Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
381/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheskään kaikki ei oikeasti itse maksa sitä kymppiä. En minäkään. Työnantaja ostaa mulle lounasedun jonka otan tai en. Maksan 75% arvosta veroja. Eli maksan semmoisen 1,70 euroa joka 9 euron lounaasta.

Työnantaja maksaa ilolla kun sai pöljän halvalla töihin

Vierailija
382/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla on aina eväät ja monesti tullut katsottua hänen ruoastaan kasvisosastoa. Aina ja siis aina kolme viipaletta kurkkua ja puolikas tomaatti. Eräs toinen työkaveri kysyi kerran miksi juuri puolikas tomaatti niin kertoi että miehensä ottaa omiin eväisiin sen toisen puolikkaan. Loogista sinänsä mutta nyt kolmen vuoden aikana olen miettinyt etteikö kaipaisi joskus vaihtelua. Hänellä aina eväänä tosi iso annos muuta ruokaa ja kaksi palaa leipää ja kasviksia vain nuo rääpäleet. Joo tiedän että kyttään mutta silloin kun syön eväitä niin istumme vastakkain koska aika vakiopaikat taukotilassa. Maanantaisin ja torstaisin minä eväillä (maanantaina viikonlopun jäljistä maistuvat eväät) ja torstaisin ruokalassa hernekeittoa joten jää väliin. Minullakin siis omat pinttyneet tapani jota varmasti joku kyttää duunissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös syön töissä lounastauolla mielummin kotona tehdyn ruoan. Tulee huomattavasti halvemmaksi eikä tule syötyä liikaa. Pysyy talous ja kilot kurissa. :)

Entinen työkaveri siirtyi omiin eväisiin ja painoa tippui heti muutama kilo.

Ja itse kokkaan evääksi sen verran maukkaan makuista ruokaa, että jaksan helposti syödä sitä kolme päivää putkeen.

Vierailija
384/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin monipuolisia on palstan eväiden syöjien lounas. Omalla työpaikalla syödään ryhti kumarassa naama mutrulla Saarioisten eineslättyjä. Maksan mielelläni lounasbuffan hinnan ihan vain päästäkseni ulos.

Vierailija
385/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihana mennä muualle siitä työpöydän äärestä syömään valmista ruokaa. Tingin sitten jostain muusta mieluummin. 

Vierailija
386/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin monipuolisia on palstan eväiden syöjien lounas. Omalla työpaikalla syödään ryhti kumarassa naama mutrulla Saarioisten eineslättyjä. Maksan mielelläni lounasbuffan hinnan ihan vain päästäkseni ulos.

Eräs entinen työpaikka (onneksi entinen) oli piinallinen juuri lounastaukojen takia. Jos oli omat eväät, oli heti pari kyylää kyttäämässä, mitä ruokaa mulla oli ja kyselemässä sen sisältöä ja valmistustapaa jne. V**utti ihan huolella. Helpompi oli ostaa eineksiä (ei ollut työpaikkaruokalaa). Olin liian nuori silloin, että olisin uskaltanut ärähtää näille kyttääjille. 

Vierailija
387/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä halvemmalla pääsee kun ostaa Lidlistä salmonellajauhelihaa

Onneksi salmonellan saa tuhottua kypsentämällä läpikypsäksi, niin kuin teen jauhelihoille muutenkin.

Vierailija
388/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kotiruoka ns. Maksa paljoo jos ei työlleen laske arvoa

Makaa perse homeessa tai tekee makaronilaatikkoa.

Miksi sille omalle työlle pitäisi laskea arvoa? Kukaan ei tee jotakin niin paljon ettei ehtisi makaronilaatikkoa vääntää. 

Minun tapauksessani ei ole kiinni ehtimisestä. Vain siitä, että en jaksa täyden työpäivän jälkeen tehdä muuta kuin maata perse homeessa. Täyden työviikon jälkeen koko viikonloppukin menee minulla palautumiseen.

Vierailija
389/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika yllättynyt, miten vähän ihmiset ovat valmiita panostamaan rahallisesti monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Sitten on kumminkin varaa ostella vaatteita, sisustusta, matkoja, tupakkaa, alkoholia jne. Kuitenkin tämä maallinen maja on numero yksi, mistä pitäisi pitää parasta huolta. No, jokainen omien arvojensa mukaan toki...

Katsos kun elämä tuntuukin pitemmältä jos kaikki raha menee terveysruokaan eikä elämän nautintoihin jää lanttiakaan.

Vierailija
390/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverilla on aina eväät ja monesti tullut katsottua hänen ruoastaan kasvisosastoa. Aina ja siis aina kolme viipaletta kurkkua ja puolikas tomaatti. Eräs toinen työkaveri kysyi kerran miksi juuri puolikas tomaatti niin kertoi että miehensä ottaa omiin eväisiin sen toisen puolikkaan. Loogista sinänsä mutta nyt kolmen vuoden aikana olen miettinyt etteikö kaipaisi joskus vaihtelua. Hänellä aina eväänä tosi iso annos muuta ruokaa ja kaksi palaa leipää ja kasviksia vain nuo rääpäleet. Joo tiedän että kyttään mutta silloin kun syön eväitä niin istumme vastakkain koska aika vakiopaikat taukotilassa. Maanantaisin ja torstaisin minä eväillä (maanantaina viikonlopun jäljistä maistuvat eväät) ja torstaisin ruokalassa hernekeittoa joten jää väliin. Minullakin siis omat pinttyneet tapani jota varmasti joku kyttää duunissa. 

Tomaatti ja kurkku ovat kieltämättä sellaiset varmat kasvikset, joihin en kyllästy koskaan. Mutta jos alan jotain parsakaalia kypsentelemään niin kyllästyminen tulee hyvinkin nopeasti.

Vierailija
391/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika yllättynyt, miten vähän ihmiset ovat valmiita panostamaan rahallisesti monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Sitten on kumminkin varaa ostella vaatteita, sisustusta, matkoja, tupakkaa, alkoholia jne. Kuitenkin tämä maallinen maja on numero yksi, mistä pitäisi pitää parasta huolta. No, jokainen omien arvojensa mukaan toki...

Katsos kun elämä tuntuukin pitemmältä jos kaikki raha menee terveysruokaan eikä elämän nautintoihin jää lanttiakaan.

Entäs jos se ruoka onkin se elämän nautinto jollekin? Kaikkien ei tarvitse kärvistellä jatkuvalla dietillä vaan voi nautiskella ruuasta vaikka joka päivä.

Vierailija
392/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos se ruoka onkin se elämän nautinto jollekin? Kaikkien ei tarvitse kärvistellä jatkuvalla dietillä vaan voi nautiskella ruuasta vaikka joka päivä.

Kyllä. Minulle ruoka tuottaa nautintoa silloin, kun saan syödä juuri sitä, mitä sillä hetkellä tekee mieli. Yleensä se ei ole terveysruokaa.

Vierailija
393/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä paljonko saa palkkaa. Jos tienaa 20.000 euroa kuukaudessa se on ihan sama vaikka käy hienossa ravintolassa syömässä joka päivä. Jos tienaa 1000 euroa, niin sitten ei voi syödä kuin jonkun kaupasta haetun pienen -30% alennustuotteen. 

Vierailija
394/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minulle ruoka tuottaa nautintoa silloin, kun saan syödä juuri sitä, mitä sillä hetkellä tekee mieli. Yleensä se ei ole terveysruokaa.

Mutta eihän tässä puhuttukaan mistään terveysruuasta, mitä se sinulle sitten tarkoittaakaan, vaan monipuolisesta, terveellisestä, tavallisesta ruuasta. Joka ei siis ole esimerkiksi mikroruokamättöä, eilisen rippeitä eikä sikanautaan tehtyä makaronimössöä.

Lounasbuffetissa voin valita lautaselleni ison kasan salaattia, joka koostuu noin kymmenestä kasviksesta. Voin valita useasta lihavaihtoehdosta mieleisimmät, usein valitsen kanaa tai kalaa. Otan myös keiton sekä kaikkia lisukkeita mm.haudutetut yrttikasvikset. Salaattiin päälle siemeniä ja öljyä. Ruuan päälle vielä jälkiruoka. Tulee sopivasti ravituksi ja kylläiseksi eikä tule naposteltua pitkin päivää yhtään mitään ennen seuraavaa ateriaa.

