Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin Suomeen saadaan lapsivapaita kahviloita, ravintoloita, hotelleja, kulkuneuvoja? Ulkomailla aika yleisiä nykyään.

Vierailija
18.02.2018 |

Aika monia paikkoja tullut vastaan parin vuoden sisään niin USAssa ja Euroopassa joissa lapsikieltokyltit heti ovella. Aikuiset tietää mennä niihin sitten keskenään ja tietävät saavansa viettää rauhallista iltaa ilman omien tai toisten lasten meteliä.

Olisiko markkinarako täälläkin?

Kommentit (293)

Vierailija
261/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syrjintää jos ravintoloitsija ei halua lapsia ravintolaansa. Paikan omistaja voi itse " valita " asiakkaansa.

Vierailija
262/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielivapaa nainen kirjoitti:

Lapsettomia ravintoloita vastaan minulla ei ole mitään, mutta nään punaista aina kun suomen kieltä raiskataan. Ei ole olemassa sanaa lapsivapaa, se on lapseton. Älkää ottako mallia ruotsin kielestä.

Höpsis, lapsivapaa se on. Sanoilla lapsivapaa ja lapseton on sama ero kuin englannin sanoilla childfree ja childless -> merkitys on täysin eri. Kieli muuttuu koko ajan ja muista kielistä tulee jatkuvasti vaikutteita, halusit sitä tai et.

Joo, ennemmin särähtää korvaan useimpien asunnonvälittäjien "Kolme h+keittiö pienellä parvekkeella"...

Ei tästä mammaraivosta enää puuttunutkaan, kuin kielipoliisi. Joku kirjoitti hyvin, että on ängättävä sellaisiin paikkoihin, mitkä melkein jo tietää "lapsivapaiksi", ihan vain ärsytys- ja häiriköintitarkoituksessa. Tuntuu varmaan lohdulliselta, kun ne kersat aiheuttaa viattomillekin kärsimystä, ettei joudu pelkästään itse selviytymään päivästä, jotka ovat aina sitä samaa, ahdistavaa ja työntäyteistä toistoa. Vahinko kiertämään. Ei kukaan voi näin mieltänsä pahoittaa, jos lapsettomat saavat jossain ryystää kaffensa rauhassa ilman ilkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ihanaa. Menisin selllaiseen ravintolaan aina, kun lapsi on viikonlopun mummolassa. Ei harmittaisi enää muiden lasten kitinät ja tyhmät jutut, kun saamme olla miehen kanssa kahdestaan.

Oma nelivuotias lapseni on todella hyväkäytöksinen. Viimeksi tänään olimme ravintolassa ja käyttäytyi kuin aikuiset. Viereisen pöydän teinit oli paljon pahempia. Närppivät ruokaa, räpläsivät puhelinta ja puhuivat todella kovaan ääneen. Yhdessä pöydässä joku esiteini makasi ravintolan sohvalla puhelin kädessä kyllästyneen näköisenä, kun vanhemmat vielä söivät.

Vierailija
264/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi mukaanluettuna olen asunut viidessä Euroopan maassa. Havaintoja ravintoloista: Lapset käyttäytyvät paremmin muissa maissa. Tietenkin joukkoon mahtuu aina muutama kiljukaula, mutta periaatteessa käytös on parempaa.

Olisiko aika alkaa opettaa hyvää käytöstä myös suomalaisille lapsille?

Tästä kommentista seuraa kyllä loanheittoa niskaani, mutta antaa tulla vaan...

Vierailija
265/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin Suomeen saadaan ravintola tai baari ylipäätään jossa ei tarvitse sietää ihmisiä? Väsyttää katsoa muita ihmisiä, jopa ärsyttää. On tämä ihmisrotu niin itsekäs ja tyhmä, kuka niitä haluaa lähelleen. Lapsivapaat menomestat käyvät minulle, mutta aikuiset on vieläkin rasittavampia. Ylipäätään turhakkeita oman napaan tuijottajia.

Jos vaan saataisiin Suomeen edes yksi ihmisvapaa baari tai ravintola. Siinä olis esimerkkiä ulkomaillekin.

Vierailija
266/293 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monia paikkoja tullut vastaan parin vuoden sisään niin USAssa ja Euroopassa joissa lapsikieltokyltit heti ovella. Aikuiset tietää mennä niihin sitten keskenään ja tietävät saavansa viettää rauhallista iltaa ilman omien tai toisten lasten meteliä.

Olisiko markkinarako täälläkin?

Hah, kävin elokuvissa ja edessäni olevalla rivillä istui perhe jossa monta lasta. Ainoa joka häiritsi elokuvan katseluani oli perheen äiti, joka kommentoi elokuvaa ja eläytyi kohtauksiin kuin pienet lapset.

Vierailija
267/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Takapajuisessa, metsäläiskansaisessa Suomessa niiden ideaa ei ensinnäkään tajuta koska täällä perusajattelumalli on lapsikeskeinen.”

No ei ole. Euroopassa on huomattavasti normaalimpaa ottaa lapset mukaan kaikkialle. Ja silti lounaalla juodaan vähän viiniäkin. Suomen lehdistä bongaan jutut joissa haukutaan lapsia ja äänekkyyttä. En Keski- tai Etelä-Euroopassa.

Suomessa käydään ylipäätään vähemmän ulkona syömässä. Etenkin paremmissa ravintoloissa.

Keski-Euroopassa ei syödä lapsilisillä ja muilla toisten maksamilla tukiaisilla, vaan omalla nettopalkalla.

Ihmetyttää, että nykyään perheillä on varaaa syödä ulkona vaikka koko ajan valitetaan että tukia ja helpotuksia ei toisilta veronmaksajilta tule tarpeeksi.

Nytkin nousi yksinhuoltajalisä ja päivähoitomaksut alenivat. Toki on rahaa taikkumatkoihin ja dinnereihin.

Milloinkohan vanhusten aliravitsemukseen vihdoin puututtaisiin?

Joo, on niissä sitten alhaisempi veroprosenttikin, ääliö.

Mä pyyhin perseitä joka kuukausi yhdellä satasella.. Ravintolaan menee tältä porukalta aina kolmatta sataa, joten saisi joku finninaama louskuleuka tahi irtoripsi prinsessa äkkilähdöt jos meidän porukkaa tulisi jossain mulkoilemaan.

Antakaa perkele ihmisten olla.

Kun ne mulkoilijat eivät ole finninaamoja louskuleukoja tai irtoripsiprinsessoja.......

Vierailija
268/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kaikille niille jotka vastustaa lapsivapaita paikkoja:

Miksi kukaan vanhempi haluaisi väkisin viedä lapsensa sellaiseen paikkaan jossa aikuiset haluavat nauttia olostaan? Pelkästään periaatteestako?

Leikitään että olis ravintola tai kylpylä joka ei kiellä mutta maine olis sellainen ettei sovi lapsille. Että siellä aikuiset nauttisivat vain.

Miksi kukaan vanhempi haluaisi viedä lapsensa niihin paikkoihin kun on muita paikkoja joilla ei ole tällaista mainetta?

Itse äitinä välttäisin lasteni kanssa tällaisia paikkoja. Tarkoitus kuitenkin varmasti olis että kaikki viihtyy ja lapseni ei varmasti viihtyisi sellaisessa paikassa jossa lapsia ei haluta asiakkaiksi..

Mikä siis on ongelma lapsivapaissa paikoissa?

En ymmärrä..

Vierailija
269/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on jo ihan riittävästi sääntöjä ja kieltoja, ei tarvita lapsikieltomerkkiä.

Oma lapseni jo teini-ikäinen ja minua pidempi pieni herrasmies, joten häntä ei mulkoilla enää paheksuvasti, kun menemme yhdessä ulos syömään, mutta minusta Suomi on jo valmiiksi lapsikielteinen monessa paikassa.

Tosin minuakin on aina ärsyttänyt vanhemmat, jotka eivät opeta lapsille kuinka julkisilla paikoilla käyttäydytään. Monet äidit itsekin huutavat esim. Uimahalleissa ja puistoissa lapsilleen, sen sijaan, että hilaisivat peppunsa penkistä ja menisivät lapsensa luo puhe-etäisyydelle, ei tarttis huutaa ja kroppakin pysyis kunnossa...

Vierailija
270/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. En tiedä kuuluisiko tämä nyt ihan tähän lankaan mutta en tiedä kuinka yleistä on niin en viittinyt vielä omaakaan perustaa. Olen nimittäin itse harmissani siitä että vauvauintiin ei pääse ilman vauvaa. Usein myös ne vauvat hidastavat sitä menoa siellä kun edetään niin hitaasti.

Itse osaan kyllä kaikki temput! Olisi kiva päästä kokeilemaan jotain uusia, välillä rauhassa ilman niitä ihmetteleviä katseita kun mulla nyt ei sitä vauvaa satu olemaan mukana uinnissa.

Älkää nyt sitten heti sanoko sitä perusvastausta eli että miksi et mene uimahalliin. Vauvauinnin etuja on esim. Matala-allas ja lämmin vesi. Ja ystävällistä opetusta kohtuuhinnalla.

Pitäisi kaikkien saada osallistua!

Vierailija
271/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?! Suomessa on kyllä älyttömän lapsivihamielinen ilmapiiri. On aina virkistävää käydä ulkomailla, kun on illallakin lapsen kanssa tervetullut ulos syömään. Täällä pitäisi olla nukkumassa kotona klo 19 jos on perheellinen. 

Vierailija
272/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kaikille niille jotka vastustaa lapsivapaita paikkoja:

Miksi kukaan vanhempi haluaisi väkisin viedä lapsensa sellaiseen paikkaan jossa aikuiset haluavat nauttia olostaan? Pelkästään periaatteestako?

Leikitään että olis ravintola tai kylpylä joka ei kiellä mutta maine olis sellainen ettei sovi lapsille. Että siellä aikuiset nauttisivat vain.

Miksi kukaan vanhempi haluaisi viedä lapsensa niihin paikkoihin kun on muita paikkoja joilla ei ole tällaista mainetta?

Itse äitinä välttäisin lasteni kanssa tällaisia paikkoja. Tarkoitus kuitenkin varmasti olis että kaikki viihtyy ja lapseni ei varmasti viihtyisi sellaisessa paikassa jossa lapsia ei haluta asiakkaiksi..

Mikä siis on ongelma lapsivapaissa paikoissa?

En ymmärrä..

No en ymmärrä minäkään. Hurjan moni ihminen kaipaa esim. lomillaan (kylpylät, ulkomaanmatkat) sitä että siellä saa nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta, ilman mekastavia perheitä ja altaat valloittavia muksuja. JOS joskus olen erehtynyt lapsiperheiden suosimiin hotelleihin, niin onhan se aika hermoja raastavaa kun ne lapset mekastavat siellä altailla, kansoittavat sen, hyppivät, huutavat, pomppivat ja loiskivat. Nykyään kyllä katson tarkkaan että valitsemani hotelli on K18 ja että kylpylät eivät ole lapsiperheiden suosiossa, tai ainakin on oltava "ei lapsille" -osasto.

Ja ravintoloissa haluan nauttia ruokani rauhassa, ilman kiljuvia ja temppuilevia penskoja. Siis joo....on olemassa lapsia jotka oikeasti käyttäytyvät nätisti, mutta vanhemmat ovat osanneet ajoittaa ravintolaan tulonsa hyvin, lapset eivät kitise väsymystään kun on ensin nukkunut päikkärit. Joskus kun näkee lapsia jotka huutavat aivan selvää väsymyshuutoa ja se huuto kyllä menee syvälle sielun syövereihin, maailman karmein ääni!

Kyllä, olen äiti, mutta aikuisille lapsille, en jaksa enää muksuelämää, meni jo.

Vierailija
273/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-9267608

Yläpeukkuja tälle herralle!

Vierailija
274/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana ystävän kanssa tavata ravintoloissa ruokailun merkeissä, mutta kun hänestä tuli äiti, otti hän joka kerta ipanan mukaansa enkä kyllä tykännyt yhtään. Hävetti kun se tenava huusi ja mölisi ja sormiruokaili (siis vaikkapa nyt buffetista äiti otti mukelolle oman lautasen ilman maksua, oman ruokansa vain maksoi) siinä. Ja kun sormiruokaili niin arvata voi miltä kersan paikka näytti???!!!! Lattia täynnä sen jätöksiä + pöytä samoin. Äiti vain: "No, kyllä henkilökunta siivoaa!" Juu, no aivan varmasti siivosikin, niin kauhealta paikka näytti. Olisin halunnut vajota maan alle kun henkilökunta loi paheksuvia silmäyksiä meihin. Sittemmin olen lakannut kutsumasta ystävää lounas-/ravintolatreffeille. Ja nyttemmin hän rehaisi paikalle kaksi ipanaa, juu ei kiitos!!! K18-ravintolaa jos hän ehdottaisi, niin sitten mentäisiin....tai vaikka jos joskus jättäisi ne raivostuttavat sottapyttynsä kotiin ettei muiden tarvi hävetä kun hän ei näköjään itse osaa.

Vierailija
275/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on jo ihan riittävästi sääntöjä ja kieltoja, ei tarvita lapsikieltomerkkiä.

Oma lapseni jo teini-ikäinen ja minua pidempi pieni herrasmies, joten häntä ei mulkoilla enää paheksuvasti, kun menemme yhdessä ulos syömään, mutta minusta Suomi on jo valmiiksi lapsikielteinen monessa paikassa.

