Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn työpaikalla lounaalla joka päivä.Mikään ei ole niin ankeaa kuin lämmitellä ruoanjämiä mikrossa.Haluan päivällä tuoreen lounaan ja illalla valmistan päivällisen.Satsaan terveelliseen syömiseen, säästän sitten muissa asioissa tarpeen tullen.
Missä lounaspaikassa saat tuoreen lounaan, joka ei ole uudelleenlämmitettyä?
No ei säädösten ja asetusten mukaan saa olla missään uudelleenlämmitettyä. Nuo kriteerit on tiukat ja niitä valvotaan.
Jos törmäät tällaiseen toimintaan, ilmoita kunnan terveystarkastajalle. Aika harva paikka enää uskaltaa toimia vastoin määräyksiä.Ajattelen lähinnä niitä lounaspaikkoja, jotka tarjoavat eineksiä. Onhan einekset kertaalleen kypsennetty ja jäähdytetty. Kyllähän ne lämmitetään uudelleen ennen tarjoamista?
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Einekset tulee ravintolaan raakapakasteena ja ne kypsennetään uunissa ennen lounasaikaa ja laitetaan tarjolle. Lounaan jälkeen ylijäämät menee biojätteeseen. Niitä ei ole lupa lämmitellä seuraavaa päivänä. Kastikkeet ja perunat valmistetaan itse siellä keittiössä.
Kertaalleen keitettyjä perunoitakaan ei todellakaan jäähdytetä ja lämmitetä uudelleen, kuten joku täällä väitti. Kaikki lämmin mikä tulee sieltä buffetista takaisin, menee biojätteeseen lounasajan jälkeen. Jos keittiössä jää yli lämpimiä perunoita, jotka ei ole ollut tarjolla ja on jäähdytetty nopeasti, niistä voidaan tehdä seur. pvänä paistettuja perunoita, mutta ei kukaan täysijärkinen kokki niitä muuten uudelleen lämmitä.
Lounasravintoloissa käytettävät "einekset" ei ole sama asia kuin mitä joku kotiin ostaa kaupan hyllyltä ja laittaa mikroon.
Kyllä meidän ruokalassa ruuat tehdään ihan itse, eikä ne ole mitään lämmitettyjä eineksiä. Kai niitäkin paikkoja on missä niin tehdään, mutta itse on ole koskaan törmännyt yhdessäkään korkeakoulussa tai yrityksessä.
Maanantain lounas 10.50 €:
”
Buffet
Tulista kebabkastiketta M G, Valkosipulikastiketta L G, Riisiä M G
Buffet
Satay-broileria M G, Riisiä M G
Buffet
Linssi-soijapapu-kasvispataa M G VEG, Riisiä M G
Keitto / Salaatti
Porkkanasosekeittoa L G, Halloumi-melonisalaattia VL
Jälkiruoka
Mangomoussea L G, Kahvijuoma Reilun kaupan Luomu M G ”
Tuossa esimerkki lounasbuffetista, josta voisin maksaa sen hinnan. Ei tule tehtyä noita kaikkia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaisi salaatti+keitto 9 €, mikä on mielestäni liikaa. Teen viikonloppuisin pakkaseen annosrasioihin ruokia joita otan mukaan. Näin ei tarvitse työpäivän jälkeen alkaa kokkailemaan. Huolehdin, että pakastimessa on 5-10 eri ruokaa joista valita. Lisäksi teen iltaisin seuraavan päivän leivät ja salaatin lounaan oheen. Onhan tästä vaivaa mutta koen että on sen väärti.
En tykkää pakastetusta ruuasta enkä eilisistä leivistä tai salaateista. Ja meillä on varaa käydä syömässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn työpaikalla lounaalla joka päivä.Mikään ei ole niin ankeaa kuin lämmitellä ruoanjämiä mikrossa.Haluan päivällä tuoreen lounaan ja illalla valmistan päivällisen.Satsaan terveelliseen syömiseen, säästän sitten muissa asioissa tarpeen tullen.
Missä lounaspaikassa saat tuoreen lounaan, joka ei ole uudelleenlämmitettyä?
No ei säädösten ja asetusten mukaan saa olla missään uudelleenlämmitettyä. Nuo kriteerit on tiukat ja niitä valvotaan.
Jos törmäät tällaiseen toimintaan, ilmoita kunnan terveystarkastajalle. Aika harva paikka enää uskaltaa toimia vastoin määräyksiä.Ajattelen lähinnä niitä lounaspaikkoja, jotka tarjoavat eineksiä. Onhan einekset kertaalleen kypsennetty ja jäähdytetty. Kyllähän ne lämmitetään uudelleen ennen tarjoamista?
