Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin Suomeen saadaan lapsivapaita kahviloita, ravintoloita, hotelleja, kulkuneuvoja? Ulkomailla aika yleisiä nykyään.

Vierailija
18.02.2018 |

Aika monia paikkoja tullut vastaan parin vuoden sisään niin USAssa ja Euroopassa joissa lapsikieltokyltit heti ovella. Aikuiset tietää mennä niihin sitten keskenään ja tietävät saavansa viettää rauhallista iltaa ilman omien tai toisten lasten meteliä.

Olisiko markkinarako täälläkin?

Kommentit (293)

Vierailija
221/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä ravintoloita, joissa ei käy lapsia, on pilvin pimein, niin voisitteko kertoa pääkaupunkiseudulta pari sellaista, jossa ei takuuvarmasti ole yhtään ainutta lasta silloin, kun minä haluan käydä ravintolassa lounaalla, kiitos. Ja nyt pitää siis saada ehdoton varmuus siitä, että siellä ei lapsia ole kun sinne menen eikä niitä sinne tule sinä aikana kun minä siellä olen. Kiitos jo etukäteen kun tiedätte pilvin pimein tällaisia takuuvarmasti aina täysin lapsettomia paikkoja! 😊

Usein käymiäni ravintoloita ovat mm Vltava (Elielinaukiolla), Tapas Barcelona (Wanhalla Kauppakujalla), Jord (Kampin kauppakeskuksessa) ja Maithai (Annankadulla). Näissä en ole koskaan nähnyt lapsiperheitä, vaikka asioinkin niissä usein. Samoin, jos sulle riittää lounaaksi pieni tapas-ateria, niin Ravintola Ooster (Rautatieasema). Sielläkään en ole koskaan nähnyt lapsia, mutta tuolla kyllä joisin lasin viiniä tapasten kanssa eli ei ehkä sovi työpäivän lounasravintolaksi. 

Ja vielä Barilla Española Eerikinkadulla ja Koto Lönkalla. 

Ja vieläkin lisään tähän, että ravintolaa valitessa kannattaa katsoa sen sijaintia ja pohjaratkaisua. Jos ravintolaan ei voi ottaa lastenvaunuja tai -rattaita sisään vaan ne olisi jätettävä kadulle, voit olla melko varma, että ravintolassa ei ole pieniä lapsia (esim tuo Maithai). Tai jos ravintola on sokkeloinen, siellä on paljon rappusia ja muita vastaavia vaaranpaikkoja eikä lapsille ole järjestetty mitään viihdykettä, voit jälleen olla melko varma, ettei siellä ole lapsiasiakkaita (esim Vltava). 

Vltavassa en ole käynyt, mutta Maithaissa olen ja olen monesti nähnyt siellä lapsia. Ei nyt mitään taaperoikäisiä mutta vähän isompia kylläkin. Ei se ainakaan mikään varma lapseton paikka ole.

Lapsia on tietysti monen ikäisiä. Maithai on hyvä esimerkki ravintolasta, jossa ei ole tilaa vaunuille vaan ne pitää jättää kadulle ravintolan ulkopuolelle, joten ei tosiaan ole taaperoikäisiä siinä ravintolassa.

Vltavassa ruokaravintola on ylimmässä kerroksessa. Mä luulen, että sinne ei lapsiperheet eksy myöskään sen vuoksi, että alemmat kerrokset ovat pubeja. Suosittelen käymään, jos tsekkiläinen ruoka kiinnostaa. Olen käynyt siellä syömässä kymmeniä kertoja kertaakaan törmäämättä lapsiin. Ja lapsilla tarkoitan nyt tässä yhteydessä alle teini-ikäisiä....kaikista kun ei voi oikein tietää, ovatko 15 vai 18 v :) Mutta enpä ole kyllä pahemmin teini-ikäisen näköisiäkään siellä nähnyt. 

Vierailija
222/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että olisikin ihanaa! Olen ollut lapsivapaassa hotellissa yhden loman, ja se oli niin rentouttavaa. Menen jatkossakin jos löydän.

minusta lapsivapaa lento olisi ihan parasta. Tai ainakin niin että osa koneesta olisi vain aikuisille. Saisi varmemmin tehtyä töitä.

