Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
101/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse kyllä parempaa ruokaa kuin työpaikkaruokalan ruuat ja neljäsosalla hinnassa. Noutopöytä seisoo ravintoloissa tuntitolkulla valmiina. Miksi siis söisin siellä valmistettua ruokaa - ei yhtään hyvää syytä.

Mulla on aina eväänä jotain proteiinia; kananmunia, kalaa, kanaa, vihanneksia. Työpöydällä on hedelmäkippo, jonka täytän alkuviikosta + manteleita. Jääkaapissa varalla partaäijän jogurttia, jos päivä venyy.

Jonkun heittämät suklaat ja pullat on ihan utopiaa, en ole koskaan moiseen törmännyt. Meillä ei edes nimipäivinä tms. kukaan tuo mitään makeita ja se on hyvä tapa. Turhia kaloreita istumatyöläisille. Pomo toi meille jouluksi maraboun suklaarasian (sellaisen sydämenmuotoisen) ja meitä on neljä - rasiasta on vielä yli puolet syömättä. Kohta nakataan roskiin loput.

Vierailija
102/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät voisi tehdä 1-2 eurolla, laiskana olen ostanut mikroaterioita, tosin 3-4 eurolla saa ihan hyvän sellaisenkin. Työpaikkaruokailua meillä ei ole mutta olisi se 7 euroa liikaa jos palkka ei ole erityisen hyvä.

En voi käsittää ahmimista lounaalla rahan säästämiseksi. Sitten iltapäivällä väsyttää ja olokin on huonompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on niin pieni ettei ole varaa laittaa netosta 200e kuukaudessa lounaisiin eli päivän yhteen ateriaan. 200e on kuitenkin kolmasosa perheemme ruokabudjetista. Ehkä tilanne olisi eri jos tinaisin käten 5000e. Mutta nyt käteen jää 1800e, 200e kuukaudessa on siitä yli 10%. Tuhlaisitko ap 10% palkastasi 20 lounaaseen kuukaudessa?

Evääni maksaa 1-3e päivä.

Vierailija
104/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että joku kauhistelee lounaan olevan tuhlausta. 7-10€ ei ole hinta eikä mikään.

Vierailija
105/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän sellainen nillittäjä, että harmittaa kun se lounasseteli on niin kallis ja syön yleensä vain salaatin (jossa on lihaa tai kalaa tai kanaa tai juustoa) ja työpaikan miehet syövät jättimäisen annoksen lämmintä ruokaa jua jälkiruokaa ja leipää ja juomaa jne.

Nautin kyllä siitä, kun saa mennä ravintolaan syömään, mutta tässäkin naiset maksavat enemmän, jos ei sitten halua lihoa tai olla loppupäivää ruuatta. 

Vierailija
106/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin laiska huolehtimaan ravitsemuksestani, että olen käyttänyt työpaikkalounasmahdollisuuden hyväkseni aina kun sellainen on ollut tarjolla. Syömiseni menevät todella yksipuolisiksi silloin kun on omassa päätäntä- ja viitsintävallassani mitä syön, joten mielelläni maksan siitä, että joku muu huolehtii eteeni terveellisen aterian kerran päivässä. :)

Vierailija
107/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sijoittamisessa on vain se ongelma, että sitä varallisuutta ei käytetä vaan jatketaan sijoittamista hautaan saakka. Omat vanhemmat ovat tästä esimerkkinä. Ovat aina säästäneet osakkeisiin ja rahastoihin. Ovat nyt 59v ja kun kysyin, milloin aikovat realisoida rahojaan, niin vastaus oli, että ne ovat pahan päivän varalle.

Molemmilla on hyväpalkkainen työ ja tulevat saamaan hyvät eläkkeet, on uusi velaton kerrostalokolmio (talo myytiin sentään), velaton mökki ja talostakin jäi yli 100.000 euroa.

En siis usko, että koskaan käyttävät sijoituksiaan, kun kerran tuloistakin jää joka kuukausi varmaan toisen palkan verran säästöön.

