Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisiä ei kiinnosta esim. ilmastonmuutos, vaikka se koskettaa heidän lapsiaan?

Vierailija
16.02.2018 |

Vaikka itse olen lapseton, olen huolissani tulevaisuudesta. En haluaisi jättää jälkeeni saastunutta maailmaa, jossa tulaan sotimaan juomavedestä, puhdasta luotoa ei ole missään, meret on pilalla, superbakteerit jyllää ja valtavat ihmismassat tulevat pyrkimään pohjoiseen ruuan loputtua päiväntasaajan läheisiltä alueilta aiheuttaen sotaa, terroria ja levottomuutta.

Tämä on toki kärjistys, mutta olen huomannut lähipiirissäni, että lapsettomia nämä asiat huolettavat enemmän kuin perheellisiä. Lapsettomat ovat useammin kasvissyöjiä, kulkevat joukkoliikenteellä, miettivät kulutustaan ja ovat aktiivisia ekologisuuden puolestapuhujia. Ymmärrän toki, että moni asia voi olla perheellille hankalampaa, mutta useammin tuntuu siltä, että heitä ei tulevaisuus kiinnosta.

Miksi ihmeessä? Luulisi että perheelliset olisivat hyvin huolissaan lastensa ja lastenlastensa tulevaisuudesta. Itse ainakin olen.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kyllä mä sijoitan teknologiaan joka voi tuoda ratkaisuja näihin ongelmiin. Ehkä se on jopa tehokkaampaa vaikuttamista kuin se maailmantuskan jatkuva poteminen. 

Vierailija
22/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, sinusta vain tuntuu siltä. Mitään tilastotietoa sinulla ei ole esittää siitä ketä ilmastonmuutos kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa ilmastonmuutos kiinnosta Suomessa asuvana. Olemme yksi maailman pohjoisimmista maista, joka on maailman kylmimpiä ja puhtaimpia paikkoja elää. Tervetuloa vaan lisälämpö ja muutos. 

Vierailija
24/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Mulla on lapsia ja välitän todella paljon maapallon tulevaisuudesta. Niin myös lapset. Ikävää, että esität tuollaisia perusteettomia väitteitä ja yrität lietsoa riitaa lapsettomien ja lapsellisten välille. Mäkin voisin esittää lapsettomista jonkin älyttömän yleistyksen, mutten nyt viitsi, koska se aiheuttais vain pahaa mieltä eikä edes pitäis paikkaansa.

Mitä teet sen eteen?

Ette ikinä matkusta?

Et ostele lapselle leluja?

Et ostele lapsillesi elektroniikkaa?

Mistä olet luopunut taistellaksesi ilmastonmuutosta vastaan?

Vierailija
25/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää turhaan ärsyyntykö, ap selkeästi tarkoitti kysyä, miksei etenkin perheelliset tätä mieti, heillähän on käsissään suurin henkilökohtainen syy yrittää parantaa maailmaa.

Vierailija
26/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ja kyllä mä sijoitan teknologiaan joka voi tuoda ratkaisuja näihin ongelmiin. Ehkä se on jopa tehokkaampaa vaikuttamista kuin se maailmantuskan jatkuva poteminen. 

Teknologia ei asiaan auta

Vierailija
27/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo luonnollinen seuraus. Jos välittää maapallosta, ei tee lapsia. Jos ei välitä, tekee lapsia. Tadaa, lopputuloksena lapsia on niillä jotka eivät välitä. Jokainen länsimainen lapsi on ympäristötuho, eikä ympäristöstään välittävä halua tuhoa lisätä.

Tuolla ajattelutavalla jää syntymättä sekin lapsi, joka keksii saasteettoman energiamuodon ja tavan puhdistaa meret. Ei se kukaan vanhus ole kuitenkaan.

Jos ei synny yhtään lapsia, ei synny yhtään saastuttajaa jolloin mitään saasteetonta energíakaan ei tarvita. Argumenttisi on yhtä järkevä kuin sanoa että ilman Hitleriä moni murhaaja ja pedofiili olisi jäänyt henkiin (koska tottakai näitäkin uhreissa oli), joten Hitler teki hyvän teon.

Vierailija
28/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita perheellisiä kiinnostaa ilmastonmuutos. Perheellisillä voi myös olla tahtoa, osaamista ja resursseja vaikuttaa ilmastonmuutokseen sekä itse että kasvattamalla tiedostavia aikuisia.

Vierailija
29/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustaso korreloi positiivisesti ympäristöstä välittämisen kanssa (https://gemreportunesco.wordpress.com/2015/12/08/education-increases-aw…). Se myös korreloi negatiivisesti naisen lapsiluvun kanssa (http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tila…). Että tuskin meni ihan pieleen tuo lapsettomien ja lapsellisten vertailu.

