Miksi lukiossa on pakko järjestää vanhojen tansseja?
Kun suurin merkitys on saada kiusata niitä joiden pariksi kukaan ei halua.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti kyllä kaikille halukkaille hommataan parit. Meillä ainakin oli vanhojen hallitus joka auttoi parin etsimisessä jne.
Millä vuosikjmmenellä olet lukion käynyt? Meillä ei kyllä mitään apuja parin löytämisessä tullut. Itse piti joku löytää ja jos ei löytänyt niin jäi rannalle.
Meidän lukiossa oli joku tuollainen vanhojen hallitus joka lähinnä huolehti siitä että saivat itselleen ja kavereilleen mieluisat parit. Pari poikaa oli sellaisia jotka olivat vähän minun kavereitani ja joita olisin voinut kysyä mutta molemmat olivat jo varattu hallituslaisille ennen kuin ehdin edes kysyä.
Samanlaista meillä vuonna 1994. Tansseja järjesteli joku oppilaista koottu toimikunta enemmänkin toimikunnalle ja heidän sisäpiirille itselleen. Koulu ei osallistunut muuten kuin että antoi tiloja käyttöön harjoituksia ja tansseja varten. Kaikki informaatio liikkui vaan suusta suuhun sisäpiirin sisällä eikä sinne ulkopuolisia kaivattu vaikka muodollisesti sinne kai oli kaikki kakkoset kutsuttu.
Ei sillä että minun maailmani olisi siitä kaatunut, mutta en voi sanoa että meidän koulussa olisi jotakn vanhojen tansseja silloin järjestetty. Oli vain jonkun yksittäisen porukan järjestämä yksityinen tilaisuus.
Meillä sanottiin aina että vanhojen tansseihin saavat kaikki tulla eikä ole mikään pakko olla paria eikä ole kenenkään pakko tanssia. Sitten kun tanssit alkoivat niin tajusin että jokaisella toisella oli pari ja minä olin ainoa yksinäinen siellä joka vaan katseli kun muut tanssivat. Paikalla ollut ope onneksi älysi tilanteen ja kävi hakemassa yhden ykkösluokkalaisen pojan minulle pariksi. Ihan yhtä kivaa minulla lopulta oli kuin muillakin. Muilla pojilla oli frakki ja nahkakengät kun minun parilla oli college-paita ja talvilenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne ei-niin-suositut sitten voi tanssia keskenään?
Koska epäsuositut tytöt ovat mieluummin tanssimatta kuin tanssivat epäsuositun pojan kanssa
Ei pidä paikkaansa, ihme leffaluuloja taas liikenteessä ihan kuin lukiossa enää olisi tuollaista hierarkia järjestystä jossa alempi ihailee ylempää.
Leffaluuloja? :D voisiko olla mahdollista, että oon itse käynyt lukion? Epäsuositut tytöt eivät joko tanssineet tai hankkivat tansseihin jonkun siskonkumminserkun
Huutista. Missäköhän takapajulassa oot käynyt lukion. Silloin kun minulla oli noi tanssit niin monet "epäsuositut" tytöt tanssivat siellä ja saivat parikseen saman koulun poikia.
Kyseessä oli eräs pk-seudun hyvämaineinen tyttövaltainen lukio. Voit vain arvata kuinka voittajafiilis on, kun ei meinaa saada paria, vaikka poikia on selvästi vähemmän
Miksi parin pitää olla vastakkaista sukupuolta? Meillä on todellakin tyttövaltainen lukio ja joka vuosi noin 1/3-1/4 on tyttöpareja. Luultavasti tänäänkin tämä päästään näkemään.
No kuinka monta poikaparia olet nähnyt?
Muutaman olen nähnyt. Tosin harvemmin niitä näkee sillä kuten sanoin jo, lukiomme on tyttöpainoitteinen. Omassa ryhmässäni on 3 poikaa ja tyttöjä lähemmäs 30
Vierailija kirjoitti:
no se on sen luuserin oma vika jos ei ketään saa
Onko meidän ujo poika luuseri jos hän ei uskalla pyytää ketään tyttöä pariksi koska pelkää saavansa pakit? On muuten ihan raamikas ja hoidettu nuorimies. On ihastunut suosittuun tyttöön ja tietää ettei voi saada häntä parikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska epäsuositut tytöt ovat mieluummin tanssimatta kuin tanssivat epäsuositun pojan kanssa
Ei pidä paikkaansa, ihme leffaluuloja taas liikenteessä ihan kuin lukiossa enää olisi tuollaista hierarkia järjestystä jossa alempi ihailee ylempää.
Leffaluuloja? :D voisiko olla mahdollista, että oon itse käynyt lukion? Epäsuositut tytöt eivät joko tanssineet tai hankkivat tansseihin jonkun siskonkumminserkun
Niin koska kävit? Tuntuu tämän keskustelun perusteella että viime vuosituhannelle ovat koko tanssit olleet aivan hirveä kokemus ja kaikki ei saanu tanssia koska oli niin isot sosiaaliset asemat lukioissa.
Siihen aikaan koulut eivät järjestäneet tansseja vaan ne olivat oppilaiden itse omalla ajalla järjestämä juttu. Ei niillä järjestäjillä silloin ollut mitään velvollisuutta ottaa kaikkia mukaan. Siksi nyttemmin tansseja on alettu järjestämään virallisemmin koulun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.cosmopolitan.fi/blogit/maryam-razavi/wanhojen-tansseista
Näköjään jäi huippumallikin yksin ilman paria.
No miksei Razavi mennyt sinne yksin Tuulen viemää -puvussaan? Kuka sen kielsi?
Itse tanssin toissavuonna, silloin ne joilla ei ollut paria paritettiin kurssin alussa. Yllättäen poikia oli liikaa, jolloin tyttöjä tuli viereisestä ammattikoulusta. Meillä ei todellakaan ollut mitään suosittu/epäsuosittu -jakoa, vaan kaikilla oli hauskaa, ja itselläni on ainakin lämpimät muistot tansseista. Näin vaikka olinkin "epäsuosittu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista. Missäköhän takapajulassa oot käynyt lukion. Silloin kun minulla oli noi tanssit niin monet "epäsuositut" tytöt tanssivat siellä ja saivat parikseen saman koulun poikia.
Kuka maksoi sen kaiken?
Turun lähellä Kaarinassa toimii kristillinen lukio jossa vanhojen tansseja ei järjestetä ollenkaan koska tanssiminen on syntiä. Ns. wanhat viettävät tanssien tilalla illallisen johon pukeutuvat paremmin ja nuoremmat oppilaat paistavat heille pizzoja. Tai näin oli ainakin 2000-luvun alussa kun kaveri kyseistä koulua kävi. Eli lukion ei ole mikään pakko tansseja järjestää.
Vierailija kirjoitti:
On niitä ennenkin ollut, Äitini mukaan niiden nimi tuli siitä, että ullakolta kaivettiin esiin mummojen vanhoja vaatteita. Hän oli lukiossa -57 tai -58.
Mummojen vanhoja vaatteita kaiveltiin kyllä mutta nimi tuli siitä, että oltiin koulun vanhimpia. Abeilla oli ollut penkkariajelut ja nyt he eivät olleet koulussa enää jatkuvasti.
Minun aikanani ei ollut mitään edeltä sovittuja pareja. Juhlittiin jossain isossa salissa ja siellä sitten haettiin (pojat hakivat yleensä) kuka ketäkin. Minulla oli laaja kaveripiiri ja tanssin lähes koko illan. Myös monet minulle tuntemattomat pojat hakivat. Välillä menin yläkerran parvekkeelle lepäämään. Siellä istui luokanvalvojamme ja ne, jotka eivät halunneet tanssia. Koulujen yhteiset tanssiharjoitukset olivat iltaisin. Ne olivat vapaaehtoisia eivätkä kaikki osallistuneet niihin. Minusta tuo oli kivaa. Juuri siksikin, että kaikki oli vapaaehtoista. terv. v.1965 'vanha'.
Jätin vanhat suosiolla väliin koska yläasteella tytöt tekivät selväksi kuinka inhottava heidän mielestään olin. Oletin että sama suhtautuminen jatkuisi lukiossa.
Sinänsä huvittaa sillä olen käynyt tanssitunneilla ja saanut paljon hyvää palautetta. Varsinaisiin tansseihin en kuitenkaan osallistu. Kuskin roolissa olen ollut lavoilla ja aina on daameja tullut hakemaan vaikka kuinka piiloutuisin. En ole suostunut
Kaikilla ei varmaan ole edes varaa osallistua, oli suosittu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
https://www.cosmopolitan.fi/blogit/maryam-razavi/wanhojen-tansseista
Näköjään jäi huippumallikin yksin ilman paria.
Ei tuo linkki aukea.
Ei kai noihin ole pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
oletko muka joskus tavannut naisen, jolle kelpaisi omantasoisensa mies?
Meitä oli muutamia poikia ja tyttöjä, joita ei kiinnostanut ja 1 epätoivoinen tyttö, jota kukaan ei huolinut ,vaikka yritti.
Onneksi ei järjestetty tuollaisia tanssiaisia. Me pukeuduttiin vaan vanhoihin vaatteisiin 80-luvun lopussa. Haettaa ullakolta isoisän ja -äidin vanhat ryysyt.
Niin koska kävit? Tuntuu tämän keskustelun perusteella että viime vuosituhannelle ovat koko tanssit olleet aivan hirveä kokemus ja kaikki ei saanu tanssia koska oli niin isot sosiaaliset asemat lukioissa.