Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
121/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.

Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Puhumattakaan lounastamisen sosiaalisesta kanssakäymisestä. Suomalaisten pitäisi iloita kun on hyvä mahdollisuus syödä kerran päivässä terveellinen ja monipuolinen ateria. SN parisataa euroa säästää ihan muita menoja karsimalla. HS uutisoi juuri, että kosmetiikka saastuttaa luontoa yhtä paljon kuin autot. Mitään vahinkoa ei tapahdu jos karsii kosmetiikkaansa. Ihminen selviää yllättävän vähällä kun järkeistää kosmetiikankäyttöään.

Sen verran sua pitää oikaista että tervellisyydestä ei voi puhua. Itse en söisi  sitä  ruokaa jota olen joutunut toisille lounaaksi laittamaan. Terkuin täti sieltä  lounasravintolan keittiöstä. Ihan samaa einestä se on kuin kauppojen mikroateriatkin, koska Horeca-puolella voiton tavoittelu on a ja o.

Ei ne ihmisten eväätkään kummosia ole. Ainakin omassa työpaikassa muiden eväät näyttävät suorastaan ankeilta eikä salaattia ole usein jaksettu tehdä. Ja lähistöllä on useita lounaspaikkoja joissa lounaan saa 6 eurolla. Vähän kun valitsee niin ei tarvitse einesruokaa syödä. Joten en ymmärrä säästöä.

Vierailija
122/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän duunissa vanhat pierut ovat todella vihaisia, kun maksan lounaan sähköisellä avaimella, joka menee suoraan tilistä. Saan kuulema näin pienempää palkkaa kuin käteisellä maksaessa - syön lounaani silti.

Mikä tän logiikka on? Saman rahan saat, osan vain käytät lounaaseen. Miten ne pierut tän asian näkee?

Jos vähennetään palkasta niin työnantaja saattaa onnistua luistamaan työnantajamaksuista siltä osalta, eikä sinulle kerry eläkettä.

Ei pidä paikkaansa.

Palkka lasketaan normaalisti, verot ja veroluonteiset maksut menee normaalisti, sen jälkeen rahapalkasta vähennetään vielä nämä ostot normaalisti, ja loput rahapalkasta saat sitten tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuhlausta. Olen syönyt työpaikkalounaan joka päivä kesätyöajoista lähtien. Meillä lounasetu, joka noin 25% lounaan hinnasta.

Vierailija
124/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.

Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.

No ei ainakaan nämä amican ja sodexon kaltaisten työmaasyöttölöiden pöperöt mitään "mukavuutta" edusta. Juuri käytin puolet tämän viikon osinkotuotoista hyvään pullolliseen punaviiniä, joka eilen nautittiin puolison kanssa nautiskellen. Puolet menee takaisin sijoituksiin ensi kuussa, kun loppukuun osingot ja palkka tulee.  Näiden tuotoista pääsenkin jo huhtikuussa nauttimaan!

Jotenkin ei nyt vakuuta sun tekstisi 😂 Joka tapauksessa, omat osinkotuottoni riittävät niin lounaaseen kuin viiniinkin. Tosin en korvamerkitse tuottoja mitenkään, siinä ne menee muiden mukana, erityisesti kun tuotot tulevat keväisin ja lounaita syön pitkin vuotta.

Miten niin tuotot tulevat keväisin. Minulla tulee osinkoja 49 viikkona vuodessa. 

Vierailija
125/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse säästää. Ketään ei kiinnosta aloittaja sinun rahankäyttösi syömiseen.

Vierailija
126/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että ihmiset ovat sairaita, väsyneitä ja ylipainoisia kun eivät tuon vertaa viitsi panostaa ruokailuunsa. Moniopuolinen normaali ruoka ja ruokarytmi. Piheydessänne menee pitkässä juoksussa säästäminen hukkaan mutta jos lusikalla vain on annettu niin eihän sitä silloin kauhalla voi vaatia. Sairasta piheyttä koittakaa mennä hoitoon.

Vierailija
127/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin näkee kovin monipuolisia eväitä ihmisillä. Leipä ja proteiinirahka tai sitten makaronilaatikko / kinkkukiusausosastoa ehkä porkkanaraasteella höystettynä. Hyvän lounaspaikan lounas on kyllä paljon monipuolisempi, huonon taas ei.

Vierailija
128/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.

Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.