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Einekset tulee ravintolaan raakapakasteena ja ne kypsennetään uunissa ennen lounasaikaa ja laitetaan tarjolle. Lounaan jälkeen ylijäämät menee biojätteeseen. Niitä ei ole lupa lämmitellä seuraavaa päivänä. Kastikkeet ja perunat valmistetaan itse siellä keittiössä.
Kertaalleen keitettyjä perunoitakaan ei todellakaan jäähdytetä ja lämmitetä uudelleen, kuten joku täällä väitti. Kaikki lämmin mikä tulee sieltä buffetista takaisin, menee biojätteeseen lounasajan jälkeen. Jos keittiössä jää yli lämpimiä perunoita, jotka ei ole ollut tarjolla ja on jäähdytetty nopeasti, niistä voidaan tehdä seur. pvänä paistettuja perunoita, mutta ei kukaan täysijärkinen kokki niitä muuten uudelleen lämmitä.
Lounasravintoloissa käytettävät "einekset" ei ole sama asia kuin mitä joku kotiin ostaa kaupan hyllyltä ja laittaa mikroon.
Ok kiitos että valaisit minua tässä asiassa. Koskeeko siis myös kouluruokaloita sama, että ne ”einekset” tulevat raakapakasteina ja kypsennetään paikan päällä?
Tiistain lounas 10.50 €:
”
Buffet
Pannupihvejä M G, Keitettyä perunaa M G
Buffet
Harissamaustettua broilerinleikettä G, Jogurtti-kurkkukastiketta L G, Kurkumariisiä M G
Buffet
Kasvis-härkäpapucurry M G VEG, Kurkumariisiä M G
Keitto / Salaatti
Herkkutattikeittoa L G, Katkarapucaesarsalaattia L
Jälkiruoka
Marjakiisseliä M G, Kermavaahtoa L G, Kahvijuoma Reilun kaupan Luomu M G”
Nyt liippaa niin läheltä tavallista kotiruokaani, että en lähde tuota hintaa maksamaan.
Kauheaa tuhlaamista. Evääksi ruisleipää, laihaa mehua, omena ja rahka niin pysyt posket lommolla 👍 Päivänleike muusilla tai ranskalaisilla kuten monessa paikassa tapana niin kyllä rupeaa paino nousemaan 😂
Vierailija kirjoitti:
”
Buffet
Tulista kebabkastiketta M G, Valkosipulikastiketta L G, Riisiä M GBuffet
Satay-broileria M G, Riisiä M GBuffet
Linssi-soijapapu-kasvispataa M G VEG, Riisiä M GKeitto / Salaatti
Porkkanasosekeittoa L G, Halloumi-melonisalaattia VLJälkiruoka
Mangomoussea L G, Kahvijuoma Reilun kaupan Luomu M G ”Tuossa esimerkki lounasbuffetista, josta voisin maksaa sen hinnan. Ei tule tehtyä noita kaikkia kotona.
Minä taas en. En maksaisi kanasta ja riisistä kymppiä missään tilanteessa. Jälkiruokia en muutenkaan syö.
Kai se riippuu henkilöstä onko kallista.
Minä maksan noin 50% lounasedusta itse ja siis se lounas on mulle noin 5 euroa. Eli satanen kuussa. Ei paha.
Palkkani on sika hyvä ja mulla on varaa. Jos palkkani olisi tonni kuussa olisi kallista ja ei olisi varaa. Mutta sitten en varmaan saisikaan lounasetua noin monesta päivästä
Mihin nämä tähteitä syövät osinkomiljonääreiksi haaveilevat aikovat ne osinkotulonsa käyttää?
Minusta 9-10 euroa on todella paljon. Sillä saa jo mieleisensä kotiruoan (myös evääksi seuraavalle päivälle) ja lisäksi naposteltavaa, jos sellaista harrastaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”
Buffet
Tulista kebabkastiketta M G, Valkosipulikastiketta L G, Riisiä M GBuffet
Satay-broileria M G, Riisiä M GBuffet
Linssi-soijapapu-kasvispataa M G VEG, Riisiä M GKeitto / Salaatti
Porkkanasosekeittoa L G, Halloumi-melonisalaattia VLJälkiruoka
Mangomoussea L G, Kahvijuoma Reilun kaupan Luomu M G ”Tuossa esimerkki lounasbuffetista, josta voisin maksaa sen hinnan. Ei tule tehtyä noita kaikkia kotona.
Minä taas en. En maksaisi kanasta ja riisistä kymppiä missään tilanteessa. Jälkiruokia en muutenkaan syö.
Minä maksan siitä, että se on erimakuista kuin kotona. En jaksa enää työpäivän jälkeen alkaa uusia reseptejä opettelemaan. Jälkiruokana mangomousse on minulle suuri houkutin jo itsessään.