Tosin minuakin on aina ärsyttänyt vanhemmat, jotka eivät opeta lapsille kuinka julkisilla paikoilla käyttäydytään. Monet äidit itsekin huutavat esim. Uimahalleissa ja puistoissa lapsilleen, sen sijaan, että hilaisivat peppunsa penkistä ja menisivät lapsensa luo puhe-etäisyydelle, ei tarttis huutaa ja kroppakin pysyis kunnossa...

Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa osaako lapsi käyttäytyä vai ei.. äitinä kun olen rentoutumassa ilman lapsiani niin en halua muutenkaan lapsia nähdä.. jos et ole huomannut niin vanhempana käyttäytyy erilailla lasten läsnäollessa / vain aikuis seurassa.. esim häät missä on lapsia niin katson kyllä että en nauti alkoholia niin että järkyttäisi lapsia.. muutenkin tulee silloin vaihduttua lapsia enempi tai vähempi oli ne omia tai ei.. ja häät missä ei oo lapsia niin saa ihan oikeesti nauttia olostaan ilman että tulee sellainen äitivelvollisuudentunto käyttäytyä.. enkä sano että ilman lapsia käytös olis holtitonta mutta ehdottomasti rennompaa.. ja sama pätee kaikkiin paikkoihin oli lapsia siellä /ei lapsia..

Vierailija
276/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös se, että aikanaan kun lähdin ystävien kanssa shoppailemaan, niin otin sen ajan ystäväaikana ja jätin lapset kotiin isänsä kanssa. En siis huolinut mukaan omia lapsianikaan aikoinaan enkä huoli nykyään muidenkaan lapsia mukaan. Eihän siitä kenelläkään mitään tulisi, nautinto kaukana! Kuka lapsi viihtyy missään vaatekaupoissa edes!

Vierailija
277/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, kävin elokuvissa ja edessäni olevalla rivillä istui perhe jossa monta lasta. Ainoa joka häiritsi elokuvan katseluani oli perheen äiti, joka kommentoi elokuvaa ja eläytyi kohtauksiin kuin pienet lapset.

Viikko sitten bussissa sama homma: taakseni tuli istumaan äiti kahden pienen lapsen kanssa, huokaisin kyllästyneenä jo etukäteen kun ajattelin sitä huutoa ja älämölöä mitä saa seuraavat puoli tuntia kuunnella. Kävikin niin, että lapset ei sanoneet juuri mitään ja äiti lässytti semmoisella kovalla, kimeällä nasaaliäänellä lähes koko matkan ajan :D :D "kattokaa hei, tuolla menee rekka! Näittekö! Kato Pertti-Sinikka, REKKA! Juu!"

Vierailija
278/293 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset asiakkaat oli sitten tietysti hylänneet sen kahvilan, sitä ne omistajat ei olleet tajunneet, ne luuli ensin, että lapsiystävällisenä kahvilana ne pitää tavalliset asiakkaansa ja saa päälle vielä lapsiperheitä. Todellisuudessa lapsiperheet karkoitti kaikki muut. Ne sitten julistautui lapsivapaaksi kahvilaksi ja vanhat asiakkaat palasivat, niiden tuotto nousi. Suomessakin varmaan luullaan, että lapsiystävällisyydellä saadaan lisää asiakkaita, vaikka todellisuudessa ne karkottaa sitten aika paljon muita asiakkaita.

Juuri näin. Useamman kerran meidänkin porukka on kääntynyt heti ovelta pois, kun vastassa on ollut pää punaisena rääkyvä tenava - ei varsinaisesti tee kahvilasta/ravintolasta houkuttelevaa paikkaa tulla viettämään aikaa :D Harmi, että Suomessa ollaan monessakin asiassa kovin pelokkaita kokeilemaan mitään uutta, vaikka johan sen maalaisjärkikin sanoo, että viiden aikuisen porukka toisi paikkaan kuin paikkaan enemmän rahaa kuin äiti + kaksi pikkulasta...

Vierailija
279/293 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä olisivat hyviä, aikuisten ruokapaikkoja Helsingissä ja Espoossa?

Vierailija
280/293 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vähiten lapsivastainen maa kaikista maista joissa olen asunut!

Täällä lapset voi viedä joka paikkaan, jopa strippiklubiin jos haluaa!

Suomessa lapset jopa päättävät että mitä koko perhe syö päivälliseksi, sen huomaa kun käy töiden jälkeen marketissa ja siellä lapset huutaa kilpaa että hyi en syö tuota ja yök en syö sitä, ja sitten ne saamattomat nössövanhemmat palvoo ja tottelee niitä lapsiaan että kulta pieni ostetaan tai tehdään sitten sinulle niitä kananugetteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän