Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pihi ja saita että söisin koko rahan edestä. Noin pari tuhatta kaloria tulisi vedettyä lounaalla kun koko rahan edestä söisin. Ei kannata istumatyöläiselle. Riittää Reissumies täytteillä, n. 400kcal.
Sama juttu, tosin itse harrastan mikroannoksia. Ovat sopivan kokoisia viemään nälän ja pitämään kylläisenä työpäivän loppuun asti. Maksavatkin max vitosen, kolmellakin eurolla saa kohtuullisen annoksen. Kaupan täytetyt Reissumiehet ovat ylihintaisia sisältöönsä nähden, samoin kolmioleivät.
Olen kokeillut joskus ottaa illalla tehtyä kotiruokaa mukaan, mutta ylläri ylläri, aina sitä tuli otettua mukaan liian suuri annos.
Muutenkin, oletteko yhtään miettineet, mistä johtuu työikäisten ihmisten ylipaino? Olisiko yksi syy lounasravintoloiden seisovat pöydät? Jos ottaa jokaista vaihtoehtoa lusikallisen, on siinä monelle istumatyöläiselle puolet liikaa. Saisi kyllä tulla takaisin annosjakelut sekä leivät ja ruokajuomat eri hintaan. Tällöin pihit ihmiset kuten minä, ottaisivat vain sen ruoan ja salaatin, ei tulisi hiilariähkyäkään.Tämä on hyvä, kolmas syy miksi syön eväitä. Eka on rahansäästö, toinen se, että lounasruokaa tehdään puolivalmisteista ja se on vähän kuin lämmitettyä einestä. Pihinä ohmisenä söisin sitä kuitenkin koko kahdeksan euron edestä.
•ihmisenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn työpaikalla lounaalla joka päivä.Mikään ei ole niin ankeaa kuin lämmitellä ruoanjämiä mikrossa.Haluan päivällä tuoreen lounaan ja illalla valmistan päivällisen.Satsaan terveelliseen syömiseen, säästän sitten muissa asioissa tarpeen tullen.
Missä lounaspaikassa saat tuoreen lounaan, joka ei ole uudelleenlämmitettyä?
No ei säädösten ja asetusten mukaan saa olla missään uudelleenlämmitettyä. Nuo kriteerit on tiukat ja niitä valvotaan.
Jos törmäät tällaiseen toimintaan, ilmoita kunnan terveystarkastajalle. Aika harva paikka enää uskaltaa toimia vastoin määräyksiä.Ajattelen lähinnä niitä lounaspaikkoja, jotka tarjoavat eineksiä. Onhan einekset kertaalleen kypsennetty ja jäähdytetty. Kyllähän ne lämmitetään uudelleen ennen tarjoamista?
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Einekset tulee ravintolaan raakapakasteena ja ne kypsennetään uunissa ennen lounasaikaa ja laitetaan tarjolle. Lounaan jälkeen ylijäämät menee biojätteeseen. Niitä ei ole lupa lämmitellä seuraavaa päivänä. Kastikkeet ja perunat valmistetaan itse siellä keittiössä.
Kertaalleen keitettyjä perunoitakaan ei todellakaan jäähdytetä ja lämmitetä uudelleen, kuten joku täällä väitti. Kaikki lämmin mikä tulee sieltä buffetista takaisin, menee biojätteeseen lounasajan jälkeen. Jos keittiössä jää yli lämpimiä perunoita, jotka ei ole ollut tarjolla ja on jäähdytetty nopeasti, niistä voidaan tehdä seur. pvänä paistettuja perunoita, mutta ei kukaan täysijärkinen kokki niitä muuten uudelleen lämmitä.
Lounasravintoloissa käytettävät "einekset" ei ole sama asia kuin mitä joku kotiin ostaa kaupan hyllyltä ja laittaa mikroon.
Ok kiitos että valaisit minua tässä asiassa. Koskeeko siis myös kouluruokaloita sama, että ne ”einekset” tulevat raakapakasteina ja kypsennetään paikan päällä?