Vierailija
30/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Mulla on lapsia ja välitän todella paljon maapallon tulevaisuudesta. Niin myös lapset. Ikävää, että esität tuollaisia perusteettomia väitteitä ja yrität lietsoa riitaa lapsettomien ja lapsellisten välille. Mäkin voisin esittää lapsettomista jonkin älyttömän yleistyksen, mutten nyt viitsi, koska se aiheuttais vain pahaa mieltä eikä edes pitäis paikkaansa.

Mitä teet sen eteen?

Ette ikinä matkusta?

Opetamme lapset syömään ekologista ruokaa. Suosimme julkista liikennettä yksityisautoilun sijaan. Kierrätämme vaatteita ja muita tavaroita. Ostamme tavarat mahdollisuuksien mukaan käytettyinä. Vältämme turhaa kuluttamista. Suosimme lähimetsässä liikkumista. Ja tärkeimpänä: opetamme ajattelemaan itse, mutta myös neuvottelemaan muiden kanssa - myös ilmastonmuutosasioista. Mitä teet itse?

Vierailija
31/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAAILMANLOPPU!!! Äkkiä myymään kaikki mitä omistat. Muuttakaa kommuniin äkkiä johonkin puistoon johon rakennatte puista pudonneista oksista mökin. Tämän jälkeen äkkiä ostamaan muutama aurinko paneeli lämmittämään sitä 8 Neliön mökkiä, jossa on 2 kerrossänkyä. Muistakaa, että syödä ei saa muuta kun itse keräämiä marjoja ja hyönteisiä. Vaatteet on tehtävä tauteihin kuolleiden hirvien ja muiden eläimien nahoista. lapsiahan et sitten myöskään tee, jotta ei tule lisää luontoa kuluttavia olentoja tänne. Muista sitten myös tehdä niistä kuolleista oksista keihäitä, joilla sissi tyylisesti tapatte aina välillä kaupungissa olevia maailman tappajia. LOPPU TULEE!  /sarkasmi pois. 

Vierailija
32/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo luonnollinen seuraus. Jos välittää maapallosta, ei tee lapsia. Jos ei välitä, tekee lapsia. Tadaa, lopputuloksena lapsia on niillä jotka eivät välitä. Jokainen länsimainen lapsi on ympäristötuho, eikä ympäristöstään välittävä halua tuhoa lisätä.

Tuolla ajattelutavalla jää syntymättä sekin lapsi, joka keksii saasteettoman energiamuodon ja tavan puhdistaa meret. Ei se kukaan vanhus ole kuitenkaan.

Jos ei synny yhtään lapsia, ei synny yhtään saastuttajaa jolloin mitään saasteetonta energíakaan ei tarvita. Argumenttisi on yhtä järkevä kuin sanoa että ilman Hitleriä moni murhaaja ja pedofiili olisi jäänyt henkiin (koska tottakai näitäkin uhreissa oli), joten Hitler teki hyvän teon.

Uskotko todella että saat maailman väestönkasvun pysähtymään sillä että kampanjoit sen puolesta Vauva-palstalla? Pieniä on silakat joulukaloiksi.

Vierailija
33/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä teet itse?"

No ihan alkuun en hankkinut niitä lapsia koska ne ovat numero uno siinä listalla missä luetellaan tämän maailman saastuttavimpia asioita. Kun ne lapset on hankittu niin kaikki ympäristöteot on vähän niinkuin asettaisi kukkakuvioisen laastarin ammottavan avohaavan päälle. 

Olen luonnollisesti vegaani (ruoka, kaikki kulutus). En matkustele. En omista autoa, enkä kulje edes julkisilla. Huristelen pyörälläni tai kävellen. Pari kertaa vuodessa on pakko puksuttaa bussilla tai junalla.

En käytä juurikaan mitään muovituotteita (mikromuovit ym. mukaan lukien). Kasvatan ruokani pitkälti itse (kesäisin), ostan lähiruokaa suoraan tuottajilta. Aurinkopaneelit köllii katolla. Kierrätän kaiken mahdollisen mikä kierrätettävissä on. En käytä kosmetiikkaa.

En ole ostanut uusia vaatteita varmaan kymmeneen vuoteen, käyn vain kirpputoreilla.  Elektroniikan uusin sitten kun välttämätön pakko on (tv ja tietokone on kahdeksan vuotta vanhoja, puhelin viisi vuotta). Tv on ihan puhtaasti mukavuussyistä. Puhelin ja tietokone välttämättömiä työn kannalta.

Teen ruokaa kerran viikossa ison satsin kerralla. Suihkussa olen maksimissaan pari minuuttia, jos ei tarvitse pestä hiuksia niin sieltä selviää alle minuutissa helposti. 

Onhan noita.

Vierailija
34/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette että tapahtuisi jos maailmasta poistettaisiin kehittyneiden maiden koulutetut ihmiset? Alkaisiko väestö vähenemään silloin myös niissä maissa joissa se tällä hetkellä räjähdysmäisesti lisääntyy? Alkaisivatko eri kehitysmaiden köyhät kouluttautumaan pidemmälle ja sitä myötä tekemään vähemmän lapsia? Vai pahenisiko katastrofi, kun länsimaiden tuki kaikelle koulutukselle, terveysvalistukselle yms. poistettaisiin? Itse ajattelen että katastrofi todennäköisesti vain pahenisi, jos koulutetut ihmiset lopettaisivat lisääntymisen.

