Miksi perheellisiä ei kiinnosta esim. ilmastonmuutos, vaikka se koskettaa heidän lapsiaan?
Vaikka itse olen lapseton, olen huolissani tulevaisuudesta. En haluaisi jättää jälkeeni saastunutta maailmaa, jossa tulaan sotimaan juomavedestä, puhdasta luotoa ei ole missään, meret on pilalla, superbakteerit jyllää ja valtavat ihmismassat tulevat pyrkimään pohjoiseen ruuan loputtua päiväntasaajan läheisiltä alueilta aiheuttaen sotaa, terroria ja levottomuutta.
Tämä on toki kärjistys, mutta olen huomannut lähipiirissäni, että lapsettomia nämä asiat huolettavat enemmän kuin perheellisiä. Lapsettomat ovat useammin kasvissyöjiä, kulkevat joukkoliikenteellä, miettivät kulutustaan ja ovat aktiivisia ekologisuuden puolestapuhujia. Ymmärrän toki, että moni asia voi olla perheellille hankalampaa, mutta useammin tuntuu siltä, että heitä ei tulevaisuus kiinnosta.
Miksi ihmeessä? Luulisi että perheelliset olisivat hyvin huolissaan lastensa ja lastenlastensa tulevaisuudesta. Itse ainakin olen.
Kommentit (83)
En koe voivani tehdä sille mitään. Intia, Kiina, USA ym suuret saastuttajamaat syytävät ilmaan ja veteen niin paljon shaissea, että sillä ei ole mitään merkitystä mitä minä teen. Se ei vaikuta suuntaan tai toiseen, vaikka koko Suomi pyyhittäisiin maailmankartalta saasteineen päivineen.
Aika harvat oikeasti on valmiita tekemään mitään. Kiinasta tilaillaan vaatteita ja rojua, ei ole huolta etiikasta eikä ekologiasta, kunhan halvalla saa. Omat autot pitää olla kaikilla, lentokoneella lomamatkoille pari kertaa vuodessa vähintään. Ja sitten kierrätetään pahvilaatikoita ja ostetaan vapaan kanan munia, ja ollaan olevinaan niin luontoihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse olen lapseton, olen huolissani tulevaisuudesta. En haluaisi jättää jälkeeni saastunutta maailmaa, jossa tulaan sotimaan juomavedestä, puhdasta luotoa ei ole missään, meret on pilalla, superbakteerit jyllää ja valtavat ihmismassat tulevat pyrkimään pohjoiseen ruuan loputtua päiväntasaajan läheisiltä alueilta aiheuttaen sotaa, terroria ja levottomuutta.
Tämä on toki kärjistys, mutta olen huomannut lähipiirissäni, että lapsettomia nämä asiat huolettavat enemmän kuin perheellisiä. Lapsettomat ovat useammin kasvissyöjiä, kulkevat joukkoliikenteellä, miettivät kulutustaan ja ovat aktiivisia ekologisuuden puolestapuhujia. Ymmärrän toki, että moni asia voi olla perheellille hankalampaa, mutta useammin tuntuu siltä, että heitä ei tulevaisuus kiinnosta.
Miksi ihmeessä? Luulisi että perheelliset olisivat hyvin huolissaan lastensa ja lastenlastensa tulevaisuudesta. Itse ainakin olen.
Olen miettinyt samaa. Pari kertaa olen kuullut sanottavan, ettei tässä ole aikaa pelastaa maailmaa, kun on arki hoidettavana.
Ei kai nyt yksin kannata omalla autolla ajellakaan, jos julkisilla pääsee. Eri juttu, jos autossa istuu 5 ihmistä.
Oliko sulla tilastotietoa lapsettomien ja lapsellisten ruokavalioista? Suurimmalla osalla oman tuttavapiirin kasvissyöjistä on lapsia.
Asiat ylipäätään tapahtuu maailmassa aina viime tipassa. Saastumiseen aletaan puuttumaan, kun se ihan oikeasti alkaa vaikuttamaan päättäjien elämään. Joko niin että äänestäjät kärsivät, eivätkä äänestä poliitikkoja jotka eivät tee asialle mitään tai sitten esim. diktatuureissa niin että se alkaa vaikuttamaan talouteen. Millään pikkunäpertelyllä ja muutamien valveutuneiden ihmisten vapaaehtoisilla toimilla mikään ei muutu. Olen hengessä mukana sitten kun iso pyörä oikeasti lähtee liikkeelle ja pakkokeinot tulevat maailmanlaajuisesti voimaan. Siihen asti turha potea mitään maailmantuskaa, ei se mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
En koe voivani tehdä sille mitään. Intia, Kiina, USA ym suuret saastuttajamaat syytävät ilmaan ja veteen niin paljon shaissea, että sillä ei ole mitään merkitystä mitä minä teen. Se ei vaikuta suuntaan tai toiseen, vaikka koko Suomi pyyhittäisiin maailmankartalta saasteineen päivineen.
