Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Minusta hyvä ja teveellinen lounas on terveyteen sijoittamista. Mutta kukin tavallaan.
Käyn vain silloin syömässä työpaikan ravintolassa jos kotona ei ole ollut mitään mitä ottaa mukaan. Ehkä kerran kuukaudessa. Maksaa 5-6 euroa.
Olen nyk. sinkku, olen syönyt eväitä yli 30 vuotta töissä, ei koskaan mitään leipää/jugurttia -tyylistä vaan oikeaa ruokaa. Meillä on hyvä mahdollisuus, iso tila, jääkaappi, pakastin, mikro, astianpesukone jne.
Ei eväiden tekemiseen kauaa mene enkä syö samaa ruokaa koko viikkoa. Esim. laitan uuniin kolme broilerinleikettä, kermaa ja aurajuustoa sekaan, 15 minuutissa valmista ja siitä riittää kolmeksi päivän "perus"eväät töihin (ei tarvi olla peräkkäsiä päiviä). Lisäsi teen salaattia ja/tai keitän vihanneksia. 2-3 euroa/pv ja tiedän mitä syön, ei ole lisä- eikä väriaineita. Leipää en syö, enkä juuri muitakaan hiilareita, siksi omat eväät on parhaat. Tai teen sopan, tekemiseen menee 5-10 min + keittoaika.
Hätätilassa kotoa yleensä aineet löytyy ainakin munakkaaseen.
Hyvä ketju on pilalla, kun jankataan tuosta sijoittamisesta. Siitähän ei tässä kysytty. Menkää muualle, tehkää oma ketju. Puhutaan siitä, onko työpaikkalounas tuhlaamista verrattuna omiin eväisiin tai kaupasta ostettuihin lounaseväisiin. Ainakin kokopäivätyössä olevahan syö kuitenkin päivän mittaan jotakin.
Sinkkuna lounas työpäivän aikana olisi minusta mukava, kun kotona ei tarvitsisi laittaa ruokaa. Perheellisen pitää kuitenkin tehdä ruokaa joka päivälle, joten ainakin minulle toinen lämmin ruoka on turha. Mikropuurolla, viilillä ja hedelmällä pärjää työpäivän.
On.
Jos mun pitäis joka työpäivä maksaa kympin lounas, niin en taatusti laittaisi 200€ kuussa ruokailuun.
Työpaikka safkat tekee 50€ ihan varmasti kuukaudeksi.
No. Omassa duunissa ns. valvonta-ateriat + muut asiakkaiden kanssa ja maksavat tilinauhassa yleensä n.20-30€ kuussa. Ja syödä voi just niin paljon kun tarvii.
Itse seuraan kyllä lounaslistoja, joskus on tullut nimittäin maksettua "aurinkoisesta kasviskeitosta", joka on meinannut perunaa ja teollisia keittojuureskuutioita ilman mitään proteiinia, siis kuka tekee keiton pelkästä peruna+keittojuurekset-sekoituksesta? Silloin on rieponut ihan reippaasti, mut toisinaan on taas ollut oikeinkin laaja hyvä kattaus samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kaupasta haettu ruoka maksaa. Jos ottaa rasian lämmintä ruokaa, rasian salaattia, mehupurkin, suklaata ja pullaa jälkiruuaksi ja muutaman hedelmän, niin se on 20e. Työmaaruokalassa selviää kympillä.
No ei kai nyt kukaan hae litraa mehua ja suklaata ja pullaa työpaikkalounaalle?? Ja vielä muut jutut päälle? ?
Okei, tää taisi olla vitsi.
No, todellakin hakee.
Vierailija kirjoitti:
No jos joka päivä käyttää kympin lounaaseen niin kyllä se minusta on tuhlaamista, vuositasolla tekee kuitenkin 2400 euroa, itse tehden olis vaan 200-500 euroa.
Kyllä lounas voi olla kiva hetki omillakin eväillä, meillä ainakin suurin osa syö omia eväitä. Välillä toki käydään ulkona syömässä mutta en ikinä maksaisi henkilöstöruokalan makaronilaatikosta + maitolasillisesta 6 euroa-10 euroa.
Ja ei, en kerää rahoja hautaan, lapsiperheessä rahareikiä kyllä riittää.
Mulla olisi vaihtoehtoiskustannus ihan jotain muuta. Sinkkuna väsätä vaihtelevaa ruokaa aina vain yhdelle. Omatehty ruoka on niitä hetkiä varten, että on oikeasti aikaa ja halua väsätä ruokaa, mutta mitään säästöä siitä ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju on pilalla, kun jankataan tuosta sijoittamisesta. Siitähän ei tässä kysytty. Menkää muualle, tehkää oma ketju. Puhutaan siitä, onko työpaikkalounas tuhlaamista verrattuna omiin eväisiin tai kaupasta ostettuihin lounaseväisiin. Ainakin kokopäivätyössä olevahan syö kuitenkin päivän mittaan jotakin.
Eikös nimenomaan avaaja kysynyt, pitäisikö hänen mielummin sijoittaa 200 e/kk. Itselläni ei syntyisi omalaittamasta ruuasta 200 e säästöä, joten en voi samaistua hänen kysymykseensä. Ja ei, en pidä sijoittamista itseisarvona muutenkaan, vastuullista taloudenhallintaa ja katastrofeihin varautumista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lounasruoka on halpaa, katsos siinä on palvelu mukana. Valmis ruokakokonaisuus lautasellesi kympillä, eli siis halpaa. Sitäpaitsi makkarakastike on hyvää.
Valitettavasti vaan elintaso maassamme on niin heikko, ettei edes peruspalveluihin ole työtätekevilläkään varaa. Suomi on vaan niin yliverotettu paskamaa.
Ei veroja kannata itkeä, niille saa vastinetta. Ainakin, jos sairastuu ja joutuu eläkkeelle, kuten itselleni kävi. Se, mistä valitan, on asumisen sietämnätön kalleus. Vuokra tai omistusasuminen vie puolet tuloista vaikka ei olisi edes luksusta. Muualla länsimaissa lounas ravintolassa, pesulan käyttö ja moni muu kuuluu ihan itsestään selvästi elämisen laatuun töissäkäyvillä. Täällä maksetaan mukisematta järjettömät hinnat pelkistä seinistä ja paheksutaan lounaalla käyviä tuhlailevasta elämäntavasta. Pesuloita ei taida edes olla isoissakaan kaupungeissa kovin montaa, eikä ihme. Ei kansantalous tästä kohene, jos palveluiden käyttöä katsotaan karsaasti ja raha liikkuu vain asuntolainan ja ruokakaupan välillä. Tavarat tietenkin säästäväiset ostavat Kiinasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ja teveellinen lounas on terveyteen sijoittamista. Mutta kukin tavallaan.
Minusta myöskin. Siksi kokkaan ruokani itse - teen viikonloppuisin suuria eriä pakastimeen, ja voin sitten ottaa sieltä mieleseni eväät töihin. Meillä on hyvä taukotila, jossa on jääkaappi, mikro, keittolevy ja tiskipöytä - kaikki pesevät omat kahvikuppinsakin itse, joten eväsrasian tiskaaminen ja kuivumaan jättäminen ei ole mikään ongelma.
Kulttuuripuolella palkatkin ovat niin pienet, että tällaisen yksineläjän pitää olla tarkkana rahankäytöstään. Muilla kollegoilla on puolisot, joiden tulot auttavat laskujen maksussa, joten heidän on mahdollista käydä ulkona lounaalla tai hakea kaupasta valmissalaattipöydästä ruokaa. (Hinta-laatusuhde ei kyllä siinäkään ole mielestäni ihan kohdallaan.)
Ne kokemukset, joita minulla on työpaikkalounaista, eivät ole suurimmaksi osaksi kovin ihmeellisiä. Yhdessä entisessä keikkatyöpaikassa silloiset työkaverit kävivät käyttämässä lounasseteleitään jossain kebabpizzeriassa... Itse nautin täysillä siitä, että talossa oli erinomainen ruokala, jonka kasvisruoat olivat herkullisia ja täysipainoisia sekä monipuolisia. Etenkin, kun itse ei tarvinnut maksaa penniäkään. Nyt täytyisi maksaa itse. Mieluummin ostan itselleni jotain muuta kivaa, etenkin kun olen hyvä kokki ja osaan tehdä maukkaita sekä terveellisiä ruokia hyvin halvalla, ja hyödyntää kauppojen hedelmätarjoukset.
Mieti, kun olet työssä sellaisessa ruokalassa. Pakko on syödä tai ei tietenkään syödä, mutta palkassa on luontoisetu ja omavastuu vedetään joka kuukausi syöt tai et.
Vierailija kirjoitti:
Muualla länsimaissa lounas ravintolassa, pesulan käyttö ja moni muu kuuluu ihan itsestään selvästi elämisen laatuun töissäkäyvillä. Täällä maksetaan mukisematta järjettömät hinnat pelkistä seinistä ja paheksutaan lounaalla käyviä tuhlailevasta elämäntavasta.
Ihan samaa mieltä. Ja sekin on hullua että kansainvälisiin osakkeisiin sijoittava on ”parempi” ihminen kuin kotimaisia palveluja ostava....
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kaupasta haettu ruoka maksaa. Jos ottaa rasian lämmintä ruokaa, rasian salaattia, mehupurkin, suklaata ja pullaa jälkiruuaksi ja muutaman hedelmän, niin se on 20e. Työmaaruokalassa selviää kympillä.
Miksi pitää ottaa rasia lämmintä ruokaa esim. kylmän valmisaterian sijasta? Eikö teillä ole taukotiloja tai kahvihuonetta ollenkaan töissä missä voi lämmittää ruoan? Ja aika paljon ruokaa tuossa muutenkin - miksi sekä salaatti että muutama hedelmä? Ja suklaa ja pulla jälkiruoaksi? Miten paljon sinä oikein syöt?
(20 euroa kuulostaa muutenkin liioittelulta - etkö osaa katsoa, mitä tarjouksia kaupassa on? Esim. meidän lähikaupassa on ollut pari viikkoa hedelmätarjouksia: rasia tai kilo eurolla. Hedelmät vaihtuvat muutaman päivän välein. Viime viikolla ostin puoli kiloa kiivejä, tällä viikolla olen herkutellut mm. sweetieillä - yksi iso sweetie alle 30 centtiä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt kukaan hae litraa mehua ja suklaata ja pullaa työpaikkalounaalle?? Ja vielä muut jutut päälle? ?
Okei, tää taisi olla vitsi.No, todellakin hakee.
Okei. Sitten olen aika sanaton. Ja järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, tää taisi olla vitsi.No, todellakin hakee.
Okei. Sitten olen aika sanaton. Ja järkyttynyt.
Mitä järkyttävää siinä on, että syö töissä normaalia ruokaa. Vai oletko samanlainen kuin muutama työkaveri. Ne syövät töissä muiden nähdessä jonkun puolikkaan omenan ja kotona piilossa vedetään sitten roskaruokaa, sipsejä ja karkkeja.
Sanoisin, että miesten kannattaa syödä noutopöytälounas, koska ovat isompiruokaisia. Kyllä sellaisten annosten teko evääksi maksaa yleensä enemmän kuin sen 7 euroa kuin mitä syövät. Meillä saa santsata ja tuolla rahalla saa kaiken jälkkäriä lukuunottamatta.
Syövät sitten kotona vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meidän duunissa vanhat pierut ovat todella vihaisia, kun maksan lounaan sähköisellä avaimella, joka menee suoraan tilistä. Saan kuulema näin pienempää palkkaa kuin käteisellä maksaessa - syön lounaani silti.
Mikä tän logiikka on? Saman rahan saat, osan vain käytät lounaaseen. Miten ne pierut tän asian näkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.
Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?
Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.
Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.
Okei, tää taisi olla vitsi.