Aktiivimalli TOIMII!
Asiantuntijoiden aktiivimalli toimii, ja työllisyys paranee, ja mikä TURHA älämölö siitäkin nostettiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/se-toimii-sittenkin-ekonomisti-arvio…
Kommentit (45)
Mun kohdalla se toimi. Ei se uhka työttömyysrahan pienentymisestä, sehän nyt oli ihan yhtä tyhjän kanssa joku alle 5%. Mutta mulla työllistymissuunnitelma auttoi työllistymään. Tosin en tiedä mistä asti se nykyinen systeemi on ollut, tuliko se jo kesällä? Joka tapauksessa tämä 3kk välein uusittava suunnitelma. Mulla oli siellä yhtenä tehtävänä käydä TE-toimiston järjestämissä soveltuvissa rekrytilaisuuksissa. En löytänyt sieltä oikein mitään sopivaa, mutta menin sellaiseen joka ei ollut ihan nounou. Tilaisuuden jälkeen oli mahdollisuus lyhyeen haastatteluun ja käytin senkin hyväkseni, koska harvoin hakemuksia lähettämällä minnekkään haastatteluun olen päässyt. Ajattelin sen niin, että se on mahdollisuus työnantajallekin nähdä, että tässä on ihan tolkun ihminen vaikka työtön onkin. Sanoin haastattelussa, että tulin tänne rekrytilaisuuteen avoimin mielin ja että toivottavasti minuunkin voidaan suhtautua avoimin mielin. Ja nyt olen jo kolmatta viikkoa töissä, pienellä palkalla ja sellaisessa hommassa, mitä monet halveksivat, mutta jossa en itse näe ongelmaa. Palkka tulee yksityiseltä sektorilta ja työ on ihan ok, mitä nyt välillä tulee kiukkuisia tai uhkaavia tilanteita asiakkaiden kanssa.
Ilman tällaista pienimuotoista patistelua olisin saattanut jäädä vielä katselemaan, löytyisikö jotain sopivaa ja mieluisaa työtä, joka edes jollain tavalla sivuaisi koulutusta. Ansiosidonnaista oli vielä muutama kuukausi jäljellä. Nyt sain tuloihin muutaman sadan euron korotuksen ja vältyin siltä tulojen romahdukselta, mikä olisi tullut työmarkkinatuen myötä.
Koska olin pitkään työtön, firma sai minusta palkkatukeakin vuoden ajaksi. Työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva ja tuo palkkatuki toivottavasti takaa sen, ettei heillä ole kiire hankkiutua minusta eroon vaikken oppisi hommia ihan yhtä nopeasti kuin jotkut muut.
En tiedä onko tällä työllistymiselläni mitään buustia talouteen. Nyt saatan ehkä ottaa raidat hiuksiin taas kerran vuodessa, mutta tuskin lisään muuten kulutusta. Ylimääräiset rahat menee asuntolainaan ja eläkesäästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu aktiivimalli vaikuttavan pitkäaikaistyöttömiin. Saavat pois otettavan summan sitten Kelasta. Sama kai mistä sen rahan saa.
Monilla on töissäkäyvä puoliso, jonka myötä työttömyyspäiväraha on ainoa tuki. Mutta ei tuo 4,65% leikkaus itsessään ole mikään sellainen, joka saisi muuten saamattoman työttömän reipastumaan työnhakuun ja vielä onnistumaan työn saamisessa. Kyllä siinä tarvitaan vähän muutakin.
Itselläni oli vielä ansiosidonnaista (1350€/kk) muutaman kuukauden verran jäljellä, mutta kesäkuussa häämötti jo työmarkkinatuki (800€/kk) ja joulukuussa 700€/kk lapsikorotuksen poistumisen myötä. Vaikka olin tiedostanut tilanteen jo pitkään, tarvitsin silti työnhakuun tukea, jota sain uravalmennuksen kautta, johon pääsin TE-toimiston kautta. Tarvitsin vähän sellaista sparrausta, tsemppausta, psyykkausta, miksikä sitä nyt voisi sanoa. Ikävä sanoa, että mieheltä en minkäänlaista kannustusta saanut :-(
Onneksi pääsin töihin, vaikkakin pienellä palkalla. Olin jo aikalailla menettänyt toivoni, vaikka olen vasta 47-vuotias.
Toimihan se zyklon-B myös ihan mainiosti ja halvalla.
Omalla kohdalla ei mitkään aktiivimallit, uhittelut, rankaisut, painostukset eikä mitkään muutkaan kepittämiset ole auttaneet yhtikäs mitään vaan pikemminkin päin vastoin olen lukenut entistä tarkemmin lakipykälät tietääkseni varsin hyvin että käytännössä yhtikäs mitään ei tarvii tehdä jos ei kiinnosta.
Mutta, on tässä muutakin.
SE oli erittäin POSITIIVINEN muutos joka tapahtui reilu vuosi sitten, kun alkoi nämä "itsensätyöllistäjien" ja "kevytyrittäjien" mahdollisuuksien parantamiset, esim. se oli erittäin hyvä muutos että nykyisin lyhytaikaisia yrittäjyyteen rinnastettavia työkeikkoja ei enää vahtailla pahemmin eikä niistä tule sanktioita kuten aiemmin.
Kannattaa sekin huomata, että koko tämän "sanktio"-touhun takana on myöskin nykyiset työmarkkinajärjestöt, hehän ovat työn kysynnän/tarjonnan kartelliensa avulla jo ikäänkuin kaapanneet valtiossa vallan myös työttömien perustuslaillisista oikeuksista.
Eli, mitä enemmän markkinoita saadaan auki kaikille, sen parempi. Näillä sanktio yms ajatuksilla voi pyyhkiä värisilmää, kyllä asia on niin että se on kylmä kova käteinen raha ja riittävästi sitä, joka ainoastaan voi tilanteen ratkaista, ja se tapahtuu käytännössä työn kysyntää lisäämällä (josta vastaa valtion hallinto koska se on ainoa taho joka ns. "ohjaa taloutta").
Eli jos siellä nyt joku valtiollinen taho näitä lukee, niin pankaa jo noi rangaistus ja sanktio ajattelut kokonaan pois ne ei ole perustuslain sopimusvapaudenkaan mukaista toimintaa, vaan mieluummin markkinoita auki niin paljon, että riittävän moni työttömistä löytää omat ansaintatapansa vaikka jostakin täysin uudenlaisista toimialoista mitä ei Suomessa vielä edes tiedetä.
Tilastoleikkiähän tuo on. Tilastokeskuksen mukaan työttömien määrä on vähentynyt vain 4000 kun taas TE-toimistojen mukaan yli 34000. https://tilastokeskus.fi/til/tyti/