Perjantaina maksan taas lounasbuffetista 10.50 €:
”Buffet
TEEMA Suomalaiset raaka-aineet: Paahdettua härän ulkofilettä M G, Pippurikermakastiketta L, Paahdetut perunat M G
Buffet
TEEMA Suomalaiset raaka-aineet: Särkimurekepihvejä L, Tilli-kermakastiketta L, Keitettyä perunaa M G
Buffet
TEEMA Suomalaiset raaka-aineet: Härkis-kasvistäytettyä paprikaa M G VEG, Ruohosipuli-kermaviilikastiketta L G
Keitto / Salaatti
TEEMA Suomalaiset raaka-aineet: Kermaista kirjolohikeittoa L G, Broilerisalaattia M G
Jälkiruoka
TEEMA Suomalaiset raaka-aineet: Ohukaisia L (G), Mansikkahillo, Kermavaahtoa L G”
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pihi ja saita että söisin koko rahan edestä. Noin pari tuhatta kaloria tulisi vedettyä lounaalla kun koko rahan edestä söisin. Ei kannata istumatyöläiselle. Riittää Reissumies täytteillä, n. 400kcal.
No joo, kaikki ei ole istumatyössä. Itse syön päivän ainoan kunnollisen ruuan työmaaruokalassa. En jaksaisi alkaa väsätä salaattia ym ja lounasrasioita peseskellä, ei edes paikkaa siihen. Raskas fyysinen työ. Kalliiksihan tämä tulee (vaikka n.3 eurolla saa keiton). Olen harkinnut eväsleipiä, mutta ei innosta, koska lounas minulle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaisi salaatti+keitto 9 €, mikä on mielestäni liikaa. Teen viikonloppuisin pakkaseen annosrasioihin ruokia joita otan mukaan. Näin ei tarvitse työpäivän jälkeen alkaa kokkailemaan. Huolehdin, että pakastimessa on 5-10 eri ruokaa joista valita. Lisäksi teen iltaisin seuraavan päivän leivät ja salaatin lounaan oheen. Onhan tästä vaivaa mutta koen että on sen väärti.
En tykkää pakastetusta ruuasta enkä eilisistä leivistä tai salaateista. Ja meillä on varaa käydä syömässä
Meidän työpaikkaruokailussa on todella laadukasta ja hyvää ruokaa. Varsinkin kasvisruokaa, on huomattavasti monipuolisempaa mitä itse jaksaisin kotona väsästä. Lapsia ei ole ja aikaa ruoan laittoon on usein vain ehkä viikonloppuisin - ellen silloin tee toista työtäni. Todellakin hyödynnän työpaikkaruokailua aina kuin mahdollista. Loppupäivänä ei tarvitse syödä kuin jotain pientä välipalaa. Kun vetää kunnon annoksen työpaikkaruokailussa, en todellakaan syö mitään päivällistä enää kotona. Sillä ruoalla pärjää hyvin iltaan.
Luojan kiitos ei ole lapsia ja saan laittaa rahat itseeni. Maksan joka päivä 10-11 euroa lounaasta hyvillä mielin kun voin viettää aikaa lounasravintolassa ja seurustella työkavereiden kanssa sen sijaan että lusikoisin yksin taukohuoneessa muovipurkista jotain mikrotettuja keitonjämiä.
Faith kirjoitti:
Minusta 9-10 euroa on todella paljon. Sillä saa jo mieleisensä kotiruoan (myös evääksi seuraavalle päivälle) ja lisäksi naposteltavaa, jos sellaista harrastaa.
Aina kun käyn kaupassa ja ostan laadukkaista raaka-aineista ruokaa, se maksaa lähes aina enemmän kuin kympin per annos. Lihaa en syö. Toki makaronilaatikkoa syömällä elämä tulee halvaksi, mutta en halua syödä hiilarimössöä kovin usein. En ole koskaan erityisemmin ihastunut mihinkään linssikeittoon, vaikka sitä hehkutetaan halpana ja hyvänä ruokana. Toisinaan teen edullisesti kaalista ja soijarouheesta eräänlaista kasviskaalipaistosta, mutta ei sitäkään määräänsä enempää jaksa syödä. Juurekset maksavat (kukkakaali yli 3 euroa) ja niillä pelkästään ei nälkä pysy kauaa poissa etenkin jos liikkuu lähes joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos ei ole lapsia ja saan laittaa rahat itseeni. Maksan joka päivä 10-11 euroa lounaasta hyvillä mielin kun voin viettää aikaa lounasravintolassa ja seurustella työkavereiden kanssa sen sijaan että lusikoisin yksin taukohuoneessa muovipurkista jotain mikrotettuja keitonjämiä.
Samaa mieltä, paitsi että meillä on lapsia. Onneksi ei tunnu taloudellisesti missään.
On tuhlausta, mutta tuhlaan silloin, kun on sen arvoista. Katson ruokalistasta etukäteen, onko sellaista, mistä olen valmis maksamaan sen hinnan. Jos on, syön siellä. Jos ei, otan omat eväät.