Yli vuoden jatkunut ihon kutina ilman muita oireita?
Mikähän voisi selittää pitkäänjatkunuttu kutinaa ilman muita iho-oireita? Mitään ihottumaa, punoitusta tai nyppyjä ei ole ollut. Kutina jatkunut yli vuoden. Muilla samassa taloudessa ei ole kutinaa.
Allergioita tai sairauksia ei ole, verikokeita otettu useasti ja kaikki arvot hyviä ja ei ole mitään lääkitystä ollut tänä aikana. En ole raskaana enkä käytä alkoholia.
Ei lemmikeitä. Pesuaineet (ihmisen ja pyykin) hajusteettomia allergiaystävällisiä enkä käytä hajuvesiä tai kosmetiikkaa.
Kun olen ollut matkalla 2vk pois kotoa kutina on ollut ihan samanlaista sielläkin. Kesällä jopa kutina on ollut pahempaa kuin talviaikaan kun on kuuma ja iho hikinen niin iho oikein kihisee.
En osaa yhdistää kutinaa mihinkään vaikka olen siitä pitänyt päiväkirjaa.
Vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta kutisee mutta ei öisin en kutia, pahinta kutina on päivisin ja iltaisin siis.
Kutinaa on jokapuolella kroppaa, pahiten säärissä, käsivarsissa ja selässä ja kyljissä. Toisina päivinä kutina on paljo voimakkaampaa ja pistelevämpää, joskus kutina voi olla poissa useita päiviä tai pari viikkoa mutta palaa aina takaisin jossain kohtaa.
Ihorasvat tai antihistamiinit ei auta kutinaan. Lääkärissä olen käynyt monta kertaa yksityisillä ihotautilääkäreillä mutta eivät ole osanneet sanoa mitään. Viimeinen toivo oli koepalan otto mutta lääkärin mukaan koepalaa ei voida ottaa koska ihossa ei ole mitään muutoksia tai nyppyjä tai ihottumia.
Sellaisen olen huomannut, että kutina on voimakkaampaa vaatteet päällä kuin ilman vaatteita ja tummiin vaatteisiin saattaa joskus jäädä paljon valkoisia ihohippuja. Tästä syystä en varmaan öisin juuri kutia kun nukun ilman vaatteita. Vaatteiden materiaali ei vaikuta kutinaan.
Kommentit (91)
Maksaongelmat aiheuttavat kutinaa. Syötkö lisäravinteita / vitamiinilisiä?
Jotkut lääkkeet tai e-pillerit syynä?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lääkkeet tai e-pillerit syynä?
En käytä mitään pillereitä. Edes hormonaaslista ehkäisyä
Vierailija kirjoitti:
Onko maksa-arvot katsottu?
On useasti
Kokeile vielä vaihtaa pesuaineet eri merkkiin. Syyhy?
Sokeriarvot? Myös sokerirasitustesti. Myös siniselle ja harmaalle värille voi olla allerginen. Sininen huopa on monia allergisoiva.
Maksa-arvot voivat olla normaalit, vaikka siellä häikkää olisikin.
Voi olla että hermostosi on vain ylivirittynyt ja tykittää sinulle "liikainformaatiota" iholtasi joka tuntuu ihan autenttisena kutinana. Eli ongelmasi on fyysinen mutta syy tavallaan psyykkinen.
Mielialalääkitys, terapia jne.
Syyhyä olen epäillyt mutta kaikki ihotautilääkärit kieltäneet koska:
- ihossa yli vuoteen ei nyppyjä tai viivoja
- kutinaa ei öisin
- kutina ei ole sietämätöntä tai erityisen voimakasta eikä pistä raapimaan ihoa
- perheessä muut eivät kutise
Tälläkin hetkellä iho kutiaa sääristä ja kyljistä ja iho hilseilee siten että vaatteiden sisäpuolella paljon vaaleaa ihohilsettä
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että hermostosi on vain ylivirittynyt ja tykittää sinulle "liikainformaatiota" iholtasi joka tuntuu ihan autenttisena kutinana. Eli ongelmasi on fyysinen mutta syy tavallaan psyykkinen.
Mielialalääkitys, terapia jne.
Tai vähemmän älylaitetta.
Eikö aplle auta voiteet?
Olen kokeillut kortisonia voiteena ja pillerinä, 4 eri antihistamiinipilleriä ja hydrokortisonivoidetta mutta mikään ei ole edes vähentänyt kutinaa saati poistanut. Tällä hetkellä en enää käytä mitään valmistetta.
