Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Ottaisin mielelläni eväät töihin, mutta se on mahdotonta. Liikun työssäni päivittäin enkä koskaan tiedä missä ruoka-aikaan olen. Autossa pystyy tietysti ruuan pitämään kylmässä, mutta miten sen sitten lämmittäisi? Aika tylsä ruokatunti saattaa olla myös istua autossa syömässä lasagnea jossain kauppakeskuksen parkkihallissa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin mielelläni eväät töihin, mutta se on mahdotonta. Liikun työssäni päivittäin enkä koskaan tiedä missä ruoka-aikaan olen. Autossa pystyy tietysti ruuan pitämään kylmässä, mutta miten sen sitten lämmittäisi? Aika tylsä ruokatunti saattaa olla myös istua autossa syömässä lasagnea jossain kauppakeskuksen parkkihallissa.
Tekosyitä, samalla tavalla se kylmänä menee.
Mun lounas on yleensä hedelmä/jogurtti ja kurkkuruisleipä ja hinta jää alle kahden euron. Tiskiäkään ei tule. Työpaikkaruokalasssa maksaa 7 euroa, joten säästöä tulee satanen kuussa. En tienaa niin hyvin, että olisi varaa paskantaa se pönttöön. Viime kuussa sain laskuvuoren jälkeen säästöön 259 euroa, joten ei se satanen mulle mikään pieni summa ole. Tämä kuukausi on parempi, mutta käyn silti ruokalassa ehkä kaksi kertaa. Yleensäkin pienistä puroista ne virrat syntyy.
(Toinen syy miksi mulla on eväät, on se että mulla on verenpainetauti ja saan helpommin säädeltyä suolan määrää näin.)
Ihania muovilaatikoita.
Muovijäämät sopivat sit urheilijan elimistöön?
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikkalounas on herkullinen ja maksaa vain 5 euroa. Siihen sisältyy yksi pääruoka eri vaihtoehdoista, jälkiruoka parista eri vaihtoehdosta, salaattibaari ja kahta eri leipää. Joskus harvoin käyn mättämässä itseni lounaalla täyteen, mutta olen pitänyt tuotakin niin kalliina, että mielummin syön töissä omia eväitä.
Miten toi voi olla kallis kenenkään mielestä? 5€ ja kaksi vaihtoehtoa ja lisukkeet? Paljonko sun/teidän kotiruokabudjetti/ateria on ja mitä syötte tavallisena päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.
Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?
Se antaa tälläkin hetkellä sen että, minulle tulee kuukausittain toimeentulotuen verran ihan omaa rahaa, jonka voin käyttää huoletta mukavuuksiin. Ja näin teenkin. NOin puolet ylimääräisistä osinkotuotoista menee ihan huvituksiin ja elämiseen, puolet menee takaisin sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. Eli elämä on paljon turvatumpaa ja mukavampaa kun käyttää noita pääoman tuottoja, eikä pääomia asioiden tekemiseen. En elä mitenkään niukasti, käytän rahaa suhteellisen leveästi nykyään, mutta vain näitä tuottoja, en palkkatuloja, enkä pääomia. Palkkatuloilla maksetaan pakolliset menot ja varaudutaan tulevaisuuteen sijoittamalla osa. Pääomatuloja käytetään sitten päähänpistoihin ja huvituksiin, ja sijoitetaan ylijäämä tulevaisuutta varten. Pääomia ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä.
Mihin ihmeen mukavuuksiin ja huvituksiin, jos jo työpaikkalounas on sitä hirveää tuhlausta? Minusta se on mukavuutta, jos joku.
No ei ainakaan nämä amican ja sodexon kaltaisten työmaasyöttölöiden pöperöt mitään "mukavuutta" edusta. Juuri käytin puolet tämän viikon osinkotuotoista hyvään pullolliseen punaviiniä, joka eilen nautittiin puolison kanssa nautiskellen. Puolet menee takaisin sijoituksiin ensi kuussa, kun loppukuun osingot ja palkka tulee. Näiden tuotoista pääsenkin jo huhtikuussa nauttimaan!