Ymmärrän kyllä ettei kaikkien aineenvaihdunta kesta kahtakaan isompaa ateriaa päivässä mutta näin liikkuvana ihmisenä voin syödä ihan niin paljon kuin napa vetää.

Vierailija
395/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huominen lounasbuffet: ”

Maanantai 4.3.2019

Blini,siianmätiä,sipuli ja smetanaa tai sienisalaattia. Blini tilataan kassalta. 12,50€

Buffet 10,50€

Kasvispyöryköitä (A, G, L, M) Currykermaviilikastiketta (A, G, L)

Punajuurisosekeittoa (*, A, G, L)

Mustaamakkaraa ( L ) Puolukkahilloa ( G,L,M,Veg) Perunamuussia ( G,L )

Paistettua seitifileetä (A, L, M) Tartarkastiketta (A, G, L, M) Paahdettuja juureksia ( G,L,M Veg )

Mokkavaahtoa (A, G, L, M, Veg)

Quornsalaatti (*, A, G, L, M 9”

Mieluummin otan omat eväät.

Vierailija
396/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantai 4.3.2019

Blini,siianmätiä,sipuli ja smetanaa tai sienisalaattia. Blini tilataan kassalta. 12,50€

Buffet 10,50€

Paistettua seitifileetä (A, L, M) Tartarkastiketta (A, G, L, M) Paahdettuja juureksia ( G,L,M Veg )

Mitä vikaa tässä listassa on? Mulla menis kaikki muu paitsi mustamakkara&perunamuusi. Valinta olisi ottaako kalaa vai kasvispyöryköitä ja/tai ottaisinko myös keittoa.

Vierailija
397/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tässä puhuttukaan mistään terveysruuasta, mitä se sinulle sitten tarkoittaakaan, vaan monipuolisesta, terveellisestä, tavallisesta ruuasta. Joka ei siis ole esimerkiksi mikroruokamättöä, eilisen rippeitä eikä sikanautaan tehtyä makaronimössöä.

Lounasbuffetissa voin valita lautaselleni ison kasan salaattia, joka koostuu noin kymmenestä kasviksesta. Voin valita useasta lihavaihtoehdosta mieleisimmät, usein valitsen kanaa tai kalaa. Otan myös keiton sekä kaikkia lisukkeita mm.haudutetut yrttikasvikset. Salaattiin päälle siemeniä ja öljyä. Ruuan päälle vielä jälkiruoka. Tulee sopivasti ravituksi ja kylläiseksi eikä tule naposteltua pitkin päivää yhtään mitään ennen seuraavaa ateriaa.

Ymmärrän kyllä ettei kaikkien aineenvaihdunta kesta kahtakaan isompaa ateriaa päivässä mutta näin liikkuvana ihmisenä voin syödä ihan niin paljon kuin napa vetää.

Tarkoitin terveysruualla tuota käsitettä ”monipuolinen ja terveellinen ruoka”, joka oli siinä kommentissa, johon alunperin vastasin. Jos taas puhutaan tavallisesta ruuasta, minulle siihen kuuluu juurikin eilisen rippeet ja sikanautaan tehty makaronimössö.

Vierailija
398/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantai 4.3.2019

Buffet 10,50€

Mitä vikaa tässä listassa on? Mulla menis kaikki muu paitsi mustamakkara&perunamuusi. Valinta olisi ottaako kalaa vai kasvispyöryköitä ja/tai ottaisinko myös keittoa.

Ei ole muuta vikaa, kuin että hinta on liian korkea suhteessa tarjottaviin ruokiin.

Vierailija
399/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä on ja itse syön eväitä,mutta jokainenhan sen päättää itse.

Esim sinkku työkaveri käy joka päivä lounaalla, johon kuuluu lämmin ruoka, leivät, salaatit, juomat, jälkkäri. Hän ei tee kotona ruokaa arkisin ollenkaan, mutta haluaa syödä lämpimän aterian. Ihan ymmärrettävää tuokin.

Vierailija
400/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vertailen esim. täällä https://ruoanhinta.fi/ paljon valmissalaatit, yms. valmisateriat maksaa