Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lukiossa on pakko järjestää vanhojen tansseja?

Vierailija
15.02.2018 |

Kun suurin merkitys on saada kiusata niitä joiden pariksi kukaan ei halua.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinne? Itse olen ollut lukion kakkosella vuonna 83. Ei meillä ollut tuollaisia tansseja. Onneksi, koska olin niitä ei-suosittuja. Oma tyttäreni on kakkosella nyt, mutta ei halunnut tanssia, koska ei halunnut laittaa satasia yhden päivän tapahtumaan.

"Vanhat tanssit saivat vahvan asemansa koulujen opetussuunnitelmissa 1970- ja 1980-luvun vaihteessa, josta lähtien ne ovat olleet jokavuotinen perinne"

Vierailija
22/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinne? Itse olen ollut lukion kakkosella vuonna 83. Ei meillä ollut tuollaisia tansseja. Onneksi, koska olin niitä ei-suosittuja. Oma tyttäreni on kakkosella nyt, mutta ei halunnut tanssia, koska ei halunnut laittaa satasia yhden päivän tapahtumaan.

Mä olin -88 ja meillä oli vanhojentanssit. Kaikilla piti tosiaan olla vanhanaikaiset puvut, itse menin faijani vanhassa puvussa ja hyvin kelpasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on tullut ihmeteltyä. Millään ei jaksaisi katsoa tai kuunnella Kehruuvalssia 😕😑. T. Lukion ope

Vierailija
24/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti kyllä kaikille halukkaille hommataan parit. Meillä ainakin oli vanhojen hallitus joka auttoi parin etsimisessä jne.

Millä vuosikjmmenellä olet lukion käynyt? Meillä ei kyllä mitään apuja parin löytämisessä tullut. Itse piti joku löytää ja jos ei löytänyt niin jäi rannalle.

Olen abi eli viime vuonna tanssin. En tiedä onko sitten 2000 lukua ennen ollut noin ahdasmielistä nuoriso jos noin kamalia muistoja ettei voinut tanssia kun "ei ollut se suosittu" eikä autettu toisia ja varmistettu että kaikki halukkaat pääsee tanssimaan. Nykyään tollasta kulttia ei ole ja hyvä niin.

Vierailija
25/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdista kovasti kun kaikki sukulaiset puhuivat minulle varmaan toisen luokan syksystä asti että kohta on sinulla tanssit ja miten meinaat pukeutua. Äitikin kierteli kaikki omat ja tuttavien ullakot läpi etsien jotain pukua minulle. Minulla vaan ei ollut ketään kenen kanssa mennä eikä koulussa kukaan edes tosissaan ajatellut että minä voisin sinne mennä.

Samanlaisia kokemuksia. Porukat olivat lukeneet lehdistä juttuja vanhojen tansseista joissa niistä kerrottiin iloisesti ja ruusuisesti ja olivat sitten oikein innoissaan kun meidän "Minna" pääsee sinne. Todellisuus oli sitten raadollisempaa ja ne olivat tuollainen koulun suosittujen juhla missä "Minnollla" ei ollut sijaa. Kaikkein ikävintä oli juuri se että kotona suhtauduttiin jotekin syyttävästi siihen kun en tansseihin mennyt ja minua pidettiin tylsänä hapannaamana vaikkei se mikään oma valinta ollut etten kuulunut koulun suosittuihin jotka oikeasti olivat tervetulleita tansseihin. Itseäni ei se muuten pahemmin olisi harmittanut että tanssit jäivät väliin.

Vierailija
26/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani se oli vapaavalintainen liikuntakurssi. En valinnut kurssia enkä ollut tanssimassa. En silti koe jääneeni mistään paitsi. Onko jossakin tosiaan niin, että jos et löydä paria, et pääse tanssimaan ollenkaan? Mitä sille kurssille sitten tapahtuu, ajetaanko sieltä ulos? 

