimättä jää se alue ja toki niiden kenkien lomaan jää pölyä joka tulee esille kun kenkiä vaihtelet.

Vierailija
131/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas/käyttäjät eivät ole valitaneet.

Mutta Rambolin tarkastajat ovat valittaneet. Tekevät tarkastuksia pari kertaa vuodessa ja valittavat lähestulkoon jokaisesta tahrasta ja hiekanmurusesta. Kiertävät kaavkkeidensa kanssa ja kussakin huoneessa saa olla toki olla hieman roskaa/tahroja, mutta jos lian määrä ylittyy ei mene läpi. Ja pitää tehdää uudestaan. 

Vierailija
132/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu valitettiin vaikka ja mistä. Ja mitoitukset päin honkia. Olin tosin siinä vaiheessa jo keskivaikeasti masentunut ja täysin loppu siivoustyöhön. Viimeisenä työpäivänä ennen pitkää sairauslomaa kuljin seinistä kiinni pidellen ja tärisin. 8 kuukauden saikku paransi vähän tilannetta ja uudet alueet, mutta melko pian tuli oireet uudelleen. Alan vaihto oli ainut ratkaisu. Siivoojat hyvät, pitäkää itsestänne huolta. Olette arvokkaita.

Oli siivousalalla hyviäkin asioita ja hetkiä. Erityisesti yksi kohde.

Vierailija
133/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettu. Joskus saattaa unohtua joku roskis tyhjentää tms. Meillä on kyllä tiukka laadunseuranta. Usein valitus liittyy asiaan mikä ei kuulu siivoojalle. Esim paperitilausten teko. Saatiin valituksia yhdellä koululla kun ei ollut käsipyyhepaperia telineissä. Olin ilmoittanut 3 viikkoa ennen että tehkää se paperitilaus. Ei ollut kuulema aikaa ja se valituksen määrä opettajilta oli hirveä. He myös valittivat jos siivooja oli "seissyt" käytävällä tekemättä mitään. Yritettiin arvuutella keskenämme kuka oli tehnyt tämän rikoksen. Oli helpotus kun tuo kohde loppui.

Vierailija
134/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta siivoustyötä tehneenä en edes valittanut kun hotellihuoneesta löytyi likainen kahvikuppi. Jätin vain kupin pöydälle ja lapun päälle tekemättä isompaa showta asiasta. Ja helpotin seuraavaa siivousta lähtiessämme ja otin likaiset lakanat valmiiksi pois sängystä.

Vierailija
135/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet omaan elämään tyytymätön, joka kaipaa valtaa?

Vierailija
136/136 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin koulussa siivoamassa pahimpaan kura-aikaan ja lapset kantoivat kengissään hiekkaa käytäville ja rappusiin joka välitunti. Kuitenkin minun työ oli mopata tilat kerran päivässä. Yksi opettaja useamman kerran ihmetteli "kun on aina niin likaista", oli ihmeissään kun kerroin että tosiaan lattiat mopataan kerran päivässä enkä juokse ympäriinsä koko päivää päivystämässä jokaista hiekkakasaa. Usein valituksia tulee silloin kun tilojen käyttäjät eivät ymmärrä mitä kyseisissä tiloissa siivotaan milloin tai kuinka usein. Luullaan että siivoojan kuuluu pitää paikat tahrattomana koko päivän. 

Tämä.

Moni tuntuu luulevan että siivoojat siivoaa vähän fiilispohjalta tai niin että heti kun huomaa likaa tai hiekkaa jossain niin rientää siivoamaan just sen kohdan. Jotkut ei vaan tajua että se on tarkkaan määritelty mitä siivotaan, milloin ja montako kertaa päivässä/viikossa.

Kyllä se käytännössä on fiilispohjaista välillä kuten mikä tahansa työ.

Vaikka olisi täsmälleen samat askelmäärät ja tehtävät joka päivä, niin joskus on aidosti hitaampi kuin toisina päivinä. Yksikin väärä valinta edellisenä päivänä, niin se kostautuu heti. Tai jos nukut vähemmän, olet aidosti hitaampi vaikka kuinka tuntuisi ettet ole. Et saa aidosti elää vapaasti fiilispohjalta, koska heti kun jokin muuttuu, se vaikuttaa sun minuuttiaikatauluun.

Ulkoilu sunnuntaina kaverin kanssa? No way, pitää palautua töistä. Häät? Ok, mutta sitten olet surkea seuraavalla viikolla, koska et pysty samaan urheilusuoritukseen vapaa-aikasi suhteen. Puoliso? Vain sillä ehdolla ettette tee mitään, mikä rasittaa kroppaa, koska et suoriudu työstäsi ellet saa maata sohvalla. Riita? Vain jos se on rakentava voit suoriutua töistäsi kuten kuuluu. Kuluttavat riidat vievät työaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän