Mikä sinua ihmetytti tai ärsytti kouluaikanasi opettajien tms. henkilökunnan toiminnassa?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Opettajien oikeus mennä ruokailuja on ohi.
Meillä opeilla oli vain vartin ruokailuaika, koska puolet oppilaiden ruokatauosta (puoli tuntia) oli heillä piha-, käytävä- tai ruokalavalvonta. Siksi en tätä ihmetellyt. Eivät muuten olis ehtineet syödä päivän aikana.
Se, että minua verrattiin AINA vanhempaan veljeeni; heidän mielestään meidän olisi pitänyt olla samanlaisia, kun kerran olimme samasta perheestä. Olin tätä kurkkuani myöten täynnä, ja osittain siitä syystä menin eri lukioon. Mutta veljeni vanhasta lukiosta siirrettiin puolet opettajista meidän lukioon, ja sama rumba alkoi taas.
Eräs naisopettaja puhui minulle aina veljestäni "oli se niin ihana poika" -tyyliin - vieläpä keskellä oppituntia! Ja toinen opettaja suhtautui minuun tylysti, kun sain hylätyn kokeesta: "ei olisi uskonut, veljesi oli aina NIIN hyvä matematiikassa". Ja sekö automaattisesti tarkoittaa, että minunkin olisi pitänyt olla!!?
Olen vasta myöhemmin ymmärtänyt, kuinka asiatonta ja epäammattimaista tuo olikaan.
Se uskomaton epäpätevyys. Eipä siinä, kävin koulut Porissa, ja sinne tuskin kukaan oikeasti hyvä opettaja halusi laatuaan tuhlaamaan.
Se miten opettajat eivät uskaltaneet pistää oikeasti hankalia oppilaita järjestykseen, ja purkivat paineitaan sen sijaan meihin kiltteihin ja hiljaisiin oppilaisiin huutamalla ja haukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisiossa kauan kauan sitten eräs ala-asteen 5-6lk miesopettaja piti kahta tyttöä lellikkinään. Kehui ja jutteli mukavia. Antoi pieniä ”tehtäviä” ja palkitsi markalla tai tikkarilla. Pyysi usein polvelleen istumaan tunnin lopussa kun tytöt olivat tehneet tehtävänsä hyvin, ja piti lanteista tai yläreisistä kiinni. Näillä tytöillä oli usein jumppatrikoot tms. ja tämä opettaja kommentoi usein että onpa tytöillä tiukat trikoot ja osoitti suoraan jalkoväliin. Karmea koulumuisto. Tämä opettaja pääsi sittemmin myös kunnallispolitiikkaan. Limainen irstas sika. Hyi helvetti.
Tuo ei ole outoa ja epäreilua käytöstä, vaan rikos. Siitä on ihan säädetty laissa eikä sitä pidä sotkea opettajuuteen. Outoa, jos vanhempanne eivät ottaneet yhteyttä poliisiin
Tämä tapahtui 90-luvun alussa. Ei silloin ketään tällaiset kiinnostanut, hymyillen painettiin villaisella.
Nolaaminen ja huutaminen. Ja huutamisella en tarkoita äänen korottamista vaan suoraa huutoa joka jatkui pitkinäkin sessioina yksittäistä oppilasta tai koko luokkaa kohtaan
- Naisopettaja jolla ei ollut mitään oikeaa kokemusta lapsista, suojeli kiusaajaa ja antoi stipendejä kiusaajalle, ei välittänyt luokan muista oppilaista ollenkaan vain yhdestä.
- Opettajat jotka menivät lupailemaan turhaa kaikkea tyyliin "Sitten lähdetään päivä K retkelle, pääsette kyllä sitten" jota seurasi se että yks kaks muutama päivä/viikko ennen retkeä opettajalla mieli nurin ja tympeä raivoaminen että retki on peruttu. Syytä ei yleensä kerrottu, yleensä syynä oli se jos pari oppilasta huusi tai ei kuunnellut tunneilla +se perusselitys ettei opetusvirastolta saadut määrärahat riitä mihinkään kuten retkiin. Kuitenkin kaikenlaisia turhia retkiä piti mennä lupaamaan, onko se niin kiva tuottaa pettymys oppilaille? no näköjään oli, muistankin siis lapsuudestani sen ettei koskaan mihinkään päässyt kun tyyliin 1 kerran linnanmäelle jos itse maksoi lipun jne. On turha luvata jos ei pysty lupauksia pitämään, opettajien tulisi ensin ottaa asioista selvää ja sitten vasta luvata, tuo on lähinnä pilkkaa että lälläslää ette pääsekkään.
- Epäreilut tuolin kantamispäivät ja roskapäivät jolloin kouluun tulevien piti kerätä roskia koulun ympäristöstä, mutta kaikki pahimmat lintsaajat heidän ei tarvinnut tehdä mitään kun lintsasivat. Jotta järjestelmä toimisi tulisi lintsaajat laittaa seuraavana koulupäivänä keräämään roskia/siivoomaan, koska ei ole oikein että muut oppilaat tekee lintsaajien työt. Tuolipäivät oli ne kun opettajat pakottivat oppilaat kantamaan painavat tuolit luokista saliin milloin mitäkin esitystä varten, usein opettajat katosivat johonkin eivätkä auttaneet kantamisessa. Koulut sijaitsi itä-Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Nolaaminen ja huutaminen. Ja huutamisella en tarkoita äänen korottamista vaan suoraa huutoa joka jatkui pitkinäkin sessioina yksittäistä oppilasta tai koko luokkaa kohtaan
missä päin se koulu oli?
Kenkin piilottelu, opettajat sallivat sen että tunnin alkaessa luokan edestä sai piilottaa ja varastaa toisten kenkiä päivittäin. Opettajat ei välittäneet eivätkä puuttuneet, niin kiusatut etsivät ympäri koulua kenkiään.
Paljonkin mutta sanon vain olennaisimmat.
Se että pakotetaan menemään paikkaan jossa on väkivaltaisia häiriköitä mutta valvonta on olematonta. Koulu ei vastaa oppilaiden turvallisuudesta.
Kaiken turhan touhuilun määrä. Suurimman osan ajasta ei opittu mitään hyödyllistä. Ehkä 80% olisi voinut hyvin jättää pois.
itähkimeininki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä päin se koulu oli?
Hämeessä. Valitettavasti samaa tapahtunut näköjään ympäri Suomen...
Yks poika kappasi minut välitunnilla niin, että tuli kunnon haava, josta on arpi vieläkin.
En uskaltanut sano opelle, mutta yksi toinen oppilas sanoi tunnilla, että minun haavastani valuu verta. Ja että Kimmo kappasi minut.
Ope paikkasi haavaa ja sanoi minulle, että se oli sitten vahinko. Väitin vastaan, että kyllä Kimmo kamppasi.ope vaan sanoi, että ei, vaan se oli vahinko.
Tämä noin vuonna 1970. Koin epäreiluksi. (vaikka en toki korvausta odottanut, mutta ei oo reilua, että ope valehtelee mulle sen olleen vahinko.)
Ei ole koulua jossa ei kiusattaisi. Ja ykkösluokkalainen on sen verran pieni ettei välttämättä huomaa kun toisia kiusataan.