Tämä on juuri se uhriutuva muiden vika asenne, joka minua ärsyttää. Se, että joku muu, vaikka se olisi 1,2 miljardia ihmistä asuttava maa, tekee jotakin väärin, ei ole mikään syy olla itse tekemättä oikein. Tuo "on voi sille mitään" ruikutus on vain laiskan ja mukavuuden haluisen ihmisen itselleen antama tekosyy.
Arvaa mikä on yleisin perustelu intialaisilla tai kiinalaisilla sille, etteivät vähennä kulutus? Se on se, että kun länsimaissakin kulutetaan niin paljon, niin miksi heidän pitäisi miettiä omaa kulutustaan, kun heitä rikkaammat ja paremmin pärjäävätkään eivät niin tee.
Samaa miettiny vuosikaudet. Ihmetyttää kun ajattelee kaikkea sitä muovipaskan ja muun roskan määrää mikä tulee ensiks vaipoista, sitten leluista joita ostetaan yli yhdenkään pennun tarvitseman määrän + päälle kaikki muu turha kulutus. Ihan selväähän on ettei maapallo tätä kestä, suurempi vastuu tietty teollisuudella ym., mutta ei kaikki voi ajatella "ei yksi ihminen voi teoillaan vaikuttaa".
Onko perheellisyyden ja epäekologisuuden välillä osoitettu kytkös ihan tutkimuksissa?
Riippuu varmaankin siitä, millaisia ihmisiä tietää / tuntee muutenkin. Minun tietämistäni perheellisistä monet elävät ekologisesti: kierrättävät, ostavat luomutuotteita, puhuvat ekologisista ratkaisuista yms. joskus ihan liiallisuuksiinkin asti. Toki heidän taloutensa myös kuluttaa enemmän, joten ehkä tämä ekologinen elämäntyyli on pyrkimystä sen kompensoimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se uhriutuva muiden vika asenne, joka minua ärsyttää. Se, että joku muu, vaikka se olisi 1,2 miljardia ihmistä asuttava maa, tekee jotakin väärin, ei ole mikään syy olla itse tekemättä oikein. Tuo "on voi sille mitään" ruikutus on vain laiskan ja mukavuuden haluisen ihmisen itselleen antama tekosyy.
Arvaa mikä on yleisin perustelu intialaisilla tai kiinalaisilla sille, etteivät vähennä kulutus? Se on se, että kun länsimaissakin kulutetaan niin paljon, niin miksi heidän pitäisi miettiä omaa kulutustaan, kun heitä rikkaammat ja paremmin pärjäävätkään eivät niin tee.
Niin no se on ihmisen luonto. Sitä varten siihen tarvittaisiin lakeja ja kansainvälisiä sitovia sopimuksia. Turha se minun on täällä polkupyöräillä sen enempää, kun meitä epäuskoisia on monta miljardia.
Aloitus on kyllä aikamoinen klisee. Toki lapsiperheissä tehdään kompromisseja arjen helpottamiseksi, mutta on suuri ero, kulkeeko henkilöautossa yksi vai viisi ihmistä. Nykyään monessa lapsiperheessä ollaan esim. kasvissyöjiä. Mekin olemme.
Ilmastonmuutoshömpötys on pelkkää kusetusta ja bisnestä. Aloittajakin on haksahtanut siihen täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettiny vuosikaudet. Ihmetyttää kun ajattelee kaikkea sitä muovipaskan ja muun roskan määrää mikä tulee ensiks vaipoista, sitten leluista joita ostetaan yli yhdenkään pennun tarvitseman määrän + päälle kaikki muu turha kulutus. Ihan selväähän on ettei maapallo tätä kestä, suurempi vastuu tietty teollisuudella ym., mutta ei kaikki voi ajatella "ei yksi ihminen voi teoillaan vaikuttaa".
