Muut ihmiset vaikuttavat tyhmiltä
Olen aina tuntenut itseni jotenkin erilaiseksi kuin muut. Vasta viime aikoina olen ymmärtänyt että se saattaakin johtua siitä, että olen älykkäämpi kuin muut. Ihmiset menevät massan mukana ja tekevät elämässä samoja valintoja kuin kaikki muutkin. Ovat samaa mieltä kaikesta kuin kaikki muutkin, eivätkä edes ymmärrä että omat mielipiteet on kopioitu ympäristöstä. Olen aina osannut katsella itsestään selviäkin asioita kriittisesti ja katsoa asioita oikeasti laatikon ulkopuolelta; tehdä massasta poikkeavia ratkaisuja elämässäni. Ihmiset pitävät mielipiteitäni ja ratkaisujani outoina, koska ne poikkeavat massasta. Olisi mukava löytää kaltaistani seuraa. Ihmisiä, jotka osaavat ajatella itse, riippumatta muista.
Kommentit (48)
Älykkyys on aika vaikeasti määriteltävä termi, eikä tutkijoidenkaan keskuudessa ole yksimielisyyttä siitä kuka on älykäs. Uskon kyllä, että älykäs ihminen tietää olevansa älykäs, vaikkei tätä olekaan korrektia sanoa ääneen. Älykäs on kuitenkin kyseenalaistanut sen oman älykkyyden aika monta kertaa ennen kuin tulee tähän lopputulemaan. Mitä on älykkyys? Ainakin kykyä oppia nopeasti laajoja asiakokonaisuuksia, kykyä yhdistää asioita toisiinsa luovalla tavalla, kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta, kykyä nähdä asioiden syy-seuraussuhteita jne. Ap
Entä jos asiansa esittää rautalangasta vääntäen, mutta kuulijakunnan kapasiteetti ei riitä ymmärtämään asiaa, niin onko silloin "vika" asian esittäjässä vai kuulijakunnassa? Mielestäni ongelma on siinä ettei näiden kahden osapuolen maailmat kohtaa. Kaikkia asioita ei välttämättä saa perille kuulijakunnalleen, vaikka kuinka vääntäisi asian rautalangasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. En tosiaan ole sataprosenttisen varma että olen keskimääräistä älykkäämpi, mutta uskon näin melko suurella todennäköisyydellä. Älykkyystestit myös puoltavat tätä olettamustani. En tietenkään sanoisi tätä missään muualla kuin anonyymina netissä. Nuorempana koin aina olevani erilainen, koska en sulautunut massaan. Vanhempana olen huomannut, että ihmisten kanssa pärjää erilaisissa ryhmissä niin kauan kuin jotenkin yrittää sulautua massan mielipiteisiin. Jos sanon mitä oikeasti ajattelen, niin ihmiset joko katsovat kieroon tai putoavat kärryiltä. Silti minulla on aika paljon ystäviä ja tuttavia, mutta kaikkein mieluiten olen itsekseni ja pohdiskelen asioita. Mitäkö massasta poikkeavaa olen tehnyt? No olen esimerkiksi opiskellut neljässä eri korkeakoulussa. Ihan omaksi ilokseni. Nautin opiskelusta. Tätä eivät kaikki ymmärrä, että kaiken opiskelun ei tarvitse välttämättä tähdätä tutkintoon. Ap
Etköhän sä ihan fiksu olekin. En mä sitä epäile. Varmaan ihan reippaasti ylität keskiarvon. Mutta se fiksuus ei ole se syy miksi et kunnioita toisia ihmisiä vertaisinasi. Toisten tyhmänä pitäminen on arvovalinta, ei havainto. Teet niin siksi, ettet ole opetellut ihmisten kanssa olemista. Sekin on taito johon älyä voi soveltaa. Jos tämä on sulle asia johon kaipaat muutosta, niin se on kyllä muutettavissa, ei tarvitse jäädä odottelemaan että kaikki muut muuttuu samanlaisiksi kuin sinä.
t. 5
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asiansa esittää rautalangasta vääntäen, mutta kuulijakunnan kapasiteetti ei riitä ymmärtämään asiaa, niin onko silloin "vika" asian esittäjässä vai kuulijakunnassa? Mielestäni ongelma on siinä ettei näiden kahden osapuolen maailmat kohtaa. Kaikkia asioita ei välttämättä saa perille kuulijakunnalleen, vaikka kuinka vääntäisi asian rautalangasta. Ap
Tietenkään ei saa. Ja tässä ei ole ollenkaan kyse älykkyydestä. Maailmankuva on vielä yleisempi ja isompi este. Mensalainen feministi ja mensalainen mies, jonka mielestä asiat on ihan hyvin onnistuvat todella harvoin puhumaan toisilleen eikä toistensa ohi. Samaten oikeistolainen taloustieteilijä ja vasemmistolainen sosiologi. Tästä kertoo sekin, miten insinöörien parissa on erittäin yleinen uskomus, että pehmeät tieteet ja humanismi ovat täysin arvottomia huuhaa-aloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. En tosiaan ole sataprosenttisen varma että olen keskimääräistä älykkäämpi, mutta uskon näin melko suurella todennäköisyydellä. Älykkyystestit myös puoltavat tätä olettamustani. En tietenkään sanoisi tätä missään muualla kuin anonyymina netissä. Nuorempana koin aina olevani erilainen, koska en sulautunut massaan. Vanhempana olen huomannut, että ihmisten kanssa pärjää erilaisissa ryhmissä niin kauan kuin jotenkin yrittää sulautua massan mielipiteisiin. Jos sanon mitä oikeasti ajattelen, niin ihmiset joko katsovat kieroon tai putoavat kärryiltä. Silti minulla on aika paljon ystäviä ja tuttavia, mutta kaikkein mieluiten olen itsekseni ja pohdiskelen asioita. Mitäkö massasta poikkeavaa olen tehnyt? No olen esimerkiksi opiskellut neljässä eri korkeakoulussa. Ihan omaksi ilokseni. Nautin opiskelusta. Tätä eivät kaikki ymmärrä, että kaiken opiskelun ei tarvitse välttämättä tähdätä tutkintoon. Ap
Etköhän sä ihan fiksu olekin. En mä sitä epäile. Varmaan ihan reippaasti ylität keskiarvon. Mutta se fiksuus ei ole se syy miksi et kunnioita toisia ihmisiä vertaisinasi. Toisten tyhmänä pitäminen on arvovalinta, ei havainto. Teet niin siksi, ettet ole opetellut ihmisten kanssa olemista. Sekin on taito johon älyä voi soveltaa. Jos tämä on sulle asia johon kaipaat muutosta, niin se on kyllä muutettavissa, ei tarvitse jäädä odottelemaan että kaikki muut muuttuu samanlaisiksi kuin sinä.
t. 5
Jos ja kun on olemassa tyhmiä ihmisiä, niin on todellakin havainto, eikä arvovalinta.
Voihan sitä pitää tyhmää ihmistä älykkäänä jos ei kestä sitä että on tyhmyyttä olemassa, se on kuitenkin valheellista itsensä kusettamista.
Tyhmän ihmisen tunnustaminen tyhmäksi on vain hyödyllistä. Eihän sitä tarvitse sille tyhmälle mennä päin naamaa sanomaan. Riittää vaan kun tiedostaa, ettei toinen tajua, eikä kannata tuhlata aikaansa ja hermojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 5
Jos ja kun on olemassa tyhmiä ihmisiä, niin on todellakin havainto, eikä arvovalinta.
Voihan sitä pitää tyhmää ihmistä älykkäänä jos ei kestä sitä että on tyhmyyttä olemassa, se on kuitenkin valheellista itsensä kusettamista.
Tyhmän ihmisen tunnustaminen tyhmäksi on vain hyödyllistä. Eihän sitä tarvitse sille tyhmälle mennä päin naamaa sanomaan. Riittää vaan kun tiedostaa, ettei toinen tajua, eikä kannata tuhlata aikaansa ja hermojaan.
Ei mua se haittaa että tyhmyyttä on olemassa, eikä sekään ettei kaikki pysty samoihin juttuihin. Ihmisten kanssa keskustellessa ja aikaa viettäessä nuo rajat vaan tulee todella harvoin suoraan esiin. Melkein kaikki muu korostuu enemmän: erilaiset luonteet, taidot, uskomukset, oletukset, huumorintajut, mieltymykset, se kuka nukkui parhaiten viime yön, silkka satunnaisuus. Se, miten merkkejä tulkitsee riippuu asenteesta paljon enemmän kuin mistään objektiivisesta todellisuudesta, kykenit sinä sitä käsittämään tai itsessäsi havaitsemaan tai et. Jos uskot naiiviin realismiin, en suosittele sillä älykkyydellä pätemistä.
No joo, minusta ainakin vaikuttaa siltä että tämä älykkyys-tyhmyys -kahtiajako ei tunnu toimivan, sillä kokemukseni mukaan kaikilla on sokeita kohtia/asioita joista pystyy näkemään vaan sen oman perspektiivinsä. Olen sitä mieltä, että ihmiselle itselleen on parempi pysytellä vähän nöyränä oman älykkyytensä suhteen ja pysytellä uteliaan avoimina uusille näkökulmille.
Niin, itse ajattelen että sekä tyhmiä että älykkäitä ihmisiä tarvitaan. Kuka muuten tekisi yhteiskunnassa tylsät, yksinkertaiset rutiinityöt? "Tyhmät" ihmiset ovat ihmisinä aivan yhtä arvokkaita. Eikä älykkyys ole itseisarvo sinänsä ja myös älyään voi käyttää väärin. Älykkyyttä tärkeämpää on se kuinka kohtelee muita ihmisiä. Olen kyllä sosiaalisesti taitava ja tulen kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Minua lähinnä turhauttaa ihmisten tapa toimia ja ajatella niin kuin kaikki muutkin. Olisi mielenkiintoista löytää älyllisesti haastavaa seuraa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ajattelen että sekä tyhmiä että älykkäitä ihmisiä tarvitaan. Kuka muuten tekisi yhteiskunnassa tylsät, yksinkertaiset rutiinityöt? "Tyhmät" ihmiset ovat ihmisinä aivan yhtä arvokkaita. Eikä älykkyys ole itseisarvo sinänsä ja myös älyään voi käyttää väärin. Älykkyyttä tärkeämpää on se kuinka kohtelee muita ihmisiä. Olen kyllä sosiaalisesti taitava ja tulen kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Minua lähinnä turhauttaa ihmisten tapa toimia ja ajatella niin kuin kaikki muutkin. Olisi mielenkiintoista löytää älyllisesti haastavaa seuraa. Ap
Heh, yhdessä lauseessa sanot että tyhmät ovat aivan yhtä arvokkaita ja just edellisessä pääsit sanomasta miten he sopivat hoitamaan ne tehtävät, joihin sinä olet liian hyvä ja joista ei palkita rahalla tai arvostuksella niinkuin sinä odotat tulevasi palkituksi.
Älyllinen haaste sekin on, että koitat löytää toisesta sellaista kiinnostavuutta, jota hänen ei tarvitse tunkea näkökenttääsi valmiiksi pureskeltuna ja prosessoituna niin että se on ennakko-odotuksiesi mukaista ja sinäkin vähän hitaampana pystyt sen tunnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 5
Ei mua se haittaa että tyhmyyttä on olemassa, eikä sekään ettei kaikki pysty samoihin juttuihin. Ihmisten kanssa keskustellessa ja aikaa viettäessä nuo rajat vaan tulee todella harvoin suoraan esiin. Melkein kaikki muu korostuu enemmän: erilaiset luonteet, taidot, uskomukset, oletukset, huumorintajut, mieltymykset, se kuka nukkui parhaiten viime yön, silkka satunnaisuus. Se, miten merkkejä tulkitsee riippuu asenteesta paljon enemmän kuin mistään objektiivisesta todellisuudesta, kykenit sinä sitä käsittämään tai itsessäsi havaitsemaan tai et. Jos uskot naiiviin realismiin, en suosittele sillä älykkyydellä pätemistä.
Minusta sinä olet itse naiivin alentuva. Luulet siinä ylivertaisen hienon paremmassa päässäsi, että minä en osaa ollenkaan arvioida yhtä hienosti toisia ihmisä kuin sinä.
Olet päättänyt jo siellä ylimielisessä päässäsi, että pidän tyhminä ihmisiä hyvin heppoisin perustein.
Kyllä ne ihmiset jotka olen havainnut tyhmiksi, ovat sitä hyvin monen muunkin mielestä, ja todellakin useiden, toistuvien ja hyvin huomattavien seikkojen vuoksi.
Niin kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita ja kaikkia tarvitaan. Yhtälailla tarvitaan niitä suorittavan työn tekijöitä kuin uusien innovaatioiden kehittäjiä. Eihän tämä yhteiskunta muuten pyörisi. Ja kuten sanoin, ei älykkyys edes ole itseisarvo sinänsä. Älyllä ei varsinaisesti tee mitään, jos sitä ei osaa käyttää. Tyhmänä elämä voi olla jopa onnellisempaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla haastavaa, koska älykkäämmillä vaikeaa kestää mustavalkoisuutta, yksilöllisyyden korostamista ja naiiviuutta. Aika hauskaa oikeastaan, että kuulostat ainoastaan jokaiselta "erilaiselta" individualistiselta sopeumattomalta älyköltä ikinä, aina sama laulu joka kuultu monta kertaa. Mikä oli boksin ulkopuolelta? Nyt jotain uutta pliis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 5
Minusta sinä olet itse naiivin alentuva. Luulet siinä ylivertaisen hienon paremmassa päässäsi, että minä en osaa ollenkaan arvioida yhtä hienosti toisia ihmisä kuin sinä.
Olet päättänyt jo siellä ylimielisessä päässäsi, että pidän tyhminä ihmisiä hyvin heppoisin perustein.
Kyllä ne ihmiset jotka olen havainnut tyhmiksi, ovat sitä hyvin monen muunkin mielestä, ja todellakin useiden, toistuvien ja hyvin huomattavien seikkojen vuoksi.
Totta kai olen alentuva, pidän sinua idioottina. En tyhmänä, vaan pahempana: ihmisenä, jolla älyä saattaisi olla kehitettäväksi, mutta joka on rajallisesta näkökulmastaan ylpeä ja pitää sitä älynä.
Minulle on aivan selvää, ettet ole ymmärtänyt mitään sanomaani, tai olisit esittänyt kantasi aivan toisin vaikka olisitkin kanssani eri mieltä. Silti, siitä huolimatta ettei sinulla ole alkeellistakaan käsitystä siitä mistä puhun, oletat olevasi tässä enemmän oikeassa, ja oletat että sinun tapasi nähdä asiat on parempi.
Tyhmäksi leimaaminen on helppoa, totta kai sinä siihen pystyt, ja totta kai löydät itsesi kaltaisia mielin määrin jotka ovat valmiita komppaamaan sinua. Se ei ole osoitus yhtään mistään.
Joo, ei niitä älyllisiin keskusteluihin kykeneviä ihmisiä ainakaan täältä löydä😁 ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei niitä älyllisiin keskusteluihin kykeneviä ihmisiä ainakaan täältä löydä😁 ap
Olen nähnyt monta. Sinä et vaan tunnista kohdatessasi, kun et kuulu joukkoon.
Sopeutuvuus, henkinen joustavuus ja avoimuus liittyvät älykkyyteen. Voi helposti ymmärtää ihmisten olevan erilaisia eikä tämä ymmärryksen myötä ole mikään uhka itselle tai horjuta omaa maailmankuvaa.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/huippualykkaita-yhdistaa-muutama-yhtei…
Jos olet äärettömän älykäs ihminen mikset käyttäisi huumorintajuasi? Älykkäät ovat kovin kuivia tyyppejä, en jaksaisi kuunnella, kun kaikki on niin vakavaa..
Pidän itseäni melko älykkäänä ihan jo siksi, että osaan asioita joihin ihan tyhmä ei pysty, mutten kovin viisaana. En esim. halua ostaa asuntoa, koska sen arvo ei kuitenkaan olisi kokonaan maksettunakaan kuin "vain" jotain sadan tonnin luokkaa, joten luotan siihen että äkkirikastun kymmenen vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana en osannut edes ajatella että muut ihmiset voisivat olla tyhmiä. Elämän kokemuksen myötä olen vasta oivaltanut, etteivät monetkaan kovin paljoa mieti asioita syvällisesti, tai kyseenalaista mielipiteitään ja valintojaan.
Tyhmyyttä ei voi päätellä ulkonäöstä tai titteleistä. Sen huomaa kun keskustelee ihmisen kanssa ja on enemmän tekemisissä.
Tyhmällä on jyrkkiä mielipiteitä, ja ne eivät ole loppuun asti mietittyjä. Tyhmä töksäyttää yksin kertaisia tunne pitoisia "ratkaisuja" monimutkaisiin asioihin. Yleensä ne ovat jotain tyyliin: "Nuille ihmisille pitäsi vuan tehä niin jotta..."
Tyhmä ihminen äänestää sellaisia henkilöitä joilla hienoimmat puvut ja stereotyyppisin viisaan miehen olemus. Tyhmä kopioi tosiaan lauman mielipiteet.
Tyhmä ihminen on sellainen kenen kanssa olet huomannut, ettei kannata puhua muusta kuin säästä. Tyhmä ei osaa argumentoida. Tyhmä ei tiedä mitä argumentti tarkoittaa. Argumenttivirhe on liian vaikea selittää tyhmälle.
Tyhmä myös yliarvioi oman älykkyytensä rankemmin kuin älykäs. Älykäs saattaa olla epävarmempi omasta älykkyydestään. Siksi maailma on niin vinksahtanut paikka.
Tyhmät ovat useammin moraalisesti notkeita. He ovat nähtävästi jo pienestä pitäen oppineet vähän oikaisemaan ja fuskaamaan, koska eivät muuten pärjää.
Tyhmät ihmiset ovat joka ikisessä älykkyyttä koskevassa ketjussa huutamassa ja vouhkaamassa, kuinka kukaan ei voi olla älykäs, eikä muka tyhmää ihmistä ole olemassakaan.
Mistä sinä tiedät, mitä kukin miettii tai kyseenalaistaa? En minäkään jaksa miettiä syvällisiä ikinö kenenkään toisen ihmisen kanssa, vaan yksin. Kyseenalaistan myös elämääni, että olikohan tämä mies ja lapsi nyt se onnen avain, mutta en todellakaan kerro siitä kenellekään. Miksi pitäisi? Ei kiinnosta.
Olet ehkä keskimääräistä älykkäämpi, muttet kuitenkaan niin älykäs että osaisit esittää erilaisetkin mielipiteet niin, että muutkin ymmärtävät tai niille olisi muille ymmärrettävät perustelut. Ei riitä, että suoltaa ne omat uniikit ajatukset ulos, pitäisi prosessoida välissä missä muodossa ne esittää. Hyvä oli tuo aiempi rautalanka-vertaus, vaatii taitoa esittää asiat kuulijakunnalle räätälöidysti.