Jotenkin ei nyt vakuuta sun tekstisi 😂 Joka tapauksessa, omat osinkotuottoni riittävät niin lounaaseen kuin viiniinkin. Tosin en korvamerkitse tuottoja mitenkään, siinä ne menee muiden mukana, erityisesti kun tuotot tulevat keväisin ja lounaita syön pitkin vuotta.
Miten niin tuotot tulevat keväisin. Minulla tulee osinkoja 49 viikkona vuodessa.
Mulle tulee enimmäkseen keväisin, kun pörssiyhtiöiden osingot kopsahtaa tilille. En kyllä niinkään innostunut ole osingoista kuin monet muut sijoittajat, koska kuitenkin sijoitan ne takaisin. Turhaan vain maksan veroja välissä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin olet sijoittanut, kun nostat osinkoja 49 viikkoa vuodesta? Omaan yritykseen, vai?
Pörssiyhtiöihin, Yhdysvaltoihin, kanadaan, norjaan, britteihin. Vähän ruotsiin ja Suomeen. Yhdellä jenkkiyhtiöllä saa jo osinkoa 4-12 viikkona vuodessa. 2 yhtiöllä saa jo 8-24 viikkoa, 3 yhtiöllä 12-36 viikona. ja 4 yhtiöllä voi jo päästä 48 viikkoon. Minulla on salkussa 20 yhtiötä tällä hetkellä.
Eli siis tää oli ihan fuulaa, no niinhän minä arvelinkin jo alun alkaen 😂😂😂
Tässä sinulle kielitaidottomalle ihan suomeksi rautalankaa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Osinko
Tuolla kerrotaan ihan selvällä suomen kielellä että on olemassa sellainen asia kuin kuukausiosinko. Se, etteivät suomalaiset firmat sellaista maksa, ei tarkoita etteikö sellaista jossain päin maailmaa maksettaisi. Kuukausiosinkoa maksavat esimerkiksi amerikkalaiset REIT-yhtiöt jotka on vapautettu kaksinkertaisesta verotuksesta sillä ehdolla että ne jakavat 90 % tuloksestaan osakkeenomistajille eli ainoastaan osakkeenomistajat maksavat veroa, ei yhtiö. Eli joka kk yhtiö laittaa edellisen kuun tuloksesta 90% osinkoina maailmalle. Tällainen firma on esimerkiksi Whitestone REIT ja voit tarkistaa asian ihan itse jos kielitaitosi siihen riittää.
Jos ei riitä, se on sitten ihan oma häpeäsi ja hävetä saat jo sillä perusteella että väität lainaamasi kirjoittajan postausta perusteettomasti valheeksi. Alla vielä linkki mainitsemani firman osinkotietoihin, ole hyvä ja syö hattusi.
Vierailija kirjoitti:
Ihania muovilaatikoita.
Henkilökohtaisesti käytän vain lasivuokia, koska valmistan osan ruoista samoissa astioissa ja laitan niihin muutkin ruoat kuumana. Mutta on minulla silti esim. muovinen kahvinkeitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikkalounas on herkullinen ja maksaa vain 5 euroa. Siihen sisältyy yksi pääruoka eri vaihtoehdoista, jälkiruoka parista eri vaihtoehdosta, salaattibaari ja kahta eri leipää. Joskus harvoin käyn mättämässä itseni lounaalla täyteen, mutta olen pitänyt tuotakin niin kalliina, että mielummin syön töissä omia eväitä.
Miten toi voi olla kallis kenenkään mielestä? 5€ ja kaksi vaihtoehtoa ja lisukkeet? Paljonko sun/teidän kotiruokabudjetti/ateria on ja mitä syötte tavallisena päivänä?
Onhan se tavallaan kallis, jos päivän ruokabudjetti on vaikka 10€ ja puolet siitä menee lounaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihania muovilaatikoita.