Tuotoillahan sitä eletään. Jos nykyään eletään jopa yli 100-vuotiaiksi ja "eläkkeelle" joutuu 60. niin siinä ehtii ansiosidonnaisenkin käyttään loppuun ja sitten ennen eläkeikää kittuuteellaan pikkurahoilla. Kyllä silloin pääomatuottoja kaipaa. Sitten eläkkeellä esim 75-vuotiaana voi alkaa suunnitteleen sitä että kuin paljon vuodessa pääomistakin syö.

Vierailija
108/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä ja teveellinen lounas on terveyteen sijoittamista. Mutta kukin tavallaan.

Kyllä ne omaat eväät saa paljon terveellisemmäksi kuin noi työmaaruokaloiden pöperöt. ja vieläpä alle puoleen hintaan.

Vierailija
109/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun vielä olin töissä söimme miehen kanssa lähes aina lounaan työpaikkaravintolassa. Päivällistä emme tehneet kuin viikonloppuisin ja silloinkin vain lauantaina yksi ruoka, jota söimme sekä sunnuntaina että maanantaina töissä. Kotona söimme siis yleensä vain leipää ja jogurttia ja hedelmiä. Töissä sitten kunnon ruoka 6-8 €.

Olisi varmaan tullut halvemmaksi tehdä se yksikin ateria kotona, mutta jäipä sitten töiden jälkeen aikaa harrastuksille ja mulle touhuille.

Vierailija
110/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole. Hinta 6,50 ja tuolla saa aina keitto-, liha-, kala- ja kasvisruoan sekä jälkkärin, juomat, tuoreet leivät ja monipuoliset salaatit.

Vierailija
111/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole tuhlaamista. Me maksoimme lounaasta 5,50-7€ ja meille tuo 45 min oli todellinen henkireikä. Olimme suuren toimitotalomme eri puolella töissä joten tuo oli ainoa hetki vaihtaa kuulumisia, rutista esimiehistä ja suunnitella yhteisiä työjuttuja

Eikä meillä ollut edes tiloja missä olisi voinut syödä eväitä, kukaan halunnut työpöydän ääressä syödä.

Vierailija
112/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.

Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.

No ei ainakaan nämä amican ja sodexon kaltaisten työmaasyöttölöiden pöperöt mitään "mukavuutta" edusta. Juuri käytin puolet tämän viikon osinkotuotoista hyvään pullolliseen punaviiniä, joka eilen nautittiin puolison kanssa nautiskellen. Puolet menee takaisin sijoituksiin ensi kuussa, kun loppukuun osingot ja palkka tulee.  Näiden tuotoista pääsenkin jo huhtikuussa nauttimaan!

Vierailija
113/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kaupasta haettu ruoka maksaa. Jos ottaa rasian lämmintä ruokaa, rasian salaattia, mehupurkin, suklaata ja pullaa jälkiruuaksi ja muutaman hedelmän, niin se on 20e. Työmaaruokalassa selviää kympillä.

No ei kai nyt kukaan hae litraa mehua ja suklaata ja pullaa työpaikkalounaalle?? Ja vielä muut jutut päälle? ?

Okei, tää taisi olla vitsi.

No, todellakin hakee.

Okei. Sitten olen aika sanaton. Ja järkyttynyt.

Mitä järkyttävää siinä on, että syö töissä normaalia ruokaa. Vai oletko samanlainen kuin muutama työkaveri. Ne syövät töissä muiden nähdessä jonkun puolikkaan omenan ja kotona piilossa vedetään sitten roskaruokaa, sipsejä ja karkkeja.

Suklaa ja pulla on siis normaalia ruokaa päivittäisellä aterialla?

Minusta ei ole. Ei nuo ole edes ruokaa.

Vierailija
114/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään viikolla kokkaile vaikka omat eväät töihin otankin. Olen kokenut helpoimmaksi ja samalla edullisimmaksi seuraavan rytmin ruuanlaitossa lounaiden kanssa:

Teen lauantaina ison satsin ruokaa, josta syön sunnuntaina lounaan, otan maanantaina mukaan töihin evääksi ja pakastan loput. Teen sunnuntaina toisen ruuan, josta syön sunnuntaina päivälliseksi ja pakastan loput. Jos teen neljän hengen reseptit, saan tällä lailla pakastimeen jo useamman annoksen. Pakastimessa on yleensä ainakin 3 eri vaihtoehtoa joista valita mukaan eväät. Lisäksi pilkon sunnuntaisin kasviksia valmiiksi eri astioihin, jolloin minun tarvitsee vain edellisiltana poimia sieltä eväsrasiaan mitä haluan. Pidän töissä myös pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä välipaloja varten. 