Outoa kutinassa on se, että yhtäkkiä se voi päiviksi tai muutamaksi viikoksi hävitä tai ainakin lievittyä niin etten kutinaa enää huomaa mutta aina kutina palaa takaisin. On vain tiettyjä yksittäisiä päiviä kun kutina on erittäin voimakasta ja jopa jo sietämätöntä.
Olen miettinyt voiko kuiva iho aiheuttaa tämän kaiken ja sopiiko se tähän kuvaukseeni?
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut kortisonia voiteena ja pillerinä, 4 eri antihistamiinipilleriä ja hydrokortisonivoidetta mutta mikään ei ole edes vähentänyt kutinaa saati poistanut. Tällä hetkellä en enää käytä mitään valmistetta.
Outoa kutinassa on se, että yhtäkkiä se voi päiviksi tai muutamaksi viikoksi hävitä tai ainakin lievittyä niin etten kutinaa enää huomaa mutta aina kutina palaa takaisin. On vain tiettyjä yksittäisiä päiviä kun kutina on erittäin voimakasta ja jopa jo sietämätöntä.
Olen miettinyt voiko kuiva iho aiheuttaa tämän kaiken ja sopiiko se tähän kuvaukseeni?
Kuulostaahan se loogisimmalta selitykseltä, jos kerran ihokin hilseilee. Kai sä rasvaat itseäsi säännöllisesti? Yksi selitys voi olla joku ruoka-aine. Sinuna kokeilisin jättää esim. maitotuotteet kokonaan vähäksi aikaa.
Voimakas ja liian pitkään jatkunut stressi.
Mulla oli tuollaista, mutta sitten aloin rasvaamaan Canodermilla (ihotautilääkäriltä reseptillä) ja Ceridal lipogeelillä koko vartaloa, niin kutina helpottui. Heti jos en rasvaa, alkaa päivän päästä taas. Kokeile. Myös ceridal suihkutettava öljy auttaa. Ei ollut näppyjä, ei mitään, pelkkää kutinaa. Syön lisäksi Omega tyrnikapseleita.
Onko sinulla 2 vuoden sisällä ostettu uusia huonekaluja? Mulla kutittaa kalustelevy ja asuin pitkään tilassa, jossa oli kalustelevyistä huoneilmaan tulleita päästöjä (koska en tajunnut aluksi mistä kutina johtui), niin reagoin pitkän aikaa myös vähäisiin pitoisuuksiin muualla.
Syötkö tarpeeksi rasvaista ruokaa? Lisää vaikka oliiviöljyä ruokaan. Pese välillä perusrasvalla, vaikka Aqualan L, ei saippualla. Älä käytä liian kuumaa vettä.
Eikö kukaan lääkäri ole sanonut että sulla voisi olla atooppinen iho. Atooppinen iho on kuiva ja aiheuttaa lisää kuivuessaan kutinaa. Siihen ei auta kuin rasvaus, rasvaus ja rasvaus koska atoopikoilla ihon oma rasvantuotanto on puutteellinen. Kaikilla ei välttämättä lehahda atooppiseksi ihottumaksi joka on läiskikäs kutiseva iho vaan iho on kuiva ja kutiseva. Oikean rasvan löytäminen voi olla vaikeaa, sillä joillekin toimii joku toiselle toinen. Paras rasva on keramideja sisältävä sillä atoopikolta puuttuu ihosta kosteutta säilyttävä keramidi. Rasvaa heti suihkun jälkeen, jolloin iho on kosteimmillaan. Hiki juuri voi ärsyttää kutisevaa ihoa joten suihkussakäyntiä ei kannata vältellä kun muistaa rasvata.
Tämä siis sillä oletuksella että muut sairaudet on poissuljettu esim. maksan ongelmat oirelevat ihon kutinana esim maksasyöpä voi tehdä näin. Serkulla oli näin että iho kutisi, se oli sitten se syöpä.
Lisäys: luonteeltaan kutina ei ole mitään voimakasta yhden kohdan sietämätöntä kutinaa mutta pikemminkin kiusallista kutinan ja pistelyn väliltä olevaa ja paikkaa vaihtavaa.
Niin paljon en kutise että pitäisi raapia ihoa koska kutina yhdessä kohdassa loppuu nopeasti jolloin ei ole tarvetta alkaa raapia