Löysin tyttäreni housujen taskusta pillereitä, tunnistaako joku?
Housut olivat pyykkikorissa, ja minulla on tapana käydä vaatteiden taskut läpi ennen koneeseen heittämistä ikävien yllätyksien välttämiseksi (tyttö jätti kerran paperia taskuun, kaikki vaatteet ja kone olivat töhnän peitossa jälkeenpäin). Löysin takataskusta muutaman elmukelmuun käärityn pillerin, joiden takana lukee Roche 2 (?).
Tyttö on 18-vuotias, tällä hetkellä vielä reissussa muutaman ystävänsä kanssa. Palailee myöhemmin illalla tai aikaisin huomenna, jolloin aion ottaa asian puheeksi hänen kanssaan.
Osaisikohan kukaan kertoa mulle, mitä nuo pillerit ovat? Mihin tarkoitukseen niitä käytetään ja miksi? Mitä tekisitte minun tilanteessani?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivatril ei ole paniikkihäiriölääke, vaan rauhoittava.
Rauhoittavat soveltuvat paniikkihäiriöön.
Rivatril on nimenomaan ahdistus- ja paniikkikohtauksiin tarkoitettu täsmälääke.
Samoin Opamox, joka on kuitenkin vesiliukoisempi ja siltä osin miedompi eli se ei jää elimistöön liian pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omia reseptilääkkeitään tarvitse kuljettaa kelmutettuna farkun taskussa.
Jos on paniikkikohtauksia varten niin moni pitää, koska se tuo mielen rauhan.
Kelmutettu pilleri tuo mielenrauhaa?
Huumaavialääkkeitä ei sitten muuten ylipäätään kannata kanniskella mukanaan, ilman reseptiä tai alkuperäispakkausta, saati kelmutettuna taskussa, jotta näkyy että lääke on oikeasti määrätty käyttöön. Poliisi on noista aika kiinnostunut löytäessään.
Ap:n tyttö on päihteiden väärinkäyttäjä, ei mitään epäselvää
Sen kelmun saa nopeasti pois. Tuo mielenrauhaa tietää, että paniikkikohtuaksen voi lopettaa. No tuskin poliisi käy taskuja kaivelemassa ja jos resepti kotona on niin ei siitä kovin suuriin ongelmiin joudu. Ei poliisi muuta tekisi jos kiinnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, siitä syystä ne ovat paniikkihäiriölääkkeitä koska ne rauhoittavat nopeasti!
Vai meinaatko että paniikkihäiriöpotilaalle pitäisi antaa buranaa ja depressiolääkettä? :D
Noita Rivatrilejä ei muuten kovin helposti mltään lääkäriltä enää saa, joten siksi voisin epäillä että ne on saatu jostain muualta....
Vierailija kirjoitti:
50 luvulla tyttö olis saanu sellasen selkäsaunan että pillerit olisi unohtunut välittömästi.
Vuonna 1962 Suomen apteekeista poistui heroiini, morfiini, metamfetamiini, amfetamiini, barbituraatit ja muita vastaavia. Sitä ennen ei ollut ikä rajaa ja reseptiä ei tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdekäytössä usein tavattu lääke tuo Rivatril. Normaalisti käytetään epilepsian hoidossa.
No ei tasan käytetä:D!!! Ne on bentsoja rillut ,pössi!!
Lääkkeillä voi olla useampi kuin yksi käyttötarkoitus.Minulla on tuttu, joka käyttää rilluja epilepsian hoitoon ja toinen joka käyttää niitä ahdistukseen.
Joku väitti, ettei paniikkihäiriötä hoideta rauhoittavilla, mutta ne nimenomaan ovat ainoita jotka auttavat kun tulee paniikkikohtaus(toki käytetään myös mielialalääkkeitä ehkäisemään kohtauksia).
Täysin älytöntä myös väittää, ettei pillereitä voi unohtaa, rauhoittavat vaikuttavat heikentävästi muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, siitä syystä ne ovat paniikkihäiriölääkkeitä koska ne rauhoittavat nopeasti!
Vai meinaatko että paniikkihäiriöpotilaalle pitäisi antaa buranaa ja depressiolääkettä? :D
Kyllä depressiolääkkeitä paniikkihäiriöön määrätään. Eri asia on, että onko siinä järkeä.
No takataskussa elmukelmussa Rivatrillit ovat nimenomaan viihdekäyttöön. Uskon kyllä, että ne voivat sinne unohtua ja varsinkin nuorilla tuntuu olevan melkein alitajuinen tarve jäädä kiinni.
Kyseessä on "benzo". Bentsodiatsepiinien käyttö on yleensä sekakäyttöä, jolloin niitä napsitaan yhdessä alkoholin kanssa. Alkoholi ja bentsodiatsepiinit vahvistavat toistensa vaikutusta eli pönttö menee todella sekaisin. Yhdistelmä on vaarallinen ja saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksena mm. kuoleman.
Ota asia heti puheeksi lapsesi kanssa.
^ Eteläisen Euroopan apteekeista saa pirtua ilman reseptiä. Kysyvät vaan minkäkokoinen pullo laitetaan.
Millaisen kuoleman bentsot ja alkoholi voivat aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Millaisen kuoleman bentsot ja alkoholi voivat aiheuttaa?
Molemmat lamaa hengitystä. Alkoholista voi yksistään lähteä henki, bentsot varmastikkin voimistaa vaikutusta.
Mä käytän noita sosiaaliseen ahdistukseen. Poistaa pelon eikä tule paniikkikohtauksia. Ei myöskään tee pöhnäistä oloa toisin kuin muut bentsot. Mitä nämä kommentit on että olisi vahvoja rauhoittavia??? Miten teillä nuo vaikuttaa, kun itselläni ei oikein mitenkään fyysisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Toivoin vähän, että kyseessä olisi jokin lääke jota tyttö käyttäisi itse eikä olisi kehdannut syystä tai toisesta kertoa, mutta epilepsiaa hänellä ei todellakaan ole.
Miten nämä toimii viihdekäytössä ja miksi? Sekava ja epäonnistunut, surullinenkin olo, olen luullut että meillä on todella avoimet välit tyttären kanssa ja että voisimme keskustella aroistakin aiheista.
ap
Ihana, niinkuin et olisi osannut itse googlettaa pillereitä!
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä provo, mutta narkit ei todellakaan unohtele pillereitä minne sattuu.
Tämä onkin vasta aloitteleva narkki. Menetetty tapaus silti.
Onko av-mammat jotenkin lystikkäällä tuulella vai tosissaanko täällä povataan tästä tytöstä narkkaria :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno provo ja osoittaa ap:n "ammattitaitoa" että on a) tiennyt rivatrillin (käyttäjä?) b) on osannut hakea hyvään provoon oikean aineen.
Sitten se huonompi juttu. Narkit eivät todellakaan unohtele "arvokkaita" tabuja mihinkään.
Ehkäpä ap:n tytär ei olekaan narkki vaan on saanut jostain Rivatrilia kokeiltavaksi.
No siinä tapauksessa entistä epäuskottavampaa unohtaa ne housujen taskuun.
Minulla on tarvittaessa otettavat lääkkeet minigrip pussissa taskussa. Lääkkeet eivät tosiaan ole kokoajan mielessä, minä kyllä tarkastan taskut ennen koneeseen laittamista, nuoret unohtavat tämänkin joskus.
Pyykkikoneessamme on pesty avaimia, nauloja, puhelin, paperi nenäliinoja ja rahaa.
Minä oon pessyt rahaa (50eu) ja pankkikortin. Taskuun jääneet. Pankkikortti toimi ja raha haalistui
Mä olen pessyt kännykän ja mp3-soittimen, nykyään todellakin tarkistan taskut pyykätessä 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä depressiolääkkeitä paniikkihäiriöön määrätään. Eri asia on, että onko siinä järkeä.
Mielialalääkkeitä tietenkin määrätään kaikkiin vaivoihin, mutta kyllä hoitavan lääkkeen lisäksi määrätään rauhoittavia kohtauksia varten.Yleensä kylläkin hyvin mietoja, mutta kai se riippuu paniikkihäiriön vakavuudesta.
Olisipas ollut todella vaikeaa itsekin googlettaa roche 2.
Apuuuvaa. Mun miehen taskusta löytyi eri värisiä pillereitä, niissä lukee m&m. Onko nuo jotain nuorisoekstaasia, mitä häh? Tehty ihan karkin näköisiksi"