Vierailija
35/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sen eteen?

Ette ikinä matkusta?

Opetamme lapset syömään ekologista ruokaa. Suosimme julkista liikennettä yksityisautoilun sijaan. Kierrätämme vaatteita ja muita tavaroita. Ostamme tavarat mahdollisuuksien mukaan käytettyinä. Vältämme turhaa kuluttamista. Suosimme lähimetsässä liikkumista. Ja tärkeimpänä: opetamme ajattelemaan itse, mutta myös neuvottelemaan muiden kanssa - myös ilmastonmuutosasioista. Mitä teet itse?

Mahdollisuuksien mukaan, suosimme julkista, vältämme turhaa... Mitä ne rehelliset luvut kuitenkin on? Syöttekö lihaa, juotteko maitoa? Kuinka monta kertaa viikossa teette lämpimän ruuan, kuinka usein mikroaaltouuni hyrrää? Montako koneellista pyykkiä tulee pestyä viikossa, kuinka kauan suihku lorottaa päivässä, montako kertaa vessa vedetään. Kuinka monta vaippaa on mennyt? Kuinka monta uutta muovista lelua, kuinka paljon muovia sisältäviä suihkugeelejä? Laitatteko kaupassa hedelmät kestokassiin vai sujahtaako ne muovipussiin? Käyttekö ulkomailla? Kuinka monta kertaa viikossa se auto starttaa siitä pihasta? Ja plaa plaa plaa. 

Kylmä totuus on se, että lapsien hankinta on epäekologista ja itsekästä. Ei se siitä paremmaksi muutu vaikka vähän ajatellaan tietoisesti ja ostetaan ehkä se ketsuppi luomuna. Eikä se maailma sillä pelastu, että odotetaan jonkun päättäjän sanovan miten meidän kuuluisi elää ja kuluttaa. Tai lakeja säätämällä.

Vierailija
36/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette että tapahtuisi jos maailmasta poistettaisiin kehittyneiden maiden koulutetut ihmiset? Alkaisiko väestö vähenemään silloin myös niissä maissa joissa se tällä hetkellä räjähdysmäisesti lisääntyy? Alkaisivatko eri kehitysmaiden köyhät kouluttautumaan pidemmälle ja sitä myötä tekemään vähemmän lapsia? Vai pahenisiko katastrofi, kun länsimaiden tuki kaikelle koulutukselle, terveysvalistukselle yms. poistettaisiin? Itse ajattelen että katastrofi todennäköisesti vain pahenisi, jos koulutetut ihmiset lopettaisivat lisääntymisen.

Ongelmahan ei ole se, että ihmisiä olisi jotenkin määrällisesti liikaa. Kyllä meitä tänne mahtuu. Ongelma on siinä, että meidän kulutus on riistäytynyt käsistä. Maapallo ei kestä sitä. Ihan suotta syyttää jotain Afrikan peräkylillä syntyvää lasta jonka hiilijalanjälkeä ei edes melkein ole olemassa.

Vierailija
37/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan ei ole se, että ihmisiä olisi jotenkin määrällisesti liikaa. Kyllä meitä tänne mahtuu. Ongelma on siinä, että meidän kulutus on riistäytynyt käsistä. Maapallo ei kestä sitä. Ihan suotta syyttää jotain Afrikan peräkylillä syntyvää lasta jonka hiilijalanjälkeä ei edes melkein ole olemassa.

No eihän se kulutus siihen lopu vaikka länsimaat pyyhkäistäisiin pois maailmasta. Ne tehtaat on edelleen ja tupruttaa. Tavarat vaan myytäisiin halvemmalla niille köyhemmille ihmisille. Kulutus ehkä jopa lisääntyisi sen myötä, että kaiken hinta alenisi maksukyvyn laskettua.

Vierailija
38/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt vähän laatikon ulkopuolella, eikä noita valmiiksi pureskeltuja totuuksia jostain yhteiskuntaopin tunnilta.

Vierailija
39/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinta kuormittaa maapalloa valtavasti! Ei tulisi hankkia siis lainkaan.

Vierailija
40/83 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se, ettei lapsia tulisi hankkia eikä ihmisten tulisi ollenkaan lisääntyä. Ja parasta tietty olis, jos luonnonkatastrofit ja kulkutaudit tappais ihmisiä täältä kuluttamasta. Niin en kuitenkaan osaa ajatella tunteen tasolla, vaikka luontoa kunnioitankin. Mulle myös ihmiset on tärkeitä, ja vaikka jokainen uusi ihminen maapallolla on taakka, se on myös ihme. Siksi mulla on perhe, ja yritän kuormittaa maapalloa mahdollisimman vähän. Yritetään kunnioittaa toistemme valintoja, me kaikki varmaankin yritetään tehdä parhaamme, jokainen tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän