Aktiivimalli TOIMII!
Asiantuntijoiden aktiivimalli toimii, ja työllisyys paranee, ja mikä TURHA älämölö siitäkin nostettiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/se-toimii-sittenkin-ekonomisti-arvio…
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ne, joihin aktiivimalli ei toimi, voisi lähettää vaikka venäjälle.
Jaa minä ainakin alan olla valmis lähtemään kohta Venäjälle. Ei tämä nyky-Suomi vastaa enää minun mielikuvaa hyvinvointiyhteiskunnasta, työlemämä on keskituloisellekin duunarille aika mahdoton, burn out jo ennen kolmeakymppiä, kun on tunnollista sorttia... Ei ihme, ettei nykynuoria kiinnosta työelämä, kun ei se tänä päivänä sisällä elämää, vaan pelkkää työtä ilman kiitosta. Sieltä ne on ne esi-isätkin rajan takaisesta Karjalasta joten sinne vois itse lähteä downsiftaamaan johonkin pikkumökkiin viljelemään ja omia elukoita kasvattamaan. Onneksi omat vanhemmat opetti käsitöitä. Pärjäisin varmasti paremmin siellä.
Että pitäkää vaan tämä lottovoitto itsellänne. Aktiivimalli ei työllistä kuin kelan henkilökuntaa.
Hallitus nostaa työllisyyttä palkkaamalla Kelaan ja te-toimistoon väkeä ja ostamalla kurssituksia yksityisiltä firmoilta. Haluan tietää, mikä on tämän paniikkitoimenpiteen osuus työllisyystilanteen parantamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kokemukset-tyottomien-haastat…
Miksei toimisi, toimiihan työttömien haastattelukin vaikka senkin piti saattaa Suomi tuhoon ja tulikiveen.
Kuka ja missä on väittänyt tuollaista?
https://www.vauva.fi/keskustelu/2833396/tyottomien-kiusaaminen-ja-kyyky…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2652144/mika-hyoty-tuolla-tyottomien-ha…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2797195/yritykset-paasevat-tekemaan-tyo…
Pelkkää kurjuutta siitä piti tulla.
Valmisteluvaiheessa esitetyn kritiikin tarkoitus ei ole toimia ennustajana, vaan vaikuttaa siihen asiaan, mitä ollaan tekemässä. Kritiikillä on voinut olla vaikutusta siihen, miten nämä haastattelut on hoidettu.
Niin, tuostahan piti alunperin tulla bisnes ministerien kavereiden firmoille. Sitten kuultiin, että piti kaikkia inhottavia lakeja noudattaa ja mönkään meni. Nyt on sitten "hoidettu haastatteluja" niin, että joillekin työttömille on soitettu silloin tällöin joutavanpäiväisiä puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ne, joihin aktiivimalli ei toimi, voisi lähettää vaikka venäjälle.
Niskalaukaus tulisi halvemmaksi.
Ainakin se olisi rehellisempi tapa. Aktiivimalli pakottaa orjatöihin ja pilipali kursseille. Niitä oikeita töitä kun on hyvin harvoille.
Globaali talous elpyy ja työllisyys paranee huolimatta Suomen hallituksen toimista. Hyvähän se on omia aktiivimallin piikkiin, kun se todellisuudessa aiheuttaa vain kustannuksia todellisten työllisyysvaikytysten sijaan. Katsokaa itse esim. EU:n työllisyystilastot.
Kaikki työnhakuvalmennukset ovat täynnä, ainakin Helsingissä.
Onhan se kurjaa nostaa peffa sohvalta, kun on niin kivaa vaan olla. Tutti suuhun ja jatkoa loikoilulle. Eilen kysyttiin yhdeltä ulkomaalaiselta (uutiset), miksi ei ollut kiinnostunut autotehtaan työstä. " Työnantaja ei anna asuntoa ja palkka huono." Se siitä. Kotiin tulee varmaankin mukavasti tukia. On jo oppinut maan tavoille. Tässä otsasuonet pullistuu, kun veetättää.
Yksikään tuon kohteeksi mahdollisesti joutuvista kuntoutuspaikassani, moni n 60- vuotias, ei kyllä todellakaan koe että "toimii" vaan murehtivat raha-asioita ja sitä kun kukaan ei jostain kumman syystä palkkaa 60- vuotiaita.
Ei työttömien tosiasiallinen määrä vähene vaikka tilastot kaunistuvatkin.
Tilastot kaunistuu ja laskentatapoja muutellaan.
Tosiasiallisesti työllisyyden kasvu perustuu suurimmalta osaltaan silmänkääntötemppuihin.
Asian voitte todennäköisesti vahvistaa helposti tutkimalla tarkemmin sitä, miten on palkkasummat ja työtuntien määrät kasvaneet, onko ostovoima kasvanut selvästi, onko velkaantuminen saatu kuriin, onko Suomeen tullut jotakin selvää kysynnän kasvua ulkomailta joka toisi huimasti lisää korkeapalkkaisia töitä....
Että taitaapa noi tilastojen lukemiset olla aika lailla epäsynkronissa näiden muiden tietojen kanssa.
Halpatyötuntien määrän kasvu ei todellakaan ole sellaista talouden ja työllisyyden kasvua mitä Suomessa tarvitaan.
Sipilän oikeistomielinen hallitus ajaa lähinnä osakkeenomistajien asiaa, ja sitä kuvastaa toteutetut KiKy-toimetkin koska ne tehtiin vain ns. "puoliväliin", eli työntekijöiltä kyllä tingittiin, mutta KiKyn oikein toimiakseen vaadittavat toimet myös osakkeenomistajille yms. jätettiin tekemättä.
Eli kuppaaminen suomalaisen työn kysynnästä ja kannattavuudesta senkuin jatkuu, ja tietenkään kukaan ei investoi sellaiseen maahan sen enempää rahaa kuin omaa työpanostaankaan, jos kannattavuus ei ole kunnossa tai jos se kannattavuus perustuu huomattavaan pääoman riskiin (esim. talouskupla jota vain väkisin kannatellaan kansalle kalliiksi käyvillä ratkaisuilla)
Oliko tuossa huomiotu se, että jo yhden päivän työskentely viikossa tarkoittaa, että ihminen tilastoidaan työlliseksi. Sillä saadaan tilastoja kaunisteltua, mutta ei työttömästä työntekijää. Älkää ymmärtäkö väärin, en halua vastustaa aktiivimallia pelkästä vastustamisen ilosta. Minä haluan että työtä haluava työtön löytäisi työtä jolla elättää itsensä ja päivä viikossa ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuossa huomiotu se, että jo yhden päivän työskentely viikossa tarkoittaa, että ihminen tilastoidaan työlliseksi. Sillä saadaan tilastoja kaunisteltua, mutta ei työttömästä työntekijää. Älkää ymmärtäkö väärin, en halua vastustaa aktiivimallia pelkästä vastustamisen ilosta. Minä haluan että työtä haluava työtön löytäisi työtä jolla elättää itsensä ja päivä viikossa ei riitä.
Ei minulle ole mitenkään merkityksellistä se että onko se yksi päivä viikossa vai kaksi.
Olennaista on se että HINTA em. päivästä on kohdallaan.
Jos yhden päivän työskentelyllä on riittävän korkea hinta, saahan sillä hyvän palkan.
Mutta tietenkään näin ei ole.
En minä tee töitä siksi että mulla olisi työtunteja tai työpäiviä.
Mä teen töitä siksi, että mä saan siitä työstä RAHAA, ja siinä ilman muuta katsotaan myös sen työn tuntihintaa yms.
En voi syödä niitä työtunteja.
Voin syödä vain sitä rahaa mitä työstäni saan, ja rahan määrä tietenkin yritetään säätää niin isoksi kuin mahdollista. Ja liian pienillä rahoilla ei tehdä töitä lainkaan, näin tää vaan menee.
Siis, syödään rahaa tarkoittaa sitä ruokaa mitä sillä rahalla saa. Ei jaksa saivarrella.
Ihmiset hakee nyt eläkkeelle etc. Ei ihmiset ole työllistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimisi, toimiihan työttömien haastattelukin vaikka senkin piti saattaa Suomi tuhoon ja tulikiveen.
Miks ihmeessä kaikkia negatiivisuuksia on sitten huudettu näistä uudistuksista? Kaikkihan toimii, eli kuka negakampanjaa oikein lietsoo?
Mikä sulla nyt toimii? Aktiivimalli on juuri nimenomaan luotu kaunistamaan työttömyystilastoja. Ei sillä oikeesti kukaan työllisty. Ei edes 18 tunniksi.
Kuinka moni tuttu työtön on oikeesti löytänyt töitä tai aktivoitunut? Mä tunnen 5 ja yksi on valittu kurssille joka on kerta viikkoon ja viimeks kävivät kävelylenkillä ja tekivät kasvissosekeittoa. Ei taida auttaa 56-vuotiasta entistä lakitoimiston sihteeriä tuo kurssi työllistymään. Lopuille neljälle ei ole tullut kutsun kutsua mistään. Yksi heistä ollut erittäin aktiivinen ja soitellut paikkoja ja käynyt esittäytymässä. Otti selvää että saisi jotain työllistämistukeakin työnantajalle kunhan pääsisi vaan töihin. Ei mitään apua.
Toinen myös aktiivinen muttei noin tarmokkaasti ole etsinyt mutta saisi myös tuon tuen. Ei kelpaa työntekijäksi.
Kolmannelle sanotaan aina se perinteinen että on kouluttautunut liikaa eikä viihtyisi. On oikeastaan lopettanut hakemisen.
Neljäs huithapeli ei välitä mistään ja tuskin työllistyy ikinä mihinkään. Mutta siinä kyllä voittaisi vaan kaikki osapuolet.
Ei tunnu aktiivimalli vaikuttavan pitkäaikaistyöttömiin. Saavat pois otettavan summan sitten Kelasta. Sama kai mistä sen rahan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks ihmeessä kaikkia negatiivisuuksia on sitten huudettu näistä uudistuksista? Kaikkihan toimii, eli kuka negakampanjaa oikein lietsoo?
Haastatteluista ei enää juurikaan huudella, koska ei niistä mitään varsinaista haittaa ole. Mutta ei niistä ole myöskään hyötyä. Ei se 5 minuutin puhelu auta yhtään ketään työllistymisessä. Virkailija soittaa ja kysyy kuulumiset. Toivottaa tsemppiä ja siinä se. On naurettavaa pelleilyä väittää että nuo muutaman minuutin mittaiset haastattelut ihan oikeassa elämässä vaikuttais juuta tai jaata työttömyyteen.
Sama aktiivimallin kanssa. Ei työttömien kurittaminen lisää työpaikkoja. Suomen ongelma on, ei työhaluttomat työttömät vaan työpaikkojen puute. Eikä sitä puutetta paikata sillä, että keksitään työttömille uusia velvollisuuksia.
Valmisteluvaiheessa esitetyn kritiikin tarkoitus ei ole toimia ennustajana, vaan vaikuttaa siihen asiaan, mitä ollaan tekemässä. Kritiikillä on voinut olla vaikutusta siihen, miten nämä haastattelut on hoidettu.