Kouluruokailuista en osaa sanoa, mutta käsittääkseni ruoka tulee keskuskeittiöltä. Sinne tulee raakapakaste, se lämmitetään ja se säilytetään lämpimässä ja kuljetetaan lämpölaatikoissa koululle. En usko, että sitä välillä jäähdytetään, koska niin ei saa tehdä. Näin uskoisin, mutta tästä en ole varma. Keskuskeittiöt siis suurissa kaupungeissa. Ei mitään hajua miten pienillä paikkakunnilla toimitaan.
Jos työpaikkalounas maksaa 6-8 euroa, eli 30-40 euroa/viikko, niin sillä rahalla teen jo tuplamäärän ruokaa salaatteineen päivineen. Mielestäni se on tuhlausta, ja rahat voi käyttää muuhunkin.
Tasan kerran yhdessä keikkatyössä oli ilmainen työpaikkalounas (lounarit palkan lisäksi), silloin kyllä söin työpaikkaravintolassa kun ilmaiseksi sai. Muut työkaverit kävivät tuhlaamassa lounarinsa viereisessä kebab-pizzapaikassa, jossa ei ollut edes kunnollista salaattia tai leipää. Menin kerran seuraksi, mutta muuten söin tyytyväisenä yksin terveellisempää ja parempaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pihi ja saita että söisin koko rahan edestä. Noin pari tuhatta kaloria tulisi vedettyä lounaalla kun koko rahan edestä söisin. Ei kannata istumatyöläiselle. Riittää Reissumies täytteillä, n. 400kcal.
Sama juttu, tosin itse harrastan mikroannoksia. Ovat sopivan kokoisia viemään nälän ja pitämään kylläisenä työpäivän loppuun asti. Maksavatkin max vitosen, kolmellakin eurolla saa kohtuullisen annoksen. Kaupan täytetyt Reissumiehet ovat ylihintaisia sisältöönsä nähden, samoin kolmioleivät.
Olen kokeillut joskus ottaa illalla tehtyä kotiruokaa mukaan, mutta ylläri ylläri, aina sitä tuli otettua mukaan liian suuri annos.
Muutenkin, oletteko yhtään miettineet, mistä johtuu työikäisten ihmisten ylipaino? Olisiko yksi syy lounasravintoloiden seisovat pöydät? Jos ottaa jokaista vaihtoehtoa lusikallisen, on siinä monelle istumatyöläiselle puolet liikaa. Saisi kyllä tulla takaisin annosjakelut sekä leivät ja ruokajuomat eri hintaan. Tällöin pihit ihmiset kuten minä, ottaisivat vain sen ruoan ja salaatin, ei tulisi hiilariähkyäkään.Tämä on hyvä, kolmas syy miksi syön eväitä. Eka on rahansäästö, toinen se, että lounasruokaa tehdään puolivalmisteista ja se on vähän kuin lämmitettyä einestä. Pihinä ohmisenä söisin sitä kuitenkin koko kahdeksan euron edestä.
Mä kirjoitin noista raakapakasteista. Niitä ei kuitenkaan käytetä joka paikassa ja aina! Ei ollut tarkoitus sellaista kuvaa antaa. Mutta jotkut ruoat on liian isotöisiä, että ne voisi alusta asti siellä paikan päällä vääntää, esim. kaalikääryle. Suurin osa henkilöstöravintoloista toki tekee itse ruoat alusta asti. En tiedä mistä tuo eines-ajattelu on tiukasti iskostunut ihmisten päähän. Mulla on kokemusta pitkältä ajalta näistä ja on aika surullista tämä eines-jankutus kun niissä keittiöissä on oikeat ihmiset kuitenkin tekemässä oikeaa ruokaa.
Olisinpa ymmärtänyt "tuhlata" työpaikkalounaaseen. Olemalla sen verran sosiaalisempi että olisin lyöttäytynyt uudessa työpaikassani muiden ruokaseuraksi, olisin ehkä säilyttänyt työpaikkani.
Töissä pidetään mieluiten ne, joista tykätään. Erakko on heikoilla, vaikka työsuorituksessa ei olisi moittimista.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on siinä että ottaa esim eilisen jämät töihin evääksi. Siinä säästää kyllä oikeasti rahaa.