Vierailija
27/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun aikanani se oli vapaavalintainen liikuntakurssi. En valinnut kurssia enkä ollut tanssimassa. En silti koe jääneeni mistään paitsi. Onko jossakin tosiaan niin, että jos et löydä paria, et pääse tanssimaan ollenkaan? Mitä sille kurssille sitten tapahtuu, ajetaanko sieltä ulos? 

Kyllä ainakin 90-luvun alussa oli niin. Silloin tosin vanhojen tanssit eivät olleet niin massiivinen juttu kuin nyt. Meillä ehkä puolet luokasta osallistui tanssehein. En osaa sanoa moniko niistä muista olisi halunnut osallistua jos olisi ollut pari ja moniko jäi ihan omasta tahdostaan pois.

Vierailija
28/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne ei-niin-suositut sitten voi tanssia keskenään?

Koska epäsuositut tytöt ovat mieluummin tanssimatta kuin tanssivat epäsuositun pojan kanssa

Ei pidä paikkaansa, ihme leffaluuloja taas liikenteessä ihan kuin lukiossa enää olisi tuollaista hierarkia järjestystä jossa alempi ihailee ylempää.

Leffaluuloja? :D voisiko olla mahdollista, että oon itse käynyt lukion? Epäsuositut tytöt eivät joko tanssineet tai hankkivat tansseihin jonkun siskonkumminserkun

Vierailija
29/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti kyllä kaikille halukkaille hommataan parit. Meillä ainakin oli vanhojen hallitus joka auttoi parin etsimisessä jne.

Millä vuosikjmmenellä olet lukion käynyt? Meillä ei kyllä mitään apuja parin löytämisessä tullut. Itse piti joku löytää ja jos ei löytänyt niin jäi rannalle.

Meidän lukiossa oli joku tuollainen vanhojen hallitus joka lähinnä huolehti siitä että saivat itselleen ja kavereilleen mieluisat parit. Pari poikaa oli sellaisia jotka olivat vähän minun kavereitani ja joita olisin voinut kysyä mutta molemmat olivat jo varattu hallituslaisille ennen kuin ehdin edes kysyä.

Vierailija
30/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska epäsuositut tytöt ovat mieluummin tanssimatta kuin tanssivat epäsuositun pojan kanssa

Ei pidä paikkaansa, ihme leffaluuloja taas liikenteessä ihan kuin lukiossa enää olisi tuollaista hierarkia järjestystä jossa alempi ihailee ylempää.

Leffaluuloja? :D voisiko olla mahdollista, että oon itse käynyt lukion? Epäsuositut tytöt eivät joko tanssineet tai hankkivat tansseihin jonkun siskonkumminserkun

Huutista. Missäköhän takapajulassa oot käynyt lukion. Silloin kun minulla oli noi tanssit niin monet "epäsuositut" tytöt tanssivat siellä ja saivat parikseen saman koulun poikia.

Vierailija
31/81 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutista. Missäköhän takapajulassa oot käynyt lukion. Silloin kun minulla oli noi tanssit niin monet "epäsuositut" tytöt tanssivat siellä ja saivat parikseen saman koulun poikia.

Kyseessä oli eräs pk-seudun hyvämaineinen tyttövaltainen lukio. Voit vain arvata kuinka voittajafiilis on, kun ei meinaa saada paria, vaikka poikia on selvästi vähemmän

Vierailija
32/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä ennenkin ollut, Äitini mukaan niiden nimi tuli siitä, että ullakolta kaivettiin esiin mummojen vanhoja vaatteita. Hän oli lukiossa -57 tai -58.

Nimi tulee myös siitä kun penkinpainajaiset on edellisenä päivänä ja abit "jättävät" koulun lukulomalle mennessään. Kakkosista tulee näin koulun vanhimpia, ja tätä "vanhuutta" korostettiin niillä vanhoilla vaatteilla.

Vierailija
33/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1987 lukiossani ei ollut mitään vanhojen tansseja! Penkkaripuvun tein itse eikä se ollutkaan hääppöinen. Näin ollen glamouria tihkuva ja kallis vanhojentanssi on uudempaa perua ja tuntuu menevän yhä kalliimpaan ja överimpään suuntaan, mikä on älytöntä! Minusta raha puhuu on väärä lähtökohta koulussa olevalle juhlalle. Se pitöisi olla kaikille kiva tilaisuus ja jättää vaikka koko tanssihömpötys pois. Tanssiminen on muutenkin monille hankalaa ja nyt siihen panostetaan aikaa ja rahaa aivan kohtuuttomasti. Kukaan ei vain uskalla puhaltaa peliä poikki.

Vierailija
34/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tanssit ovat sitä paitsi vielä niin nolonkin näköisiä, että ei sitä voi normaali ihminen edes katsoa. Tanssit eivät vain sovi puujalkatyypeille, joita porukasta on 95% ja jonkun koulun "juhlasalin" rumat valot ja ylösnostetut koripallotelineet tekevät siitä epämääräisestä jännittyyneestä liihottelusta hyvin ankeaa.

Siitä tilanteesta on arvokkuus ja upeus kaukana.

Vierailija
35/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö tanssi eilen vanhat ja tänään jatkuu. Käytetty puku maksoi 150e ja kampaus 40e. Eu muita kuluja.

Vierailija
36/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lähinnä ahdistaa muoviset kiinamekot, joissa tytöt luulevat olevan kovinkin juhlavia. Lähinnä halvan naamiaispuvun oloisia ja silti niistä maksetaan useita satasia.

Itse tanssin ysärin puolivälissä ja meillä oli kyllä leveät iltapuvut, mutta useimmilla laadukkaat pukuvuokraamosta tai itse tehdyt. Moni kävi kampaajalla, mutta ihan itsekin tehdyt kampaukset kyllä kelpasivat. Katselin juuri kuvia ja oikeasti mielestäni näytti juhlavalta ja arvokkaalta.

Meillä oli melko tasamäärä poikia ja tyttöjä ja suurin osa kyllä osallistui. Itse en ollut mikään suosittu, mutta parin kyllä sain.

Vierailija
37/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sitä vaivaannuttavaa katsoa, kun suomalaiset ei osaa tanssia. Sellaista tönkköä töpöttelyä.

Vierailija
38/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas jotenkin kummallista tämä "epäsuositut tytöt eivät tanssi" -mantra... Niin kauan kuin mä olen vanhojen tansseista ollut tietoinen, poikien vähyys on aina ollut ongelma. Mutta jo silloin, kun mä olin lukiossa 90-luvun puolivälissä, ongelmaa ei suinkaan ratkaistu sillä, että "epäsuositut tytöt ei tanssi", vaan tytöille järjestettiin pareja joko oman koulun nuoremmista tai vanhemmista pojista (pari viikkoa sitten juttelin yhden tutut pojan kanssa, joka tanssii tänä vuonna kolmannet vanhansa) ja kauppiksen pojista. Joinakin vuosina tanssipartnereita tuli myös naapuripaikkakunnilta. Opettajat auttoivat järkkäämään, jotta kaikki halukkaat pääsivät tanssimaan. 

Vierailija
39/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on sitä vaivaannuttavaa katsoa, kun suomalaiset ei osaa tanssia. Sellaista tönkköä töpöttelyä.

No mielestäni tuo lukioikäisten ryhmätanssi on ihan kivaa katseltavaa mutta aikuisten ihmisten pakkohäävalsseja en tajua. Se se vasta noloa onkin.

Vierailija
40/81 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuonna 2002 kurssin loppupuolella parien muodostus. Ne, joilla ei vielä ollut paria, paritettiin keskenään. Taisi olla ihan arvalla viimeiset. Osa pojista tanssi kahteen kertaan, kun joka tapauksessa kahdessa erässä tanssittiin. Myös tyttöpareja oli, siis ihan kaveripareja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi