Miksi varattomat hankkivat joskus 2-5 lasta?
Miten jotkut voivat hankkia aina vain lisää lapsia, vaikkei heillä ole varaa huolehtia kunnolla itsestäänkään? Suomessa muut kyllä sitten elättävät ja hankkivat asunnon ja ruoat, mutta monessa maassa ei ole tätäkään mahdollisuutta. Ihmiset lisääntyvät jopa sotien keskellä ja pakolaisleireillä.
Monissa kehitysmaissa on myös ökyrikkaita ihmisiä ja yhtiöitä. Heitä ei kuitenkaan laiteta vastuuseen maansa ihmisistä. Heiltä ei kerätä riittävästi veroja. Sen sijaan odotetaan, että apua tulee jostain ulkopuolelta tai oma lapsi lähtee Eurooppaan tienaamaan rahaa koko suvulle. Ja samalla tehdään lisää lapsia, joille ei ole ruokaa tai lääkkeitä.
Suomessa voi lapsia pyöräyttää vaikkapa 3-5 nainen, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä. Sopivasti kolmen vuoden välein, jotta kotihoidontuki ei vain katkeaisi missään vaiheessa. Siihen päälle muut antavat vielä toimeentulotukea ja maksavat vuokrankin. Lapsille saatetaan kustantaa myös harrastuksia, polkupyörät ja lastenvaunut. Aikuisille ostetaan bussiliput, pesukone ja televisio. Aina voi tehdä lisää lapsia, ja niistä täytyy saada lisää rahaa.
Liikakansoitus on planeettamme suurin ongelma. Silti siihen ei puututa. Lapsia saa jokainen tehdä niin monta kuin huvittaa ja jos maan (esim. Suomen) väkiluku voisi kääntyä laskuun, sinne otetaan lisää ihmisiä muualta niin, että väkiluku saadaan taas nousuun. Kasvava väkiluku on aina kaupungille, kunnalle ja valtiolle hieno asia.
Miten ihmiset saavat vuonna 2100 tai 2200 väkilukua vähennettyä radikaalisti esim. 30-50% Vai tuleeko joku karmea tauti pyyhkimään suuren osan ihmiskunnasta pois?
Lääkeyhtiöillä on rahaa valtavat määrät. Ne täytyisi velvoittaa laittamaan ehkäisykapselit jokaiselle naiselle, kaikkialla, joka on saanut jo kaksi lasta. Tai sitten täytyy alkaa puuttua miesten lisääntymiskykyyn samassa tilanteessa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 lasta ei ole paljon. Itse olen tyytyväinen että edes joku Suomessa tekee vielä lapsia. Suomen kohdalla on turha syyllistää väestönkasvusta syntyvyyden ollessa näin pientä. Sitä paitsi monet ovat lasten syntyessä pienituloisia - se on elämäntilanne, ei pysyvä olotila. Mekin olimme pienipalkkaisia pätkätyöläisiä lasten ollessa pieniä. Nyt olemme aika hyvätuloisia.
Sinun täytyisi tehdä uusi aloitus siitä, miten työssäkäyvät/opiskelevat pariskunnat, joilla on tulevaisuudensuunnitelma, hankkivat lapsia.
Tässä ketjussa puhutaan varattomista ihmisistä kaikkialla maailmassa sekä suomalaisista, jotka eivät koskaan käy päivääkään töissä, mutta hankkivat viisi lasta.
Tylsä keskustelu johon olet itse kirjoittanut puolet kommenteista. Luuletko, että kehitysmaiden väkiluvun säännöstely on helppoa, maailmaa ei vaan ole kiinnostanut puuttua siihen? Lue vaikka historiaa ja yhteiskuntaoppia ja mieti tätä palloa muillakin väreillä kuin musta ja valkoinen.
Kehitysmaiden täytyy puuuttua asiaan. Ulkopuoliset voivat toki heitä auttaa siinä.
Kuka ihme voisi luulla, että kehitysmaiden liikakansoituksen säätely on helppoa? Mutta olkoon miten vaikeaa tahansa, on siihen puututtava. Eikö sinun mielestäsi pitäisi edes levittää tietoa liikankansoituksesta kehitysmaihin nykyistä tehokkaammin?
Liikakansoitus on suurin ongelmamme. Siitä täytyisi puhua paljon ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 lasta ei ole paljon. Itse olen tyytyväinen että edes joku Suomessa tekee vielä lapsia. Suomen kohdalla on turha syyllistää väestönkasvusta syntyvyyden ollessa näin pientä. Sitä paitsi monet ovat lasten syntyessä pienituloisia - se on elämäntilanne, ei pysyvä olotila. Mekin olimme pienipalkkaisia pätkätyöläisiä lasten ollessa pieniä. Nyt olemme aika hyvätuloisia.
Sinun täytyisi tehdä uusi aloitus siitä, miten työssäkäyvät/opiskelevat pariskunnat, joilla on tulevaisuudensuunnitelma, hankkivat lapsia.
Tässä ketjussa puhutaan varattomista ihmisistä kaikkialla maailmassa sekä suomalaisista, jotka eivät koskaan käy päivääkään töissä, mutta hankkivat viisi lasta.
Tylsä keskustelu johon olet itse kirjoittanut puolet kommenteista. Luuletko, että kehitysmaiden väkiluvun säännöstely on helppoa, maailmaa ei vaan ole kiinnostanut puuttua siihen? Lue vaikka historiaa ja yhteiskuntaoppia ja mieti tätä palloa muillakin väreillä kuin musta ja valkoinen.
Minun mielestäni on hienoa, että tästäkin asiasta voidaan nykyään puhua vapaasti. Aika mustavalkoistahan tämä on: ihmisiä on liikaa ja jollain keinolla meitä täytyisi olla huomattavasti vähemmän tällä planeetalla. Eivät kaikki ole niin etuoikeutettuja, että voisivat edes saada tietoa tästä koko ihmiskuntaa koskevasta ongelmasta. Eivät kaikki edes voi lukea historiaa ja yhteiskuntaoppia. Niiden, jotka ovat etuoikeutettuja, tulee jakaa tietoa muille.
Oon köyhä ja siksipä en koskaan aio lisääntyä! Arki olisi yhtä sentin venyttelyä, toisesta/toisista huolehtimista, stressiä, kiukkua ja hampaiden kiristystä. Mieskin on pienituloisessa työssä ja yhteisilla tuloilla joten kuten voimme itsemme elättää. Tähän yhdistelmään lapsia, niin emme pääsisi koskaan käymään missään. Auton ylläpitokaan ei ole ilmaista ja omistusasuntoa varten pitää säästää se alkusumma.