Kaikki voi todellakin ajatella niin, ja suurin osa ajattelee niin. Jos jotain muutosta halutaan, sen täytyy lähteä jostain muualta kuin yksilötason vapaaehtoisuudesta, vaikka te idealistit ette sitä uskoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti jaksa keskustella tästä akselilla "lapsettomat ovat kasvissyöjiä ja perheellisiä ei vain kiinnosta".
Joo, on näitä ekoäitejä ja törsääviä lapsettomia, tiedän itsekin.
Ehkä ilmaisin asiani jotenkin liian kärkkäästi, ei ollut tarkoitus tehdä mitään lapsettomat vs. perheelliset-juttua, minulla ei ole mitään perheitä ja lapsia vastaan.
Vaan itse (ainakin vielä) lapsettomana ja ilmastoasioista huolestuneena vilpittömästi ihmettelen, miksi niin monia perheellisiä ei kiinnosta millaisessa maailmassa heidän lapsensa tulevat kasvamaan (ja millaisissa oloissa kuolemaan). Vaikka minä, "itsekäs" lapseton mietin sitä lähes päivittäin.
Ei pidä paikkaansa. Mulla on lapsia ja välitän todella paljon maapallon tulevaisuudesta. Niin myös lapset. Ikävää, että esität tuollaisia perusteettomia väitteitä ja yrität lietsoa riitaa lapsettomien ja lapsellisten välille. Mäkin voisin esittää lapsettomista jonkin älyttömän yleistyksen, mutten nyt viitsi, koska se aiheuttais vain pahaa mieltä eikä edes pitäis paikkaansa.
En tiedä miksi meret ovat täynnä muoviroskaa. Minä en ole heittänyt sinne palaakaan. Eikä meidän lapsikaan.
Onhan tuo luonnollinen seuraus. Jos välittää maapallosta, ei tee lapsia. Jos ei välitä, tekee lapsia. Tadaa, lopputuloksena lapsia on niillä jotka eivät välitä. Jokainen länsimainen lapsi on ympäristötuho, eikä ympäristöstään välittävä halua tuhoa lisätä.
Ei ole mitään tilastietoa, saapi linkata jos joku tietää sellaisia olevan tehty.
Perustuu ihan vain omaan tuttavapiiriini ja keskusteluihin, joita olen käynyt vuosien varrella, joten tiedän, että muillakin on samoja ajatuksia. En väitä, että tämä olisi faktaa, vaan ihan vaan miltä minusta vaikuttaa ja mitä olen ihmetellyt.
Ehkä liikun vain väärissä piireissä.
Av
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti jaksa keskustella tästä akselilla "lapsettomat ovat kasvissyöjiä ja perheellisiä ei vain kiinnosta".
Joo, on näitä ekoäitejä ja törsääviä lapsettomia, tiedän itsekin.
Ehkä ilmaisin asiani jotenkin liian kärkkäästi, ei ollut tarkoitus tehdä mitään lapsettomat vs. perheelliset-juttua, minulla ei ole mitään perheitä ja lapsia vastaan.
Vaan itse (ainakin vielä) lapsettomana ja ilmastoasioista huolestuneena vilpittömästi ihmettelen, miksi niin monia perheellisiä ei kiinnosta millaisessa maailmassa heidän lapsensa tulevat kasvamaan (ja millaisissa oloissa kuolemaan). Vaikka minä, "itsekäs" lapseton mietin sitä lähes päivittäin.
En ole jatkuvasti huolissani ehkä lähinnä siksi, että uskon ihmiskunnan kykenevän korjaamaan tilanteen, sitten kun on sen aika. Mutta ensin täytyy tulla se pohjakosketus, mikä laittaa poliitikot selkä seinää vasten asian kanssa. Vielä sitä voi väittää hölynpölyksi ja kasvattaa kansansuosiota lisäämällä savupiipputeollisuutta, joten vielä ei ole tuo aika.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo luonnollinen seuraus. Jos välittää maapallosta, ei tee lapsia. Jos ei välitä, tekee lapsia. Tadaa, lopputuloksena lapsia on niillä jotka eivät välitä. Jokainen länsimainen lapsi on ympäristötuho, eikä ympäristöstään välittävä halua tuhoa lisätä.
Tuolla ajattelutavalla jää syntymättä sekin lapsi, joka keksii saasteettoman energiamuodon ja tavan puhdistaa meret. Ei se kukaan vanhus ole kuitenkaan.