BUSINESS LUOKKAAN EI SAA TUODA PIENIÄ LAPSIA

Kyllä ainakin Finnairilla on lapsia businessluokassa. Olen nähnyt monta kertaa. Myös Teri Niitti -kohu sattui busineksessä jos satutte muistamaan. Siellä oli siis vauva.

Mutta aloitetta vaan Finnairille. Jos tarpeeksi moni haluaa lapsivapaita lentoja ja on valmis maksamaan siitä palvelusta, niin kyllä niitä tulee.

Ei se palstalla kitisemällä parane. Mutta ei kannata pidättää hengitystä kokonaan lapsettomia lentoja odotellessa.

Tuon takia lennän kaikilla muilla lentoyhtiöillä paitsi Finnairilla. Useimpien lentoyhtiöiden bisnesluokissa ikäraja on ollut 8 ja jossain jopa 10 tai 12.

Niillä niin surkea palvelukin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa lapset, aikuiset ja jopa koirat ovat illallisella n. Klo 21:n jälkeen ravintoloissa. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
224/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Takapajuisessa, metsäläiskansaisessa Suomessa niiden ideaa ei ensinnäkään tajuta koska täällä perusajattelumalli on lapsikeskeinen.”

No ei ole. Euroopassa on huomattavasti normaalimpaa ottaa lapset mukaan kaikkialle. Ja silti lounaalla juodaan vähän viiniäkin. Suomen lehdistä bongaan jutut joissa haukutaan lapsia ja äänekkyyttä. En Keski- tai Etelä-Euroopassa.

Suomessa käydään ylipäätään vähemmän ulkona syömässä. Etenkin paremmissa ravintoloissa.

Ulkomailla ne paikalliset perheet tai pikemminkin suvut käy illalla syömässä klo 19 alkaen perheravintoloissa jonka jälkeen iltakävelyllä esimerkiksi rantabulevardilla. Lapset kunnioittavat vanhempia eivätkä keskeytä heidän jutteluaan ja lapsi saa vihaiset katseet tai pienen läpsäisyn jos korottaa vähänkään ääntään, eikä siellä sallita että lapset juoksevat pitkin ravintolaa koska heillä on tylsää ja koska ei ole iPadeja.

Vierailija
225/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa lapset, aikuiset ja jopa koirat ovat illallisella n. Klo 21:n jälkeen ravintoloissa. Ei mitään ongelmaa.

Lapset ja koirat juoksentelevat siellä pitkin ravintolaa kiljuen?

Vierailija
226/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa paikallinen pikkupoika kysyi ravintolassa isältään että saako hän nousta pöydästä ja mennä katsomaan ravintolan akvaariossa uivia kaloja. Vasta kun isänsä sanoi kyllä saat, niin poika nousi pöydästä ja pyysi jopa anteeksi muilta aikuisilta vierailta eli äidiltä, mummolta ja papalta, sekä vanhemmilta sisaruksiltaan.

Suomessa paikallinen pikkupoika makasi ravintolan lattialla ja vinkua kitisi kun olisi hengenhädässä, oli ensin kaatanut tuolinsa jota äitinsäkään ei käynyt nostamassa, ja lapsi valitti huutamalla lattiatasolta että kun ei jaksa odottaa tyhmää ruokaa. Äitinsä antoi hänelle karkin, lapsi nousi ylös, karkki putosi maahan ja lapsi sai raivokohtauksen. Tuo äiti ei koskaan pyytänyt lasta olemaan hiljempaa ja selittänyt että lapsi häiritsee muita ruokavieraita. Myhäili vaan sen näköisenä että on itseensä ja lapseensa erittäin tyytyväinen.

Joten olisi suotavaa että edes jonkin tasoiset peruskäytöstavat osattaisi ennenkuin lapsia viedään ravintoloihin.

Vierailija
227/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Takapajuisessa, metsäläiskansaisessa Suomessa niiden ideaa ei ensinnäkään tajuta koska täällä perusajattelumalli on lapsikeskeinen.”