Käyn itsekin ihan mielelläni syömässä lounaan ravintolassa mutta se riippuu ihan täysin tarjonnasta. Joissakin paikoissa se lounas vaan on tyyliin kinkkukiusaus ja kiinankaalisalaatti 10,90e joten ei kiitos.
Mä en ota edes jämiä, vaan ihan tietoisesti kokkaan viikonloppuna kaksi isoa satsia ruokaa, yhden lauantaina ja toisen sunnuntaina. Suurin osa pakkaseen kerta-annoksina, sunnuntaina kokatusta kaksi annosta saa jäädä jääkaappiin (maanantain ja tiistain eväät). Pakasteesta sitten on hyvä napsia seuraaville viikoille ruokia. Teen aina enemmän kuin viiden päivän satsin, koska olen joskus viikonloppuisin poissa enkä ehdi kokata. Silloin on hyvä olla valmista ruokaa odottamassa työviikoksi.
Tämä myöskin helpottaa kaupassa käymistä, kun voi ostaa isomman erän raaka-aineita kerralla ruoanlaittoa varten (ei jää puolikkaita juustonpalasia tai avattuja paketteja pyörimään koska kaikki tulee käytettyä).
Mikä ruoka toimii ”isoina satseina”?
Mun mies toimii siten, että ottaa eilisillan ruokaa mukaan, jos sitä jää ja se on sellaista, jota voi säilyttää seuraavaan päivään. Monet täyteläiset pata- ja kastikeruuat melkeinpä paranee yön yli jääkaapissa ollessaan.
Jos iltaruuasta ei jää evääksi tai se on sellaista, jota ei voi säilyttää, mies joko hakee ruokaisat salaattiainekset kaupasta (hevi-osastolta vihanneksia, sekaan tonnikalaa öljyssä tms.) tai menee lounasruokalaan, jossa maksaa lounareilla. Lounareita saa joka tapauksessa tietyn määrän vuodessa, joten kannattaa ne käyttää mieluummin kuin jättää käyttämättä. Käytännössä syö työpaikkalounaan 1-2 kertaa viikossa.
Mielestäni ei ole tuhlaamista, koska ei syö työpaikkalounasta joka päivä. Saman summan saa tuhlattua, jos ottaa salaattieväät kaupan valmiista salaattibaarista, ne on aika hinnakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minusta 9-10 euroa on todella paljon. Sillä saa jo mieleisensä kotiruoan (myös evääksi seuraavalle päivälle) ja lisäksi naposteltavaa, jos sellaista harrastaa.
Aina kun käyn kaupassa ja ostan laadukkaista raaka-aineista ruokaa, se maksaa lähes aina enemmän kuin kympin per annos. Lihaa en syö. Toki makaronilaatikkoa syömällä elämä tulee halvaksi, mutta en halua syödä hiilarimössöä kovin usein. En ole koskaan erityisemmin ihastunut mihinkään linssikeittoon, vaikka sitä hehkutetaan halpana ja hyvänä ruokana. Toisinaan teen edullisesti kaalista ja soijarouheesta eräänlaista kasviskaalipaistosta, mutta ei sitäkään määräänsä enempää jaksa syödä. Juurekset maksavat (kukkakaali yli 3 euroa) ja niillä pelkästään ei nälkä pysy kauaa poissa etenkin jos liikkuu lähes joka päivä.
Mitkä ovat siis niitä sinun tekemiäsi ruokia, jotka maksavat yli kympin per annos?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruoka toimii ”isoina satseina”?
Tämä nyt varmaan riippuu ihan omista mieltymyksistä.
Mä teen tosi usein uunipellillä pizzaa. Se pakastuu ja sulaa hyvin, ja siihen saa tungettua vaikka mitä kasviksia. Täytteitä voi muutenkin vaihdella mieltymyksen ja sopivien tarjousten mukaan.
Lasagne myös, peruslasagnesta mm. siihen, että pastalevyt vaihtaa ruisnäkkileipään. Tässäkin kannattaa muokata kastiketta mielensä mukaan - mä kokeilin kerran, miten pari desiä porkkanaraastetta toimii kastikkeen seassa, ja yllättävän hyvin onnistui.
Perusmakaronilaatikko (vaikka taas tuunaan sitä monipuolisemmaksi) on vähän niin ja näin. Pitkällinen pakastaminen tekee siitä koostumukseltaan ikävää, joten silloin harvoin kun teen sitä, pyrin syömään kaikki annokset heti alkuviikosta.
Mä olen aika laiska pohjimmiltani, joten kaikki mun tekemät ruoat ovat tosi helppotöisiä. :D
Englanniksi tämä on "batch cooking", ja ne, joilla on isommat pakastimet saattavat tehdä ruokaa jopa 30 päiväksi. Koko perheelle. (Tietty useampaa eri ruokalajia, mutta silti.)
Tuossa on muutama linkki, joissa on reseptejä ja ohjeita:
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/batch-cooking
https://www.chatelaine.com/food/kitchen-tips/big-batch-cooking-tips/
https://www.bettycrocker.com/how-to/tipslibrary/cooking-tips/batch-cook…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tulee liian kalliiksi, kun alle kympillä tekee koko päivän monipuoliset ruoat kaikkine salaatteineen. Ruokakulut lähes kaksinkertaistuisivat, jos söisin joka päivä lounasravintolassa.
Minun ajallani on myös hintalappu, joten ostan itselleni vapaata keittiöstä, jotta pääsen tienaamaan. Jään voitolle.
Toisaalta taas safkis kestää pidempään ulkona syöden kuin jos on omat eväät. Jos siis kellokortti/työajanseuranta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?Puhumattakaan lounastamisen sosiaalisesta kanssakäymisestä. Suomalaisten pitäisi iloita kun on hyvä mahdollisuus syödä kerran päivässä terveellinen ja monipuolinen ateria. SN parisataa euroa säästää ihan muita menoja karsimalla. HS uutisoi juuri, että kosmetiikka saastuttaa luontoa yhtä paljon kuin autot. Mitään vahinkoa ei tapahdu jos karsii kosmetiikkaansa. Ihminen selviää yllättävän vähällä kun järkeistää kosmetiikankäyttöään.
Sen verran sua pitää oikaista että tervellisyydestä ei voi puhua. Itse en söisi sitä ruokaa jota olen joutunut toisille lounaaksi laittamaan. Terkuin täti sieltä lounasravintolan keittiöstä. Ihan samaa einestä se on kuin kauppojen mikroateriatkin, koska Horeca-puolella voiton tavoittelu on a ja o.
Tosiaan, mistään terveellisyydestä ei ole tietoakaan. No ehkä salaatit joita ei ole kyllästetty raskailla kastikkeilla ja juustoilla. Ruuissa maku haetaan pitkälle rasvasta eri muodoissa. Työmaaruokalassa ei saa liikaa taiteilla mausteiden kanssa koska suuri rahvas karsastaa. Joku sinällään terveellinen kalakin uitetaan rasvaisella juustokastikkeella. Rasva täyttää halvalla joten jengi ei voi syödä liikaa. Bisnes on bisnes ja mooses on mooses.
Itse syön itse tekemiäni ruokia. Sitten aika ajoin kyllä käyn viikonloppuna syömässä ravintolassa, on oma mieleinen seurakin mukana. Ne työmaaruokalat on aika ankeita jos vertaa ravintolamiljööseen.
Senkus syöt kympin lounaita. Mutta jos haluaisi säästää, niin ei kannattaisi niitä syödä. Sinä et halua säästää, joten jatka kuten ennenkin. Mikä ongelma?
Mä en ole missään väittänytkään, että se on täydellisen terveellistä se henkilöstöravintolaruoka.Mutta buffetista saa itse koottua aika hyvän annoksen kun salaattejakin on montaa laatua ja yleensä joku kasvisruoka myös vaihtoehtona. Niitä harva jaksaa oikein paneutuen kotona tehdä arki-iltana. Nuo kasvisruoat ei tule eineksinä, kyllä ne tehdään paikan päällä. Joku lounasravintolan täti kirjoitti, ettei söisi oman työpaikkansa ruokaa. Se on aika paha, olet väärällä alalla ja huonossa ravintolassa töissä jos siellä käytetään pelkkiä eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa ymmärtänyt "tuhlata" työpaikkalounaaseen. Olemalla sen verran sosiaalisempi että olisin lyöttäytynyt uudessa työpaikassani muiden ruokaseuraksi, olisin ehkä säilyttänyt työpaikkani.
Töissä pidetään mieluiten ne, joista tykätään. Erakko on heikoilla, vaikka työsuorituksessa ei olisi moittimista.
Tämä on totta! Vinkkinä mullekin. Vaikka ei joka päivä lähtisikään muiden seuraksi, mutta silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?Puhumattakaan lounastamisen sosiaalisesta kanssakäymisestä. Suomalaisten pitäisi iloita kun on hyvä mahdollisuus syödä kerran päivässä terveellinen ja monipuolinen ateria. SN parisataa euroa säästää ihan muita menoja karsimalla. HS uutisoi juuri, että kosmetiikka saastuttaa luontoa yhtä paljon kuin autot. Mitään vahinkoa ei tapahdu jos karsii kosmetiikkaansa. Ihminen selviää yllättävän vähällä kun järkeistää kosmetiikankäyttöään.
Sen verran sua pitää oikaista että tervellisyydestä ei voi puhua. Itse en söisi sitä ruokaa jota olen joutunut toisille lounaaksi laittamaan. Terkuin täti sieltä lounasravintolan keittiöstä. Ihan samaa einestä se on kuin kauppojen mikroateriatkin, koska Horeca-puolella voiton tavoittelu on a ja o.
Tosiaan, mistään terveellisyydestä ei ole tietoakaan. No ehkä salaatit joita ei ole kyllästetty raskailla kastikkeilla ja juustoilla. Ruuissa maku haetaan pitkälle rasvasta eri muodoissa. Työmaaruokalassa ei saa liikaa taiteilla mausteiden kanssa koska suuri rahvas karsastaa. Joku sinällään terveellinen kalakin uitetaan rasvaisella juustokastikkeella. Rasva täyttää halvalla joten jengi ei voi syödä liikaa. Bisnes on bisnes ja mooses on mooses.
Itse syön itse tekemiäni ruokia. Sitten aika ajoin kyllä käyn viikonloppuna syömässä ravintolassa, on oma mieleinen seurakin mukana. Ne työmaaruokalat on aika ankeita jos vertaa ravintolamiljööseen.
Mutta monet henkilöstöravintolat ovat myös viihtyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, kuulostaapa herkulliselta. Pitääkin hakeutua työmaaruokalaan.
Kyllä mä ihmettelen, että meillä työkavereilla on varaa käydä joka päivä lounasravintolassa. Tuettuna se maksaa meillä 7-8€, eli 154-176€/kk. Itse syön noin 1-2€ eväitä, joko kotiruokaa tai esim. voileivät kananmunalla. Mulla on kolme lasta (olen yh) ja meillä koki viikon ruokabudjetti on 150€, sisältää mun eväät. Tienaan kuitenkin ihan hyvin, 5500€/brutto/kk, mutta toki yksin kolmen lapsen kanssa täytyy joka sentti tarkkaan miettiä.
Käytän usein työpaikkaruokalaa koska edullinen. Hintaan 5,50 saa keiton ja salaatin. Otan ruuan aina osastolle mukaan ja keiton syön leivän kanssa samana päivänä ja ison kipollisen salaattia jätän seuraavaksi päiväksi. Päivästä riippuen salaattiin esimerkiksi lohta tai broileria tai vaikkapa lihapullia. Jälkkäriksi vielä kahvi tai kaakao mukaan. Koska asun yksin niin en laita himassa enää ruokaa ja minusta tuo on todella edullinen. Jos haluaa sen vahvemman lounaan ja syönkin vaikka kaalikääryleitä tms niin vähän alle 7 euroa ja sen kanssa pieni kippo salaattia.
Tämä on hyvä, kolmas syy miksi syön eväitä. Eka on rahansäästö, toinen se, että lounasruokaa tehdään puolivalmisteista ja se on vähän kuin lämmitettyä einestä. Pihinä ohmisenä söisin sitä kuitenkin koko kahdeksan euron edestä.