Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Toivottavasti henkilöstöravintolat eivät kaikkien säästämisen kohteeksi joudu - oon muuten työtön:)
Vierailija kirjoitti:
Käytän usein työpaikkaruokalaa koska edullinen. Hintaan 5,50 saa keiton ja salaatin. Otan ruuan aina osastolle mukaan ja keiton syön leivän kanssa samana päivänä ja ison kipollisen salaattia jätän seuraavaksi päiväksi. Päivästä riippuen salaattiin esimerkiksi lohta tai broileria tai vaikkapa lihapullia. Jälkkäriksi vielä kahvi tai kaakao mukaan. Koska asun yksin niin en laita himassa enää ruokaa ja minusta tuo on todella edullinen. Jos haluaa sen vahvemman lounaan ja syönkin vaikka kaalikääryleitä tms niin vähän alle 7 euroa ja sen kanssa pieni kippo salaattia.
Jos ei perhettä niin minäkin toimisin samoin. Nyt kasaan tähteistä eväät.
Meillä työpaikkalounas maksaa alle 5 euroa ja pidän sitä tuhlaamisena. Syön lähes aina omat eväät, koska se maksaa vain noin 2 euroa päivässä.
Mitä teillä on eväänä jos hinta jää alle 5€/kokonaisuus?
Meillä työnantaja maksaa ruokarahaa, on jotain noin 8 euroa päivässä. En käytä sitä lounaspaikkojen ruokiin vaan ihan tavallisiin ruokaostoksiin, ja otan aina edellisen päivän jämät töihin lounaaksi. Kyllä se on iso säästö. Teen itse hyvää kasvisvoittoista kotiruokaa ja aina suuret määrät kerralla joten yleensä aina on ottaa myös evääksi. Olen pienipalkkainen ja tämä on oikein hyvä tapa säästää. Edullisista raaka-aineista saa todella maukasta ruokaa kunhan on opetellut maustamisen.
Vierailija kirjoitti:
No jos joka päivä käyttää kympin lounaaseen niin kyllä se minusta on tuhlaamista, vuositasolla tekee kuitenkin 2400 euroa, itse tehden olis vaan 200-500 euroa.
Kyllä lounas voi olla kiva hetki omillakin eväillä, meillä ainakin suurin osa syö omia eväitä. Välillä toki käydään ulkona syömässä mutta en ikinä maksaisi henkilöstöruokalan makaronilaatikosta + maitolasillisesta 6 euroa-10 euroa.
Ja ei, en kerää rahoja hautaan, lapsiperheessä rahareikiä kyllä riittää.
200e vuodessa?? Mitä sillä rahalla muka saa? :D Makaronia ketsupilla joka päivä? Yhden leivän? Eipä riittäisi minulle, nälkä jäisi...
Ei parilla eurolla saa monipuolista lounasta jossa vihanneksia, proteiininlähteitä ja erilaisia lisukkeita. Meillä lounas maksaa 6,5e ja sisältää salaattipöydän, lämpimän ruuan, leivät, jälkkärin ja kahvin. Maksan tuon summan mielelläni, kun ruoka on lihakastiketta, savulohipastaa, uunikalaa, kanakastiketta riisillä ja lämpimillä vihanneksilla ym. kunnon ruokaa. En jaksa tehdä joka päivä kotona ruokaa kun ei ole lapsiakaan, joten kiva saada valmista mutta ravitsevaa ja hyvää joka arkipäivä töissä. Uunimakkarasta en maksa, silloin tuon eväät.
Nettopalkkani on yli 9000e/kk, ja en suostu maksamaan lounasruuasta sitä mitä siitä pyydetään koska yleisesti hinta-laatusuhde on surkea. Teen kuitenkin illallista joka päivä, joten skaalaamalla syön samaa ruokaa töissä seuraavana päivänä, ja osaan tehdä hyvää ruokaa itse ilman kummempia eineksiä ja puolivalmisteita kalorikontrolloidusti. Parempaa 100-0 kuin tavallinen lounasruokala.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kanakastiketta, riisiä ja höyrytettyä parsakaalia. Ei millään saa menemään 5€/annos... Tai bolognesekastike ja spagettia. Lihakeittoa. Mitä ikinä kotona edellisenä päivänä onkaan syöty. Teen esim. lihamurekkeen 1,4 kilosta sikanautaa, liha maksaa siihen 6,30€ plus muut aineet 2€. Perunamuusi 2 kg perunoista, 1,45€. Plus kilo porkkanaa, 1,50€. Tuosta tulee yhteensä noin 11,50€ ja siitä syödään koko perhe 3 ateriaa plus 2 työpaikkalounasta minulle. Yhden annoksen hinnaksi jää alle euro.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peruskotiruokaa.
Esim. itse tehty kasvissosekeitto + leipä + jugurtti/hedelmä maksaa noin 1,5 e
Kanakastiketta ja riisiä, hedelmä. 1,5 e
Kananfileepihvi + salaattia 2 e
Kauppana pääasiassa Lidl.
Eihän se kotiruoka ns. Maksa paljoo jos ei työlleen laske arvoa
Ja vielä halvemmalla pääsee kun ostaa Lidlistä salmonellajauhelihaa
No, itse en ole vielä niin hyviin hommiin päässyt, että minulla olisi varaa laittaa 7-10 eur lounaaseen päivittäin.
Ehkä jos joku 7k tienaisi kuussa niin sitten.
Mä asun yksin
Syön kunnon lounaan
Maksan vain verotusarvon lounasedusta
En kokkaa kotona kuin viikonloppuisin
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kotiruoka ns. Maksa paljoo jos ei työlleen laske arvoa
Makaa perse homeessa tai tekee makaronilaatikkoa.
Miksi sille omalle työlle pitäisi laskea arvoa? Kukaan ei tee jotakin niin paljon ettei ehtisi makaronilaatikkoa vääntää.
Läheskään kaikki ei oikeasti itse maksa sitä kymppiä. En minäkään. Työnantaja ostaa mulle lounasedun jonka otan tai en. Maksan 75% arvosta veroja. Eli maksan semmoisen 1,70 euroa joka 9 euron lounaasta.
Olen aika yllättynyt, miten vähän ihmiset ovat valmiita panostamaan rahallisesti monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Sitten on kumminkin varaa ostella vaatteita, sisustusta, matkoja, tupakkaa, alkoholia jne. Kuitenkin tämä maallinen maja on numero yksi, mistä pitäisi pitää parasta huolta. No, jokainen omien arvojensa mukaan toki...
Itse en ota eväitä kun hätätilassa.Haluan syödä lounaalla lämpimän ruoan salaatteineen .Mikään ei ole niin ankeaa kuin mikrossa lämmitellä edellisen päivän ruokia ja tiskata vielä astiat päälle, ei kiitos! Kunnon lounashetki katkaisee sopivasti työpäivän .Valmistan kyllä toisen lämpimän, hyvän ruoan joka päivä kotona lounaan lisäksi .En juuri koskaan sairasta, uskon että hyvä ravinto ja urheilulliset elämäntavat edesauttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika yllättynyt, miten vähän ihmiset ovat valmiita panostamaan rahallisesti monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Sitten on kumminkin varaa ostella vaatteita, sisustusta, matkoja, tupakkaa, alkoholia jne. Kuitenkin tämä maallinen maja on numero yksi, mistä pitäisi pitää parasta huolta. No, jokainen omien arvojensa mukaan toki...
Miksi kuvittelet, että työpaikkalounas on ainoa paikka, josta saa monpuolista ja terveellistä ruokaa? Eiköhän sitä osaa lähes jokainen tehdä ihan itse kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi en käykään lounasruokalassa, koska siellä vetäisin joka päivä itseni täydelliseen ähkyyn jälkiruokien kera ja saisin koko päivän kalorit kerralla ja vähän vielä ylikin.
Meillä ruokatauko on omaa palkatonta aikaa, jota en todellakaan vietä työpaikalla. Maksan lounasbuffasta mielelläni sen 10e, että pääsen pois työpaikalta, saan monipuolista ja laadukasta ruokaa päivittäin ja vältän itse kokkailun vaivan. En kuluta juuri mihinkään muuhun ylimääräiseen ja tämä on oma arjen ylellisyyteni. Mikroruuat ovat sitä paitsi epäyerveellisiä eivätkä pidä nälkää, ja itsetehtynä ei saa yhtä monipuolista ateriaa alle saman hinnan.