No ei ole. Euroopassa on huomattavasti normaalimpaa ottaa lapset mukaan kaikkialle. Ja silti lounaalla juodaan vähän viiniäkin. Suomen lehdistä bongaan jutut joissa haukutaan lapsia ja äänekkyyttä. En Keski- tai Etelä-Euroopassa.

Suomessa käydään ylipäätään vähemmän ulkona syömässä. Etenkin paremmissa ravintoloissa.

Muissa maissa opetellaan pöytätavat perheen ja suvun kanssa ensin, ja sitten lapset viedään vasta julkisiin ravintoloihin.

Vierailija
228/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa paikallinen pikkupoika kysyi ravintolassa isältään että saako hän nousta pöydästä ja mennä katsomaan ravintolan akvaariossa uivia kaloja. Vasta kun isänsä sanoi kyllä saat, niin poika nousi pöydästä ja pyysi jopa anteeksi muilta aikuisilta vierailta eli äidiltä, mummolta ja papalta, sekä vanhemmilta sisaruksiltaan.

Suomessa paikallinen pikkupoika makasi ravintolan lattialla ja vinkua kitisi kun olisi hengenhädässä, oli ensin kaatanut tuolinsa jota äitinsäkään ei käynyt nostamassa, ja lapsi valitti huutamalla lattiatasolta että kun ei jaksa odottaa tyhmää ruokaa. Äitinsä antoi hänelle karkin, lapsi nousi ylös, karkki putosi maahan ja lapsi sai raivokohtauksen. Tuo äiti ei koskaan pyytänyt lasta olemaan hiljempaa ja selittänyt että lapsi häiritsee muita ruokavieraita. Myhäili vaan sen näköisenä että on itseensä ja lapseensa erittäin tyytyväinen.

Joten olisi suotavaa että edes jonkin tasoiset peruskäytöstavat osattaisi ennenkuin lapsia viedään ravintoloihin.

Mutta, tuo suomalainen lapsi oli aivan varmasti taas joku ERITYISLAPSI, niinhän ne täällä nykyään selittää kaikista hankalista lapsista jotka eivät tottele tai ymmärrä sanan EI sisältöä! Sellaisia joiden annetaan terrorisoida muita ihmisiä ja koko ympäristöä.

Miksi ne useimmiten hyvin käyttäytyvät ja tottelevaiset lapset eivät ole koskaan erityislapsia? :)

Vierailija
229/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tosi paljon lapsivapaita hotelleja, mekin varattiin! 💏

Vierailija
230/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä ravintoloita, joissa ei käy lapsia, on pilvin pimein, niin voisitteko kertoa pääkaupunkiseudulta pari sellaista, jossa ei takuuvarmasti ole yhtään ainutta lasta silloin, kun minä haluan käydä ravintolassa lounaalla, kiitos. Ja nyt pitää siis saada ehdoton varmuus siitä, että siellä ei lapsia ole kun sinne menen eikä niitä sinne tule sinä aikana kun minä siellä olen. Kiitos jo etukäteen kun tiedätte pilvin pimein tällaisia takuuvarmasti aina täysin lapsettomia paikkoja! 😊

Usein käymiäni ravintoloita ovat mm Vltava (Elielinaukiolla), Tapas Barcelona (Wanhalla Kauppakujalla), Jord (Kampin kauppakeskuksessa) ja Maithai (Annankadulla). Näissä en ole koskaan nähnyt lapsiperheitä, vaikka asioinkin niissä usein. Samoin, jos sulle riittää lounaaksi pieni tapas-ateria, niin Ravintola Ooster (Rautatieasema). Sielläkään en ole koskaan nähnyt lapsia, mutta tuolla kyllä joisin lasin viiniä tapasten kanssa eli ei ehkä sovi työpäivän lounasravintolaksi. 

Kiitos paljon sinulle. Näihin ravintoloihinko siis on lapsilta pääsy kielletty, vai kuinka käytännössä varmistetaan se, että sinne ei lapsia tule?

Vierailija
231/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu Suomessa, koska sivistymättömät ja huonosti koulutetut perusmammat hikeentyy siitä ja alkaa kuvittelemaan että tuollainen ikärajallinen paikka on jokin lapsiviha-salaliitto juuri hänen lastaan kohtaan.

Ja mitä sitten? Paikka kaatuu, kun mamma lapsineen ei tue sitä?

Monet niistä ei varmasti käsitä sitä että sinne voi mennä ilman niitä lapsia. Mammat alkavat räksyttää Somessa ja vaativat kaikkia boikotoimaan paikkaa koska se sattuu olemaan lapsivapaa.

Mammat boikotoi mielellään niitäkin paikkoja, jonne varta vasten houkutellaan lapsia. Turussa oli viihtyisän oloinen kahvila, joka oikein mainosti itseään lapsiystävällisenä paikkana, oli isot leikkinurkkaukset ja keskeinen sijainti ja kaikki. Kuljin siitä ohi päivittäin ja tyhjä se useimmiten oli, kunnes parin vuoden sisällä meni kokonaan nurin. Mammoille on kai tärkeämpää ängetä "tavallisiin" kahviloihin pilaamaan muidenkin kahvittelunautinto.

Harmi, etteivät yrittäjät kokeilleet muuttaa sitä lapsivapaaksi, kun alkuperäinen konsepti ei kerran toiminut. Ainakin minä olisin pysähtynyt siellä usein kotimatkalla kupposelle.

Vierailija
232/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon sinulle. Näihin ravintoloihinko siis on lapsilta pääsy kielletty, vai kuinka käytännössä varmistetaan se, että sinne ei lapsia tule?

Ei ole lapsilta pääsy kielletty, mutta on erittäin epätodennäköistä, että törmäät niissä lapsiin, varsinkaan häiriköiviin pikkulapsiin. Jos Vltavassa törmäät yhtään minkään ikäisiin lapsiin, kannattaa laittaa lottokin vetämään, koska sulla on silloin "poskettoman tuurin päivä". 

Vierailija
233/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä Barilla Española Eerikinkadulla ja Koto Lönkalla. 

Ja vieläkin lisään tähän, että ravintolaa valitessa kannattaa katsoa sen sijaintia ja pohjaratkaisua. Jos ravintolaan ei voi ottaa lastenvaunuja tai -rattaita sisään vaan ne olisi jätettävä kadulle, voit olla melko varma, että ravintolassa ei ole pieniä lapsia (esim tuo Maithai). Tai jos ravintola on sokkeloinen, siellä on paljon rappusia ja muita vastaavia vaaranpaikkoja eikä lapsille ole järjestetty mitään viihdykettä, voit jälleen olla melko varma, ettei siellä ole lapsiasiakkaita (esim Vltava). 

Näin, kiitos.

Tampereella Palavereissa, Ukkometso.. Harald, Näsinneula..

Lounaalle Plevnaan, neljään vuodenaikaan..

Näitä on ihan julmetusti.

En mä kyllä nyt ymmärrä tätä kouhkaamista.

Mites Rovaniemi?

Vierailija
234/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsilta pääsy kielletty, mutta on erittäin epätodennäköistä, että törmäät niissä lapsiin, varsinkaan häiriköiviin pikkulapsiin. Jos Vltavassa törmäät yhtään minkään ikäisiin lapsiin, kannattaa laittaa lottokin vetämään, koska sulla on silloin "poskettoman tuurin päivä". 

Eli käytännössä ulkopaikkakuntalaisten ja turistien täytyy osata kysyä neuvoa nettipalstalta ja sen jälkeen vain toivoa saavansa nauttia lapsivapaasta lounaasta? Kun taas mikäli kaupungissa olisi edes se yksi oikeasti lapsilta kielletty ravintola, niin ne jotka haluavat valita lapsivapaan ravintolan, voisivat mennä sinne ja muut sitten niihin muihin kaupungin ravintoloihin. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Miksi ihmeessä Suomessa sitten masinoidaan someraivo ja ravintoloitsija suunnilleen lynkataan julkisesti, jos hän edes kokeilee tällaista?

Vierailija
235/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä ulkopaikkakuntalaisten ja turistien täytyy osata kysyä neuvoa nettipalstalta ja sen jälkeen vain toivoa saavansa nauttia lapsivapaasta lounaasta? Kun taas mikäli kaupungissa olisi edes se yksi oikeasti lapsilta kielletty ravintola, niin ne jotka haluavat valita lapsivapaan ravintolan, voisivat mennä sinne ja muut sitten niihin muihin kaupungin ravintoloihin. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Miksi ihmeessä Suomessa sitten masinoidaan someraivo ja ravintoloitsija suunnilleen lynkataan julkisesti, jos hän edes kokeilee tällaista?

Hyviä kysymyksiä. Kysymällä suosituksia niiltä, joilla on kokemusta, saa yleensä ihan hyviä vinkkejä ihan mistä tahansa asiasta. Minusta voisi jokaisessa kaupungissa olla tuollainen lapseton ravintola tai useampiakin, mutta itse vaan mietin, että kuinka kannattava sellainen ravintola olisi jollain pienemmällä paikkakunnalla. Enkä ymmärrä someraivoakaan, koska eihän tässä oltaisi viemässä lapsiperheiltä mahdollisuutta käydä ravintoloissa vaan ainoastaan joissakin ravintoloissa. Onhan ennenkin ollut ja nykyäänkin on ravintoloita, joissa lapsiperheet eivät käy. Ehkä taustalla on ne perheet, joissa vanhemmat ovat opettaneet lapsilleen sekä pöytä- että käytöstavat jo ennenkuin lasten kanssa on menty ravintolaan eivätkä hekään halua asioida samoissa ravintoloissa Wili-Oliwereiden kanssa? En osaa sanoa. 

Pääsääntöisesti kuitenkin voi sanoa, että ainakin Helsingissä, jos menee arkisin lounasaikaan mihin tahansa ravintolaan syömään, harvemmin törmää lapsiin. Lapset kun ovat koulussa tai päiväkodissa. Viikonloppuisinkin lapsiperheitä näkyy lounasaikaan lähinnä kauppakeskusten ravintoloissa (ja juu, Kamppi, Forum ja Kluuvikin ovat kauppakeskuksia eli vaikka ovatkin Helsingin ydinkeskustassa, ovat myös kauppakeskuksia) sekä näissä perinteisissä lapsiperheille suunnatuissa ravintoloissa. 

Omalla kohdallani en kaipaa "lapsilta kielletty" -ravintoloita, koska löydän lapsivapaita ravintoloita muutenkin. 

Vierailija
236/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää illalla ravintolaan nii saatte juopotella ja rentoutua rauhassa ilman että se räkäkusipaska pieni ihminen häiritsee sinua olemassaolollaan viereisestä pöydässä.

Vierailija
237/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aina huomaan sääliväni rattaidensa kanssa hääriviä mammoja. Tuntuu että jälkeläistensä putkahdettua maailmaan,näiden naisten älykkyysosamäärä alenee vähintään puoleen.

Toivon todellakin että Suomeen saadaan nämä lapsivapaat paikat. En pysty syömään kiljuvien,sikailevien lasten ollessa paikalla.

Vierailija
238/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää illalla ravintolaan nii saatte juopotella ja rentoutua rauhassa ilman että se räkäkusipaska pieni ihminen häiritsee sinua olemassaolollaan viereisestä pöydässä.

Tästähän nyt ei ollut tässä ketjussa kyse. 🤔

Vierailija
239/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomia ravintoloita vastaan minulla ei ole mitään, mutta nään punaista aina kun suomen kieltä raiskataan. Ei ole olemassa sanaa lapsivapaa, se on lapseton. Älkää ottako mallia ruotsin kielestä. Vai pitäisikö suomen kielessä sallia esim. tällainen lause:

Hiusvapaa ja lapsivapaa nainen meni rahavapaana ja huolivapaana ravintolaan, jossa tilasi itselleen aivovapaalta tarjoilijalta laktoosivapaan ja munavapaan annoksen vain siksi, että halusi ärsyttää ravintolan suvaitsevaisuusvapaata ja onnivapaata omistajaa.

Riennä, lennä suomen kieli!

Vierailija
240/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihapuhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän