Milloin Suomeen saadaan lapsivapaita kahviloita, ravintoloita, hotelleja, kulkuneuvoja? Ulkomailla aika yleisiä nykyään.
Aika monia paikkoja tullut vastaan parin vuoden sisään niin USAssa ja Euroopassa joissa lapsikieltokyltit heti ovella. Aikuiset tietää mennä niihin sitten keskenään ja tietävät saavansa viettää rauhallista iltaa ilman omien tai toisten lasten meteliä.
Olisiko markkinarako täälläkin?
Kommentit (293)
Jos näille ravintoloille, joissa lapset ovat siis ihan erikseen kiellettyjä olisi kysyntää, niitä ihan varmasti olisi. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että tällaisia olisi. Pitää varmaan kysyä ravintoloista että miksi ei ole.
Koko asetelma on kummallinen, koska ravintoloita joissa ei joko käy ollenkaan lapsiperheitä tai käy hyvin, hyvin harvoin, on pilvin pimein. Tässäkin on mainittu jo vaikka kuinka monta ja se on vasta pintaraapaisua. Ravintola-ala on niin kilpailtua ja niitä on vaikea saada kannattamaan, että useimpien on mahdotonta kieltäytyä maksavista asiakkaista. Silti asiakkaat valikoituvat aika hyvin ravintoloiden tyylin mukaan.
En tiedä missä ihmeen paikoissa te käytte, jos aina ja joka kerta siellä on huutavia ja meuhkaavia, kuolaavia ja hammastikkujaheitteleviä lapsia syömässä. Itse en ole törmännyt moiseen ikinä, en edes hotellien ketjuravintoloissa.
Kotimaassa ainakin Haikossa on lasten pääsyä rajattu kylpylään ja esim. Sokos Hotel Koli:n kylpylässä on sääntö, ettei alle 18-vuotiaat pääse sinne klo 16 jälkeen (hiihtolomaviikoilla ovat yleensä pidentäneet klo 18 saakka). On varmasti lukuisia muitakin.
Veikkaan ettei kokonaan lapsivapaa hotelli Suomessa oikein pysyisi pystyssä, mutta laittakaa ihmeessä aloitteita ketjuille ja yksittäisille hotelleille. Ehkä joku rohkea kokeilee?Koska asiakaskunta olisi rajattu, niin hintataso olisi varmasti korkeampi, mutta se ei varmaan haittaisi? Voittehan te vaikka alkuun ehdottaa hotelleille lapsivapaita kerroksia niin ei osu se huutava koliikkivauva naapurihuoneeseen.
Junassa voi ostaa paikan extra-luokasta. Tuskin on lapsia ellei juna ole muuten jo äärimmäisen täysi ja siellä on ollut ainoat vapaat paikat ja pakko matkustaa.
Kannattaa myös laittaa reippaasti aloitteita Finnairille ja matkatoimistoille lapsivapaista lennoista. Aivan varmasti jos nämä kannattavat, niitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
raha ratkaisee kirjoitti:
Kaverini asuu lähiössä, jossa rivissä 3 kaljakuppilaa
Kuppila1 tuopin hinta 2,5 eur : asiakkaat haisee kuselle ja ryynit rinnoilla
Kuppila2 tuopin hinta 3,5 eur : asiakkaat nuhjuisia , mut semi ok
Kuppila3: tuopin hinta 6 eur : ravintola viihtyisä , asiakkaat töissäkäyviä
Tarinan opetus:
Kaikissa sosiaaliluokissa on tyhmiä juoppoja, joilta ottaa rahat pois?
Ja tämä liittyy tähän ketjuun....niin miten....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että olisikin ihanaa! Olen ollut lapsivapaassa hotellissa yhden loman, ja se oli niin rentouttavaa. Menen jatkossakin jos löydän.
minusta lapsivapaa lento olisi ihan parasta. Tai ainakin niin että osa koneesta olisi vain aikuisille. Saisi varmemmin tehtyä töitä.
Eikä tarvisi katsella penkeillä pomppivia lapsia ja kuunnella sitä huutoa.
5 tähteä kirjoitti:
Käyn lomillani 5 tähden hotelleissa.
Thaimaassa saman rannan toisessa päässä oli aurinkomatkojen lapsiperheille suunnattu resortti.
Kävelimme huviksemme resortin altaalle.
Allas haisi virtsalle..siellä pienet lapset leikkivät iloisesti kiljuen..Iloisesti palailimme ihanalle poolillemme..puhdas vesi ja hiljaisuus
Juurikin näin! Siis mikä IHANA rauha onkaan majoittuessa lapsivapaisiin hotelleihin! Luksusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että olisikin ihanaa! Olen ollut lapsivapaassa hotellissa yhden loman, ja se oli niin rentouttavaa. Menen jatkossakin jos löydän.
minusta lapsivapaa lento olisi ihan parasta. Tai ainakin niin että osa koneesta olisi vain aikuisille. Saisi varmemmin tehtyä töitä.
BUSINESS LUOKKAAN EI SAA TUODA PIENIÄ LAPSIA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl me tässä Tampereen alueella mennään Classic Amerikan dineriin viiden pennun kanssa, mä imetän siä kans! (varoitus)
Miehen kanssa mennään sit keskustaan johonki Grilliin tai muuhun jos halutaan olla kahdestaan. En oo nähnyt siellä 15 vuoden aikana lapsia kello 19. 00 jälkeen ikinä.
Mut en tiä, ehkä olen viisaampi kuin monet jotka tarvii sitten erityistä ohjausta.
The Grill ei ollut edes toiminnassa 15 vuotta, joten ei siellä tosiaan ole 15 vuoden aikana voinut nähdä sen enempää lapsia kuin ketään muutakaan. Toisekseen The Grill on lopettanut = sitä ei enää ole ollut olemassa pariin vuoteen. Kolmanneksi ei taida erityisemmin tulla käytyä ns. paremmissa ravintoloissa kun "vakioravintolan" lakkaaminenkaan ei ole tiedossa, joten niillä harvoilla kerroilla ei voi tehdä kattavia päätelmiä.
Ellei sitten kyse ollut grillillä käymisestä. Oletin, että ravintola The Grillistä oli puhe, johon ei enää pitkään aikaan ole voinut mennä millään kokoonpanolla.
Kyllä me ollaan melkein tuo 15 vuotta grillissä käyty ja nytkin muutaman kerran Purpurissa, samat naamat.
Tuo nyt oli esimerkki.
Tampereella on ihan älyttömästi hyviä ravintoloita, kaksin emme dineriin mene vaan ajellaan keskustaan, se oli pointti.
Ihme kun kaikki ei sitä valintaa osaa tehdä.
No ette te kyllä tosiaan ole voineet käydä Grillissä 15 vuotta tai edes melkein, kun se toimi vain 12 vuotta.
Ja jos kertoo, että meNEE Grilliin (preesensissä), niin pointti on että ei tiedä kyseisen paikan lopettaneen toimintansa jo ajat sitten. En minäkään voi sanoa meneVÄNI Hämeensiltaan tanssimaan, vaikka olisin siellä joskus käynyt joraamassa, koska sitä ei enää ole olemassa. Jos sanon, siitä huomaa vain se etten todellakaan käy paljoa baarissa kun en edes tiedä että paikka jossa väitän käyVÄNI, ei ole enää olemassa.
Tällä ei sinänsä ole väliä, mutta jos aiheena on ravintolat, joissa käy tai ei käy lapsiperheitä, ei ole oikein vakuuttavaa olla asiantuntija sellaisen ravintolan suhteen, jossa käy niin harvoin että luulee sen edelleen olevan olemassa vaikka se on lakannut jo n. 2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa mennään lastenehdoilla etelään, hotelli sen mukaan. Kahden mennään pariskuntahotelliin. Hyvä että löytyy molempia! Täällä on ihme vänkääjiä!
Suomalaiset tunkee vauvoineen jopa häämatkalaisten suosimiin hotelleihinkin, ja paikan päällä kamala huuto kun hotellissa ei ole syöttötuoleja, lastensänkyjä, lastenaltaita tai mitään lapsiin liittyvää. Kyse siitä että ollaan niin ääliöitä ettei osata kunnolla vieraita kieliä eikä sen myötä osata lukea hotellikuvauksia että kenelle ne on lähinnä tarkoitettu. Noloa heille, sillä hotellihan saa käännyttää kaikki alle 18 vee vieraat.
Tuossa on palveluntarjoajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinan opetus:
Kaikissa sosiaaliluokissa on tyhmiä juoppoja, joilta ottaa rahat pois?Ja tämä liittyy tähän ketjuun....niin miten....?
MITÄ KALLIIMPI RAVINTOLA, TAI HOTELLI SITÄ VÄHEMMÄN LAPSIA
Ja tämä liittyy mihin miten? Minulla on tuttavamies, joka on akateemisesti koulutettu, koulutustaan vastaavassa päällikkötason työssä ja käy halpakaljakuppilassa, koska a) siellä on iso screeni jolta katsoa peliä, b) kalja on halpaa ja c) ihmiset mukavia eikä pönötetä. Tämän kertoi itse kun kysyin, miksi sä siellä käyt kun ns. fiksumpiakin pubeja on ja se kaljan hinta ei ole sulle "se juttu".
Sinänsä ei liity aiheeseen, mutta ihmiset voivat valita kaljakuppilansa muutenkin kuin oletetun "statuksen" perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Finnairilla on lapsia businessluokassa. Olen nähnyt monta kertaa. Myös Teri Niitti -kohu sattui busineksessä jos satutte muistamaan. Siellä oli siis vauva.
Mutta aloitetta vaan Finnairille. Jos tarpeeksi moni haluaa lapsivapaita lentoja ja on valmis maksamaan siitä palvelusta, niin kyllä niitä tulee.
Ei se palstalla kitisemällä parane. Mutta ei kannata pidättää hengitystä kokonaan lapsettomia lentoja odotellessa.
Olen nähnyt pari kertaa Mika Häkkisen business luokassa koko perheensä kanssa, ettäs kehtaa! Menisi economyyn ettei häiritse ketään lapsiensa kanssa! Toivottavasti myös muut rikkaat tajuavat että vaikka rahaa olisi ostaa laatua niin pysyvät poissa niistä viiden tähden hotelleista jos on lapsia! Sama se vaikka saisikin vauvasängyn 😄 Siis lapsivapaat lennot tai hotelli ei minulle ole ongelma mutta huvittavaa ettei myös lapsiperheet voisi haluta laatua 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Juuri oli omalla joululennolla pari alle kouluikäistä. Vauvojakin on ollut. Harvemmin kyllä. Lyö rahaa pöytään. Kalliimpia ne aikuisten hotellitkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Takapajuisessa, metsäläiskansaisessa Suomessa niiden ideaa ei ensinnäkään tajuta koska täällä perusajattelumalli on lapsikeskeinen.
Muistatko tapauksen kun helsinkiläinen lounasravintola eristi osan ravintolasta lapsettomaksi eli pienemmän tilan joka on vain aikuisille, niin mammat huusi kilpaa mediassa ja somessa että tuonne me ei ainakaan enää mennä. Vaikka lapsiperheet olivat edelleen tervetulleita sinne isompaan tilaan jossa lapsille taisi jopa olla jokin oma nurkkaus.
Muistatko tapauksen kun helsinkiläinen illallisravintola joutui turvallisuussyistä kieltää kaksosten isot rattaat ravintolan käytävältä, niin bloggaaja avautui siitä mediassa ja somessa ja sai kaikki huutamaan että tuonne ravintolaan me ei enää mennä kun lapset eivät ole tervetulleita, vaikka kyse oli puhtaasti siitä että jos sattuisi esim. tulipalo niin rattaat olisivat tien tukkeena ja ravintolahan voi menettää toimiluvat jos eivät noudata näitä turvallisuusmääräyksiä, mutta tämä ei mennyt hurmosmammoille mitenkään jakeluun. Ravintola oli lisäksi tyypillinen aikuisten pieni intiimi illallisravintola niin moni ihmetteli sitä että pitääkö juuri sinne ängetä.
Muistatko tapauksen kun mamma vei vauvansa sushiravintolaan buffettiin ja tämä heitteli ja paiskoi niitä sushipalasia pitkin lattioita ja kaikkien piti olla sitä mieltä että se on niin suloista kun lapsi sotkee sushilla, joka ei ole sitä halvimmasta päästä olevaa ruokaa. Heille käytiin huomauttamassa asiasta, ja mamma avautui siitä mediassa ja somessa. Moni kirjoitti että kääntyi pois ovella kun paikka ei näyttänyt hygieniseltä kun sushipalasia pitkin lattioita, mutta sitten oli taas se mammalauma jotka vaati kaikkia boikotoimaan paikkaa kun se on muka lapsivastainen.
Että tällaista idiotismia Suomessa.
Jos tänne tulisi lapsivapaa hotelli tai ravintola, niin kaikki alkaisivat heti huutaa että miksi juuri heidän perheeltä kielletään se, kun ulkomailla aikuiset tajuaisivat välittömästi että hei sinne voi mennä ilman lapsia eikä siellä ole muidenkaan lapsia huutamassa.
Suomessa kaikki pahottaisivat mielensä siitä viikkokausiksi ja olisivat olleet änkemässä lapsineen juuri sinne yhteen lapsettomaan ravintolaan vain siksi koska se sattuu olemaan lapseton ravintola. Vaikka kaupungissa olisi 99,99%;sti muita ravintoloita joihin lapsilta ei olisi pääsy kielletty.
Änkeämässä siihen lapsettomaan ravintolaan...? Juurihan kirjoitit tuolla aiemmin boikotoinneista. Jos se on totta, ei kenenkään yrittäjän tarvitse tehdä erikseen lapsivapaata ravintolaa/hotellia/pomppulinnakeskusta, koska voi vain asettaa reunaehdot sellaisiksi, että pienten lasten vanhemmat lapsineen pysyvät poissa.
Ravintola saa valita asiakkaansa ja minun puolestani saa ylläpitää vaikka monoetnistä liikekeskusta (ei kyllä varmaan lainsäädännön puitteissa onnistu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl me tässä Tampereen alueella mennään Classic Amerikan dineriin viiden pennun kanssa, mä imetän siä kans! (varoitus)
Miehen kanssa mennään sit keskustaan johonki Grilliin tai muuhun jos halutaan olla kahdestaan. En oo nähnyt siellä 15 vuoden aikana lapsia kello 19. 00 jälkeen ikinä.
Mut en tiä, ehkä olen viisaampi kuin monet jotka tarvii sitten erityistä ohjausta.
The Grill ei ollut edes toiminnassa 15 vuotta, joten ei siellä tosiaan ole 15 vuoden aikana voinut nähdä sen enempää lapsia kuin ketään muutakaan. Toisekseen The Grill on lopettanut = sitä ei enää ole ollut olemassa pariin vuoteen. Kolmanneksi ei taida erityisemmin tulla käytyä ns. paremmissa ravintoloissa kun "vakioravintolan" lakkaaminenkaan ei ole tiedossa, joten niillä harvoilla kerroilla ei voi tehdä kattavia päätelmiä.
Ellei sitten kyse ollut grillillä käymisestä. Oletin, että ravintola The Grillistä oli puhe, johon ei enää pitkään aikaan ole voinut mennä millään kokoonpanolla.
Kyllä me ollaan melkein tuo 15 vuotta grillissä käyty ja nytkin muutaman kerran Purpurissa, samat naamat.
Tuo nyt oli esimerkki.
Tampereella on ihan älyttömästi hyviä ravintoloita, kaksin emme dineriin mene vaan ajellaan keskustaan, se oli pointti.
Ihme kun kaikki ei sitä valintaa osaa tehdä.No ette te kyllä tosiaan ole voineet käydä Grillissä 15 vuotta tai edes melkein, kun se toimi vain 12 vuotta.
Ja jos kertoo, että meNEE Grilliin (preesensissä), niin pointti on että ei tiedä kyseisen paikan lopettaneen toimintansa jo ajat sitten. En minäkään voi sanoa meneVÄNI Hämeensiltaan tanssimaan, vaikka olisin siellä joskus käynyt joraamassa, koska sitä ei enää ole olemassa. Jos sanon, siitä huomaa vain se etten todellakaan käy paljoa baarissa kun en edes tiedä että paikka jossa väitän käyVÄNI, ei ole enää olemassa.
Tällä ei sinänsä ole väliä, mutta jos aiheena on ravintolat, joissa käy tai ei käy lapsiperheitä, ei ole oikein vakuuttavaa olla asiantuntija sellaisen ravintolan suhteen, jossa käy niin harvoin että luulee sen edelleen olevan olemassa vaikka se on lakannut jo n. 2 vuotta sitten.
No 12 vuoden aikana en ole siellä nähnyt lapsia :D kuten en Haroldissa tai Stefanssissa tai Tiiliholvissa tai h&h. ssa.
Viimeksi käytiin jossain kintsussa, en muista nimeä.. Ei ollut lapsia.
Dinerissa oli lapsia ja jonkun lapsi itki.
Prisman hesessä oli lapsia mut ne ei itkenyt.
En muista hammastikkuja tai tahmaa tai räkää tai muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Finnairilla on lapsia businessluokassa. Olen nähnyt monta kertaa. Myös Teri Niitti -kohu sattui busineksessä jos satutte muistamaan. Siellä oli siis vauva.
Mutta aloitetta vaan Finnairille. Jos tarpeeksi moni haluaa lapsivapaita lentoja ja on valmis maksamaan siitä palvelusta, niin kyllä niitä tulee.
Ei se palstalla kitisemällä parane. Mutta ei kannata pidättää hengitystä kokonaan lapsettomia lentoja odotellessa.
Niin, niittikin vaan vetäs herneet nokkeliin kun joku imetti.
Ja täällä vedetään herneet nokkeliin kun onkin lapsia ehkä joskus jossain jopa kaupassa ja kadulla.
Ihan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saa tuoda ja osa tuokin. Harvemmin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä ravintoloita, joissa ei käy lapsia, on pilvin pimein, niin voisitteko kertoa pääkaupunkiseudulta pari sellaista, jossa ei takuuvarmasti ole yhtään ainutta lasta silloin, kun minä haluan käydä ravintolassa lounaalla, kiitos. Ja nyt pitää siis saada ehdoton varmuus siitä, että siellä ei lapsia ole kun sinne menen eikä niitä sinne tule sinä aikana kun minä siellä olen. Kiitos jo etukäteen kun tiedätte pilvin pimein tällaisia takuuvarmasti aina täysin lapsettomia paikkoja! 😊
Usein käymiäni ravintoloita ovat mm Vltava (Elielinaukiolla), Tapas Barcelona (Wanhalla Kauppakujalla), Jord (Kampin kauppakeskuksessa) ja Maithai (Annankadulla). Näissä en ole koskaan nähnyt lapsiperheitä, vaikka asioinkin niissä usein. Samoin, jos sulle riittää lounaaksi pieni tapas-ateria, niin Ravintola Ooster (Rautatieasema). Sielläkään en ole koskaan nähnyt lapsia, mutta tuolla kyllä joisin lasin viiniä tapasten kanssa eli ei ehkä sovi työpäivän lounasravintolaksi.
Ja vielä Barilla Española Eerikinkadulla ja Koto Lönkalla.
Ja vieläkin lisään tähän, että ravintolaa valitessa kannattaa katsoa sen sijaintia ja pohjaratkaisua. Jos ravintolaan ei voi ottaa lastenvaunuja tai -rattaita sisään vaan ne olisi jätettävä kadulle, voit olla melko varma, että ravintolassa ei ole pieniä lapsia (esim tuo Maithai). Tai jos ravintola on sokkeloinen, siellä on paljon rappusia ja muita vastaavia vaaranpaikkoja eikä lapsille ole järjestetty mitään viihdykettä, voit jälleen olla melko varma, ettei siellä ole lapsiasiakkaita (esim Vltava).
Vltavassa en ole käynyt, mutta Maithaissa olen ja olen monesti nähnyt siellä lapsia. Ei nyt mitään taaperoikäisiä mutta vähän isompia kylläkin. Ei se ainakaan mikään varma lapseton paikka ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä liittyy mihin miten? Minulla on tuttavamies, joka on akateemisesti koulutettu, koulutustaan vastaavassa päällikkötason työssä ja käy halpakaljakuppilassa, koska a) siellä on iso screeni jolta katsoa peliä, b) kalja on halpaa ja c) ihmiset mukavia eikä pönötetä. Tämän kertoi itse kun kysyin, miksi sä siellä käyt kun ns. fiksumpiakin pubeja on ja se kaljan hinta ei ole sulle "se juttu".
Sinänsä ei liity aiheeseen, mutta ihmiset voivat valita kaljakuppilansa muutenkin kuin oletetun "statuksen" perusteella.
Usko minua..tossa 1 kuppilassa , keskitytään olennaiseen..
Miehes kääntyis ovelta.
Siinä 3 ravintolassa käy ne töissäkäyvät
”Takapajuisessa, metsäläiskansaisessa Suomessa niiden ideaa ei ensinnäkään tajuta koska täällä perusajattelumalli on lapsikeskeinen.”
No ei ole. Euroopassa on huomattavasti normaalimpaa ottaa lapset mukaan kaikkialle. Ja silti lounaalla juodaan vähän viiniäkin. Suomen lehdistä bongaan jutut joissa haukutaan lapsia ja äänekkyyttä. En Keski- tai Etelä-Euroopassa.
Suomessa käydään ylipäätään vähemmän ulkona syömässä. Etenkin paremmissa ravintoloissa.
Käyn lomillani 5 tähden hotelleissa.
Thaimaassa saman rannan toisessa päässä oli aurinkomatkojen lapsiperheille suunnattu resortti.
Kävelimme huviksemme resortin altaalle.
Allas haisi virtsalle..siellä pienet lapset leikkivät iloisesti kiljuen..
Iloisesti palailimme ihanalle poolillemme..puhdas vesi ja hiljaisuus