Hyi hitto ja yäks, käärmeet
alkaneet tulla ihmisten ilmoille.
Ei nyt sentään päivittäin tarvis näyttäytyä......
Nyt ei lenkille tee yhtään mieli lähteä...
Kommentit (15)
Kyyt on kyllä mielen kiintoisia eläimiä,meilläpäin niitä näkee paljon.
Käärmeet ovat arkoja ja pakenevat sinua ensin kuin sinä niitä. Jos onnistut jonkun yksilön näkemään et kuitenkaan tule näkemään kaikkia alueen käärmeitä. Kyllä niitä on, jos alueella viihtyvät.
ihminen tuhoaa käärmeen luontaisia elinympäristöjä ja myrkyttää käärmeen ruokia!
"Ravintonaan kyyt käyttävät etenkin myyriä, hiiriä sekä päästäisiä, ja niiden lisäksi sisiliskoja ja sammakoita sekä harvemmin linnunpoikasia ja -munia. Kyy löytää ravinnon tarkalla hajuaistillaan, jota tukee liikkeen havaitsemiseen erikoistunut näköaisti."
-70 luvulla oli hyvä kesätienesti, kerättiin eläviä kyykäärmeitä tyhjiin viinapulloihin ja myytiin lääketehtaalle. Uusilta metsäautoteiltä sai päivässä parikymmentäkin/päivä. Maksoivat hyvin.
Mulla on kotipihalla aina lapio käden ulottuvilla ja autoa ajaessa pienellä ohjaus liikkeellä helppo ajaa yli. Turha niistä on hikeä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne näy tiellä heti, jos joku käärme on. Aika kaukaakin. Ellet pellolle mene tai kivikkoon, saappaat. Käärme on vain eläin, ei voi ulkomuodolleen mitään.
Lenkkireittinä myös polkuja...
Kukaan asfalttitiellä lenkkeile....
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne näy tiellä heti, jos joku käärme on. Aika kaukaakin. Ellet pellolle mene tai kivikkoon, saappaat. Käärme on vain eläin, ei voi ulkomuodolleen mitään.
Ei näy. Itse otin hiekkatiellä aurinkolasit silmiltä sen takia, koska tien yli kaartuu puita ja varjostaa sitä, ja ajattelin, että sitten huomaan käärmeet. Mutta niin vain kävi, että käärme makasi paikallaan pitkin pituuttaan tiellä, reunasta keskiosaan päin, ja astuin suoraan sen nenään eteen kävelylenkillä. Onneksi oli rantakäärme. Toisen kerran melkein pyöräilin kyyn yli, joka makasi samalla tavalla tiellä poikittain. Samalla tiellä ja melkein samassa kohtaa. Nyt on alkanut kyseinen tie puistattaa, kun siinä on käärmeitä niin paljon, eikä niitä edes huomaa kuin vasta kohdalla.
Kyytä ei kannata elättää povellansa.
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet ovat arkoja ja pakenevat sinua ensin kuin sinä niitä. Jos onnistut jonkun yksilön näkemään et kuitenkaan tule näkemään kaikkia alueen käärmeitä. Kyllä niitä on, jos alueella viihtyvät.
Omalla kohdallani se olen aina ollut minä, joka on joutunut väistämään käärmettä. Olen noin viisi kertaa törmännyt käärmeeseen, eikä koskaan ole käärme minua lähtenyt pakoon, vaan minä olen joutunut sitä varomaan, kun käärme ei mihinkään siirry.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotipihalla aina lapio käden ulottuvilla ja autoa ajaessa pienellä ohjaus liikkeellä helppo ajaa yli. Turha niistä on hikeä ottaa.
Kyy on luonnonsuojelulain nojalla rauhoitettu vuodesta 2023 alkaen. Rauhoitettuun eläinlajiin kuuluvan yksilön tappaminen ja pyydystäminen sekä tahallinen häiritä ja vahingoittaminen on kielletty. Jos pihapiirissä oleileva kyy aiheuttaa uhkaa ihmiselle tai kotieläimelle, sen saa tarvittaessa ottaa kiinni ja siirtää.
Olen koko ikäni harrastanut suunnistusta ja tasan kerran olen kyykäärmeen nähnyt luonnossa. Bike parkissa lämmitteli keväällä alamäkipyöräreitin aurinkoisella bermillä.
Mielummin kyykäärme pihassa kuin 9 punkkia polvitaipeessa. Syövät pois punkkien isäntäeläimiä.
Käärmeitä on näkynyt liikaa viime vuosina, nimittäin politiikassa vasemmalla laidalla.
Käärmeet ovat kiehtovia ja kauniita eläimiä.