Siis mikrokestävät, pakastekestävät, ilmatiiviit, konepestävät muovilootat ovat siis kehitykseni tiellä? Mutuilen mutta epäilen sodexon sörsseleiden olevan kovempi taakka kropalleni jos niitä söisin? On mulla lasinen isokin minkä otan mukaan jos menen matkalle. Painaa vaan vähän paljon ja on kolhuherkempi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vankkumaton lounasruokailun kannattaja aiemmin. Olin aina ollut urheilullinen mutta päätös panostaa kunnolla fitnessurheiluun käänsi vaa’an. Vasta tämä oli minulle herätys että mtn paljon ylihintaa tuli maksettua paskasta. Nyt minulla on mukana kalorikontrolloidut makrotasapainotut ruuat mikä voittaa maultaan ja koostumukseltaan minkä tahansa sodexon makkarakastikkeen. Tiedän mitä syön, paljonko syön ja hintaa tulee öö 3e päivä? Ruokapreppi menee rutiinilla ja sopiavat muovilootat eivät maksaneet montaa penniä. Kymmenen lootaa kierroksessa riittää hyvin vaikka ei joka päivä pesisikään astioita. Lounastauon pidän työtilanteen mukaan koneella, palsuss, muiden kanssa ruokalassa tai vaikka taksissa jos tilanne vaatii (eipä jää lounaat enää väliin.)
Kuulostaa konemaiselta, tekniseltä koko elämäsi ja myös lounaasi. Ruoka on sinulle vain polttoaine, jonka ravintoarvot olet koneella laskenut. Tuosta on nautinto kaukana, sekä hyvästä ruoasta nauttimisen että elämästä nauttimisen suhteen. Tai no, ehkä tuo itsesi trimmaaminen tuo sulle sen nautinnon.
Onhan se mukavaa käydä syömässä jonkun muun tekemää ruokaa. Lähimmät työkaverit käy työpaikan ruokalassa, siellä on aina useampi vaihtoehto tarjolla, monipuolinen salaatti, maito, leivät ja jälkiruoka/hedelmä 6,80 €. Kotieväistä en osaisi tai jaksaisi niin monipuolisia salaattejakaan väsätä. Osaan kontrolloida annoskokoani eikä ole pakko mättää lautaselle kaikkea tarjolla olevaa - ne samat ruuat tulee kyllä eteen joskus myöhemminkin. Leipä ja jälkkärikään eivät ole pakollisia, leipää tulee otettua pääasiassa salaattibaarin täydennökseksi tai silloin, kun on menossa treeneihin töiden jälkeen. Ja jälkiruuista otan vain herkullisimmat, yleensä hedelmä on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vankkumaton lounasruokailun kannattaja aiemmin. Olin aina ollut urheilullinen mutta päätös panostaa kunnolla fitnessurheiluun käänsi vaa’an. Vasta tämä oli minulle herätys että mtn paljon ylihintaa tuli maksettua paskasta. Nyt minulla on mukana kalorikontrolloidut makrotasapainotut ruuat mikä voittaa maultaan ja koostumukseltaan minkä tahansa sodexon makkarakastikkeen. Tiedän mitä syön, paljonko syön ja hintaa tulee öö 3e päivä? Ruokapreppi menee rutiinilla ja sopiavat muovilootat eivät maksaneet montaa penniä. Kymmenen lootaa kierroksessa riittää hyvin vaikka ei joka päivä pesisikään astioita. Lounastauon pidän työtilanteen mukaan koneella, palsuss, muiden kanssa ruokalassa tai vaikka taksissa jos tilanne vaatii (eipä jää lounaat enää väliin.)
Kuulostaa konemaiselta, tekniseltä koko elämäsi ja myös lounaasi. Ruoka on sinulle vain polttoaine, jonka ravintoarvot olet koneella laskenut. Tuosta on nautinto kaukana, sekä hyvästä ruoasta nauttimisen että elämästä nauttimisen suhteen. Tai no, ehkä tuo itsesi trimmaaminen tuo sulle sen nautinnon.
Tosissaan treenaaminen on vähän turhaa, jos ei edes syödyt kalorit ole suunnilleen tiedossa. Mutta ei se kaikilla sitä tarkoita, etteikö koskaan voisi syödä mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä, samalla tavalla se kylmänä menee.
Ei se muuta sitä vaikka joutuisi syömään ne kylmät perunamuusit ja jauhelihakastikkeet autossa, että syöt ne autossa joka saattaa olla parkissa esimerkiksi keskellä kävelykatua.
Ihan oma valinta. Olen välillä syönytkin työpaikan lounasravintolassa (Smartum-kortilla jolle otan kyllä 3 kk saldoa vuodessa) mutta valitettavasti syön silloin liikaa ja paino alkaa nousta. En viitsi maksaa 10 e miniannoksista, otan mielummin mukaan kotirauhan jämiä joita pakastan. Käytän Smartin saldoa mielummin vapäaa-ajalla ulkona syödessä.
Mun mies käy lounaalla usein työkavereiden kanssa, se on ainoa sosiaalinen elämä mitä hänellä on. Silloin kun hän ei mene työkavereiden kanssa lounaalle, hän käy kaupasta hakemassa jonkun pihvin tai muun ja ottaa siihen kaveriksi salaattia salaattibaarista. Tuo itsepaistettu pihvi ja valmissalaatti ei tule sen halvemmaksi kuin lounasravintolassa syöty lounas.
Pari kertaa mies on onnistunut pihvinpaistossaan saamaan palohälytyksen aikaiseksi, jolloin koko talosta (Ilmarisen pääkonttori ja muita pienempiä firmoja) joutuu pihalle sellaiset 600-700 työntekijää siksi aikaa kun palokunta käy tarkistamassa tilanteen. Siitä ei tule itselle mitään sakkomaksuja, mutta miettikää millaiset kulut firmoille kun tuollaiselta määrältä ihmisiä keskeytyy työt vähintään puoleksi tunniksi kun yksi säästäväinen nörtti siellä paistaa pihviä!
Totta se on, että omilla eväillä voi säästää jos muutenkin on tottunut syömään halpaa ja vaatimatonta ruokaa. Mutta jos syö kotonakin hyvin ja kalliisti, niin sellaisista aineksista tehty lounas maksaa helposti kympin sekin ja lisäksi joutuu näkemään paljon vaivaa sen ruuan eteen. Jos lompakko kestää lounasravintolat, niin minä en ainakaan suoralta kädeltä tuomitse. Tuleehan siinä työllisyysvaikutukset ja kaikki, kun käytetään palveluita. Ja jos palkka alkaa vähintään kolmosella, niin kyllä sitä työn raskaan raataja voi sallia itselleen pientä hemmottelua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta. Olen välillä syönytkin työpaikan lounasravintolassa (Smartum-kortilla jolle otan kyllä 3 kk saldoa vuodessa) mutta valitettavasti syön silloin liikaa ja paino alkaa nousta. En viitsi maksaa 10 e miniannoksista, otan mielummin mukaan kotirauhan jämiä joita pakastan. Käytän Smartin saldoa mielummin vapäaa-ajalla ulkona syödessä.
Kotiruuan
Jotku ihmiset on oikeesti niin pihvejä että en oikeesti tiedä välillä pitäiskö itkeä vai nauraa😅 muutenkin se muiden lounassyöminen ei sulle kuulu, mutusta vaan niitä eväitäs.
Se työpaikkalounas on yleensä tehty halvoista raaka-aineista ja saat itse tekemällä tasokkaampaa ruokaa halvemmalla. Voi niiden työkavereiden kanssa syödä yhdessä taukotilassakin.
Toki työpaikkalounaalla voi käydä joskus vaihtelun vuoksi, mutta vaihtelua saa kyllä ihan vain kokkaamalla itse vaihtelevasti. Jotain ruokia voi myös pakastaa ilman, että maku kärsii mahdottomasti, jolloin voi ottaa välillä jotain muuta kuin mitä on syönyt muuten tuolla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
On. Jos on rahaa törsättäväksi kirjaimellisesti paskaan niin mikäs siinä. Lapsiperheessä tehdään muutenkin ruokaa kotona päivittäin, joten niistä riittää evääksi jämät. Paskaa sekin lopulta kuitenkin on.
Pitäsköhän sota-ajan tulla uudestaan jos syömäkelpoinen ruoka on paskaa....
Ostan aina lounaan, noin 5 euroa maksaa meillä ja salaatti mukana. En itse ikinä jaksaisi tehdä.