En todellakaan jaksaisi enää työpäivän jälkeen alkaa valmistaa ruokaa.

Vierailija
115/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kaupasta haettu ruoka maksaa. Jos ottaa rasian lämmintä ruokaa, rasian salaattia, mehupurkin, suklaata ja pullaa jälkiruuaksi ja muutaman hedelmän, niin se on 20e. Työmaaruokalassa selviää kympillä.

No ei kai nyt kukaan hae litraa mehua ja suklaata ja pullaa työpaikkalounaalle?? Ja vielä muut jutut päälle? ?

Okei, tää taisi olla vitsi.

No, todellakin hakee.

Okei. Sitten olen aika sanaton. Ja järkyttynyt.

Mitä järkyttävää siinä on, että syö töissä normaalia ruokaa. Vai oletko samanlainen kuin muutama työkaveri. Ne syövät töissä muiden nähdessä jonkun puolikkaan omenan ja kotona piilossa vedetään sitten roskaruokaa, sipsejä ja karkkeja.

Suklaa ja pulla on siis normaalia ruokaa päivittäisellä aterialla?

Minusta ei ole. Ei nuo ole edes ruokaa.

Jälkiruoka kuuluu lounaaseen

Vierailija
116/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän duunissa vanhat pierut ovat todella vihaisia, kun maksan lounaan sähköisellä avaimella, joka menee suoraan tilistä. Saan kuulema näin pienempää palkkaa kuin käteisellä maksaessa - syön lounaani silti.

Mikä tän logiikka on? Saman rahan saat, osan vain käytät lounaaseen. Miten ne pierut tän asian näkee?

Jos vähennetään palkasta niin työnantaja saattaa onnistua luistamaan työnantajamaksuista siltä osalta, eikä sinulle kerry eläkettä.

Vierailija
117/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.

Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.

No ei ainakaan nämä amican ja sodexon kaltaisten työmaasyöttölöiden pöperöt mitään "mukavuutta" edusta. Juuri käytin puolet tämän viikon osinkotuotoista hyvään pullolliseen punaviiniä, joka eilen nautittiin puolison kanssa nautiskellen. Puolet menee takaisin sijoituksiin ensi kuussa, kun loppukuun osingot ja palkka tulee.  Näiden tuotoista pääsenkin jo huhtikuussa nauttimaan!

Jotenkin ei nyt vakuuta sun tekstisi 😂 Joka tapauksessa, omat osinkotuottoni riittävät niin lounaaseen kuin viiniinkin. Tosin en korvamerkitse tuottoja mitenkään, siinä ne menee muiden mukana, erityisesti kun tuotot tulevat keväisin ja lounaita syön pitkin vuotta.

Vierailija
118/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän duunissa vanhat pierut ovat todella vihaisia, kun maksan lounaan sähköisellä avaimella, joka menee suoraan tilistä. Saan kuulema näin pienempää palkkaa kuin käteisellä maksaessa - syön lounaani silti.

Mikä tän logiikka on? Saman rahan saat, osan vain käytät lounaaseen. Miten ne pierut tän asian näkee?

Jos vähennetään palkasta niin työnantaja saattaa onnistua luistamaan työnantajamaksuista siltä osalta, eikä sinulle kerry eläkettä.

Mitä?!

Vierailija
119/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään onnistu, ei laillisesti. Jos oma työnantajasi on näitä harmaan talouden ritareita, niin miten olis ilmianto?

Vierailija
120/430 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn mieluusti lounaalla syömässä, vaikka se maksaakin. Aika yököttäviltä näyttävät työkavereiden ruoanloput, joita sitten lämmittelevät mikrossa. Onneksi ei tarvitse niitä syödä.