No ei ainakaan nämä amican ja sodexon kaltaisten työmaasyöttölöiden pöperöt mitään "mukavuutta" edusta. Juuri käytin puolet tämän viikon osinkotuotoista hyvään pullolliseen punaviiniä, joka eilen nautittiin puolison kanssa nautiskellen. Puolet menee takaisin sijoituksiin ensi kuussa, kun loppukuun osingot ja palkka tulee.  Näiden tuotoista pääsenkin jo huhtikuussa nauttimaan!

Jotenkin ei nyt vakuuta sun tekstisi 😂 Joka tapauksessa, omat osinkotuottoni riittävät niin lounaaseen kuin viiniinkin. Tosin en korvamerkitse tuottoja mitenkään, siinä ne menee muiden mukana, erityisesti kun tuotot tulevat keväisin ja lounaita syön pitkin vuotta.

Miten niin tuotot tulevat keväisin. Minulla tulee osinkoja 49 viikkona vuodessa. 

Mulle tulee enimmäkseen keväisin, kun pörssiyhtiöiden osingot kopsahtaa tilille. En kyllä niinkään innostunut ole osingoista kuin monet muut sijoittajat, koska kuitenkin sijoitan ne takaisin. Turhaan vain maksan veroja välissä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin olet sijoittanut, kun nostat osinkoja 49 viikkoa vuodesta? Omaan yritykseen, vai?

Vierailija
129/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan lounastamisen sosiaalisesta kanssakäymisestä. Suomalaisten pitäisi iloita kun on hyvä mahdollisuus syödä kerran päivässä terveellinen ja monipuolinen ateria. SN parisataa euroa säästää ihan muita menoja karsimalla. HS uutisoi juuri, että kosmetiikka saastuttaa luontoa yhtä paljon kuin autot. Mitään vahinkoa ei tapahdu jos karsii kosmetiikkaansa. Ihminen selviää yllättävän vähällä kun järkeistää kosmetiikankäyttöään.

Sen verran sua pitää oikaista että tervellisyydestä ei voi puhua. Itse en söisi  sitä  ruokaa jota olen joutunut toisille lounaaksi laittamaan. Terkuin täti sieltä  lounasravintolan keittiöstä. Ihan samaa einestä se on kuin kauppojen mikroateriatkin, koska Horeca-puolella voiton tavoittelu on a ja o.

Ei ne ihmisten eväätkään kummosia ole. Ainakin omassa työpaikassa muiden eväät näyttävät suorastaan ankeilta eikä salaattia ole usein jaksettu tehdä. Ja lähistöllä on useita lounaspaikkoja joissa lounaan saa 6 eurolla. Vähän kun valitsee niin ei tarvitse einesruokaa syödä. Joten en ymmärrä säästöä.

Moni ei jaksa lisätä eväisiin salaattia tai vastaavaa, mutta moni ei syö salaattia siellä lounasruokalassakaan.

Vierailija
130/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ihmiset oikein syö, jos yhdellä aterialla pitää olla kolme(!) ruokalajia + jälki"ruoka" päälle? Ja sillä on muka jotain tekemistä terveellisyyden kanssa.

Vierailija
131/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin näkee kovin monipuolisia eväitä ihmisillä. Leipä ja proteiinirahka tai sitten makaronilaatikko / kinkkukiusausosastoa ehkä porkkanaraasteella höystettynä. Hyvän lounaspaikan lounas on kyllä paljon monipuolisempi, huonon taas ei.

Eilisen eväs jauhelihakeittoa, pala leipää, appelsiini. Noin 500kcal, terveellistä ja monipuolista.

Työkaveri mätti itsensä ruokalassa täyteen paistettuja perunoita ja kasleria, salaattia ei syö koskaan. Oli kuulemma vähän heikko olo.

Vierailija
132/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kaupasta haettu ruoka maksaa. Jos ottaa rasian lämmintä ruokaa, rasian salaattia, mehupurkin, suklaata ja pullaa jälkiruuaksi ja muutaman hedelmän, niin se on 20e. Työmaaruokalassa selviää kympillä.

No ei kai nyt kukaan hae litraa mehua ja suklaata ja pullaa työpaikkalounaalle?? Ja vielä muut jutut päälle? ?

Okei, tää taisi olla vitsi.

No, todellakin hakee.

Okei. Sitten olen aika sanaton. Ja järkyttynyt.

Mitä järkyttävää siinä on, että syö töissä normaalia ruokaa. Vai oletko samanlainen kuin muutama työkaveri. Ne syövät töissä muiden nähdessä jonkun puolikkaan omenan ja kotona piilossa vedetään sitten roskaruokaa, sipsejä ja karkkeja.

Suklaa ja pulla on siis normaalia ruokaa päivittäisellä aterialla?

Minusta ei ole. Ei nuo ole edes ruokaa.

Jälkiruoka kuuluu lounaaseen

Ymmärsin jo, että haluat vain ärsyttää. Ihanaa lauantaita sulle myös :).

Vierailija
133/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että miesten kannattaa syödä noutopöytälounas, koska ovat isompiruokaisia. Kyllä sellaisten annosten teko evääksi maksaa yleensä enemmän kuin sen 7 euroa kuin mitä syövät. Meillä saa santsata ja tuolla rahalla saa kaiken jälkkäriä lukuunottamatta.

Syövät sitten kotona vähemmän.

No ei maksa, kun ei tee erikseen eväitä vaan koko päivän tai viikon ruoat kerralla. Tietty yhtä halvalla tai halvemmallakin voi päästä jos syö vain kerran päivässä, mutta aika tukalaa vetää 2500-3000kcal yhdellä aterialla.

Vierailija
134/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja vähentää joka päivä ruoan hinnan, söit tai et. Hinta tuolle on 5,50€/päivä. Olen siis ravintolassa töissä.

Vierailija
135/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä työelämästä ikävöin on lounaat sairaalan ruokalassa! Mahtava monipuolinen salaattipöytä-

eipä tule kotona laitettua niin monipuolista ruokaa. Henkilökorttia vilauttamalla meni suoraan palkasta

eikä tullut mieleenkään siinä kohtaa pihistellä. Mieskin kävi työpaikkansa lähirafloissa joka päivä

lounaalla joten kotona ei arki-iltaisin tarvinnut ruokaa laittaa kun ei ole lapsiakaan.

Vierailija
136/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että ihmiset ovat sairaita, väsyneitä ja ylipainoisia kun eivät tuon vertaa viitsi panostaa ruokailuunsa. Moniopuolinen normaali ruoka ja ruokarytmi. Piheydessänne menee pitkässä juoksussa säästäminen hukkaan mutta jos lusikalla vain on annettu niin eihän sitä silloin kauhalla voi vaatia. Sairasta piheyttä koittakaa mennä hoitoon.

Normaalilla ruokarytmilläni syön yhdellä kertaa sen verran vähän, että lounasravintolassa voisin sen pakollisen jälkiruoan lisäksi ottaa salaattilautasellisen varsinaista ruokaa. Ei oikein kannata.

Vierailija
137/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee enimmäkseen keväisin, kun pörssiyhtiöiden osingot kopsahtaa tilille. En kyllä niinkään innostunut ole osingoista kuin monet muut sijoittajat, koska kuitenkin sijoitan ne takaisin. Turhaan vain maksan veroja välissä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin olet sijoittanut, kun nostat osinkoja 49 viikkoa vuodesta? Omaan yritykseen, vai?

Pörssiyhtiöihin, Yhdysvaltoihin, kanadaan, norjaan, britteihin. Vähän ruotsiin ja Suomeen. Yhdellä jenkkiyhtiöllä saa jo osinkoa 4-12 viikkona vuodessa. 2 yhtiöllä saa jo 8-24 viikkoa, 3 yhtiöllä 12-36 viikona. ja 4 yhtiöllä voi jo päästä 48 viikkoon. Minulla on salkussa 20 yhtiötä tällä hetkellä.

Vierailija
138/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lounarit luontoisetuna joten niistä ei hirveästi itse joudu maksamaan.. monipuolista vaihtelevaa ruokaa ilman että itse joutuu laittaa tikkua ristiin.

Vierailija
139/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilisen eväs jauhelihakeittoa, pala leipää, appelsiini. Noin 500kcal, terveellistä ja monipuolista.

Työkaveri mätti itsensä ruokalassa täyteen paistettuja perunoita ja kasleria, salaattia ei syö koskaan. Oli kuulemma vähän heikko olo.

Niin, mäkin tiedän pari jotka syö aina roiskeläppiä, pussinuudeleita tai majoneesieinessalaattia. Mikä pointti? Enkä nyt sillä jauhelihakeitolla elvistelisi.

Vierailija
140/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lounasetu, ja joka kuukausi lounaskortille ladataan lisää rahaa, mitä voi käyttää ainoastaan ruoka-annosten ostamiseen. Useimmissa paikoissa kortilta voi velottaa vain yhden ostoksen per kerta. Eli on vähän pakko syödä lounasta ja vielä viikonloppunakin että saa kulutettua kortin saldoa. Omat eväät eivät auta, en saa kuukaudessa kulutettua kortille ladattua rahamäärää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi