Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.
Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.
Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu
Mistä sinä luulet, että ne rahat tulee sinne sijoituksiin? Pienelläkin palkalla voi kasvattaa hyvän omaisuuden, kunhan käyttää järkeä. Ei ruuan tasosta tarvitse karsia, kun sen tekee itse mahdollisimman alusta lähtien. Yleensä se ei edes lisää mahdottomasti työmäärää ja on parempaa. Samallahan se eväs tulee kun tekee ruokaa muutenkin. Tekee vain sen verran isomman annoksen. Toki perheelle kokkaaminen lisää työmäärää, mutta on siellä tekijöitäkin sitten enemmän vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
No ne tonnit sinne sijoitukset tulevat juurikin siitä että ei törsätä rahoja turhuuksiin. Ja jo muutamassa vuodessa korkoa korolle alkaa toimimaan tehokkaasti.
5€ työpaikkaruokailu. Puffee eli saa mättää mahan täyteen.
Joka päivä eri ruoka, on salaatit, leivät sun muut. Tulee syötyä monipuolisesti.
Ei tarvii kantaa kippoja ja kuppeja mukana.
Pitkässä juoksussa parempi sijoitus omaan hyvinvointiinsa kuin eväiden kanssa räpeltäminen.
Syöminen on aina ollut mulle vähän vaikeaa ja elämänhallinta on muutenkin mitä on. Mulla lipsuu helposti joko siihen, että en syö koko työpäivänä mitään tai sitten ostan marketista jotakin todella epäterveellistä ja epäravitsevaa pikasyömistä, joten kunnon työpaikkaruokailu ja "valmiiseen pöytään" istuminen kerran päivässä on mulle tosi tärkeä juttu silloin kun sellainen on tarjolla. Tietysti on järkevää ja edullista kokata itse eväsruoat valmiiksi töihin, jos siihen on energiaa ja sopii mukavasti arkeen, mutta kaikilla sitä virtaa ei ole. Kyllä rahansa voi huonomminkin sijoittaa kuin jaksamiseensa ja terveyteensä.
Lounassalaatti kaupasta 4e ja lisäksi leipää tai hedelmä. Hyvin jaksaa ja ei maksa liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies käy lounaalla usein työkavereiden kanssa, se on ainoa sosiaalinen elämä mitä hänellä on. Silloin kun hän ei mene työkavereiden kanssa lounaalle, hän käy kaupasta hakemassa jonkun pihvin tai muun ja ottaa siihen kaveriksi salaattia salaattibaarista. Tuo itsepaistettu pihvi ja valmissalaatti ei tule sen halvemmaksi kuin lounasravintolassa syöty lounas.
Pari kertaa mies on onnistunut pihvinpaistossaan saamaan palohälytyksen aikaiseksi, jolloin koko talosta (Ilmarisen pääkonttori ja muita pienempiä firmoja) joutuu pihalle sellaiset 600-700 työntekijää siksi aikaa kun palokunta käy tarkistamassa tilanteen. Siitä ei tule itselle mitään sakkomaksuja, mutta miettikää millaiset kulut firmoille kun tuollaiselta määrältä ihmisiä keskeytyy työt vähintään puoleksi tunniksi kun yksi säästäväinen nörtti siellä paistaa pihviä!
Totta se on, että omilla eväillä voi säästää jos muutenkin on tottunut syömään halpaa ja vaatimatonta ruokaa. Mutta jos syö kotonakin hyvin ja kalliisti, niin sellaisista aineksista tehty lounas maksaa helposti kympin sekin ja lisäksi joutuu näkemään paljon vaivaa sen ruuan eteen. Jos lompakko kestää lounasravintolat, niin minä en ainakaan suoralta kädeltä tuomitse. Tuleehan siinä työllisyysvaikutukset ja kaikki, kun käytetään palveluita. Ja jos palkka alkaa vähintään kolmosella, niin kyllä sitä työn raskaan raataja voi sallia itselleen pientä hemmottelua.
Minä en ymmärrä miksi ne eväät pitäisi jotenkin erikseen tehdä, jos kotona tehdään muutenkin ruokaa?
Jos pelkkään lounaaseen itse tehtynä menisi kymppi, niin silloinhan koko vuorokauden ruokiin menisi kai jo noin 30-40€ per henkilö, eli luokkaa tonni kuussa..?
Työpaikkalounas on paras idea ikinä.
Tulee syötyä monipuolisemmin, ja kun töissä syö kunnon ruuan, niin kotona ei sit tarvii kokata, pärjää vähemmällä.
Säästyy siis aikaa ja vaivaa aika paljon, ja ei kotona muutenkaan viitsisi työpäivän jälkeen alkaa mitään kovin aikaavievää ja monimutkaista ruokaa ja erilaisia salaatteja tekemän. Eikä tarvii myöskään tiskata niin paljon. Ja maksais se ruoka kotonakin.
Välipalat, puurot yms pienet ja helpot jutut riittää sit kotona kun töissä syö.
Onpas ankea ketju. Minulla alkaa työt maanantaina pitkän työttömyyden jälkeen ja todellakin aion syödä kunnon lounasta, vaikka palkka tulee olemaan pieni (1800-1900€/kk). Kyllä työssäkäyvät ovat lounaansa ansainneet! Olen työttömänäkin käynyt silloin tällöin miehen seurana lounasravintolassa, ja siitä kieltämättä tuli hieman syyllinen olo. Työssäkäyvänä aion lounastaa ihan hyvällä omallatunnolla.
Mulle työpaikkaruoka maksaa 5,5 ja pidän sitä kalliina, syön sen ehkä kerran viikossa. Samalla rahalla ostan kaupasta aineet ja syön kolmen lounasta ainakin.
Ja mieluummin säästän tuon rahan matkailuun ja muuhun humputteluun kuin turhaan lounaaseen jonka saa puolet halvemmalla itse tehtynä
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miten? Jenkeissä on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että osinko maksetaan kvarttaaleittain. eli 3 kk välein. Lisäksi on paljon yhtiöitä jotka maksavat kuukautista osinkoa. Tänä vuonna osinko on tullut jo 11 eri yhtiöltä. Jokaiselle viikolle on ollut osinkoja vähintään yhdeltä yhtiöltä.
Mulla on salkussa kahta eri REITtiä jotka maksaa osingon kuukausittain. Mutta ei niitä osinkoja silti tule 24 viikkona vuodessa, vaan 12 viikkona, koska maksupäivät näillä on molemmilla samat. Muutenkin ihan jonninjoutavaa touhua laskea monenako viikkona niitä osinkoja tulee, kuukausitaso riittää hyvin. Useimmat saa palkan kerran kuussa, joten miksi laskea kuinka monena viikkona niitä osinkoja tulee?
Vierailija kirjoitti:
Onpas ankea ketju. Minulla alkaa työt maanantaina pitkän työttömyyden jälkeen ja todellakin aion syödä kunnon lounasta, vaikka palkka tulee olemaan pieni (1800-1900€/kk). Kyllä työssäkäyvät ovat lounaansa ansainneet! Olen työttömänäkin käynyt silloin tällöin miehen seurana lounasravintolassa, ja siitä kieltämättä tuli hieman syyllinen olo. Työssäkäyvänä aion lounastaa ihan hyvällä omallatunnolla.
Tuommoisesta palkasta suosittelisin jättämään lounaat ja käyttämään tuonkin rahan paremmin
Käyn työpaikalla lounaalla joka päivä.Mikään ei ole niin ankeaa kuin lämmitellä ruoanjämiä mikrossa.Haluan päivällä tuoreen lounaan ja illalla valmistan päivällisen.Satsaan terveelliseen syömiseen, säästän sitten muissa asioissa tarpeen tullen.
Opettajana lämmitän mieluummin eväitä ja syön opettajanhuoneessa kuin maksan 7 euroa siitä "ilosta", että saan syödä oppilaiden seurassa. Joka päivä ei tosin ehdi syömään, mutta vetelen sitten jotain omenaa välitunnilla sen sijaan ja syön vasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
No ne tonnit sinne sijoitukset tulevat juurikin siitä että ei törsätä rahoja turhuuksiin. Ja jo muutamassa vuodessa korkoa korolle alkaa toimimaan tehokkaasti.
Mistä vetoa, että monet näistä lounasruokailun paheksujista käyttää meikkiä, käy säännöllisesti kampaajalla tai ostaa uusia vaatteita useamman kerran vuodessa tai jopa kaikkia näistä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi ne eväät pitäisi jotenkin erikseen tehdä, jos kotona tehdään muutenkin ruokaa?
Jos pelkkään lounaaseen itse tehtynä menisi kymppi, niin silloinhan koko vuorokauden ruokiin menisi kai jo noin 30-40€ per henkilö, eli luokkaa tonni kuussa..?
No meillä menee kahdestaan kotiruokiin 800€/kk ja siihen päälle miehen työpaikkalounaat 200€/kk. Anteeksi että syömme hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen se alkuperäinen kirjoittaja joka totesi laskevansa kalorit ja makrot. Homma on helppoa kun heinänteko kun siihen tottuu. Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. Pointti on se että ruoka mitä syön on oikeasti hyvänmakuista, maustettua ja tuoretta. Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa.
Laskin joskus että mulla on ruuan aktiivinen valmistusaika reippaasti alle 2h viikossa vaikka annoksia menee lähes 30 vain itselle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa- minun markettievääni maksavat 2-4€/päivä. Jos lähtisin ulos syömään, niin puolen tunnin ruokatunnista hupenisi 15-20 min matkoihin. Joutuisin syömään yksin (kuten työpaikallakin), koska meistä toimistoihmisistä toisen täytyy päivystää puhelinta.
Mitä sinulla on eväänä?
Jos maksat työpaikkaluonaasta 5 euroa enemmän kuin maksaisit itse tekemällä, niin siitä tulee 1100 euroa vuodessa tappiota. Kymmenessä vuodessa 11 000 euroa. Jos töitä tekee jotain 30 vuotta, niin 33 000 euroa. Jos nämä rahat olisi mieluummin sijoittanut, niin tuona aikana potti olisi kertynyt aikamoiseksi. Sitten kun ottaa vielä huomioon, että tuon asenteen ottava ihminen laittaa samalla tavoin rahaa joka suuntaan. Siten erot varallisuudessa säästäjän ja tuhlaajan välillä on helposti omakotitalon hinnan verran.